Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-25, 05:07
  #6493
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Har ett störigt problem med jobb vs a-kassa.

Jobbar som timanställd på ett globalt företag där antalet timmar sjönk kraftigt i slutet på 2012 och har legat lågt sedan dess.

Får tag i ca 17-55h/månad, som jag får jaga ihop själv genom att logga in på websiten och boka pass själv, ringa arbetsledare eller ringa så fort jag får ett sms om pass.

Oftast krockar nya pass utannonserade via sms eller websiten med pass som jag redan har bokat, eftersom de olika passen oftast har en tendens att inträffa på samma dygn eller dagen efter då jag precis slutat på morgonen. Och jag kan ju varken vara på 2st ställen samtidigt eller jobba 24h i rad utan varesig rast, vila eller sömn.

Och det stora problemet är då:

1: Får som mest tag i 17-55h/månad, vilket INTE ger tillräckligt med lön för att pengar ska räcka till alla räkningar samt bränsle till och från jobb

2: A-kassa ger som mest 9-10000kr efter skatt. Det fattas då ca 2-4.000kr/månad beroende på elförbrukning och bränslepriser.


Så med andra ord så funkar inte följande:

1: Endast jobba och jaga timmar, får för liten lön var månad pga brist på timmar och osäkerhet.

2: Endast gå på a-kassa eftersom ersättningen är för låg.

Och nu till HUVUDproblemet,

Jag kan ej heller "stämpla upp" med a-kassa och jobb kombinerat pga det fula lilla problemet med att om jag jobbar i mars månad t.ex, så kommer inte den lönen förrän i slutet på April och får jag då t.ex 70-100h arbetstid i mars, så måste ju detta rapporteras i kassa-korten till a-kassan, som då MINSKAR ersättningen i MARS. Med andra ord, får jag ju pissdålig ersättning i Mars och måste skjuta upp räkningar, för att a-kassan gäller samma månad som jag jobbar, men lönen kommer en hel månad efter??

Hur fan vill idioterna att det ska funka??