2014-03-29, 21:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror inte att KJ är ett massmördarämne. Hunden tog han förmodligen livet av som ett genrep inför en större uppgift. Han kommer nog inte att försöka sig på något liknande VB-mordet igen om han nånsin får tillfälle att komma ut i friheten utan bevakning - jag tror att KJ har gjort det han drömt om, en gång, och att det räckte.

Inte jag heller, inte massmördare, dock seriemördare, sa ju det.
Citera
2014-03-29, 21:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeepax
Undra vad som fick han att göra nåt sånt. börja med nåt litet bråk kanske? eller planerat och isåfall varför? pengar eller bara en psykopat, som kännde för det. man måste vara en speciall person om man kan stycka en kropp.

Eller i en speciell situation, som till exempel ha ett lik i bostaden och det måste transporteras bort utan upptäckt, alternativ till styckning saknas.
Citera
2014-03-29, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Vete fan seriemördare ens? Däremot kan man nog anta att säkringen som gick när han utförde mordet nu är ersatt av en med lägre A.
Citera
2014-03-29, 22:10
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Uno är en renodlad likhund uppfödd och utbildad av seriös uppfödare, som inte så sällan erbjuder sina hundar till RPS...

Nej, Uno är definitivt inte utbildad till likhund, eller kriminalsökhund som jag föredrar att kalla det, av sin uppfödare. Uppfödaren i det här fallet inriktar sin avel på att få fram lämpliga tjänstehundar (det förekommer många olika varianter) men hon utbildar dem inte. Dessutom använder hon sig av fodervärdar, ett system som är noga reglerat genom avtal framtaget av Svenska kennelklubben, SKK.
Vid tidigast åtta veckors ålder flyttar valpen från uppfödaren till fodervärden. Den stannar där tills den är mellan 12-18 månader. Under uppväxten håller uppfödaren kurser i grunddressyr, spår- och sökträning med mera och får på så sätt en uppfattning om vilken typ av tjänstehund valpen passar bäst som.
Vid ett års ålder ska hunden bland annat röntgas på höfter och armbågar, samt genomgå en MH (mentalbeskrivning hund). Resultatet av Unos MH finns att läsa i SKK:s hunddatabas. Han visade sig vara en mycket nyfiken, ivrig, social men lite ljudskygg hund. Är allt i sin ordning kan hunden säljas. Detta förhållande vet fodervärdarna om redan från början.
Uno såldes alltså till polisen, och det var där hans utbildning till kriminalsökhund inleddes. Idag har han titeln PH (Polishund), en titel som numera registreras i SKK.
Citera
2014-03-29, 22:12
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Jag tror inte att KJ är ett massmördarämne. Hunden tog han förmodligen livet av som ett genrep inför en större uppgift. Han kommer nog inte att försöka sig på något liknande VB-mordet igen om han nånsin får tillfälle att komma ut i friheten utan bevakning - jag tror att KJ har gjort det han drömt om, en gång, och att det räckte.

Jag håller med dig. Jag tror inte KJ är återfallsförbrytartypen. Om det nu finns någon sådan "typ" i dessa typer av brott.
Citera
2014-03-29, 22:13
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Sant. Massmördare är någon/några som tar livet av flera vid ett och samma tillfälle. Seriemördare är nog vad som åsyftas.
Citera
2014-03-29, 22:13
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ja, det var den. WL säger ju själv i förhör att han körde en vit Mitsubishi Galant kombi. Det var den han åkte i då han "ryckte ut" för att hjälpa de unga personerna som fått problem när de geocachade vid Gula huset.
Före den 23 maj 2013 genomgick bilen för övrigt en rejäl upprustning, vilket framgår av bilder publicerade just det datumet på WL:s Facebooksida. WL och flera kompisar höll till i ett (proffs?)garage där det finns en anordning som man kan hissa upp bilar med. En av bilderna visar också bilen upphissad...
Såg på bilderna att de repade avgassystemet/katalysatorn. Finns många vägar som gör att det tar i avgassystemet. En sådan väg är vägen upp till fp2.
Citera
2014-03-29, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Såg på bilderna att de repade avgassystemet/katalysatorn. Finns många vägar som gör att det tar i avgassystemet. En sådan väg är vägen upp till fp2.

Ja det finns det verkligen.
Citera
2014-03-29, 22:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Har inte funderat på varför KJ betonade att färgen på plastpåsen var gul. Kanske trodde han att färgen hade förvillande egenskaper om en plastpåse med en annan färg oförhappandes skulle råka dyka upp. Men jag har inget säkert svar på detta ..

Gult är den färg som lättast uppfattas av det mänskliga ögat. Gul var också hennes fysikbok (enl styvpappan).

Har tidigare varit inne på att han kan ha blandat ihop fysikbok och påse. Varför ? KJ har genom sin as lätt att uppfatta detaljer. Svårigheten är mönsterigenkänning, dvs att bilda sig en helhetsbild utifrån detaljerna. Ett tydligt ex är hans ansiktsblindhet (omnämnd i fup).

Vad jag vill säga är att han kan ha gett henne en vit påse och sett henne stoppa ner sin gula fysikbok i den.
I övrigt irrelevant ? om påsen var gul el vit.
Citera
2014-03-29, 22:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Ja det finns det verkligen.
Och reparerar du bilen 23/5 så lär nog den olyckliga färden skett några dagar innan.
Citera
2014-03-29, 22:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Jag menade seriemördare men skrev fel, allt annat lika. KJ är INTE ett seriemördarämne - så ska det låta.
Citera
2014-03-29, 22:27
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hur många PM cirkulerar runt angående WL och hundar och hundförare? Är det så att PM har ett värde i så fall vill jag gärna ta del av detta och gärna med underlag. Den här tråden är inte lite urspårad måste jag säga. Det finns inte ett enda sakinlägg snart. Var fan är faktan?

Nu måste väl Tomas Olssons vittne komma nästa rättegångsdag.
Och hur ska detta gå? Kommer han att lyckas skapa rimligt tvivel i Hovrätten.

Dag 5 Ändrad och två nya vittne pressas in.

Dag 6 tisdagen den 1 april kl. 08.30-16.00
Uppspelning av förhör, totalt förhörstid ca 5 tim 26 min
08:30 Uppspelning vittnet Micael B*rg 89 min (52+6+37)
Uppspelning vittnet Patrik Hertzb*rg 46 min
Uppspelning vittnet Alexander B*oström 37 min
12:00-13:30 LUNCH
Forts. uppspelning vittnet Alexander Bostr*m 20 min (14+6)
Uppspelning vittnet Bo B*cklund 21 min
Uppspelning vittnet Ida Granstr*m 28 min
Uppspelning vittnet Sofia B*rg (endast ljud) 7 min
Uppspelning vittnet Jonny J*hansson 50 min
Uppspelning tilltalad Kristoffer Johansson (insp. 4 och 5) 22 min (4+18)
Finns inte så mycket fakta att orda om längre, bara en massa frågetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in