2014-04-02, 13:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Vi kan väl döpa om tråden till Stora hotellfrukost-tråden.
Ja, någonstans har den ju fastnat i det och istället för att behandla det viktiga. Hur bemöttes Nyman - alldeles oavsett rutiner och betald eller icke betald frukost. För det är väl kärnan i det hela.
Uppträdde eller agerade personalen på något sätt som gav Nyman skäl att känna sig kränkt, och fanns det i så fall anledning att tro att det skedde på grund av hennes klädsel (i så fall misstänker jag att det finns goda skäl att uppfatta det så för Nyman).

Såvitt jag sett har inga gäster från hotellet trätt fram och sagt vare sig bu eller bä, och det är ju lite förvånande kanske. Någon borde ju ha sett något och ha någon åsikt om vad som skett, men såvitt jag sett är det mest tyst.

Nästan så man börjar undra om det ens hänt något faktiskt.
Citera
2014-04-02, 13:10
Medlem
Citat:
Vi kan väl döpa om tråden till Stora hotellfrukost-tråden.

Ja, vart fan slutade tråden handla om hon blivit diskriminerad eller inte?
Jag är fan inte intresserad av att läsa om frukostdravlet, HELT OT eftersom det redan framgått ATT hon hade rätt till frukost.

SÅ, finns där mer info om vad som nu sker? Vad säger DO?osv....
Citera
2014-04-02, 13:21
Medlem
snafflebits avatar
Således kan vi konstatera att man kan boka rum med eller utan frukost. Bokar man utan frukost eller kommer in från gatan och vill äta frukost kostar den 259 bagis. Tantens bokning tycks vara gjord med frukost.

Åter till ämnet. Har tanten blivit diskriminerad? Om hon med sällskap endast önskade kaffe, var det fel att placera dem i kaffebaren, istället för att låta dem släpa in bagaget i frukostmatsalen.

Hade tantens kort redan dragits för en frukost och nu tänkte hon snika till sig en frukost till för sitt sällskap? Blev hon i så fall diskriminerad?
Citera
2014-04-02, 13:41
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, någonstans har den ju fastnat i det och istället för att behandla det viktiga. Hur bemöttes Nyman - alldeles oavsett rutiner och betald eller icke betald frukost. För det är väl kärnan i det hela.
Uppträdde eller agerade personalen på något sätt som gav Nyman skäl att känna sig kränkt, och fanns det i så fall anledning att tro att det skedde på grund av hennes klädsel (i så fall misstänker jag att det finns goda skäl att uppfatta det så för Nyman).

Såvitt jag sett har inga gäster från hotellet trätt fram och sagt vare sig bu eller bä, och det är ju lite förvånande kanske. Någon borde ju ha sett något och ha någon åsikt om vad som skett, men såvitt jag sett är det mest tyst.

Jag lutar så här långt åt att det är en social malör som uppstått i en samverkan av kvinnans av erfarenhet uppbyggda vaksamhet mot dålig behandling, missförstånd och möjligen en bidragande brist på känsla för feeling från frukostvärdens sida. Kombinerat med att kvinnan efteråt kanske kände sig generad för vad de andra gästerna skulle tro, och ett efterföljande samtal med någon sympatiserande vän, där händelsen fick en allvarligare tolkning: bättre vara arg än generad. I såna fall inget som borde utlösa nationell kris, eller ens leda till nån grundligare utredning av den svenska hotellfrukostkulturen. Men tack vare lagstiftning på det sociala samspelets område och medias behov av offer och skurkar så vet vi nu allt om hotellfrukostar.
Citera
2014-04-02, 13:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag lutar så här långt åt att det är en social malör som uppstått i en samverkan av kvinnans av erfarenhet uppbyggda vaksamhet mot dålig behandling, missförstånd och möjligen en bidragande brist på känsla för feeling från frukostvärdens sida. Kombinerat med att kvinnan efteråt kanske kände sig generad för vad de andra gästerna skulle tro, och ett efterföljande samtal med någon sympatiserande vän, där händelsen fick en allvarligare tolkning: bättre vara arg än generad. I såna fall inget som borde utlösa nationell kris, eller ens leda till nån grundligare utredning av den svenska hotellfrukostkulturen. Men tack vare lagstiftning på det sociala samspelets område och medias behov av offer och skurkar så vet vi nu allt om hotellfrukostar.
Härlig analys och jag är med dig på den.

Jag tror också att "locket på" och tystnaden som blivit ger stöd för den - och är ett av skälen till att hotellfrukostar fått så stort utrymme i tråden. (Och ja, jag har ju deltagit i frukostskålen s a s).

