2014-04-02, 21:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det beror i och för sig på när senaste omhäktningsförhandlingen skedde. Var det förrförra onsdagen så....
Säker på det? Jag trodde inte att häktningen behövde förlängas mellan åtal och dom, och jag hittar inget i RB:s 24 kap som tydligt säger att jag har fel.
Citera
2014-04-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Säker på det? Jag trodde inte att häktningen behövde förlängas mellan åtal och dom, och jag hittar inget i RB:s 24 kap som tydligt säger att jag har fel.
Häktningen behöver inte omprövas i sig sedan åtal har väckts. Sen skall givetvis häktningsfrågan prövas dels när förhandlingen avslutas och dom meddelas såväl i tingsrätt som hovrätt.
Citera
2014-04-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Filmtajm:
Ultimata upplösningen; MB mördar KJ i självförsvar när han kommit ut och ska hämnas VB. End of story.

Eller kanske detta : KJ hade haft förhållanden med onämnda män. En av dem var MB och han var då avundsjuk på att VB hade kommit emellan dem.
KJ bara pratade om VB hela tiden när han träffade MB. Till slut fick MB nog och hämnades på båda.
Citera
2014-04-02, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Det har inget med saken att göra sedan åtal väckts.
Du och Hamilkar har säkert rätt. Har ett svagt minne att jag någon gång på 1990-talet var med om att man fick hålla häktningsförhandling efter avslutad rättegång och innan dom, men efter lite eftertanke inser jag att det nog var en övernitisk advokat som överklagade häktningsbeslutet till hovrätten. Därav häktningsförhandlingen i väntan på dom. Får ge mig själv en sådan här:
Citera
2014-04-02, 21:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det står vem som fritt att JO-anmäla om jag nu tycker det finns anledning att tro något inte gått "rätt till".
Visst. Och det är väl någonting som bör rekommenderas om det finns folk som är övertygade om att allvarliga oegentligheter har blivit begångna i samband med fallet. Sånt bringas ju inte det minsta till rättelse bara för att det jiddras om det i en tråd på ett ökänt nätforum, utan finns det allvarliga misstankar om oegentligheter, ska de naturligtvis bringas till JO:s kännedom.
Citera
2014-04-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ja, det kan nog inte helt uteslutas att kroppen har legat i vatten, istället för att ha sköljts/tvättats.

Jag har funderat lite över detta alternativ och jag har två invändningar.

Det första är att detta borde ha synts vid obduktionen. En kropp som ligger i vatten påverkar tämligen snart ytterhuden på ett märkbart sätt. Redan under första veckan uppkommer en maceration – ett slags uppluckring/upplösning – av huden; främst i handflatorna och fingrarna. (Påminner i ett första stadium om hur man ser ut om man badat lite för länge). Till skillnad mot långbad återfår dock huden inte sitt släta utseende om detta sker postmortem. Detta tala för att kroppen inte har legat i vatten någon längre tid i alla fall.

Min andra invändning är återigen att avlägsnandet av händerna visar att åtgärder har vidtagits för att avlägsna DNA och det är utifrån det perspektivet lätt att tolka de tunna blodstrimmorna på kroppen som resultatet av liknande åtgärder, tvättning, snarare än att kroppen legat i vatten.

Tack mycket intressant. Bristen på maceration går inte att förklara bort i min teori.
Senast redigerad av lolifer 2014-04-02 kl. 21:37.
Citera
2014-04-02, 21:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Häktningen behöver inte omprövas i sig sedan åtal har väckts.
Som jag trodde, ja.
Citat:
Sen skall givetvis häktningsfrågan prövas dels när förhandlingen avslutas
Om man med förhandlingen inkluderar rättens överläggning, då, alltså. Det är ju inte alldeles ovanligt att man inte får något beslut i häktningsfrågan förrän någon dag efter sista huvudförhandlingsdag, och är den tilltalade häktad innan, så förblir h*n ju det tills beslutet kommer.
Citera
2014-04-02, 21:36
Medlem
MBoudines avatar
Om avgörandet vilar på en knivsudd

Om hovrättens avgörande - skyldig/oskyldig - balanserar på en knivsudd, gör hovrätten klokt i att fälla Kristoffer Johansson för mord på Vatchareeya Bangsuan - KJ är skyldig bortom tvivel, även om graden av inblandning, och i vilka moment KJ deltagit, är okänt. Frias KJ kommer VB-mordet sannolikt att förbli olöst - fälls han tror jag att sanningen, åtminstone i allt väsentligt, tvingas fram i ljuset. I det här målet tror jag uttrycket: "hellre fria än fälla" får sin goda motsats i - hellre fälla än fria.
Citera
2014-04-02, 21:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Rabatterat pris på ett mord?

Nu har ingen dom fallit, så tiden får utvisa vilket beslut som tas. Gissar på en viss rabatt, säg ett fängelsestraff om högst 10 år med möjlighet till frigivning efter 7 år.

Advokaten är bra, inget snack om saken, men f-n om en mördare släpps ut och begår nya brott, exempelvis tar hand om MB eller någon kompis som han anser har förrått honom.
Aldrig i helvete att han bara skulle få 10 år för det här mordet.
Det skulle se ut det. Nej, det landar på 16 år. Varken mer eller mindre.
Är närmast helt övertygad om den saken.
Med det rent moraliskt stötande två tredjedels-systemet som tillämpas i det här märkliga
landet så är kvinnomördaren ute efter 9 år nånting och vad fan liknar det egentligen för
att ha mördat en annan människa på det här fruktansvärt hemska sättet?

Får se om det sker några lagändringar framöver, de som är föreslagna, där livstid ska
komma i fråga mer än vad det gör nu. När vissa särskilt försvårande omständigheter
omger ett mordfall.

I det här specifika ärendet hade man inte haft någon direkt invändning ifall det strängast
möjliga straffet utmätts, alltså denna livstid.
Men så blir det ju inte. Tyvärr.
Citera
2014-04-02, 21:52
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har jobbat en gång i min ungdom på begravningsbyrå. Det finns bord som påminner om obduktionsbord där man har utmärka möjligheter att tvätta lik. Det som ska försvinna åker direkt ned i slasken. Den stora skillnaden mot USA är att man i princip aldrig balsamerar lik i Sverige.
Själv fick jag inte tvätta kropparna, men jag tog bort CVK, droppslangar och annat som fanns på kroppen. Begravningsbyråer (eller ofta kyrkornas kylrum, där även liken kan beredas) har också bra kylresurser. Kropparna förvaras i ungefär samma temperaturer som man har hemma i kylarna.

Jag har filmat/fotat en obduktion utomlands för några år sedan. Det var ett liknande bord med "inbyggd" ho där vatten och sörja åkte ned. Bordet var, som man ser i filmer och på tv ibland, i metall. Detta universitetssjukhus hade kylrum som höll temperaturen strax över nollan. Kanske runt +5°C eller strax därunder.
Citera
2014-04-02, 21:54
Medlem
NSD`s krönikör väldigt imponerad av TO slutplädering:

http://www.nsd.se/nyheter/det-kan-bli-ett-frikannande-8394437.aspx
Citera
2014-04-02, 21:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
NSD`s krönikör väldigt imponerad av TO slutplädering:

http://www.nsd.se/nyheter/det-kan-bli-ett-frikannande-8394437.aspx
Plus-artikel. Du får inte citera hela artikeln, men referera gärna och/eller citera småbitar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in