2014-03-31, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Krim hamnade ju helt rätt. Folk börjar läsa historien så småningom och förstå att Krim sitter ju rätt nu på kartan. Den satt fel tidigare. Det var varken Krushev eller Jeltsin som hade en rättighet att ge halvön bort. Nu har man gjort om och gjort rätt.

Vad gäller Ukraina då satsar jag en hundring på att det blir en uppdelning av landet. Öst och söder är ryska historiska stader som Odessa, Kharkov, Donetsk och Dnepropetrovsk. De vill inte ha något med polakerna i västra ukraina att göra. Jag tror inte att man vill fortsätta leva i samma land. Tymoshenko sa att hon ville massmörda människorna i östra ukraina. Näh det kommer inte att funka leva tillsammans efter all det där.

Om det visar sig att det blir en uppdelning av landet, vem ansvarar då för ett IMF-lån. Det måste då tillfalla den västra delen att betala.
2014-03-31, 19:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Det är korrekt. Det som fanns då kallades "mujahedin". Denna löst sammansatta rörelse var dock islamistisk och i vissa avseenden en föregångare till talibanrörelsen. Usama Bin Laden och en del andra skägglirare deltog också i denna rörelse. Mujahedin sponsrades och beväpnades av USA och tränades av CIA under 1980-talet. Det finns diverse artiklar, böcker och dokumentärer som handlar om ämnet.

Naturligtvis. Men talibanerna dök upp som organisation efter att ryssarna blivit utkastade och ett lågintensivt inbördeskrig brutit ut. Talibanerna hade stöd av Pakistan.

Det tidigare amerikanska stödet till diverse rörelser och diverse skägglirare har liksom inte med saken att göra. Problemet är dock att talibanerna ofrånkomligen är ett pack och då måste vänstern och nassarna komma runt detta. Lösningen blir då att påstå att det är USA som ligger bakom. Man har kört med exakt samma historieförfalskning i fallet Saddam Hussein.

Vi får se om något liknande händer i Ukraina-fallet. Exempelvis att någon ryssfascistisk rörelse ligger bakom mord och terror. Då blir det: Men de hade stöd av USA på 1990-talet ju...
Senast redigerad av Eerieye 2014-03-31 kl. 19:43.
2014-03-31, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Det återstår att se, men om man t.ex. vill kunna handla med sitt kort utanför Ryssland kommer det bli en omöjlighet. Samma sak gäller de utländska personer som vill handla med sina kort i Ryssland. Nu är väl t.ex. inte turism någon jättenäring i Ryssland, men jag tror även du ser vilka problem det här kan leda till. Både för Ryssar och icke-ryssar som besöker och/eller verkar i landet. Handelshinder brukar sällan stärka ekonomisk tillväxt...
Nja, det är för tidigt att dra någon slutsats i detta. På kort sikt kan det ställa till vissa besvär men jag tror inte det handlar om någon katastrofal omfattning direkt. På längre sikt så tvingar VISA med flera fram en ny konkurrent, huruvida det påverkar deras marknad eller ej är också för tidigt att orda om.

Citat:
Okej så förintelsen var ok p.g.a. Nürnberglagarna?
Nu är du bara löjlig. Godwins lag och dess innebörd bör du titta närmare på förresten...

Citat:
Nej inte direkt, vi käkar dock mer och dyrare än ryssen...
Och trycker i oss aspartam så det står härliga till.

Citat:
Nu får du sluta slingra dig, använder du dig av dåliga analogier får du skylla dig själv. Du nämnde Nordkorea som ett exempel på att USA (och väst) via sina sanktioner inte åstadkommer ett skit. Det stämde inte och nu ska du släta över det hela.
Av det vi sett hittills så verkar ju inte Ryssland bry sig nämnvärt om västs sanktioner. Inte Nordkorea heller för den delen och i det senare fallet är sanktionerna definitivt ingenting värda.

Citat:
Men återigen nej... Ifall du kommer ihåg så gjordes filmen under en tid när USA agerade som Ryssland, d.v.s. sket i vad FN sa. Nej jag hakar upp mig på dina felaktigheter, om du anser att det är onödigt, sluta skriv felaktigheter så finns det inget att haka upp sig på.
USA har ALLTID agerat utifrån egna intressen, oavsett vad FN har haft att säga om saken. När FN däremot behöver militär styrka så är USA alltid välkomna att vara med och leka.
Det vet du också.
Hade USA gått in med militära trupper i Ukraina för att bekämpa ryssarna så hade FN hakat på. Medan FN å andra sidan Aldrig hade fått för sig något liknande om inte USA hade varit med.

