2014-03-30, 22:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Du finner ingen motsägelse i att 97% röstade för att bli Ryssland, men endast 20 000 har ansökt om ryska pass?
Att 97% röstade för anschluss är förstås ett tecken på ett riggat val. Jag tror Bernad Law tidigare länkade en opundersökning som visade på att ca 70% av Krimborna ville bli en del av Ryssland. Även det en suspekt hög siffra men en klar majoritet tror jag ändå det var. För övrigt kanske inte siffran 20 000 är särskilt pålitlig den heller.

Men jag ser ingen motsägelse i att man röstar för att Krim ska bli en del av Ryssland och samtidigt känner lugnet avseende införskaffande av pass.
2014-03-30, 22:10
Medlem
Xeliouss avatar
Ryssvännerna försöker få det att låta som om ryssarna inte planerar ännu ett anfall mot Ukraina. Läs vad Ukrainare själva tror: http://edition.cnn.com/2014/03/28/opinion/motyl-ukraine-military-buildup/index.html?c=intl-homepage-t

Som det står i artikeln kommer femtekolonnare i Ukraina börja med anti-ukraina kampanjer, så som många ryssrunkare i tråden försöker sig på.
Senast redigerad av Xelious 2014-03-30 kl. 22:17.
2014-03-30, 22:15
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Euromaidanpr är kuppmakarnas egna pr-byrå. Jag säger inte att siffrorna är fel, men borde få dom bekräftade från minst en källa till (som inte citerar Euromaidan)

EuromaidanPR är engelska översättningar. De hänvisar alltid till originalkällorna på ukrainska/ryska.

Givetvis är de pro-Majdan. Jag har dock inte sett några felaktigheter, faktafel eller påhitt i deras översättningar. Detta är ingenting som kan sägas om RT.
2014-03-30, 22:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Jag har svarat dig, för flera timmar sedan faktiskt. (FB) Situationen i Ukraina just nu.
Eller är det något jag missat?

Så då kan vi kanske återgå till Ukraina och i fortsättningen kanske hålla någon form av saklig diskussion istället för att kasta floskler på varandra. Det känns lite, ja ryskt, faktiskt...

Det hade jag missat!

Dock är vi inte överens om några saker:

Dels: Det finns ca 10000 olika folkgrupper på jorden och mindre än 200 stater. Menar du, på fullt allvar, att vi skulle få en fredligare värld med 10000 stater?

Och dels: Nej, jag tror faktiskt inte att en majoritet av Krim-bona skulle ha velat ansluta sig till Ryssland, om folkomröstningen följt samma mönster som den om skotts självständighet, vilken skall hållas i höst. Däremot så skulle en ganska stor minoritet, (kanske 30 procent), röstat för en anslutning till Ryssland. Orsaken till detta är historisk. Befolkningen på Krim består av ca 30 procent pensionärer, varav en del sovjetnostalgiker, kanske minns vissa av dem "sovjettiden" i ett rosa skimmer. Kanske inte ens en öppen, demokratisk och mycket omfattande debatt skulle kunna ändra deras inställning.

Ett viktigt argument, i detta hypotetiska fall, är att en anslutning till Ryssland är oåterkallelig. Separatism är nämligen strängt förbjuden i Ryssland.

Sanningen är givetvis att inget folk, någonsin, blivit anslutet till Ryssland utan någon form av militär aktion. Detta säger en hel del, om man jämför med EU!

Men varför skall vi ägna oss åt akademiska spetsfundigheter när du själv medger att "Här har vi absolut en massa problem vad gäller omröstningen"

Sedan frågar du med om vad du kan läsa mer! Herre Gud, du framställer dig som en akademiker och borde inte ha svårt att hitta massor av fakta. Själv har jag fått informationen ifrån massor av nyhetssändningar och tidningar, dock inte ifrån Reject Truth.

Du säger dig inte "hålla för otroligt att ryssarna fuskat", men sedan hävdar du att du inte "stöt på sådana uppgifter".

Är inte upplägget av den sk. "folkomröstningen" nog bevis för att den är ogiltig? När "antalet avlagda röster" överskrider det totala invånarantalet i Simferopol, är inte detta nog bevis för dig?

Slutligen: Folkrätten, hur bristfällig den en må vara, är det enda skyddet små folk, som t.ex. svenskarna har som skydd mot godtycke och djungelns lag.
2014-03-30, 22:19
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Att 97% röstade för anschluss är förstås ett tecken på ett riggat val. Jag tror Bernad Law tidigare länkade en opundersökning som visade på att ca 70% av Krimborna ville bli en del av Ryssland. Även det en suspekt hög siffra men en klar majoritet tror jag ändå det var. För övrigt kanske inte siffran 20 000 är särskilt pålitlig den heller.

Enligt ett flertal opinionsundersökningar genom åren så har opinionen för att bli Ryssland bland Krimborna legat på högst ~40% (oftast lägre) under ett normalår. Anslutningen till Ryssland har inte heller varit någon seriös politisk fråga eller rörelse på Krim.

