Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-25, 05:07
  #6493
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Har ett störigt problem med jobb vs a-kassa.

Jobbar som timanställd på ett globalt företag där antalet timmar sjönk kraftigt i slutet på 2012 och har legat lågt sedan dess.

Får tag i ca 17-55h/månad, som jag får jaga ihop själv genom att logga in på websiten och boka pass själv, ringa arbetsledare eller ringa så fort jag får ett sms om pass.

Oftast krockar nya pass utannonserade via sms eller websiten med pass som jag redan har bokat, eftersom de olika passen oftast har en tendens att inträffa på samma dygn eller dagen efter då jag precis slutat på morgonen. Och jag kan ju varken vara på 2st ställen samtidigt eller jobba 24h i rad utan varesig rast, vila eller sömn.

Och det stora problemet är då:

1: Får som mest tag i 17-55h/månad, vilket INTE ger tillräckligt med lön för att pengar ska räcka till alla räkningar samt bränsle till och från jobb

2: A-kassa ger som mest 9-10000kr efter skatt. Det fattas då ca 2-4.000kr/månad beroende på elförbrukning och bränslepriser.


Så med andra ord så funkar inte följande:

1: Endast jobba och jaga timmar, får för liten lön var månad pga brist på timmar och osäkerhet.

2: Endast gå på a-kassa eftersom ersättningen är för låg.

Och nu till HUVUDproblemet,

Jag kan ej heller "stämpla upp" med a-kassa och jobb kombinerat pga det fula lilla problemet med att om jag jobbar i mars månad t.ex, så kommer inte den lönen förrän i slutet på April och får jag då t.ex 70-100h arbetstid i mars, så måste ju detta rapporteras i kassa-korten till a-kassan, som då MINSKAR ersättningen i MARS. Med andra ord, får jag ju pissdålig ersättning i Mars och måste skjuta upp räkningar, för att a-kassan gäller samma månad som jag jobbar, men lönen kommer en hel månad efter??

Hur fan vill idioterna att det ska funka??

Enda lösningen jag kommer på just nu som KAN funka, är att jag jobbar så mycket jag kan vecka 1-2 på april exempelvis och endast gå på a-kassa vecka 3-4 på april? Annars är jag fucked++

har sökt jobb som fan men ej fått något klart besked ännu. SÅ hur fan ska jag klara mig??

Någon som har ett bra tips på hur man kan få detta SKITsystemet i rövlandet sverige att fungera??

Utifrån vad du beskriver verkar det i grunden inte vara ett a-kasserelaterat problem, eftersom du enligt din beskrivning inte hade klarat dig på bara ersättningen från a-kassan. Det är i sig givetvis inget konstigt eftersom arbetslöshetsersättningen är väldigt låg jämfört med en vanligt lön, men det är som sagt inte heller ett a-kasserelaterat problem. Vad du måste göra om du inte kan öka din inkomst är givetvis att minska dina utgifter. Vilka utgifter du har och vilka som enklast kan minskas vet du själv bäst, men det som brukar ligga närmast till hands är att göra sig av med diverse prenumerationer, äta billigare mat och lägga mindre pengar på nöjen. Ett tips är att göra en översyn över hur mycket pengar du under en månad lägger på olika saker så att du får en överblick, sen välja bort det du uppfattar som minst nödvändigt och sätta ett budgettak för olika områden, t.ex. X antal tusen kronor för mat varje månad, en budget som visar hur mycket din mat får kosta per vecka och dag och som du sedan planerar och genomför dina inköp utifrån.
Citera
2014-03-25, 11:22
  #6494
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmylilly
Hej!

Har nyligen blivit uppsagd och kommer jobba min sista dag 25 Maj.

Det jag främst undrar är om någon här kan beskriva hur det kommer se ut min första arbetslösa dag, och vad reglerna är för att behålla A-kassan?

Hur kommer mitt förhållande mot Arbetsförmedlingen kommer att se ut?

Jag såg på länken nedan att det är rätt så hårda regler kring att vara aktivt sökande, men det är ändå inte så detaljerat på vilken typ av sökande jag måste göra och hur ofta!?

Länk

Måste jag söka ALLA jobb i hela Sverige?

Får jag endast söka jobb inom mitt fält där jag både arbetat inom förut samt utbildat mig inom?

Vill hålla mig kvar inom samma stad samt inte byta yrkesområde där jag försöker bygga en karriär för mig själv...

Vill absolut ha jobb, men inte gå till ett pensionärshem eller stå i en Affär när jag har en utbildning och kunskap som är värd så mycket mer!

Tacksam för svar!

Om du gör som Arbetsförmedlingen säger så får du behålla A-kassa. Om du går emot dem så kan A-kassan dras in. Dock har du lite att säga till om vad Arbetsförmedlingen säger åt dig att göra. Söka jobb ska du ju göra så mycket det bara går, behöver inte alls vara det du är utbildad i, dock kommer du att behöva söka de jobben då de troligen kommer ge dig de som platsförslag. Du måste antagligen inte söka i hela Sverige under den första tiden, speciellt om du har något att säga emot om mot det så som att du har hela din familj här och vill inte lämna dem. Krav om att söka i hela Sverige ställs om du varit arbetslös 2+ år eller så kan jag tänka mig.