Men det är spekulationer och vi kan sätta punkt där. Du sänker kvaliteten på tråden avsevärt med ditt nonsensprat. Det handlar om UKRAINA, inte en film. Bara för att en film nämns i förbifarten så är inte det en lämplig sidodiskussion. Okej?

Citat:
I det här fallet har Ryssland, åtminstone fram till dags dato, skött sin ockupation av Krim betydligt bättre än vad t.ex. USA gjorde i Irak eller Afghanistan. Situationerna är dock något olika, det verkar inte finnas särskilt mycket till väpnat motstånd mot Ryssarna på Krim, vilket ju inte riktigt är fallet med Irak eller Afghanistan. Om du vill ha ett exempel på lite hårdare ryska metoder så ta en titt på konflikten i Tjetjenien, där framkommer ett lite annorlunda ryskt beteende.
Tjetjenien uttalar jag mig inte om i brist på kunskap om konflikten som ägde rum där, men visst kan jag tillstå att det var lite hårdare tag.

Citat:
Nu får du ge dig på allvar, du börjar med långsökta och felaktiga analogier och nu är det jag som ska hålla mig till ämnet. Vad sägs om att du slutar tramsa istället och skriver saker du kan stå för?
Jag föreslår att du håller dig till ämnet ja. Om du anser att jag tramsar så är du välkommen att rapportera inlägget så att mod får titta på det istället.

2014-03-31, 19:49
Medlem
Citat:
Nej faktiskt inte, Krim är ockuperat, oavsett om befolkningen där vill det eller inte. Som sagt, man kan givetvis anse att den ryska ockupationen är rättfärdigad, men det är fortfarande en ockupation. Samma sak gäller Västbanken och Jerusalem...

JeanLuc har gett dig ett bra svar redan, men det enkla svaret är att eftersom ryssarna besatt Krim mot Ukrainas vilja är det en ockupation.
Vad exakt är Ukrainas vilja? Majdans vilja? Nationalistiska regeringens? De sistnämnda kom till makten genom en revolution och det finns inget som säger att Krim måste erkänna en regering som varken är demokratiskt vald eller representerar dem. Accepterar inte Krim Kievs spelregler gäller inte Ukrainas konstitution på Krim. Då är det per definition Ukraina som ockuperar Krim...

Citat:
Nej eftersom Ukriana och Ryssland haft ett avtal sedan 1991 (om jag inte missminner mig) där Ryssland har rätt att ha sin svartahavsflotta stationerad i Sevastopol.
Den ryska, sovjetiska och igen ryska svartahavsflottan har stått där sedan 1700-talet. Läs t.ex. Leo Tolstojs Sevastopol-berättelser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Sea_Fleet#History
2014-03-31, 20:03
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Trots detta verkar RT ha betydligt större utrymme för alla åsikter i debatten, inte bara den tillåtna, i och med att man bjuder in och respekterar meningsmotståndare i det hela. Något jag inte sett i västlig media över huvud taget.

Om du menar detta på allvar så kan du inte vara riktigt klok. Har du sett BBC, där man i "Have Your Say" bjudit in mycket regimtrogna ryssar som helt och hållet får framföra sina åsikter utan att behöva avbrytas eller talas till rätta?

RT har tyvärr visat sig vara ett skämt under denna konflikt, och deras "antivästliga" hållning har gått från att gulla med figurer som Snowden och Assange till att sprida rent absurd rysk propaganda; kanalen har troligen förlorat all trovärdighet hos alla sansade västkritiker och har enbart foliehatts-följarna kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Vad exakt är Ukrainas vilja? Majdans vilja? Nationalistiska regeringens? De sistnämnda kom till makten genom en revolution och det finns inget som säger att Krim måste erkänna en regering som varken är demokratiskt vald eller representerar dem. Accepterar inte Krim Kievs spelregler gäller inte Ukrainas konstitution på Krim. Då är det per definition Ukraina som ockuperar Krim...

Det är mycket enkelt: Krims utträde ur Ukraina är ett brott mot folkrätten, och ryska trupper på ukrainsk mark är en ockupation. Det är inte en tolkningsfråga utan ett faktum, reglerna är solklara.

Sedan kan du naturligtvis säga att ockupationen var bra, men att ens diskutera om huruvida detta var en ockupation får dig att framstå som en idiot.
Senast redigerad av bernad_law 2014-03-31 kl. 20:09.
2014-03-31, 20:05
Medlem
Citat:
Nja, det är för tidigt att dra någon slutsats i detta. På kort sikt kan det ställa till vissa besvär men jag tror inte det handlar om någon katastrofal omfattning direkt. På längre sikt så tvingar VISA med flera fram en ny konkurrent, huruvida det påverkar deras marknad eller ej är också för tidigt att orda om.
Givetvis ska vi vara försiktiga med att dra slutsatser angående hur omfattande konsekvenserna kommer bli. Vad gäller konkurrenter till Visa och Mastercard så får vi väl se vart det slutar antar jag.

Citat:
Nu är du bara löjlig. Godwins lag och dess innebörd bör du titta närmare på förresten...

Nej, du framförde ett argument som byggde på att en stats repressiva agerande mot sina medborgare är okej, så länge det är förenligt med lagen. Ifall du på allvar tror dig ha en poäng med Godwins lag så behöver vi bara byta ut förintelsen mot Gulag (eller vilket vedervärdigt statsövegrepp som helst som haft lagstöd), principen är den samma.

Citat:
Av det vi sett hittills så verkar ju inte Ryssland bry sig nämnvärt om västs sanktioner. Inte Nordkorea heller för den delen och i det senare fallet är sanktionerna definitivt ingenting värda.
Nej och i Rysslands fall har det lett till en negativ ekonomisk utveckling, vi får se hur det utvecklar sig på sikt. I Nordkoreas fall har det lett till totalt kaos och landet är fullständigt handlingsförlamat och beroende av omvärldens matleveranser. Nu tror jag inte att sanktionerna mot Ryssland kommer bli lika omfattande, men om så vore fallet så inser du ju själv att Ryssland skulle vara ute ur leken och förmodligen sprängas i flera olika nya stater. Nordkorea är trots allt tämligen homogent när det kommer till kultur och "religion", till skillnad från Ryssland.

Citat:
USA har ALLTID agerat utifrån egna intressen, oavsett vad FN har haft att säga om saken. När FN däremot behöver militär styrka så är USA alltid välkomna att vara med och leka.
Det vet du också.
Hade USA gått in med militära trupper i Ukraina för att bekämpa ryssarna så hade FN hakat på. Medan FN å andra sidan Aldrig hade fått för sig något liknande om inte USA hade varit med.
Det var därför FN INTE gav sitt samtycke till invasionen av Irak förstår jag? http://sv.wikipedia.org/wiki/Irakkriget

Citat:
Men det är spekulationer och vi kan sätta punkt där. Du sänker kvaliteten på tråden avsevärt med ditt nonsensprat. Det handlar om UKRAINA, inte en film. Bara för att en film nämns i förbifarten så är inte det en lämplig sidodiskussion. Okej?

Bra, ta då inte upp en film... Som sagt, det är du som slingrat in dig i en dålig analogi, inte jag.

Citat:
Jag föreslår att du håller dig till ämnet ja. Om du anser att jag tramsar så är du välkommen att rapportera inlägget så att mod får titta på det istället.
Nej jag är inte intresserad av att skicka mod på dig, jag är intresserad av du slutar försöka komma undan med felaktiga och falska argument. Vad mod tycker om saken rör mig inte, du däremot ska inte på något sätt få komma undan med ditt trams.

Citat:
Nu hänger du upp dig på fel saker, IGEN! För övrigt är inte USA-runkare en åsikt, det är ett skällsord för sådana som dig.

Nej jag hänger upp mig på dina befängda påstående, som sagt, sluta med dom och då finns det inget att hänga upp sig på. Skriver du att 1+1 = 3 så kommer jag givetvis påpeka detta, då det är felaktigt.

USA-runkare anspelar givetvis på att man har pro-amerikanska åsikter. Det stämmer inte i mitt fall, varför ditt påstående återigen inte håller. Jag är ingen USA-runkare. Jag må hellre runka av jänkaren än ryssen, men det är en helt annan femma.
2014-03-31, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja, korruption finns i alla länder. Den är dock groteskt framträdande och stor i just Ryssland.

Jo, den utbredda och vanliga korruptionen i Ryssland är ett av landets allra största problem, om inte DET STÖRSTA problemet. Jag har själv arbetat på ett multinationellt företag som etablerade sig i Ryssland i början av 2000-talet, men som helt enkelt var tvunget att lägga ner runt 2007/2008, anledningen? Korruptionen som fördyrade och i vissa fall omöjliggjorde effektiv produktion, eller produktion överhuvudtaget. Omkring 50 duktiga ryssar förlorade sina jobb p.g.a. detta.

Korruptionen är en tragedi utan dess like i Ryssland, och en stor black om foten för landets utveckling.

http://www.transparency.org/cpi2013/results

Ryssland ligger på ranking 127/177 här (Sverige på ranking 3/177, som jämförelse). För att vara ett så stort och inflytelserikt land så plågas Ryssland till enorm grad av korruption.