Att det skulle vara mer än 40% vid referendumet är dock inte uteslutet, med tanke på den massiva skrämselpropagandan som Ryssland har bedrivit, och avsaknad av en objektiv debatt. 97% är dock rena fantasisiffror, och det borde de flesta förstå.
2014-03-30, 22:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Enligt ett flertal opinionsundersökningar genom åren så har opinionen för att bli Ryssland bland Krimborna legat på högst ~40% (oftast lägre) under ett normalår. Anslutningen till Ryssland har inte heller varit någon seriös politisk fråga eller rörelse på Krim.

Att det skulle vara mer än 40% vid referendumet är dock inte uteslutet, med tanke på den massiva skrämselpropagandan som Ryssland har bedrivit, och avsaknad av en objektiv debatt. 97% är dock rena fantasisiffror, och det borde de flesta förstå.

Det lustiga är att jag tidigare skrivit att de ryska propagandamakarna inte skulle nöja sig med t.ex. 60 procent för en anslutning till Ryssland. Det är helt enkelt för blåsta och skulle säkert dra till med 98 procent för.

tyvärr så fick jag rätt!

Att sedan antalet "avlagda röster" i Simferopol var högre än det totala invånarantalet i staden gör att de ryska propagandamakarna överträffar sig själv i ren och skär dumhet!
2014-03-30, 22:30
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Varför skulle man springa benen av sig efter ett nytt pass? Antar att de syftar på vanliga inrikespass som alla måste ha och ansöker de inte om dem i tid borde de skickas ut till de passiva. Varför är det konstigt eller fel?

Hur kommer det sig att du tror det rör sig om inrikespass (ID-kort)? Oavsett vilket torde det ju vara i var mans intresse att ha valida ID, så jag måste nog säga att det hela är en smula märkligt att man inte införskaffar detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Men jag ser ingen motsägelse i att man röstar för att Krim ska bli en del av Ryssland och samtidigt känner lugnet avseende införskaffande av pass.

Frågan är varför ryssarna kände att de behövde fuska, det är så oerhört märkligt? Hade de inte det stöd de trodde de hade, jag vet faktiskt inte. Märkligt är det....
2014-03-30, 22:32
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
EuromaidanPR är engelska översättningar. De hänvisar alltid till originalkällorna på ukrainska/ryska.

Givetvis är de pro-Majdan. Jag har dock inte sett några felaktigheter, faktafel eller påhitt i deras översättningar. Detta är ingenting som kan sägas om RT.
Citat:
Euromaidan in English – Site of the Official Public Relations Secretariat for the Headquarters of the National Resistance in Kyiv, Ukraine
Källan i det här fallet heter uainfo, som säger sig berätta "hela sanningen från bloggsfären". Det är möjligt att dom har rätt, men uainfo har ingen källangivelse.
2014-03-30, 22:35
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ne
JA.
"None of the 135 international observers registered any violations.[15] The EODE observer mission concluded that the referendum was conducted freely and fairly. Mateusz Piskorski reported on a high turnout among Crimean Tatars".
http://en.wikipedia.org/wiki/Crimean_referendum,_2014#Procedure

[15]http://rt.com/news/international-observers-crimea-referendum-190/
Du har högt förtroende för detta EODE? Även om de säkert var en internationell prägel på passen på observatörerna framkom det ju i den tidigare tråden att de var handplockade via tex sociala medier om de inte annars var kända russofiler.
2014-03-30, 22:37
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Källan i det här fallet heter uainfo, som säger sig berätta "hela sanningen från bloggsfären". Det är möjligt att dom har rätt, men uainfo har ingen källangivelse.

Duger ITAR-TASS?

http://en.itar-tass.com/russia/725015

Det tycks röra sig om utrikespass, eller är det ett sammanlagt av de båda kategorierna?
2014-03-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Att sedan antalet "avlagda röster" i Simferopol var högre än det totala invånarantalet i staden gör att de ryska propagandamakarna överträffar sig själv i ren och skär dumhet!

De bryr sig helt enkelt inte.
Jag tror inte vi kan sätta oss in i, eller förstå, den världsbild och det tankesätt som dikterar handlingen för dessa personer.
Det får nog misstänkas att de är fångade i en absurd loop av sin egna propaganda. Det är bara 'utanför' den snäva cirkeln av självkonfirmerande påhitt som kaoset blir uppenbart.
Antagligen ljuger man lite - för den goda sakens skull - men mycket tror man säkert på själv också.
Det har brunnit i ett kretsskåp helt enkelt.
2014-03-30, 22:41
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:

Men nej.

Källan går hit:
1) http://uainfo.org/yandex/299435-teper-my-znaem-rezultaty-referenduma-v-krymu.html

Som i sin tur hänvisar hit:

2) http://oleg-kozyrev.livejournal.com/4782067.html

Som slutligen hänvisar till ITAR-TASS, som är Rysslands informations- och telegrambyrå

3) http://itar-tass.com/obschestvo/1073754

Enligt den sistnämnda källan så kommer uppgifterna från Anatoly Fomenko (Deputy Head of the Federal Migration Service of Russian Federation).

Så va inte elaka mot EuromaidanPR utan anledning nu. Det är en bra nyhetstjänst som förmedlar engelska översättningar från ryska/ukrainska källor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in