2014-04-02, 13:13
Medlem
Icarus_gbg, jag tror att du själv inte förstår a common ancestor vilket innebär att alla organismer som finns idag har utvecklats från en ursprunglig. Denna mystiska organism ska ha hittat ett sätt att föröka sig och sedan gett upphov till människan, fåglarna, djuren, växterna, frukten, ja allt levande organisk materia. Är det inte vad du tror och sa charles darwin inte det själv i sin bok the origin of species? Att du inte inser din tro....
Citera
2014-04-02, 13:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
En bild på gud vore bra. Men det har ju ingen, för ingen har sett gud.

Men vad som helst går bra. Men de måste vara bevis, i form av en säker källa

Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Med andra ord så menar du information som kan tas upp av något av våra 5 sinnen.

Strawman. Det är inte det hejsfittan sägar.

Citat:
Detta är en vetenskaplig fakta:
Omkring oss finns radiovågor

Fråga - kan något av våra 5 sinnen bekräfta detta?
Svar: Nej, men det innebär fortfarande att dessa existerar. Det krävs ett instrument för att ta upp frekvenserna.

Korrekt, men det är bara du som försökar vrida debatten in på en falsk dikotomi mellan primitiv empiri och metafysik.

Citat:
På samma sätt. Din själ är instrumentet för Guds kommunikation. Det som isolerar Guds "radiovågor" är köttet som ligger i strid med själen.

Falsk analogi. Vi kännar till teknologiska mätfunktioner/mätapparater, att några extra-kosmiska paralleler till detta finns är upp till dig att demonstrera.
Citera
2014-04-02, 13:17
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Icarus_gbg, jag tror att du själv inte förstår a common ancestor vilket innebär att alla organismer som finns idag har utvecklats från en ursprunglig. Denna mystiska organism ska ha hittat ett sätt att föröka sig och sedan gett upphov till människan, fåglarna, djuren, växterna, frukten, ja allt levande organisk materia. Är det inte vad du tror och sa charles darwin inte det själv i sin bok the origin of species? Att du inte inser din tro....

Tills du börjar svara på mina frågor (eller ens bemöter fakta i dem) struntar jag i att svara på dina.

Du behöver läsa på om evolutionen. Du behöver förstå den. Just nu gör du helt uppenbarligen inte det tillräckligt bra.
Citera
2014-04-02, 13:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vad menar du med att denna organism "ska ha hittat ett sätt"? Förstår du inte ens enkel evolutionsteori eller skapar du bara strawmen som en kneejerk-reflex?
Citera
2014-04-02, 13:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Folk som litar blint på religioner är hjärntvättade och de som totalt avfärdar teorin om en intelligent design är lama.

Postulatet "Intelligent Design" centrerar omkring några få enkla punkter:

1/ Arguments from ignorance.

2/ En postulerat extra-kosmisk kausalitet.

3/ Bevisbörde.

Det finns inte många "informerade" ateister som är ovetande om detta och dessa ateister vet vad som är falsiferbart och vad som är gissninger. Det är bara pådyvlande teister som älskar att slåss mot generaliserade imaginära strawmen ..... en typ av beklagansvärd intellektuell ohederlighet som präglar fanatisk abrahamism och som "gives religion a bad name".
Citera
2014-04-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad menar du med att denna organism "ska ha hittat ett sätt"? Förstår du inte ens enkel evolutionsteori eller skapar du bara strawmen som en kneejerk-reflex?

Du menar att denna mystiska karaktär hade förmågan att celldela sig och från en bakterie gett upphov till allt levande vi ser idag? Om inte vänligen förklara. Glöm inte att ge också förklaring hur denna fick sin existens.

Jag utmanar även dig att börja från dina egna celler. Experimentera i ett laboratorium. Du har väldigt mycket genetisk information att börja med. En otrolig mångfald av aminosyror i perfekt sekvensordning som bildar miljontals proteiner. Dessa så klart av slumpen...
Citera
2014-04-02, 13:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ni tycker inte att det starkaste beviset för "guds" existens är att...vi och universum finns?

Och .... "Intelligent Design" ..... zillionte-och-elvta gången; trots att detta postulat är det mest bemötade i religionsdebatten.