Det beror lite på vad som betraktas som korruption i rankingen. Höga politikerlöner, tjänstemannalöner, expresstöd etc, etc. med olika extra förmåner används för att korrumpera. Vem vill förlora och riskera sina inarbetade förmåner, den här subtila formen är den största formen av korruption i Sverige och de "utvecklade" länderna i väst och är förmodligen ännu inte så utvecklad i Ryssland. Tar man denna form av korruption till rankingen, var hamnar då Sverige på för plats, eftersom denna form av korruption genomsyrar alla instanser av vikt i samhället?
2014-03-31, 20:14
Moderator
vfs avatar
Uppdaterat länklistan i första inlägget./Mod
2014-03-31, 20:16
Medlem
Citat:
Ja interimsregeringen representerar Ukraina fram till valet. Mig veterligen har denna inte varit så pigg på att ryssarna besätter hela Krim, utan var ganska tydlig med att ryssarna borde stanna på sina baser.

Som sagt, jag är i princip för att Krim blir ryskt om det är vad Krimborna vill. Det har däremot inget att göra med hurvida ryssarna ockuperar halvön eller inte. Krimbornas inställning till Kiev har inget med saken att göra. Nato ockuperade Kosovo, oavsett om kosovoalbanerna ville ha natotrupperna där eller inte.

Citat:
Den ryska, sovjetiska och igen ryska svartahavsflottan har stått där sedan 1700-talet. Läs t.ex. Leo Tolstojs Sevastopol-berättelser.

Ja det är jag medveten om, på den här tiden fanns dock inte Ukraina som en suverän stat, utan halvön tillhörde den suveräna staten Ryssland (eller Sovjetunionen). Jag ser inte relevansen...
2014-03-31, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
Det beror lite på vad som betraktas som korruption i rankingen. Höga politikerlöner, tjänstemannalöner, expresstöd etc, etc. med olika extra förmåner används för att korrumpera. Vem vill förlora och riskera sina inarbetade förmåner, den här subtila formen är den största formen av korruption i Sverige och de "utvecklade" länderna i väst och är förmodligen ännu inte så utvecklad i Ryssland. Tar man denna form av korruption till rankingen, var hamnar då Sverige på för plats, eftersom denna form av korruption genomsyrar alla instanser av vikt i samhället?
Ja i många länder är korruption inbyggt i systemet.
Det lustiga är att den undersökning som det hänvisades till alltså handlade om upplevd korruption inte bevisad eller uppmätt sådan.
Tror den listan är både inaktuell och ordentligt förvrängd. Tror till och med att ickekorruption av många pollade upplevs som korruption.
2014-03-31, 20:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Det är inte relevant hur länge Svartahavsflottan har funnits där. Det finns inte en tillstymmelse till relevans i det.

Däremot, om ryssarna hade gått den legala vägen för att få till en annektering så hade de ju kunnat peka på de historiska banden med Ryssland etc. Den legala vägen hade varit att dra det till FN och till förhandlingar med Ukraina. Det hade väl tagit några år men alla hade blivit mera nöjda.
2014-03-31, 20:40
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Koncis beskrivning av vad de fräcka ryska kraven (som om Ryssland hade rätt att kräva sådant av Ukraina) på "federalisering" i praktiken skulle innebära - ett styckande av Ukraina, och prejudikat för fortsatta ryska utpressningsmanövrer mot exempelvis Estland och Lettland. Den ukrainska regeringen kommer inte att acceptera Moskvas ultimatum:

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/0e827e9a-b8c2-11e3-835e-00144feabdc0.html#axzz2xWgfyl7S

Citat:
"---the west should be under no illusion about what the Kremlin means by “federalisation”. Mr Putin wants Ukraine’s Russian-speaking regions to acquire so much autonomy from Kiev that they end up establishing bilateral ties with Moscow. As Sergei Lavrov, Russia’s foreign minister, said at the weekend, Moscow proposes that Ukraine’s regions will have “wide powers” to establish “economic and cultural ties with neighbouring countries”.

We know what this means. Moscow’s plan is not to improve the quality of governance in Ukraine. Rather, it is to break up the country without a shot being fired. The west is being invited to agree to the complete carve-up of Ukraine with Mr Putin wielding the cleaver. As Yulia Tymoshenko, the former Ukrainian prime minister, tells the Financial Times today, Moscow’s plan would see the emergence of “a dozen Crimeas.”

Few, of course, will miss the irony underlying Russia’s new initiative. The Kremlin demands that its neighbour become a federal state. But Russia is itself a “federation” only in name. When the Chechen republic sought independence from Russia, it was brutally crushed by Moscow, most recently on Mr Putin’s orders.

Nor should there be any doubt over the wider implications of the Russian proposal. If Ukraine were to accept this deal, other eastern European states such as Estonia and Latvia could come under pressure to give similar autonomy to their own minorities. This would create instability within existing members of the EU and Nato.
The west should stand firm against Russia.
Senast redigerad av KaosnegerMedKlubba 2014-03-31 kl. 20:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in