2014-03-31, 18:09
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Hon oroade antagligen sig för sitt liv.

Det betvivlar jag starkt.

Citat:
Förresten, varför utgår du ifrån att nästan allt som västerländsk media skriver om den här konflikten är sant?

Jag "utgår" från att det finns verifierbara fakta och sannolika analyser. Jag "utgår" från att man bör tillämpa kritiskt tänkande på samtliga källor som begagnas. Västlig och ukrainsk media har i fråga om Ukrainakonflikten inte gjort sig skyldiga till något som liknar de rent bisarra lögner och förnekanden som ryska myndigheter, rysk media och pro-ryska "debattörer" excellerat i.
2014-03-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Man har förvisso lyckats vända superdippet alldeles i början av ockupationen av Krim, men tappet är fortfarande stort. Rubeln är mindre värd idag än för t.ex. ett år sedan.
Jag förstår inte varför du hela tiden skriver "ockupation". En ockupation förutsätter att din närvaro inte är önskvärd. Inte sant?
2014-03-31, 18:29
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Trots detta verkar RT ha betydligt större utrymme för alla åsikter i debatten, inte bara den tillåtna, i och med att man bjuder in och respekterar meningsmotståndare i det hela. Något jag inte sett i västlig media över huvud taget.

Jag ser varken på ryska, svenska, amerikanska eller andra västerländska "nyhetssändningar". Men om RT nu är så oerhört öppna för uppfattningar som strider mot Kremls så måste det väl vara lätt för dig att presentera en uppsjö av RT-artiklar som förklarar varför den Putinunderstödda Janukovitjregimen flydde folkets vrede efter att ha begått så många och grova förbrytelser, eller varför Krimockupationen var en rå våldshandling i strid med internationella avtal, och "folkomröstningen" en fars som ingen vettig människa tar på allvar? Jag ser även fram mot RT-artiklar som fördömer att många ryska agenter och uppviglare sänts till Ukrainas östra delar, och som noterar att en del av sabotörerna gripits, beväpnade och försedda med sprängmedel. Samt givetvis artiklar som förklarar att tjatet om "det nazistiska hotet" i Ukraina är lögn och förbannad dikt.
2014-03-31, 18:30
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Trots detta verkar RT ha betydligt större utrymme för alla åsikter i debatten, inte bara den tillåtna, i och med att man bjuder in och respekterar meningsmotståndare i det hela. Något jag inte sett i västlig media över huvud taget.

Rysk och annan Östeuropeisk media är idag friare än vår.

Klok och välskriven artikel av Storbritanniens före detta ambassadör i Ryssland Tony Brenton:

http://swedish.ruvr.ru/2014_03_24/Obama-framme-i-Europa-for-att-radda-projekt-Ukraina-1164/

http://www.independent.co.uk/voices/commentators/ukraine-crisis-crimea-is-lost-but-there-is-a-deal-waiting-to-be-done-9210169.html
2014-03-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag förstår inte varför du hela tiden skriver "ockupation". En ockupation förutsätter att din närvaro inte är önskvärd. Inte sant?

En "ockupation" används oftast för att beskriva ett militärt besittande av ett område som enligt internationell lag inte tillhör en. Sverige ockuperar inte Norrland, för hela världen erkänner Norrland som en del av Sverige. Ryssland ockuperar Krim, liksom Israel ockuperar Västbanken, för nästan inget stat och inget internationellt avtal erkänner Krim som en del av Ryssland eller Västbanken som en del av Israel.

Att använda ordet "ockupation" för den ryska ockupationen är därmed fullständigt korrekt.
2014-03-31, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosnegerMedKlubba
Jag ser varken på ryska, svenska, amerikanska eller andra västerländska "nyhetssändningar". Men om RT nu är så oerhört öppna för uppfattningar som strider mot Kremls så måste det väl vara lätt för dig att presentera en uppsjö av RT-artiklar som förklarar varför den Putinunderstödda Janukovitjregimen flydde folkets vrede efter att ha begått så många och grova förbrytelser, eller varför Krimockupationen var en rå våldshandling i strid med internationella avtal, och "folkomröstningen" en fars som ingen vettig människa tar på allvar? Jag ser även fram mot RT-artiklar som fördömer att många ryska agenter och uppviglare sänts till Ukrainas östra delar, och som noterar att en del av sabotörerna gripits, beväpnade och försedda med sprängmedel. Samt givetvis artiklar som förklarar att tjatet om "det nazistiska hotet" i Ukraina är lögn och förbannad dikt.
Tyvärr, du får gräva själv, sitter inte dagarna i ända och samlar på artiklar. Bara sett enstaka klipp från RT som länkats i tråden och i flertalet av dem - om inte samtliga - så är det ytterst ovanligt att det är en uppsättning av debattörer som håller med varandra.
Men det senaste jag såg så var det en engelsman som uttryckte mycket av det du precis skrev. Det enda samtliga i det avsnittet var överens om var att Bildt bör hålla käft.