Består den pådyvlande apologet-flocken endast av papegojer som kan rabbla mantran från missions-manualen?
Citera
2014-04-02, 13:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Du menar att denna mystiska karaktär hade förmågan att celldela sig och från en bakterie gett upphov till allt levande vi ser idag?

Ja, men jag förmodar att jag användar ordet "förmåga" annorlunda än du.

Citat:
Glöm inte att ge också förklaring hur denna fick sin existens.

Varför skall jag inte "glömma" det? Det hör inte till saken.

Citat:
Jag utmanar även dig att börja från dina egna celler. Experimentera i ett laboratorium. Du har väldigt mycket genetisk information att börja med. En otrolig mångfald av aminosyror i perfekt sekvensordning som bildar miljontals proteiner.

Så nu har du hoppat från okunskapen om kausalitet i extra-kosmisk metafysik till "finetunings-argumentet"? Eller hur?

Citat:
Dessa så klart av slumpen...

En strawman ... eller DIN åsikt?
Citera
2014-04-02, 13:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det har krävt ett tillfälle där du har varit utanför rummet innan det blev byggt, vilket innebär att rummet har en utgång. Du kanske bygger rummet oigenomträngbar för det som lever i det men det innebär fortfarande att det finns något utanför. Universum kan inte ha existerat av sig själv och inte heller vara ett evigt rum.
Men Gud kan det, och är det, för.. Tja.. Magi?

Citat:
Hela mänsklighetens era och dess sol hinner dö innan man kommer fram till bekräftelse av en teori som redan har brister.
Specifikt vilka brister?
Citat:
Tidsramen för evolutionsteorin är ursäkten för att ge den en ton som låter ljuvlig för de som hatar iden av en Gud.
Tidsramen är vad man kommit fram till genom att titta på evidensen. Det behövs ingen apologism i vetenskapen. Det är religionens käpphäst.
Citat:
Även om någon vetenskaps man lyckas skapa liv i ett laboratorium så bevisar det att det krävts intelligens input och inte någon slump.
Nej, det gör det inte. Varför skulle det göra det? Det bevisar bara att man kan skapa liv i ett laboratorium.

Citat:
Så du menar att big bang kan förklaras utan evolution? Sluta försvara din ignoranta ställning.
Vad har Big Bang med evolution att göra? Hur många gånger måste man förklara att evolution handlar om arternas mångfald, på jorden, i naturen.. Det har inget med varken abiogenes eller kosmologi att göra.
Citera
2014-04-02, 13:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Gud är ett väsen, en känsla. Inte något man kan se eller ta på, men man kan ändå känna Gud. Det går inte att bevisa en känsla, därför kommer det aldrig att gå att bevisa Guds existens.

Tyvärr. Om det finns något som ett "inre andligt kompass" då är detta ett extremt opålitligt verktyg, för inga av dom versioner som teister iblant åberopar sig ha pekar på samma norr.
Citera
2014-04-02, 13:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Den där frågan kan jag inte ens förstå, vad då fantasier? Fantasier sitter i huvudet, det spirituella sitter i hela kroppen. Det spirituella öppnar upp mig, ger mig svar, tröst o massa annat, det är inget som sker intellektuellt o såldes leder det inte till fantasier. Det får mig inte tro att en gubbe sitter på ett moln o dömer mig... Det är just det här jag menar med mitt tidigare inlägg, ni är så inskränkta...

Meditation är något de flesta behöver pröva..

Jag talar inte om gubbar på moln, jag menar hur vet du att du inte inbillar dig och att effekterna är psykosomatiska? Vad grundar du din uppfattning på om att det är på riktigt och inte något du bara tror?
Citera
2014-04-02, 13:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Jag har ju sagt att din och min position i skapelsen omöjliggör för oss att greppa helheten. Du fick en liknelse med en guldfisk förut. Kan ju dra den med en cell i din kropp också. Den kan bara förstå sin specifika roll. Den kan aldrig förstå din fulla potential, helheten. Men om cellen kunde prata med andra celler, skulle de kunna lägga pusslet, och få en större förståelse för dig (vilket väl händer). Men aldrig få hela bilden. Sen är hjärnans innehåll direkt kopplat till input från våra sinnen, det vill säga allt som går att ta på, väga och mäta. Det är det vi kan tänka ut. Enkom. Det vi söker (gud) är bortom detta.

"Söka" så mycket du orkar. Men vad har det med bevis att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in