2014-04-02, 16:21
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag anser att KJ skulle ha dömts till sluten rättspsykiatrisk vård, beskrivningen av hans problem med att fungera i vardagslivet är så pass graverande att det för alla parter skulle ha varit det bästa.
Nu kommer han att dömas till fängelse och få sitta drygt 10 år och komma ut lika illa funtad som när vi stoppar in honom i fängelset, det är inte bra.

Min uppfattning är att KJ inte kommer att klara av fängelsemiljön och att han inom en snar framtid överförs till rättspsykiatrisk vård. Den möjligheten finns nämligen.
Citera
2014-04-02, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Enligt min åsikt var indicie-bevisen mot Mats Alm och Hakan Goran (Susann Sallinen) egentligen inte mycket svagare rent suntförnuftmässigt sammantaget, men de lyckades klara sig av något olika som det sades principiella skäl. I Susann Sallinen-falllet fanns det också fysiska spår av gärningen som kunde sammankopplas med Goran, men rätten tillät honom skylla på en fiktiv okänd torped vid namn Adam.

Kristoffer Johansson hade nog med facit i hand haft en bättre chans om han valt en sådan linje som att det i själva verket var ett gäng kineser eller en torped som hette Adam som var skyldiga och bara hade lånat hans prylar. Om man får dra en slutsats om vad som svenska domstolar bedömt som rimligt tvivel.
Men KJ har ju inte lugge i en baklucka, han...
Alm slapp ju på grund av dödsorsak och Goran kändes som att domstolen ville ge åklagaren en näsbränna. Jag hoppas jag har fel i det sista, men det var vad kollegor till mig sa efter rättegången. Rättens ordförande var tydligen överpestig mot åklagarsidan.
Citera
2014-04-02, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Min uppfattning är att KJ inte kommer att klara av fängelsemiljön och att han inom en snar framtid överförs till rättspsykiatrisk vård. Den möjligheten finns nämligen.
Det har du rätt i. Mihaijlovic har tillbringat mycket mer tid på rättspsyk i Växjö än i fängelse. Det har jag inga som helst problem med. Det är bra att de är i så bra psykiskt skick som möjligt när de släpps ut.
Citera
2014-04-02, 16:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jaha. Så går det med en advokat med bra retorik, men mindre duktig på att läsa. Checkar ut från hotellet på morgonen innan dagens förhandling. Istället för att vara på rummet under kvällen och läsa Fup så sitter han i restaurangen och tar ett par öl efter maten.

Tanterna i rätten klädda med svart/grå scarfs blev nog inte så imponerade av retoriken.

http://www.nsd.se/nyheter/thomas-olsson-kristoffer-ska-frikannas-8394405.aspx
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/aklagaren-han-kommer-att-fallas-8394155.aspx
http://www.nsd.se/nyheter/massi-fritz-yrkade-pa-livstid-8394398.aspx

Skön snubbe!

Har du varit framgångsrik med den strategin i tidigare brottsmål?

- Jag är alltid framgångsrik, säger försvarsadvokat Thomas Olsson innan flyget mot Stockholm.

Frågan är om han inte borde ändra på frasen, alltid till nästan alltid.
Citera
2014-04-02, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jaha. Så går det med en advokat med bra retorik, men mindre duktig på att läsa. Checkar ut från hotellet på morgonen innan dagens förhandling. Istället för att vara på rummet under kvällen och läsa Fup så sitter han i restaurangen och tar ett par öl efter maten.

Tanterna i rätten klädda med svart/grå scarfs blev nog inte så imponerade av retoriken.

http://www.nsd.se/nyheter/thomas-olsson-kristoffer-ska-frikannas-8394405.aspx
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/aklagaren-han-kommer-att-fallas-8394155.aspx
http://www.nsd.se/nyheter/massi-fritz-yrkade-pa-livstid-8394398.aspx
Jag har full förståelse för att han inte stannar i Umeå, krökar och läser FUP. Han har minst lika stor nytta av att läsa Kalle Anka. Överklagan till HD behöver han inte FUP för att författa. Älskar kommentaren "Jag är alltid framgångsrik".
Citera
2014-04-02, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Med tanke på att det så ofta är en person i relation med styckmördaren som blir styckmördad, tror jag att det är mycket klokt att undvika relationer med folk som bevisligen har haft det beteendemönstret.
Med tanke på att levande kvinnliga styckmördare väl kan räknas på ena handens tumme är risken rimligen låg. Principellt skulle jag dock ha svårt att leva med någon som styckat en människa.
Citera
2014-04-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror att jag skulle kunna leva med någon som har styckmördat någon som jag önskar livet ur, och ännu hellre med någon som styckat någon som jag har mördat.