Kan hjälpa dig på vägen däremot:
http://rt.com
http://google.com

Ingen orsak.
2014-03-31, 18:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
TAliban betyder student. Talibanerna var de soldater som värvades till kriget mot Sovjet från Koranskolorna i Pakistan och Afghanistan.
Tack vare kriget mot Sovjet började västpressen tala om Talibaner som ett etniskt begrepp vilket det inte egentligen var. Men som sagt Talibanerna som stridande enhet uppstod under sovjetockupationen.

Läs en bok själv!
https://en.wikipedia.org/wiki/Taliban#Origin
The Taliban movement traces its origin to the Pakistani-trained mujahideen in northern Pakistan, during the Soviet war in Afghanistan
.

Det har jag, t o m böcker om Afghanistan. Talibanerna existerade inte under kriget mot Sovjetunionen. Rörelsen uppstod först senare och har aldrig fått stöd av USA. Det du håller på med är den klassiska vilseledningen.

Rötter hit och dit, organisationen existerade inte då.
2014-03-31, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
En "ockupation" används oftast för att beskriva ett militärt besittande av ett område som enligt internationell lag inte tillhör en. Sverige ockuperar inte Norrland, för hela världen erkänner Norrland som en del av Sverige. Ryssland ockuperar Krim, liksom Israel ockuperar Västbanken, för nästan inget stat och inget internationellt avtal erkänner Krim som en del av Ryssland eller Västbanken som en del av Israel.

Att använda ordet "ockupation" för den ryska ockupationen är därmed fullständigt korrekt.
Svartahavsflottan har stått i Sevastopol längre än Ukraina funnits som stat. Är det också en ockupation? Ryssland får ha upp till 25 000 soldater där.
2014-03-31, 18:48
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Den tyska debatten om Ukraina är betydligt nyktrare än t ex den svenska. Många tunga kritiker till EU och USA kommer fram i media. Här finns allt från konservativa ledare (CDU) för delstater och forna förbundskanslers till författare och feminister på vänsterkanten som uttrycker sympati för Rysslands position. The Spiegel (engelsk version):

http://www.spiegel.de/international/germany/prominent-germans-have-understanding-for-russian-annexation-of-crimea-a-961711.html

För nån vecka sedan publicerades också en opinionsundersökning bland den tyska allmänheten och 54% uttryckte uppfattningen att EU och USA skulle acceptera att Krim blev upptagen i Ryssland. Den tyska allmänheten är således i samklang med världssamfundets uppfattning, där en överväldigande majoritet av världens befolkning inte stödde fördömandet av Ryssland i FN:

http://www.spiegel.de/international/germany/bild-961711-674691.html
2014-03-31, 18:58
Medlem
Citat:
Svartahavsflottan har stått i Sevastopol längre än Ukraina funnits som stat. Är det också en ockupation? Ryssland får ha upp till 25 000 soldater där.

Förstår du inte svenska? Jag förklarade det här ganska klart.

Citat:

Enligt avtal får Ryssland ha ryska soldater på sina baser på Krim. Det betyder naturligtvis inte att de har rätt att ta över andra länderns armébaser eller att soldaterna har rätt att operera någonstans utanför sina baser.
2014-03-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Förstår du inte svenska? Jag förklarade det här ganska klart.

Enligt avtal får Ryssland ha ryska soldater på sina baser på Krim. Det betyder naturligtvis inte att de har rätt att ta över andra länderns armébaser eller att soldaterna har rätt att operera någonstans utanför sina baser.
Problemet med ditt argument är att varken Krim eller Ryssland ser den nya regeringen i Kiev som legitim. Ukrainas konstitutionella ordningen slutade gälla på Krim den 22 februari när revolutionen ägde rum.
2014-03-31, 19:17
Medlem
Citat:
Nej faktiskt inte, Krim är ockuperat, oavsett om befolkningen där vill det eller inte. Som sagt, man kan givetvis anse att den ryska ockupationen är rättfärdigad, men det är fortfarande en ockupation. Samma sak gäller Västbanken och Jerusalem...

JeanLuc har gett dig ett bra svar redan, men det enkla svaret är att eftersom ryssarna besatt Krim mot Ukrainas vilja är det en ockupation.

