Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalt_Psykad
Vem är du att säga att jag har fel eller att jag är troende? Argumentera emot istället. '
Jag tror inte jag skrev att du hade fel, däremot att det är dumheter att försöka omformulera begreppet gud. Det är dels knappast önskvärt av de som tror på bibelns och koranens gud och heller inte nödvändigt för de (som likt dig?) tror på en alldeles egen variat av gud/existens/skapare/kraft/...
Att du är troende tog jag för givet eftersom du uttalade dig med sådan säkerhet om vad gud 'är' och 'inte är'. Det är ett kännetecken för troende men jag kan ju haft fel i just ditt fall. Se där, hur lätt det är att bli missförstådd när någon uttalar sig om hur gud är beskaffad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalt_Psykad
[man] kan man säga att eftersom du skriver här på forumet så måste det betyda att du finns någonstans.
Jag tycker att man kan dra den slutsatsen, helt klart. Teorin om att det är jag som skriver går dessutom att påvisa genom bl.a. tekniska stödbevis och genom experiment om det nu är någon som tror att det är gud som skriver och inte jag. Att bevisa guds existens är däremot bra mycket svårare och det du gör är att först omdefiniera vad gud är för att sedan leda guds existens i bevis genom ett cirkelresonemang.
Jag är helt klart öppen för din beskrivning av gud som "skapelsen" men jag är oenig i semantiken eftersom det kräver en omdefinition av gud från religionens gudar (de gudar som lyssnar till bön, medvetet påverkar skeenden och bryr sig om enskilda människors förehavanden). Till dess att det finns något uns av bevis för detta så lägger jag denna tanke i en mental låda som jag har märkt "intressant filosofi som passar bra till ett glas rödvin samman med intellektuellt sällskap". .
Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalt_Psykad
Eftersom det finns ett universum så måste det betyda att någon kraft som vi inte känner till (kalla det gud om du vill, andra kallar det för big bang och dem som inser att big bang inte var först har inget namn öht eftersom de inte kan föreställa sig det). Jag kallar det gärna gud eftersom det är ett bra begrepp för något "skapande av existens". Det tror jag måste ha varit den mest ursprungliga betydelsen.
Jag håller med dig om ovanstående men jag vill inte kalla detta för gud. Begreppet gud har religionen lagt beslag på och jag är mer än villig att låta det vara på det sättet. Det gör det lättare att hålla i sär begreppen "tro" och "vetenskap" om de religiösa får behålla sin "gud" på sitt sätt. Jag ser inget behov i att använda begreppet gud för att beskriva 'skapelsen'.
Edit: Om det är något ord som behöver omdefinieras eller bytas ut så är det ordet 'teori' i dess vetenskapliga bemärkelse. En vanlig missuppfattning verkar vara att en vetenskaplig 'teori' bara är ett obevisat påhitt som man kan likställa med vilket ogenomtänk påhitt som helst.