Citat:
Ursprungligen postat av
mace2442
Läsandet bör du stå för själv och gör det från källor som är lite mer korrekta än Iranska.
Man störde inte oljehandeln med ett enda fat efter Praying mantis.
Jag föreslår att du förändrar din inställning och lär dig diskutera med människor som inte alls håller med dig om saker och ting.
Citat:
Ursprungligen postat av
mace2442
Roberts gick på en mina innan pryaing mantis då det var den händelsen som utlöste slakten på Irans flottenheter. Helikoptern hade inte en enda repa från iranska vapen när den bärgades så jo fakta kvarstår.
Ja, men vad du och andra "arroganta" människor i denna tråd inte förstår, är att Iran redan hade varnat USA om att inte befinna sig där då det var en krigszon. Förstår du vad det innebär? Det var samma arroganta inställning som sänkte fartyget som du gärna framhåller här.
Citat:
Ursprungligen postat av
mace2442
Iran åstakom inte en enda repa mot förlusterna av 2 plattformar, 2 fartyg och några platbaljor. Ytterligare en fregatt svårt skadad och ett antal plastbaljor. Totalt sett rök alltså 40% av Irans fregatter på ca 1 dygn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Det här visste jag inte om Iran.Hur gick det till?
De har mig veterligen alltid råkat ut för incidenter.Amerikanarna är ju skiträdda för att erkänna sina förluster.
De har förlorat många helikoptrar över dessa områden. Men gällande den konflikten, så gäller det
Capt. Stephen Leslie
Capt. Kenneth W. Hill,
http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=915217
Som jag påpekade i min diskussion med Ormen Långe kunde även Iran låsa på amerikanska mål. Men att ta beslutet att verkligen trappa upp en sådan konflikt är en annan femma. Detta gäller båda sidorna..
Citat:
Friday's corps statement added some details to the mystery surrounding the disappearance of the two men. In the statement, the corps admitted that a hostile radar had targeted the copter before it disappeared, but refused to say the AH-1T Cobra gunship flown by Leslie and Hill definitely was shot down by Iranian forces, as Iran has claimed.
However, the corps said its fact-finding board concluded there was "sufficient evidence to conclude that these Marines had been killed as a result of hostile action."
The statement said that as they were trying to identify a ship, Capts. Hill and Leslie reported a fire control radar lock-on. A fire control radar is used to track targets for a gun or missile. Their ship, the USS Wainwright, lost communication and radar contact with them after the report, the statement said.
Iran vill inte kommentera sånt, men som jag också en gång påpekade så har Iran tillgång till filmer som ännu inte visats. De filmerna finns hos den Iranska underrättelsetjänsten och är inspelningar av själva operationerna. Vissa delar har man nyligen visat.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=95280&size=full
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=95282&size=full
Vad det gäller den amerikanska eskorten och fiaskot med journalisterna, borde åtminstone amerikanarna själva visa upp sina filmer, eftersom dessa en gång visades. Även så kommunikationen med Joshan blir intressant att höra..