Där ser man. Det får mig att undra hur många fler på våra gator som resonerar som dig, blir nästan mörkrädd.
Citera
2014-04-02, 16:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Med tanke på att levande kvinnliga styckmördare väl kan räknas på ena handens tumme är risken rimligen låg. Principellt skulle jag dock ha svårt att leva med någon som styckat en människa.
Statistiskt är det väl ofarligt att bo ihop med en kvinna som har styckmördat. Har någon kvinna gjort det igen?

Men nu lade jag till:
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inte om partnern gjorde dig en tjänst med mordet.
Dessutom, om du har mördat och partnern styckat, skulle du ha några betänkligheter med att bo kvar med denne?
Citera
2014-04-02, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ett snabbt beslut av rätten om att KJ kvarbliver i häkte. Det är bad news för KJ, och för hans nye Perry Mason-inspirerade advokat. Det antyder inte bara att rätten anser att han är skyldig till nånting. Det antyder att rätten anser att han är skyldig till något mer än brott mot griftefrid. Det föreligger knappast flyktfara eller recidivfara, och eventuell kollusionsfara borde vara rätt ointressant i det här läget. Rimligen bör kvarblivandet i häkte alltså bottna i RB 24 kap §1, 2 st, och vad jag förstår räcker inte brott mot griftefrid till för det. Alltså måste hovrätten anse KJ skyldig till uppsåtligt dödande. Och det finns knappast någon möjlighet till att döma för dråp, givet vad vi vet om de många stickskadorna. Alltså kommer vi att vara tillbaka ungefär på tingsrättens ruta.
Givet att domstolen inte ändrar sig så kan det inte bara vara griftefrid man häktar för.
Obligatorisk häktning (
Citat:
Är för brottet inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, skall häktning ske, om det inte är uppenbart, att skäl till häktning saknas.
) får som synes bara användas om minimistraffet är två år. För brott mot griftefriden är det maximistraffet.
Som du säger är den obligatoriska häktningen den enda rimliga häktningsgrunden. MÖJLIGEN kan man också åberopa flyktfara, eftersom även självmord räknas som ett sätt att undandra sig rättslig påföljd.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-04-02 kl. 17:18.
Citera
2014-04-02, 16:39
Moderator
OYs avatar
nsd.se

På frågan om vem säger Anna Bergström att det är Kristoffer Johansson som är gärningsman. Vad som talar för att det är så drar Bergström upp blodet i bilen, på handskarna, på en platspåse och tejprullen som hittades i Kristoffer Johanssons lägenhet där man hittat blod som tillhör VatchareeyaBagnsuan.

Det fetade är målets tyngsta bevis, och jag förstår att det kritiseras.

Handskarna har vi ältat några gånger men faktum kvarstår, åklagaren hävdar att de användes vid eller efter det att kroppen tvättades, men hon har inte förklarat hur de användes, varför inget blod på greppytan. Om man inte kan säga varför det ser ut så kan man inte heller veta att de användes i den händelse som påstås ha ägt rum, har händelsen ens ägt rum? Varför kan inte kroppsdelarna ha sköljts av med helt vanligt regn eller smältvatten, hur kan det uteslutas?

Plastpåsen då, det fanns blod på den, KJ fingeravtryck, men även ett fingeravtryck till, så hur kan det uteslutas att en person till kan ha med brottet att göra? Och om en person till kan ha med brottet att göra så kan den personen vara mördaren.

Just därför så tycker jag att domstolen värderar bevisen uppåt väggarna knasigt om de dömer KJ som skyldig till mordet.
Citera
2014-04-02, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skön snubbe!

Har du varit framgångsrik med den strategin i tidigare brottsmål?

- Jag är alltid framgångsrik, säger försvarsadvokat Thomas Olsson innan flyget mot Stockholm.

Frågan är om han inte borde ändra på frasen, alltid till nästan alltid.
De brottsmålsadvokater som har allra bäst track record (ofta landsortsadvokater) ligger på en vinstprocent på max 10 om man med framgångsrik menar att klienten frias. Jag tror att han på ett snyggt sätt konstaterar att det gick åt helvete men inte var hans fel.
Citera
2014-04-02, 16:53
Medlem
Citat:
Citat:
Hovrättens dom i Fallet Vatchareeya Bangsuan kommer att falla onsdagen den 16 april, klockan 14.00[..]
Kristoffer Johansson sitter fortsatt häktad tills domen faller. Enligt beslutet blir han kvar då det inte är uppenbart att skäl för häktning saknas.
http://www.nsd.se/nyheter/fallet-vatchareeya-da-faller-domen-8393971.aspx

"Då det inte är uppenbart att skäl för häktning saknas".

Kan man komma närmare inte ställt utom rimligt tvivel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in