Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Du får lov att definiera denna skapare. Är han/hon allsmäktig? Allvetande?
"Generell skapare" säger inte mycket alls. En skapare av vad? Kinesiska leksaker?
Det beror såklart på dess egenskaper. Vissa(t.ex du) tilldelar skapare(Även "generella" sådana") omni-egenskaper som resulterar i en mängd motsägelser. Kan en logisk motsägelse existera som något annat än en abstraktion, en tanke? Finns det fyrkantiga trianglar? Ljus med massa? Osv.
Sannolikheten för att en sådan skapare existerar är antingen 0 eller okänd.
Om du inte applicerar omni-egenskaper eller andra egenskaper som för med sig logiska motsägelser, har jag ingen aning om sannolikheten. Är det t.ex möjligt för något att bryta mot t.ex energiprincipen?
Jag vet inte hur skaparen definieras eller vad han har för egenskaper förutom att han är skaparen av universum. Sannolikheten bör vara större än 0 att en sådan existerar, eftersom vi inte vet om en sådan existerar, eller hur?
Citat:
Du tror bevisligen på en just en sådan gud. Gud i bibeln mördar, beordrar folkmord, och gör en hel del annat mysigt.
Nä, jag tror inte på en sådan gud. Jag tror på en god Gud. Du kan väl studera hur Jesus var till att börja med så förstår du hur Gud var. Jesus var god och då bör Gud vara god, är logiken.
Citat:
Härligt för dig. Men hävda då inte att du tror på guden från bibeln. Den gud du letar efter är DFSM.
Nä, jag tror inte på GT guden eller DFSM, men jag tror på den kärleksfulla Guden som har skapat universum och allt annat.