Det tragiska är ju att om nu inget hänt så lär vi vare sig få se integrationsministern eller någon annan be Sheraton om ursäkt - utan då kommer man bara låta det vara tyst. OM en personal nyst åt fel håll så kommer man övertolka det och även om ingen regelrätt kränkning skett så kommer det ändå bli en liten pekpinne om att de skall använda näsduk i fortsättningen ... allt för att inte behöva backa i detta.

Om Nyman övertolkar/feltolkar kan jag ha förståelse för det. Att media och integrationsministern utan att att egentligen veta vad som hänt slår på brandslangarna, det finner jag mindre förståelse för.
Citera
2014-04-02, 14:20
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Läs tråden. Det där med olika frukostar är redan uttjatat och utrett. 259 avser en större frukostbuffé i clublounge.

Vaddå uttrett, då måste man ha fattat fel, på booking.com kan man inte köpa något rum inkluderande frukost. På hotellets egen site finns det påskerbjudanden med frukost.

Det framgår alldeles tydligt att det finns en enda frukostbuffé, och den kostar normalt 259 spänn utöver rummet:
http://www.sheratonstockholm.se/frukost
Citera
2014-04-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Vaddå uttrett, då måste man ha fattat fel, på booking.com kan man inte köpa något rum inkluderande frukost. På hotellets egen site finns det påskerbjudanden med frukost.

Det framgår alldeles tydligt att det finns en enda frukostbuffé, och den kostar normalt 259 spänn utöver rummet:
http://www.sheratonstockholm.se/frukost

En massa kosing helt klart, men har man inte betalt och bokat frukost ska man fanimej inte bli "kränkt" när peronalen ställer en enkel fråga.
Citera
2014-04-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Således kan vi konstatera att man kan boka rum med eller utan frukost. Bokar man utan frukost eller kommer in från gatan och vill äta frukost kostar den 259 bagis. Tantens bokning tycks vara gjord med frukost.

Åter till ämnet. Har tanten blivit diskriminerad? Om hon med sällskap endast önskade kaffe, var det fel att placera dem i kaffebaren, istället för att låta dem släpa in bagaget i frukostmatsalen.

Hade tantens kort redan dragits för en frukost och nu tänkte hon snika till sig en frukost till för sitt sällskap? Blev hon i så fall diskriminerad?

Just det där med bagaget är intressant , synd att ingen läckt filmen från övervakningskameran.

Jag kan heller inte släppa tanken att den runda damen ger upp en gratis 259:- frukostbuffe,
kanske hennes kompis åtnjutit denna lite tidigare.
Citera
2014-04-02, 14:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Jag kan heller inte släppa tanken att den runda damen ger upp en gratis 259:- frukostbuffe,
kanske hennes kompis åtnjutit denna lite tidigare.
Ja detta känns skumt, hon ser inte direkt ut som någon som hoppar över en måltid.
Citera
2014-04-02, 15:47
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Beror det möjligen på att vad som än hände skedde lugnt och stillsamt, utan upprörda känslor och utan att någon mer än Nyman vare sig la märke till det eller ansåg det diskriminerande?

Citat:

Citat:

Intressant att fler börjar luta åt att inte mycket hände. Hade - som Nyman inledande citerats - hon "släpats ut" från buffén borde det noterats och kommenterats och ingen tycks ha velat åberopa sina 15 minuter i rampljuset som vittne till detta.

Hoppas vi slipper fler återfall ner i frukostskålen nu...
Citera
2014-04-02, 15:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Intressant att fler börjar luta åt att inte mycket hände. Hade - som Nyman inledande citerats - hon "släpats ut" från buffén borde det noterats och kommenterats och ingen tycks ha velat åberopa sina 15 minuter i rampljuset som vittne till detta.

Hoppas vi slipper fler återfall ner i frukostskålen nu...
Jag har hela tiden haft ett förbehåll och började när det dök olika versioner av händelsen, "släpades ut" "bads lämna" - och en del andra motsägelser, ifrågasätta vad och om något faktiskt hänt.

Det är inte något nypåkommet "lutar åt" för min del. Däremot säger jag inte att Nyman ljuger - vare sig tidigare eller nu faktiskt. Jag tycker dock att det lutar åt en storm i ett vattenglas.
(FB) Zigenare avvisad från frukostserveringen på Hotell Sheraton i Stockholm
(FB) Zigenare avvisad från frukostserveringen på Hotell Sheraton i Stockholm
Citera
2014-04-02, 16:12
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:

Just det här gör att jag starkt misstänker att inget hänt. Hade det varit dramatik och zigenarförnedring så hade med mycket stor sannolikhet någon av gästerna klivit fram och uttalat sig eftersom det skulle gått att plocka ganska lätta godhetspoäng på detta.

Om nu hotellet inte gjort något uppseendeväckande så kliver inte gästerna fram och försvarar hotellet eftersom de då riskerar att få löpa gatlopp i media som "rasister".

Alltså är det en storm i ett vattenglas

Som väntat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in