2014-03-03, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, med det vill jag svara på Spindelfridas fråga.

Ja men menar du inte att tejpen i håret måste vara av den sort NLL använder för att inte vara lika med den som "hittades" i Saaben. Hade det inte varit lättare säga det på en gång i stället för att säga vilken ursprungslängd på KJ:s rulle som ligger närmare till hands (4.5 meter) och att det därför inte kan vara den rullen som använts?
Citera
2014-03-03, 00:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Ja men menar du inte att tejpen i håret måste vara av den sort NLL använder för att inte vara lika med den som "hittades" i Saaben. Hade det inte varit lättare säga det på en gång i stället för att säga vilken ursprungslängd på KJ:s rulle som ligger närmare till hands (4.5 meter) och att det därför inte kan vara den rullen som använts?
Nej, jag menar inte det.

Jag menar, att om det är NLL:s tejp, så kan tejpen på VB inte komma från KJ:s rulle.
Senast redigerad av Quarrel 2014-03-03 kl. 00:29.
Citera
2014-03-03, 00:30
Bannlyst
Citat:
Nej, jag menar inte det.

Att tejpen i håret "måste" komma från NLL har ju att göra med att då kan vem som helst i hela Boden ha lindat den runt VB.
Citera
2014-03-03, 00:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Detta inläggs logik förstår jag inte mycket av:

1) Varför skulle vittnesutsagorna stödja att hon lämnat lägenheten vid kl 21? Ingen har sett henne. Om något så stöder väl vittnesuppgifterna om skrik och en man i skägg som därefter stänger en balkongdörr att NÅGOT hände i lägenheten och att hon knappast lämnande den frivilligt, lugn glad och levande som den dömde mördaren påstått i förhören.

2) Vad menar du med ditt spekulerande hit och dit kring färdväg, vart ska hon ha gått egentligen, vad är det du tror? Gick hon mot hemmet eller mot Sävast? Gick hon via Lejonbacksvägen eller inte? Om JA, varför? Varför tror du att hon gått hemåt en viss väg, det finns ju noll och inga iakttagelser som stödjer den teorin.

3) Varför är det troligt att hennes mobilbatteri tagit slut? Har vi några uppgifter om att hon brukade köra slut på sitt mobilbatteri? Vad skulle hon ha ägnat sig som skulle ha kört slut på batteriet? Hon hade inga långa telefonsamtal, hon ägnade sig enligt Kristoffer (som du uppenbarligen tror talar sanning) åt att ha sex med honom och åt att plugga. Försåvitt hon inte gick hemifrån med 10-12% batteri kvar (hur troligt är det för en så telefonberoende tjej???) så ser jag absolut ingenting som tyder på att din teori skulle stämma

4) Vad har karateträningstiden med något att göra i sammanhanget?

5) Det där med mobilen kommer jag inte ihåg, var kommer den uppgiften ifrån? Enligt förhören med föräldrarna hade Vatchareeya endast en telefon (modern) och enligt styvfadern en hon använde och därutöver en gammal Ericsontelefon (som polisen tog i beslag)

2. Mitt syfte med att spekulera kring alt färdvägar är att öppna upp för nya tankar om vad som kan ha hänt henne. Hitintills har det mestadels spekulerats i, utifrån vittnesmålet, att hon skulle varit på väg till MB. Är man mörkrädd som VB var kan skymning i kombination med ensliga vägar ge skräckinjagande känslor och varför skulle hon utsätta sig för det ? Och även om hon faktiskt sågs på Lejonbacksvägen kan hon ha ångrat sig och promenerat tillbaka (vittnet säger att kvinnan hoppar över diket mitt emellan husen - med avsikt att fortsätta in på Lorvenvägen ?)

För att återgå till din fråga: om vi utgår ifrån att VB lämnade KJ:s lgh runt 21 och att hans berättelse om vad som skedde i lgh stämmer, helt eller till stora delar, verkar det mest sannolikt att stegen styrde mot Ugglegatan (hunger, prov på måndag efter en missad tenta, besök till Luleå dagen därpå etc.....)
Min föreslagna färdväg grundar sig på; dels hennes mörkerrädsla vilket gör att du söker dig till bebyggelse, dels att det för henne var välkända gator där hon brukade promenera.
Om jag följer den föreslagna färdvägen mha Google Maps och försöker föreställa mig vem/vilka hon kan ha mött utefter vägen ser jag flera olika händelseförlopp framför mig, t ex att KJ kör efter henne, erbjuder sig att skjutsa hem damen och något går väldigt fel eller att hon möter någon av KJ:s kompisar vilken är på väg att besöka honom, han stannar upp och de börjar prata. Kanske har de något otalt sedan tidigare.

Rena rama spekulationer fast det är ju å andra sidan vad vi sysslar med här.....Nog är det något av en gåta att ingen, varken åklagare eller någon annan, lyckats hitta fler bitar som kan minska antalet frågetecken.

3. VB var som du nämner en telefonberoende tjej och just därför håller jag det inte för otroligt att hon kan ha kört slut på batteriet. VB var inne på två av sina Fb-konton och skrev statusuppdateringar efter att hon lämnat sin lägenhet. Och var hon uppe på nätet i studiesyfte så lär det ha dragit rejält med ström. KJ säger heller ingenting om att hon sätter telefonen på laddning under besöket. Han får frågan om telefonens användning under kvällen och svarar att hon höll på med den i början av kvällen och mindre mot slutet.

4. Karatetiderna kan möjligen ses som en detalj att ta med i sammanhanget. VB:s koppling till karateklubben och att tiderna sammanfaller gör att jag tycker att det är värt att nämna. En iakttagelse.

5. Läs Fup s. 1077 VB:s fd pojkvän AH har mottagit ett samtal den 28 januari. Nämnt nummer kunde hittas på Hitta.se i maj 2013. Ser det inte som osannolikt att telefonen även kan ha hängt med under våren. Kanske finns uppgifter som motsäger detta ?

Fråga om du tycker att jag har varit otydlig i något av svaren.
Citera
2014-03-03, 00:38
Medlem
Citat:
Nej, jag menar inte det.

Jag menar, att om det är NLL:s tejp, så kan tejpen på VB inte komma från KJ:s rulle.

Hur menar du egentligen då? Ingen vet varifrån tejpen kommer, eller vilket fabrikat den har - bortsett från du då.

OM tejpen inte har med detta att göra utan är en ren hypotetisk gissning varför öda så mycket tid och inlägg åt detta och räkna millimeter på en rulle av okänt fabrikat och okänd längd? Som ingen vet om det överhuvudtaget är relevant.

Det undrar jag.
Citera
2014-03-03, 00:39
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tack för ditt svar. Jag håller med om att filmhypotesen är en tänkbar förklaring till skriken. Men du gör ett misstag när du utifrån det kommer fram till att det i sig skulle vara ett bevis FÖR att hon lämnade lägenheten. En svaghet i teori A kan aldrig på minsta vis användas för att stärka teori B. Du har fortfarande ingenting att gå på som utgör bevis för din teori att han talar sanning och att hon verkligen gick klockan nio efter att ha fått en kram och en gul plastpåse.

Jag vill poängtera att att det är mycket möjligt att alla de omständigheter jag räknar upp i listan över faktorer som talar FÖR att Kristoffer är skyldig inte måste vara det i verkligheten. Skriken kan ha kommit från TV:n, det finns en liten möjlighet att han "råkade" radera all sin SMS-konversation med Vatchereeya etc. Men även om några saker skulle vara blindspår så står min teori ändå på mycket säkrare grund än oskuldsteorin. Oskuldsteorin kräver nämligen att SAMTLIGA omständigheter som verkar besvärande för Kristoffer måste vara felaktiga eller bara slumpgrejer som inte alls har något med mordet att göra.. Från blodet i bakluckan till att han aldrig försökte ringa, DNA:t på benet och ryggsäcken som tre av hans närmaste vänner säger att han hade, men som han själv förnekar existensen av. Det är en närmast helvetisk otur han måste ha haft om han verkligen är oskyldig för att ha alla dessa saker emot sig. Mönstret pekar åt ett håll, men ändå har vi i tråden ett antal personer som säger "Nej, nej - jag tror inte det var han ändå, han är ju snäll" (strypförsök och mordhot mot tidigare flickvänner verkar inte räknas)

- Jag har väldigt svårt att förstå hur ni tänker. Däremot håller jag med om att fallet står på en svagare grund rent juridiskt.

Detta har jag helt missat! Vem har han mordhotat?
Citera
2014-03-03, 00:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur menar du egentligen då? Ingen vet varifrån tejpen kommer, eller vilket fabrikat den har - bortsett från du då.

OM tejpen inte har med detta att göra utan är en ren hypotetisk gissning varför öda så mycket tid och inlägg åt detta och räkna millimeter på en rulle av okänt fabrikat och okänd längd? Som ingen vet om det överhuvudtaget är relevant.

Det undrar jag.
Mycket talar för att tejpen på VB och tejprullen hos KJ är identisk med NLL:s tejp. Om det är så, minskar bevisvärdet i tejprullen väsentligt, och det är lätt att kolla.
Citera
2014-03-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Detta har jag helt missat! Vem har han mordhotat?

Det var uttalande per telefon till en syster (tror jag) när en fd flickvän gjorde slut för ca tre år sedan. Inget mer.
Citera
2014-03-03, 00:52
Bannlyst
Citat:
Mycket talar för att tejpen på VB och tejprullen hos KJ är identisk med NLL:s tejp. Om det är så, minskar bevisvärdet i tejprullen väsentligt, och det är lätt att kolla.

I vilket fall så visar KJ:s sätt (som han själv beskriver) att riva en tejp att det är mer sannolikt att han haft en till rulle som användes vid mordet än att någon annan mördat och tejpat VB och river på samma sätt och dessutom med en liknande tejp.

Silvertejp är väl ändå det vanligaste...det har då jag alltid använt vid styckmord
Citera
2014-03-03, 00:55
Medlem
Citat:

I Boden torde väl NLL tejpar finnas i var mans hus och förbandslådor. Grejen är väl inte tejpens beskaffenhet och ursprung utan att den hade VB:s (levande blod) på sig.
Och fanns i KJ:s badrum.

Det är problemet.

Vill man komma åt det bör man väl snarast kolla upp vilken typ av tejp som förekommer på karateklubbar och göra det mer sannolikt att det var VB:s tejp.

Tänker jag.
Citera
2014-03-03, 01:15
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var uttalande per telefon till en syster (tror jag) när en fd flickvän gjorde slut för ca tre år sedan. Inget mer.

Tack!
Hm... Var kan jag hitta den informationen?
Citera
2014-03-03, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Tack!
Hm... Var kan jag hitta den informationen?

I FUP:en, får återkomma med sida.

EDIT. Uttalandet gjordes till en syster till fd flickvännen.
Senast redigerad av Remark 2014-03-03 kl. 01:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in