2014-04-02, 14:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Motsäger det att MB och AN rört ihop det med tider och vem som gjorde vad, och när?
Nej, men det motsäger ditt påstående att det går att jämföra med när KJ ändrade en gissning.
Citera
2014-04-02, 14:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För oss som har varit med sedan de gamla blodgruppsbestämningarnas tid: är det typ samma bevisvärde som att den misstänkte har blodgrupp B- eller AB- och den typen av blod hittats på brottsplatsen?

Så här fungerar Y-DNA:
https://www.familytreedna.com/learn/dna-basics/ydna/

Skicka in ett salivprov och betala 98$ så får du reda på att din anfader är en chimpans.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-04-02 kl. 14:17.
Citera
2014-04-02, 14:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så du har bestämt att det är en bodenbo? Om du tar bort den begränsningen vad blir gissningen då?
Det blir ingen skillnad i sannolikhet för en given individ, även om man skulle räkna med att alla inom tio mils radie skulle ha haft chans att utföra brottet, så för vad sannolikheten att DNA:t kommer från MB spelar det ingen roll. Däremot blir det naturligtvis fler människor totalt som kan matcha om man tex räknar med att alla lulebor skulle haft chans att utföra dådet. Men det måste ju vara en person som haft en chans att finnas i Boden under brottstiden.

Citat:
KJs farfars farfars farfars farfar kanske bodde i Korpipiteå och producerat manlig avkomma där som i sin tur spridits sig till Korpiluleå eller Lakaträsk.
Jo, men invånarantalet i småbyarna norr och väster om Boden är i sammanhanget försumbart. Det är bara en expansion åt luleåhållet som ger en påtaglig skillnad i populationen.
Citera
2014-04-02, 14:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Kul att han försöker hävda gravt intellektuellt funktionshinder och sedan uttrycker sig på detta sätt... Åsikten att det svenska rättssystemet har en kodex att hellre fria än fälla, alldeles oavsett bevisning, delar KJ med många skribenter på FB. Som tur är stämmer det inte.

Principen lyder att man vid tvivel hellre skall fria än fälla. In dubio pro reo. Den finns faktiskt kodifierad i YGL och TF.

Exakt vad som utgör tvivel finns däremot inte utsagt i detalj. "Om han är tveksam" står det i YGL.

Men jag förstår att du syftar på den felaktiga tolkningen att man skall fria hellre än fälla om man kan tänka sig teoretiskt tvivel även fast bevisningen är överväldigande. Någon form av långtgående komplott med utplacerade bevis kombinerat med olyckliga omständigheter för den tilltalade kan utgöra ett sådant teoretiskt tvivel.

Kanske är det som allra mest ett sådant teoretiskt tvivel Thomas Olsson kan få till här. Eller också lyckas han verkligen få domarna tveksamma i skuldfrågan.
Citera
2014-04-02, 14:31
Medlem
Advokat Olsson har säkerligen utfört ett strålande arbete men kan givetvis inte utföra trollerikonster i ett mål där allt redan är klart och mördaren är dömd och sitter bakom lås och bom. Det finns ingen som helst tvekan om att även hovrätten kommer att döma KJ för mordet och endast straffet är det som kan komma att ändras. Hovrätten kan välja mellan att fastställa tingsrättens dom utan närmare domskäl men torde ändå välja att skriva en egen dom där min förhoppning är att man är mer tydlig än tingsrätten. Skall jag drista mig till att spekulera, jag hade rätt sist, så blir straffet detsamma som i tingsrätten. Skall jag spekulera vidare så är jag övertygad om att denna tråd kommer att leva mången dagar efter domen men där förhoppningsvis rösterna om rättsröta och fel mördare dömdes sakta tonar ut när våren övergår till sommar. Personligen avser jag att lämna tråden den 16 april.

Notis. Hovrätten är skyldiga att ständigt överväga att försätta KJ på fri fot och när de bestämt sig för domslutet, utfallet, vilket torde bli i slutet av denna vecka, så skall det få direkt effekt på beslutet om häktning. Detta medför att om KJ inte släppts från häktet senast i mitten av nästa vecka får han förbereda sig på en lång semester å KV försorg.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-04-02 kl. 14:36.
Citera
2014-04-02, 14:33
Medlem
http://www.kuriren.nu/nknyheter/johansson-kvar-i-hakte-7552636.aspx
Citera
2014-04-02, 14:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
För oss som har varit med sedan de gamla blodgruppsbestämningarnas tid: är det typ samma bevisvärde som att den misstänkte har blodgrupp B- eller AB- och den typen av blod hittats på brottsplatsen?
Blodgruppperna fördelar sig ungefär A:40% B: 8% AB:3% O: 49% i en vanlig svensk population. (Jag tar det ur huvudet, det kan vara fel på någon procent här eller där.) Det betyder att identifikationsvärdet av en Y-profil, också i värsta fall, är betydligt bättre än en med blodgrupp A eller O. Ska man bara ta SKL:s sannolikhetsvärden för matchningsgraderna rakt av, hamnar en identifikation med B-blod eller AB-blod i +1-intervallet. Tror man sedan på mina beräkningsgissningar, är identifikationen bättre än också en identifikation med AB-blod, men den behöver inte vara statistiskt signifikant bättre än så om man har otur.
Citera
2014-04-02, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Blodgruppperna fördelar sig ungefär A:40% B: 8% AB:3% O: 49% i en vanlig svensk population. (Jag tar det ur huvudet, det kan vara fel på någon procent här eller där.) Det betyder att identifikationsvärdet av en Y-profil, också i värsta fall, är betydligt bättre än en med blodgrupp A eller O. Ska man bara ta SKL:s sannolikhetsvärden för matchningsgraderna rakt av, hamnar en identifikation med B-blod eller AB-blod i +1-intervallet. Tror man sedan på mina beräkningsgissningar, är identifikationen bättre än också en identifikation med AB-blod, men den behöver inte vara statistiskt signifikant bättre än så om man har otur.
Menade AB Rhesus-negativ. När jag för en massa år sedan pluggade detta har jag för mig att den blodgruppen var under 1% av Sveriges befolkning.
Citera
2014-04-02, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Principen lyder att man vid tvivel hellre skall fria än fälla. In dubio pro reo. Den finns faktiskt kodifierad i YGL och TF.

Exakt vad som utgör tvivel finns däremot inte utsagt i detalj. "Om han är tveksam" står det i YGL.

Men jag förstår att du syftar på den felaktiga tolkningen att man skall fria hellre än fälla om man kan tänka sig teoretiskt tvivel även fast bevisningen är överväldigande. Någon form av långtgående komplott med utplacerade bevis kombinerat med olyckliga omständigheter för den tilltalade kan utgöra ett sådant teoretiskt tvivel.

Kanske är det som allra mest ett sådant teoretiskt tvivel Thomas Olsson kan få till här. Eller också lyckas han verkligen få domarna tveksamma i skuldfrågan.
Menade att KJ, liksom många Flashbackskribenter, verkar anse att in dubio pro reo ska gälla - oavsett om tvivel finns eller inte.
Som tur är brukar inte domstolar bortse från den passusen.
Citera
2014-04-02, 15:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Menade AB Rhesus-negativ. När jag för en massa år sedan pluggade detta har jag för mig att den blodgruppen var under 1% av Sveriges befolkning.
Okej, jag glömde ta med Rh-faktorn. Ja, AB Rh- är en dryg halv procent av totalen. Om vi är ute i ändan på min uppskattning, kan det vara en säkrare match än Y-kromosommatchning i föreliggande fall.
Citera
2014-04-02, 15:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Ett snabbt beslut av rätten om att KJ kvarbliver i häkte. Det är bad news för KJ, och för hans nye Perry Mason-inspirerade advokat. Det antyder inte bara att rätten anser att han är skyldig till nånting. Det antyder att rätten anser att han är skyldig till något mer än brott mot griftefrid. Det föreligger knappast flyktfara eller recidivfara, och eventuell kollusionsfara borde vara rätt ointressant i det här läget. Rimligen bör kvarblivandet i häkte alltså bottna i RB 24 kap §1, 2 st, och vad jag förstår räcker inte brott mot griftefrid till för det. Alltså måste hovrätten anse KJ skyldig till uppsåtligt dödande. Och det finns knappast någon möjlighet till att döma för dråp, givet vad vi vet om de många stickskadorna. Alltså kommer vi att vara tillbaka ungefär på tingsrättens ruta.
Citera
2014-04-02, 15:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Han ska stanna i häkte i avvaktan på dom och det indikerar att också hovrätten anser att han är skyldig till mordet.

Målsägarbiträdet Elisabeth Massi Fritz håller fast vid sitt yrkande:
Livstids fängelse.
Advokaten är synnerligen tuff i sitt omdöme av den påstådda gärningsmannen under sitt slutanförande

http://www.kuriren.nu/nknyheter/haller-fast-vid-livstid-7552117.aspx

Kan inte göra annat än att beundra Massi Fritz glöd då det gäller strafftiden.

Nåväl det va väntat så nu återstår strafflängd. Och jag tror dom ger han mer än Tingsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in