2014-04-02, 23:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Berätta gärna skillnaden mellan en stalkad Psykopat och en som har Add/Asperger. Statistik i styckmord.
För det första är det bara okunnigt alternativteoretikerjidder att kalla MB för psykopat. Men för det andra, om så vore, är psykopater rationella när de begår brott. De håller inte på och sticker sina offeer systematiskt och för det mesta inte så djupt eller kraftfullt med mer än ett dussin hugg med ett egendomlig föremål som man absolut inte brukar hugga folk med. Det gör man bara om man är kraftigt störd och uppenbart avvikande.
Citera
2014-04-02, 23:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första är det bara okunnigt alternativteoretikerjidder att kalla MB för psykopat. Men för det andra, om så vore, är psykopater rationella när de begår brott. De håller inte på och sticker sina offeer systematiskt och för det mesta inte så djupt eller kraftfullt med mer än ett dussin hugg med ett egendomlig föremål som man absolut inte brukar hugga folk med. Det gör man bara om man är kraftigt störd och uppenbart avvikande.
Eller riktigt förbannad och inte har något bra vapen till hands.
Citera
2014-04-02, 23:16
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har jobbat en gång i min ungdom på begravningsbyrå. Det finns bord som påminner om obduktionsbord där man har utmärka möjligheter att tvätta lik. Det som ska försvinna åker direkt ned i slasken. Den stora skillnaden mot USA är att man i princip aldrig balsamerar lik i Sverige.
Själv fick jag inte tvätta kropparna, men jag tog bort CVK, droppslangar och annat som fanns på kroppen. Begravningsbyråer (eller ofta kyrkornas kylrum, där även liken kan beredas) har också bra kylresurser. Kropparna förvaras i ungefär samma temperaturer som man har hemma i kylarna.

Stort tack för svaret!

En begravningsbyrå vore alltså en idealisk plats för styckning och tvättning.
Citera
2014-04-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Du utläser alltså en systematik utifrån skadebilden? Utveckla gärna. Tycker mer att sticken känns lite random, för att nyttja ett i tråden frekvent begrepp.
Citera
2014-04-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eller riktigt förbannad och inte har något bra vapen till hands.
eller har en fru som vill säkerställa att offret är dött, och hugger flera extra hugg förutom de som redan mannen gett offret.
Citera
2014-04-02, 23:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
eller har en fru som vill säkerställa att offret är dött, och hugger flera extra hugg förutom de som redan mannen gett offret.
Nej, enligt rättsläkaren utdelades de dödande huggen framifrån efter huggen i ryggen.
Citera
2014-04-02, 23:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Stort tack för svaret!

En begravningsbyrå vore alltså en idealisk plats för styckning och tvättning.

Eftersom att du drar frågan i tråden undrar jag om du har någon idé om var styckningsplatsen är. KJ lär vara mördaren, hade han tillgång till en sådan plats, har du någon uppfattning om det?
Citera
2014-04-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, enligt rättsläkaren utdelades de dödande huggen framifrån efter huggen i ryggen.

Nej. Det stämmer inte. SSJ kunde inte uttala sig om i vilken ordning sticken hade utdelats. Dessutom fanns det dödliga ryggstick.
Citera
2014-04-02, 23:30
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
en sak till som jag har svaart att förstaa är hur det kunna rinna ut blod, när kroppen hittades och man vände paa den

Jag tror att det inte är så underligt egentligen.

Jag vill minnas att rättsläkaren i TR påpekade att skadorna var av en sådan typ att en stor del av blodet ansamlades inuti kroppen, närmare bestämt i hjärtsäcken, lungsäcken och lungan. Den yttre blödningen var av "sipprande" karaktär, snarare än pulserande, eftersom inget större blodkärl hade skadats.

Samtidigt koagulerar inte blodet i kroppen eftersom de processerna avstannar. Dessutom ökar vätskebildningen i kroppen genom nedbrytningsprocesserna.

Att det rann ut blod när de vände på kroppen kan nog förklaras genom att förändrat läge på kroppen, kanske i kombination med tryck.
Citera
2014-04-02, 23:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej. Det stämmer inte. SSJ kunde inte uttala sig om i vilken ordning sticken hade utdelats. Dessutom fanns det dödliga ryggstick.

Hade inte sticken i hjärttrakten utdelats skulle Vatchareeyas dödskamp varit ännu mer utdragen än vad som blev fallet. Jag tror att gärningspersonerna hade lekt färdigt och avslutade hennes liv med de sista sticken i bröstet.
Citera
2014-04-02, 23:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ja, det kan nog inte helt uteslutas att kroppen har legat i vatten, istället för att ha sköljts/tvättats.

Jag har funderat lite över detta alternativ och jag har två invändningar.

Det första är att detta borde ha synts vid obduktionen. En kropp som ligger i vatten påverkar tämligen snart ytterhuden på ett märkbart sätt. Redan under första veckan uppkommer en maceration – ett slags uppluckring/upplösning – av huden; främst i handflatorna och fingrarna. (Påminner i ett första stadium om hur man ser ut om man badat lite för länge). Till skillnad mot långbad återfår dock huden inte sitt släta utseende om detta sker postmortem. Detta tala för att kroppen inte har legat i vatten någon längre tid i alla fall.

Min andra invändning är återigen att avlägsnandet av händerna visar att åtgärder har vidtagits för att avlägsna DNA och det är utifrån det perspektivet lätt att tolka de tunna blodstrimmorna på kroppen som resultatet av liknande åtgärder, tvättning, snarare än att kroppen legat i vatten.

Det tror jag tekniker och rättsläkaren ser om det handlar om avsköljning eller om delarna legat i vatten.
Om inte ska dom lämna in och avsluta sina arbeten. Jag är övertygad om att likdelar som legat i vatten har en annan konsistens än VBS fynd hade, så det är nog mer vilda gissningar är konkret fakta.
Citera
2014-04-02, 23:38
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mig veterligen har man i detta fall inte ens kunna fastställa ett datum - inte ens inom kort tidsperiod - så att förespegla att man vet på timmen när - är ren lögn.

Det lustiga är ju att KJ går i svaromål här. Han säger ungefär: Nej, dagar.
Antingen har han verkligen läst på eller sett på CSI, eller så är det ett exempel på överskottsinformation...

Edit: KJ säger det alltså efter förhörsledarens sista citerade uttalande om timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in