Citat:
Nej eftersom Ukriana och Ryssland haft ett avtal sedan 1991 (om jag inte missminner mig) där Ryssland har rätt att ha sin svartahavsflotta stationerad i Sevastopol.

Citat:
Ja just det ja. Vilken katastrof för Ryssland...
Det återstår att se, men om man t.ex. vill kunna handla med sitt kort utanför Ryssland kommer det bli en omöjlighet. Samma sak gäller de utländska personer som vill handla med sina kort i Ryssland. Nu är väl t.ex. inte turism någon jättenäring i Ryssland, men jag tror även du ser vilka problem det här kan leda till. Både för Ryssar och icke-ryssar som besöker och/eller verkar i landet. Handelshinder brukar sällan stärka ekonomisk tillväxt...

Citat:
Har missat när kosacker piskade Pussy Riot. Däremot snappade jag upp hur Pussy Riot iförda maskering stormade en kyrka och gjorde obscena gester bland annat. Tycka vad man vill om det, men det blev ett jävla liv när de sedan straffades enligt lag. Att ett brott medför ett straff som direkt konsekvens om det uppdagas är till och med accepterat inom svensk kriminalvård - gnällets högborg!
Okej så förintelsen var ok p.g.a. Nürnberglagarna?

Citat:
Medan Europa och resten av världen käkar hummer?
Nej inte direkt, vi käkar dock mer och dyrare än ryssen...

Citat:
Vi kan släppa Nordkorea. Jag nämnde Nordkorea som en sidokommentar för att belysa hur handlingsförlamade USA i själva verket är. Att Ryssland skulle jämföras med dem var din idé.
Nu får du sluta slingra dig, använder du dig av dåliga analogier får du skylla dig själv. Du nämnde Nordkorea som ett exempel på att USA (och väst) via sina sanktioner inte åstadkommer ett skit. Det stämde inte och nu ska du släta över det hela.

Citat:
Visst inte. Den scenen visar klart och tydligt vilka fittor USA är, för vilka bär fanan när FN skall göra militära ingripanden?
Men du har hakat upp dig på fel grejer igen...
Men återigen nej... Ifall du kommer ihåg så gjordes filmen under en tid när USA agerade som Ryssland, d.v.s. sket i vad FN sa. Nej jag hakar upp mig på dina felaktigheter, om du anser att det är onödigt, sluta skriv felaktigheter så finns det inget att haka upp sig på.

Citat:
Men Ryssland gör inte "samma skit". Ryssarna har inte - i det här fallet - lemlästat en lokalbefolkning och kört en fungerande - om än beklaglig - stat i botten och sedan lämnat dem vind för våg. Vad de har gjort är att stabilisera delar i ett land som precis har gått ned för räkning. Detta med ett flertal legitima skäl och inga svepskäl som annars brukar vara USA:s metod.
I det här fallet har Ryssland, åtminstone fram till dags dato, skött sin ockupation av Krim betydligt bättre än vad t.ex. USA gjorde i Irak eller Afghanistan. Situationerna är dock något olika, det verkar inte finnas särskilt mycket till väpnat motstånd mot Ryssarna på Krim, vilket ju inte riktigt är fallet med Irak eller Afghanistan. Om du vill ha ett exempel på lite hårdare ryska metoder så ta en titt på konflikten i Tjetjenien, där framkommer ett lite annorlunda ryskt beteende.

Citat:
Skulle vi lämna detta? Får inte det till Ukraina på något vis.
Nu får du ge dig på allvar, du börjar med långsökta och felaktiga analogier och nu är det jag som ska hålla mig till ämnet. Vad sägs om att du slutar tramsa istället och skriver saker du kan stå för?

Citat:
Alltså, jag citerar det jag bemöter av det du skrivit. I det ingår inte vilket fotbollslag du håller på, eller vad jag tycker om din klädstil eller vad du skrev 14 sidor tillbaka. Du behöver inte ta det fullt så personligt. Det är en tråd i ett anonymt forum och i den utsträckningen ser jag dig som en USA-runkare i sällskap med Bernad_Law och övriga. Vad Ola Schubert skriver brukar jag förresten inte läsa då det mesta är skitsnack utan något som helst värde.
Sluta jiddra, du kallar mig USA-runkare utan någon som helst grund och har inte läst på ordentligt. Jag tar dig med brallorna nere och du börjar svamla om fotbollslag. Ifall du inte orkar läsa på ordentligt om forumsmedlemar och deras åsikter ska du givetvis inte tillskriva dem några sådana heller. Skärpning nu mannen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in