Citat:
Ursprungligen postat av
Jacksparrow
Jag har ju sagt att din och min position i skapelsen omöjliggör för oss att greppa helheten.
Ja men du har inte berättat VARFÖR det skulle förhålla sig så, du bara konstaterar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jacksparrow
Du fick en liknelse med en guldfisk förut. Kan ju dra den med en cell i din kropp också. Den kan bara förstå sin specifika roll. Den kan aldrig förstå din fulla potential, helheten.
Nej en cell har ingen hjärna, inget verktyg att analysera verkligheten med. Jag är dock utrustad med en hjärna. Du gör samma misstag här, du bara förklarar ATT man inte kan förstå helheten men du undviker att berätta VARFÖR.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jacksparrow
Men om cellen kunde prata med andra celler, skulle de kunna lägga pusslet, och få en större förståelse för dig (vilket väl händer). Men aldrig få hela bilden.
Din analogi haltar, jag är till skillnad från cellen utrustad med verktyg som lämpar sig ypperligt väl för komunikation. Igen så gör du ett påstående om något som är omöjligt men struntar helt i att berätta VARFÖR.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jacksparrow
Sen är hjärnans innehåll direkt kopplat till input från våra sinnen, det vill säga allt som går att ta på, väga och mäta. Det är det vi kan tänka ut. Enkom. Det vi söker (gud) är bortom detta.
Första stycket är väl det enda matnyttiga ditt inlägg har att bjuda på, sedan så gör du samma trötta misstag igen, du berättar att något är omöjligt men inte VARFÖR.