2014-04-02, 13:39
Moderator
OYs avatar
Fh1: Det har ju anträffats handskar med blod på, i din bil?
KJ: Nä, jag vet inte. Vad är det för handskar då?
Fh1: Ja, det är ett par handskar som låg i din bil och det är ditt DNA i handskarna.
KJ: Jag har ingen aning.
Fh1: Va?
KJ: Jag har ingen aning.
Fh2: Men någonting måste du fundera ändå?
KJ: Jo, jag funderar, men jag har ingen aning om vad jag ska tänka om det här. Hur mitt DNA
kan ha hamnat i de handskarna.
Fh1: Om det är dina handskar så är det ju inte så konstigt.
KJ: Jag vet inte.
Fh1: Det är bara ditt DNA, ingen annans DNA.
KJ: Jag vet inte.
Fh1: Men om du tänker efter litegrann.
Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-07-25 12:40 diarienr: 2500-K8041-13
1966
KJ: Har de legat i kofferten?
Fh1: Va?
KJ: Låg de i kofferten?
Fh1: Ja, det gjorde de.
KJ: Ja, men då kan ju blodet ha spritt sig från golvet till handsken, eller hur?
Fh2: Hur tänkte du, sugits upp eller?
KJ: Eller bara hamnat på dem, om det har varit blod på dem. För jag har ju varit och spelat
airsoft och allt sånt . Så ni kanske också borde ta och kolla mina kompisars air SOFTs vapen
om det också kan finnas spår av blod på dem. För de har ju också legat i det där bagage
utrymmet.
Fh1: Har du reagerat någon gång över att det har varit någonting i din bil där?
KJ: Nä, inte något speciellt.
Fh1: Som har synats alltså?
KJ: Som vad?
Fh1: Ja, alltså fläckar och?
KJ: Syns blodfläckar på mörk bil matta?
Fh1: Ja, men inte bara på bil mattan.
KJ: Ja, men var annars?
Fh1: Ja, plastpåsen.
KJ: Plastpåsen alltså, och ni minns väl hur det såg ut i min bagagelucka?
Fh1: Ja vi vet ju inte hur det såg ut i din bagagelucka när blodet hamnade där.
KJ: Men då var det ganska mycket grejer där.
Fh1: Var det?
KJ: Mest troligt.
Fh1: Vad var det för grejer?
KJ: Jag, jag har ingen aning.

FUP s.1968

Behöver egentligen inte kommenteras, talar för sig själv.
Citera
2014-04-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Det är därför de är trovärdiga i polisens ögon. De har inte hittat på en story som de drar bägge två med detaljer som de inte ändrar. De ser istället ut som vilket par som helst som varit ute, druckit och haft roligt. Efter en sån kväll är det mer vanligt att man har olika uppfattningar om hur man kom hem och när och vad som hände sen.

Antagligen så har ju MB varit trovärdig i polisens ögon, vilket är väldigt anmärkningsvärt om man läser Fup och de fyra förhör man har haft med MB framgår det klart och tydligt att MB inte är att lita på.

Det gör honom naturligtvis inte till någon mördare per automatik, men han borde ha utretts mer noggrant.

Tycker att advokaten gjorde ett strålande arbete i dagens slutplädering, där han lyfte fram bristerna i polisutredningen.
Citera
2014-04-02, 13:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Olsson är skön som inte kräver att KJ ska släppas. Han är säkert fullt medveten om att det inte kommer att ske. Hade han förväntat sig en friande dom hade han yrkat på att KJ omedelbart försätts på fri fot, men i och med att han inte yrkar det så kan han påstå att man inte ska dra några slutsatser av att KJ inte släpps fri idag (eller möjligen i morgon). Den slutsatsen kan man självklart göra ändå, men det är inte säkert att journalisterna begriper det.
Rent teoretiskt kan ju hovrätten besluta att KJ ska kvarstanna i häkte och i ett senare skede och ändå fria honom. I och med att man inte tar ställning till rättspsykiatrisk vård idag behöver man inte säga om bevisningen räcker för fällande dom. Det räcker att man tar ställning till om det kvarstår sannolika skäl att KJ är skyldig, vilket är betydligt lägre bevisnivå än "ställd bortom rimligt tvivel".
OM han mot all förmodan försätts på fri fot kan man vara 100 procent säker på att han inte döms för mord eller dråp.

Det var smart av Olsson att överlämna problemet med KJ,s frisläppande till domstolen, han kan precis som du skriver lugnt luta sig tillbaka och kommentera att inget är avgjort om KJ blir kvar i häktet.

HR kommer väl att förlita sig på det RPU som föreligger, dvs att KJ inte led av någon störning vid tillfället? (Om de fäller honom.)
Citera
2014-04-02, 13:50
Moderator
OYs avatar
nsd.se

Sist att yttra sig i rätten var den mordåtalade själv.

- Svenska rättssystemet har en kodex som säger att en domstol 'hellre ska fria, än att fälla'. Det är inget jag har upplevt i det här fallet, sade Kristoffer Johansson.

Kommer inte att få uppleva det heller grabben.

Han glömmer att säga under vilka omständigheter "fria" är tillämpbart.
Citera
2014-04-02, 13:51
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det gjorde jag inte. KJ blev avkrävd en förklaring i förhör trots att han sa att han inte visste, och det ska inte läggas honom till last. Det är en helt annan sak.

I förhöret säger KJ att han inte längre tror någon planterat blod i bagageutrymmet i hans bil. Rätten frågar han vidhåller att han släppt detta/inte tror på den teorin längre, då svarar KJ "Ja"

Så... om han nu har rätt att ändra sig eller vara allmänt förvirrad borde det väl gälla MB och AN också?
Citera
2014-04-02, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
nsd.se

Sist att yttra sig i rätten var den mordåtalade själv.

- Svenska rättssystemet har en kodex som säger att en domstol 'hellre ska fria, än att fälla'. Det är inget jag har upplevt i det här fallet, sade Kristoffer Johansson.

Kommer inte att få uppleva det heller grabben.

Han glömmer att säga under vilka omständigheter "fria" är tillämpbart.
Kul att han försöker hävda gravt intellektuellt funktionshinder och sedan uttrycker sig på detta sätt... Åsikten att det svenska rättssystemet har en kodex att hellre fria än fälla, alldeles oavsett bevisning, delar KJ med många skribenter på FB. Som tur är stämmer det inte.
Citera
2014-04-02, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

HR kommer väl att förlita sig på det RPU som föreligger, dvs att KJ inte led av någon störning vid tillfället? (Om de fäller honom.)
Vad jag vet har ingen begärt ny RPU eller yttrande från socialstyrelsens rättsliga råd.
Citera
2014-04-02, 13:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
I förhöret säger KJ att han inte längre tror någon planterat blod i bagageutrymmet i hans bil. Rätten frågar han vidhåller att han släppt detta/inte tror på den teorin längre, då svarar KJ "Ja"

Så... om han nu har rätt att ändra sig eller vara allmänt förvirrad borde det väl gälla MB och AN också?
Han ändrade sig inte när det gällde en faktauppgift, han ändrade sig när det gällde en gissning, till skillnad från AN/MB.
Citera
2014-04-02, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Antagligen så har ju MB varit trovärdig i polisens ögon, vilket är väldigt anmärkningsvärt om man läser Fup och de fyra förhör man har haft med MB framgår det klart och tydligt att MB inte är att lita på.

Det gör honom naturligtvis inte till någon mördare per automatik, men han borde ha utretts mer noggrant.

Tycker att advokaten gjorde ett strålande arbete i dagens slutplädering, där han lyfte fram bristerna i polisutredningen.
Jag tror att det knappast finns någon som kan övertyga en domstol att fria någon som bevisligen är skyldig. Men skulle någon lyckas är det Olsson. Han är riktigt skicklig.
Citera
2014-04-02, 13:57
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han ändrade sig inte när det gällde en faktauppgift, han ändrade sig när det gällde en gissning, till skillnad från AN/MB.

Motsäger det att MB och AN rört ihop det med tider och vem som gjorde vad, och när?
Citera
2014-04-02, 13:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Kul att han försöker hävda gravt intellektuellt funktionshinder och sedan uttrycker sig på detta sätt... Åsikten att det svenska rättssystemet har en kodex att hellre fria än fälla, alldeles oavsett bevisning, delar KJ med många skribenter på FB. Som tur är stämmer det inte.

Intellektuellt funktionshinder vet jag inte om han har hävdat, dock menar han att han har svårt med tider, ansikten, minnet, och att sova. Språket och att uttrycka sig har varit sisådär, man han bättrade sig i slutklämmen, pup!
Citera
2014-04-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De tänker så här: Otrogen -> omoralisk -> ond -> gärningsman. Stoppa gärna in ett psykopat före eller efter ond också.
Det intellektuella innehållet i den tankekedjan är naturligtvis synnerligen begränsat. Men envar tänker efter sina förutsättningar.

Nja, inte riktigt.
Jag tänker så här.

Att VB blivit mördad med 11 stick/hugg.
Varför? och av vem?

Hade bevisen varit överväldigande och frågorna få, så hade det varit klart.
Men nu är bevisen få och frågorna överväldigande.

1. KJ har fått LUST att mörda någon. Någon är VB som han bevisligen tycker om.
Men kanske inte kan få. Steget att mörda någon är långt. VB är kär i en annan, vilket antagligen
inte tärde på hans ego. Däremot kanske det hände något när de skulle ha sex, att han exempelvis inte fick upp den och VB skrattade. Det däremot kanske skulle kunna utlösa något hos KJ som vi inte känner till. Han bryr sig normalt inte, är inte svartsjuk, har inte normala känslor, gråter inte, visar inget o.s.v. Samtidigt som han är snäll, trevlig och försöker göra folk till lags. En kuf som springer omkring och leker krig. Fantiserar om att mörda folk på bästa sätt, men steget dit i verkligheten är vääääldigt långt. Många många har pratat med kompisar om det perfekta brottet, att råna någon, något, mörda någon hit och dit. Det görs säkert varje dag i skolan, på fritidsgårdarna o.s.v.

2. MB däremot vet vi ju hur han reagerar. Först och främst lever han i en lögn, och ljuger sig fram dagligen, var han varit, vem han pratat med, vem som sms:at honom o.s.v. Ok, han är otrogen. Det är en sak. MEN en annan mycket viktig sak är att han har problem med humöret. Han har kort stubin, han kan med enkelhet slå kvinnor (Vilket MÅNGA andra har spärrar emot) MB saknar den spärren. Han erkänner själv att han har dessa grundläggande problem, som han försöker komma ifrån. DOCK utan professionell hjälp. Han försöker bota sig själv från detta. Vilket bevisligen inte fungerar. Sen har vi det GRANDIOSA inom honom, och det är hoten. Han kallas KUNGEN av en anledning. Han är grandios. Han ska bestämma, han ska HOTA den som hotar hans tillvaro. Han hotar sig fram i livet. OCH verkställer en del av hoten. Han har inga som helst problem med att verkställa ett hot mot han, hans familj, tillvaro, jobb, företag o.s.v. Det som är hans skyddar han med all kraft.
Kraften är att han är Karateexpert. Han har 4 eller 5 dan i Karate, och har tränat i 33 års tid. Han är på sin vakt i sömnen till och med. Om ingen ser psykopatdragen i honom, så vete faan.

Detta gör honom INTE till mördare men...
Nu kommer vi till poängen:

VB vill inget annat än att träffa MB.
De har haft kontakt under dagen och kvällen. Något var i görningen. Hon ville inte vara kvar hos KJ. Hon har tidigare dykt upp hos MB oanmält. Det är lördag kväll, klockan är bara barnet, 21.00.

Tar hon sig till MB eller blev hon mördad av KJ?
Det är frågan. Vad är störst chans?

Men, säger vissa...hon var ju hos KJ varför gå till MB?
* MB var hennes kärlek.
* Det var lördag kring 21.00.
* Han har sagt något i Sms:en som fått henne att inte skicka fler.
* Ett vittne säger att hon gick på en gata mellan KJ och MB.
* MB har erkänt att hon ville träffa honom JUST DENNA LÖRDAG.

Det finns en MYCKET stor chans att hon faktiskt gick till MB denna lördag. Och då finns det en mycket stor chans att hon blev mördad.

Och om detta nu hänt, så är det ju fortfarande så att ALLA bevis mot KJ ändå kan vara där, då stämmer plötsligt det vi sagt hela tiden om dessa icke-bevis, men otursbevis för KJ.

Om polisen gjort sitt jobb, så hade vi inte suttit här nu. Det är jobbigt att behöva påpeka detta hela tiden, men det är ju så det är. Att bevisen mot KJ var otur.

Säg till om du vill ha källor på det jag påstår om KJ respektive MB, allt är taget från Fupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in