2014-04-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tror de mer eller mindre valde att kalla in honom som vittne eftersom det skrivits om honom i tidningen efter att åklagarna varit i kontakt med honom. Han berättade om sitt motionsjudo intresse som han sagt till åklagarna tidigare. Annars så vann kanske advokaten den ronden med några poäng eftersom WL ändrade sig en del från vad han sagt i polisförhören.

Ska bli spännande att se hur advokaten använder det. Håller med om att förhöret mer gynnade förvaret.
Citera
2014-04-01, 15:41
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Kan vara studenter som är där i studiesyfte.
Givetvis, de kan vara vilka som helst.
Citera
2014-04-01, 15:49
Bannlyst
Citat:
Nu kommer problemet med Daggerspåret. Rättsläkaren (SJ) säger att ÅKLAGARNA måste åberopa nytt utlåtande från SJ för att det ska tas med i rättegången. Ev besked kommer hon i så fall lämna skriftligt, inte muntligt till media. Allt enligt Nsd.se
I rättegångar är det ju alltid så enkelt att åberopas det inte så finns det inte.
Citera
2014-04-01, 15:50
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Minst ett par tre gånger har NS varit i KJ lägenhet utan att KJ har varit hemma. Så det där med olåst ytterdörr är ingenting att tvivla på tycker jag.

FUP

Ni*las telefoner går sönder rätt ofta så
han byter telefoner.

Vilken tur för honom då?

Är den här killen utredd i minsta detalj, jag tycker att det finns intressanta omständigheter kring killen. Gillade inte utlänningar för att nämna något.

Det jag tycker är intressant med honom är att han och KJ rört sig nattetid kring Boden, exempelvis till stugan vid Altersjön och till Gruvberget, och att det är lite svårt att få grepp om när dessa utflykter ägde rum. Möjligen sitter han på uppgifter som inte kommit fram. Är han fortfarande aktuell som vittne i hovrätten? I så fall bör han få frågan om de verkligen var hos NS och spelade tv-spel natten till den 19:e, eller om M**ria R blandat ihop tillfällena. Gällande mordnatten har NS ett ganska (det är inte styrkt i undersökningen tror jag) säkert alibi eftersom han inte var i Boden då (FUP s. 1345).
Citera
2014-04-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Jag har läst att han ansåg sig vara en av de som var tajtast med KJ.
"William beskriver sin relation med Kristoffer Johansson som tajt. Han är kanske den tajtaste vän Kristoffer har."

Precis. Varför denna helomvändning?
Citera
2014-04-01, 15:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tror de mer eller mindre valde att kalla in honom som vittne eftersom det skrivits om honom i tidningen efter att åklagarna varit i kontakt med honom. Han berättade om sitt motionsjudo intresse som han sagt till åklagarna tidigare. Annars så vann kanske advokaten den ronden med några poäng eftersom WL ändrade sig en del från vad han sagt i polisförhören.

När kompisarna i söket uppmanar KJ att ringa VB vem ringer han då istället? Jo, WL. Vad de pratar om är det ingen som frågar varken den ene eller andre. KJ inhämtar order från WL? WL hade ju lite högre rang i aeroflot.
Citera
2014-04-01, 16:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det jag tycker är intressant med honom är att han och KJ rört sig nattetid kring Boden, exempelvis till stugan vid Altersjön och till Gruvberget, och att det är lite svårt att få grepp om när dessa utflykter ägde rum. Möjligen sitter han på uppgifter som inte kommit fram. Är han fortfarande aktuell som vittne i hovrätten? I så fall bör han få frågan om de verkligen var hos NS och spelade tv-spel natten till den 19:e, eller om M**ria R blandat ihop tillfällena. Gällande mordnatten har NS ett ganska (det är inte styrkt i undersökningen tror jag) säkert alibi eftersom han inte var i Boden då (FUP s. 1345).

Alibit är en poliskontroll cirka 00:12, nykterhet och körkort, dock bör det ha varit föraren som kontrollerades och det var inte NS.
Citera
2014-04-01, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Uno har nosat i bagageluckan där blod konstaterat och markerat. Därför antas det att blodet kommer från en död VB.

Skulle Uno markera även för handsken och plastpåsen bekräftas antagandet, ingen skillnad från nu.

Men skulle Uno inte markera för handsken och plastpåsen, då kan man undra varför han markerade i bagageluckan. Blodet kommer från en levande VB, precis som på tejprullen. Då finns det skäl att anta att markeringen i bagageutrymmet var felaktig.

Är det du som antar att blodet kommer från en död VB? Ingen annan vet om blodet innehöll de molekyler som avger kadaverin. Det hade jag trott om hunden markerat vid blodet och inte på en annan plats. Liklukten kommer förmodligen från hennes kropp eller delar av den. Eller material som kommit i kontakt med hennes döda kvarlevor.
Citera
2014-04-01, 16:13
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om nu åklagarn anser att en skölp använts varför låter man inte SKL utreda det åtminstone?
En skölp kan bara inte göra den platta sidan av det avgjutna såret. Det finns ju ingen platt sida på en skölp.

Sitter det bara kärringar i domstolen som går efter färgen på skaftet?

Edit:
Hmm, är inte avgjutningen och fotografierna hos SKL allmän egendom? Kan inte pressen ta del av det?
Åklagarna pratar tydligen fortfarande om bågformade stickskador. Inte D-formade. Jag tycker det verkar som åklagarna tror på C-formade istället för D-formade sår. Kan det vara så att de fått fel för sig?

Men oavsett formen vid ytan så talar ju även förhållandet att såren blir bredare ju djupare de är för att det måste vara någon form av spets på det vapen/verktyg som använts. Vilket även det borde omöjliggöra både skölp och stämjärn.
Citera
2014-04-01, 16:18
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Precis. Varför denna helomvändning?
Han verkar vara lite dubbelnatur. I förhören är han å ena sidan KJs tajtaste vän men å andra sidan pekar han på KJ flera, flera gånger.
Citera
2014-04-01, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Åklagarna pratar tydligen fortfarande om bågformade stickskador. Inte D-formade. Jag tycker det verkar som åklagarna tror på C-formade istället för D-formade sår. Kan det vara så att de fått fel för sig?

Men oavsett formen vid ytan så talar ju även förhållandet att såren blir bredare ju djupare de är för att det måste vara någon form av spets på det vapen/verktyg som använts. Vilket även det borde omöjliggöra både skölp och stämjärn.

Äh spelar väl ingen roll tydligen. Har ett vittne som identifierat det som KJs stämjärn och stora resurser har lagts på att tyda den detaljerade skiss som ritades så vi kör på det. Är det inte lika bra att de går till botten med mordvapen nu när de har kanske bättre kandidater?
Citera
2014-04-01, 16:36
Medlem
highfives avatar
Reportern på NSD frågade advokaten om detta med hemställan, men någon sådan hade han inte gjort. Så då slipper rättsläkaren belastas med att göra ett skriftligt utlåtande. Skönt för henne och bra för åklagarna.

VB mördades således med KJs stämjärn eller skölp. Gilla läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in