Det du ska satsa på är ett bra CV, referenser, intyg och personligt brev samt en vilja att följa upp dina jobbansökningar så har du gjort allt du kunnat.

Den första arbetslösa dagen går du till Arbetsförmedlingen och skriver in dig. Sedan får du prata med någon där som hjälper dig. Sedan behöver du inte göra särskilt mycket under 3 månader och inte heller får du någon ersättning. Sen ska du skicka in blanketter till din A-kassa, på deras webbplats kan du läsa om vilka regler och procedurer som gäller. Efter de tre första månaderna besöker du din Arbetsförmedling några gånger i månaden och det är du och din handledare som kommer överens om vad du behöver för att utöka dina chanser för jobb med tex. en kurs, praktikplats eller liknande. Detta ser inte lika ut för alla. Beror på hur gammal du är och vilka erfarenheter du har om att söka jobb.
__________________
Senast redigerad av Joangel 2014-03-25 kl. 11:26.
Citera
2014-04-01, 18:59
  #6495
Medlem
Har varit med i a-kassan i 7månader och jobbat alla 7, ca 60%, kan jag få stämpla upp till heltid men bara inte få inkomstrelaterad ersättning? Finns väl en ersättnign som ligger under den om man inte varit medlem i 12månader.
Citera
2014-04-01, 20:34
  #6496
Medlem
A-Kassa, Sen anmälning till AF

Hej kära Flashbackare.

Liten kort historia och ett problem som jag hoppas att någon av er har erfarenhet i.

Blev arbetslös tidigt i Februari men anmälde mig inte till AF förrns början på Mars pga. diverse anledningar, har bla. prioriterat självstudier till högskoleprovet då jag ej sitter i någon form av ekonomiska problem pga. förlorad inkomst. Nu hör till saken att jag tänkte att det måste tas tag i detta då jag ändå har betalt för arbetslöshetsförsäkring samt inkomstförsäkring och tänkte således nyttja detta.

Nu vill min a-kassa att jag redovisar vad jag har gjort under denna period då jag inte varit inskriven. Frågan är om det är en giltig anledning att självstudera? Har ingen avsikt att begära ersättning för denna period jag inte varit inskriven hos AF.

Sedan om någon vet vad målet är med att de vill att jag redovisar denna period? Är det för att se så att jag inte har arbetat med något annat?

Finns det något som skulle göra att de kan neka mig ersättning pga. att jag inte skrev in mig direkt hos AF?

Stort tack för all hjälp jag kan få.
Citera
2014-04-01, 20:54
  #6497
Medlem
M0ngots avatar
Du skriver bara att du studerat. Dem undrar ifall du arbetat med annat och behöver då arbetsgivarintyg från dem med. Har du pluggat själv utan att lyfta CSN-bidrag är det ingen fara.
Citera
2014-04-01, 21:09
  #6498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M0ngot
Du skriver bara att du studerat. Dem undrar ifall du arbetat med annat och behöver då arbetsgivarintyg från dem med. Har du pluggat själv utan att lyfta CSN-bidrag är det ingen fara.

Stort tack M0ngot!

Tråd kan låsas om inga invändningar till svaret finns.
Citera
2014-04-01, 21:42
  #6499
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shemale-rage
Har varit med i a-kassan i 7månader och jobbat alla 7, ca 60%, kan jag få stämpla upp till heltid men bara inte få inkomstrelaterad ersättning? Finns väl en ersättnign som ligger under den om man inte varit medlem i 12månader.

Helt rätt, sett till de förutsättningar du anger förefaller du vara kvalificerad för grundbeloppet. Det förutsätter givetvis att du i övrigt uppfyller villkoren för ersättning.
Citera
2014-04-02, 17:16
  #6500
Medlem
M0ngots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolz101
Stort tack M0ngot!

Tråd kan låsas om inga invändningar till svaret finns.

Ska tillägga att jag inte är 100% säker. Det bästa är ju att ringa dem och fråga, tycker dem brukar vara väldigt tillmötesgående. Lycka till.
Citera
2014-04-02, 21:14
  #6501
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Ring din avdelning och fråga?
Citera
2014-04-03, 18:29
  #6502
Medlem
archeons avatar
Någon som vet om man kan aktivitetsrapportera på arbetsförmedlingens hemsida efter 14 april?

Standardtiden är 1-14 april men om man är sen då? Finns inte knappen där?
Citera
2014-04-03, 21:15
  #6503
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Någon som vet om man kan aktivitetsrapportera på arbetsförmedlingens hemsida efter 14 april?

Standardtiden är 1-14 april men om man är sen då? Finns inte knappen där?

Nej, vid midnatt 14:e varje månad stängs funktionen.
Citera
2014-04-04, 11:17
  #6504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Helt rätt, sett till de förutsättningar du anger förefaller du vara kvalificerad för grundbeloppet. Det förutsätter givetvis att du i övrigt uppfyller villkoren för ersättning.
Ok, får jag mindre dagar som jag kan stämpla när jag väl kan stämpla och få full ersättning? Alltså när jag jobbat och varit med i a-kassan i 12månader. Eller får jag helt nya dagar då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback