2014-04-02, 19:43
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Du utgår från att vi redan har eukaryota och prokaryota celler. Därmed hävdar början med binär fission, mitos och slutligen meios. Vilket också inte besvarar hur dagens komplexa livsformer har kommit till genom enskilda celler och celldelning. Hur kommer det sig? Dina celler är mkt mer komplexa än en bakterie cell. Skulle du kunna skapa nya organismer med hjälp av din genetiska mångfald från dina egna celler? Nu är jag ingen expert inom området men hur kan man vetenskapligt anta BÖRJAN med organisk materia för tusende gång. Detta är oobservantbar och därmed omöjlig att bekräfta och kan inte anses som vetenskaplig fakta. Löjligt att fortsätta diskutera. Ska vi börja tro nu på miljarder år? Ha fakta för sig och tro för sig. Gud handlar om tro liksom evolutionen med. Det är upp till människan att använda logiken till att välja ställning.

Jag ställde en enkel fråga (jag inser att den kan se ut att vara retorisk, men jag är ärligt nyfiken på svaret), och istället för att svara babblar du om vad jag utgår från. Meningen "Därmed hävdar början med binär fission, mitos och slutligen meios." förstår jag inte, eftersom den ser ut att vara ofullständig. Det finns predikat, men inget subjekt. Eller är början subjektet? Ta inte detta som ett påhåpp, för det är inte menat så, inte heller som en retorisk fråga: Är svenska ditt modersmål? Jag antar att "oobservantbar" betyder något som inte är observerbart, men meningen "Ha fakta för sig och tro för sig." förstår jag inte vad du menar med.

Angående miljardtals år, så visst handlar det om att tro på att så lång tid passerat i vårt universum, och på jorden, men det är en befogad tro, eftersom det finns belägg för att så skett. Likaså finns det belägg för att evolution medelst naturligt urval skett. Gud, not so much. Logik är alldeles utmärkt, men för att ta reda på vad som är sant om naturen behövs observerade fakta också.
Citera
2014-04-02, 19:48
Medlem
Vilka är de bästa "bevisen" som kommit upp i tråden? Att människan, en av många miljoner arter på jorden, en av hundratals miljarder planeter, inte vet exakt hur allt fungerar och har svar på exakt allt?
Citera
2014-04-02, 20:14
Medlem
borojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Du utgår från att vi redan har eukaryota och prokaryota celler. Därmed hävdar början med binär fission, mitos och slutligen meios. Vilket också inte besvarar hur dagens komplexa livsformer har kommit till genom enskilda celler och celldelning. Hur kommer det sig? Dina celler är mkt mer komplexa än en bakterie cell. Skulle du kunna skapa nya organismer med hjälp av din genetiska mångfald från dina egna celler? Nu är jag ingen expert inom området men hur kan man vetenskapligt anta BÖRJAN med organisk materia för tusende gång. Detta är oobservantbar och därmed omöjlig att bekräfta och kan inte anses som vetenskaplig fakta. Löjligt att fortsätta diskutera. Ska vi börja tro nu på miljarder år? Ha fakta för sig och tro för sig. Gud handlar om tro liksom evolutionen med. Det är upp till människan att använda logiken till att välja ställning.

Evolutionen är fakta. Evolution genom naturligt urval är en vetenskaplig teori. Att påstå att någon religion ens kommer nära precisionen hos en vetenskaplig teori kan bara betyda att man inte förstår vad en vetenskaplig teori faktiskt är.
Citera
2014-04-02, 20:24
Medlem
Det går eg inte skriva ett bevis,så där rakt upp och ner.
För att förstå att bibeln är sann och att Gud finns,måste man läsa och noga studera vad som står.
Gör man det,med hjälp av en kunnig människa,så blir man övertygad.
Citera
2014-04-02, 20:27
Avslutad
Att människan hittat på honom?
Citera
2014-04-02, 20:35
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Det går eg inte skriva ett bevis,så där rakt upp och ner.
För att förstå att bibeln är sann och att Gud finns,måste man läsa och noga studera vad som står.
Gör man det,med hjälp av en kunnig människa,så blir man övertygad.

Det finns folk som är övertygade om att de blivit penetrerade analt av utomjordingar i dessas rymdskepp, andra som är övertygade om att de är Napoleon. Övertygelse är inte riktigt samma sak som bevis/belägg.
Citera
2014-04-02, 20:59
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa
Det här läser jag i tråden som ett återkommande argument som bara repeteras som en absolut sanning. Varför måste det nödvändigtvis vara så att inget uppstår av sig själv? Det är inte helt okänt att vissa företeelser uppstår av sig själv eller att fysiken inte uppför sig på ett (för oss) helt intuitivt sätt.

Ja om du påstår att universum uppstått av sig själv så lever den ju, universum är vår skapare och har ett eget liv. Precis som alla cellerna i vår kropp, vi är deras skapare. Men det betyder knappast att vår skapare bryr sig om oss... att gud finns eller inte svarar ju inte på den stora frågan. Bryr gud sig om oss?
Citera
2014-04-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det finns folk som är övertygade om att de blivit penetrerade analt av utomjordingar i dessas rymdskepp, andra som är övertygade om att de är Napoleon. Övertygelse är inte riktigt samma sak som bevis/belägg.

Men hur friska är dom som tror på rymdvarelser och sånt..?

I bibeln står det ex att ,Gud sa ,att en viss stad aldrig ska kunnas byggas upp (staden revs av någon anledning)
Idag har folk försökt bygga i den staden, men det har inte fungerat. Allt har rasat.

Kommer inte ihåg namnet på staden ft. Men detta är ju ett slags bevis.
Citera
2014-04-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Bryr gud sig om oss?

Ja,det gör han. Vi lever i slags prövotid.
Citera
2014-04-02, 22:31
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ja,det gör han. Vi lever i slags prövotid.

Hur länge är det tänkt att han ska pröva oss då? Har ju gått ett antal år och generationer om man säger så
Citera
2014-04-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Hur länge är det tänkt att han ska pröva oss då? Har ju gått ett antal år och generationer om man säger så

Bara Han som vet när. Läser man bibeln så förstår man. Det står t.om att FN ska blanda sig i. Ta bara Syrien.

Går inte förklara här i text.
Citera
2014-04-02, 22:39
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Bara Han som vet när. Läser man bibeln så förstår man. Det står t.om att FN ska blanda sig i. Ta bara Syrien.

Går inte förklara här i text.

Men är det inte människan som har skrivit berättelserna i bibeln och inte någon gud ?

Och står det verkligen om FN i bibeln? Det var som fan.
Senast redigerad av Lothbrok 2014-04-02 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in