2014-03-31, 17:00
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Någonting kan inte uppstår ur ingenting och någonting som är kan inte bli till ingenting.

Och du vet detta hur?
Citera
2014-03-31, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
text

Han pratar inte om Adam som en faktiskt fysiskt person. Han pratar om Adam som en symbol.

Jag vet inte vem som är dummare. Han som pratar om Adam & Eva eller han som tror på att Adam & Eva inte har en symbolisk mening.
Citera
2014-03-31, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Och du vet detta hur?

Det kallas logik. Kan du ge ett exempel på motsatsen?
Citera
2014-03-31, 17:04
Medlem
Citat:
Någonting kan inte uppstår ur ingenting och någonting som är kan inte bli till ingenting. Alltså måste det finnas någonting då som nu som hela tiden utger det vi kallar skapelsen. Detta någonting är inte heller av denna världen då allt vi kan uppleva med våra sinnen är förgängligt.
Är det på nåt annat sätt får vi uppfinna ett nytt språk för det.

Det är så vitt jag vet enbart troende som pratar om någonting från ingenting.
Vill du blanda in övernaturliga väsen så är du givetvis varmt välkommen, men vi bör försöka oss på att förstå Universum och oss själva utan inblandning av magi, efter som det hitintills har visat sig vara helt överflödigt och onödigt.
Citera
2014-03-31, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Han pratar inte om Adam som en faktiskt fysiskt person. Han pratar om Adam som en symbol.

Jag vet inte vem som är dummare. Han som pratar om Adam & Eva eller han som tror på att Adam & Eva inte har en symbolisk mening.

Den som tror sig veta allt och lägger fram en hel drös med påståenden helt utan belägg eller argumentation för sin sak?
Citera
2014-03-31, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det är så vitt jag vet enbart troende som pratar om någonting från ingenting.
Vill du blanda in övernaturliga väsen så är du givetvis varmt välkommen, men vi bör försöka oss på att förstå Universum och oss själva utan inblandning av magi, efter som det hitintills har visat sig vara helt överflödigt och onödigt.

Har inte så mycket med magi att göra tycker jag. Det är väl mer ett axiom. En vettig utgångspunkt för samtalet. Övernaturligt, är det allt som vetenskapen inte lyckas förklara?
Citera
2014-03-31, 17:09
Medlem
Citat:
Har inte så mycket med magi att göra tycker jag. Det är väl mer ett axiom. En vettig utgångspunkt för samtalet. Övernaturligt, är det allt som vetenskapen inte lyckas förklara?

Nej det vore en usel definition, tycker att "det som vetenskapen inte tillåts förklara" passar bättre.
Citera
2014-03-31, 17:12
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Jag som tror på Gud skulle ha sagt, när Adam åt från kunskapens träd så trädde termodynamikens andra lag i kraft och blev konsekvensen för Guds lagöverträdelse. .

Att tro på Adam och Eva är ju som att tro på Asamytologins Livtraser (Adam) Som blev av med ett revben trasig för att Liv (Eva) Skulle få liv och bli att ge liv föda avkommor i detta fall Kain och Abel. Men dessa Livtraser och Liv skulle ju komma efter Ragnar rök så det skulle ju då kunna va Som jag förklarat i fantasins värld. Blessings
Citera
2014-03-31, 17:15
Medlem
Citat:
Nej det vore en usel definition, tycker att "det som vetenskapen inte tillåts förklara" passar bättre.

Vetenskapen får väl tillåtas förklara bäst de vill? Vem hindrar den? De kanske inte når ända fram bara av naturliga skäl. Vetenskapen försöker förklara något som inte går att mäta med deras instrument – något bestånde (varat). Allt de kan mäta är ju förgängligt. Och människan lyckas inte förklara helheten eftersom hon ingår som en del av densamma. Inga konstigheter med det tycker jag.
Citera
2014-03-31, 17:19
Medlem
Citat:
Den som tror sig veta allt och lägger fram en hel drös med påståenden helt utan belägg eller argumentation för sin sak?

Mitt belägg är logiken. Om du menar att det inte finns något mäktigare än det mänskliga medvetandet (alltså att gud inte finns) så menar du egentligen att det är människan som skapar universum. Är det solipsism du menar? Personligen är jag ingen fiende till solipsism...
Citera
2014-03-31, 17:25
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Någonting kan inte uppstår ur ingenting och någonting som är kan inte bli till ingenting. Alltså måste det finnas någonting då som nu som hela tiden utger det vi kallar skapelsen. Detta någonting är inte heller av denna världen då allt vi kan uppleva med våra sinnen är förgängligt.
Är det på nåt annat sätt får vi uppfinna ett nytt språk för det.

Ojdå. Har du talat om det för Lawrence Krauss?
Citera
2014-03-31, 17:26
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Vem är du att säga att jag har fel eller att jag är troende? Argumentera emot istället. '
Jag tror inte jag skrev att du hade fel, däremot att det är dumheter att försöka omformulera begreppet gud. Det är dels knappast önskvärt av de som tror på bibelns och koranens gud och heller inte nödvändigt för de (som likt dig?) tror på en alldeles egen variat av gud/existens/skapare/kraft/...
Att du är troende tog jag för givet eftersom du uttalade dig med sådan säkerhet om vad gud 'är' och 'inte är'. Det är ett kännetecken för troende men jag kan ju haft fel i just ditt fall. Se där, hur lätt det är att bli missförstådd när någon uttalar sig om hur gud är beskaffad.

Citat:
[man] kan man säga att eftersom du skriver här på forumet så måste det betyda att du finns någonstans.
Jag tycker att man kan dra den slutsatsen, helt klart. Teorin om att det är jag som skriver går dessutom att påvisa genom bl.a. tekniska stödbevis och genom experiment om det nu är någon som tror att det är gud som skriver och inte jag. Att bevisa guds existens är däremot bra mycket svårare och det du gör är att först omdefiniera vad gud är för att sedan leda guds existens i bevis genom ett cirkelresonemang.
Jag är helt klart öppen för din beskrivning av gud som "skapelsen" men jag är oenig i semantiken eftersom det kräver en omdefinition av gud från religionens gudar (de gudar som lyssnar till bön, medvetet påverkar skeenden och bryr sig om enskilda människors förehavanden). Till dess att det finns något uns av bevis för detta så lägger jag denna tanke i en mental låda som jag har märkt "intressant filosofi som passar bra till ett glas rödvin samman med intellektuellt sällskap". .

Citat:
Eftersom det finns ett universum så måste det betyda att någon kraft som vi inte känner till (kalla det gud om du vill, andra kallar det för big bang och dem som inser att big bang inte var först har inget namn öht eftersom de inte kan föreställa sig det). Jag kallar det gärna gud eftersom det är ett bra begrepp för något "skapande av existens". Det tror jag måste ha varit den mest ursprungliga betydelsen.

Jag håller med dig om ovanstående men jag vill inte kalla detta för gud. Begreppet gud har religionen lagt beslag på och jag är mer än villig att låta det vara på det sättet. Det gör det lättare att hålla i sär begreppen "tro" och "vetenskap" om de religiösa får behålla sin "gud" på sitt sätt. Jag ser inget behov i att använda begreppet gud för att beskriva 'skapelsen'.

Edit: Om det är något ord som behöver omdefinieras eller bytas ut så är det ordet 'teori' i dess vetenskapliga bemärkelse. En vanlig missuppfattning verkar vara att en vetenskaplig 'teori' bara är ett obevisat påhitt som man kan likställa med vilket ogenomtänk påhitt som helst.
Senast redigerad av Valsharessa 2014-03-31 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in