2014-03-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Just nu finns det graverande saker mot åklagarna. Frågan är om de begått tjänstefel eller inte?

1. De pratar i rätten och i tidningen om stämjärn, trots att ett stämjärn absolut inte passar in i märkena, plus att teknikerna förklarar att det ser mer ut att komma från en märlspik.

2. De påstår att det var WLs mamma som ringde MB, trots att de visste om att det var WL som ringde MB. Det var allmänt känt att det var WLs telefonnummer, som de ältat fram och tillbaka i fupen.

3. De gömmer ett viktigt vittnesmål i slasken. Vittnet vittnar om var KJ befann sig största delen av natten kring 19 maj, då åklagarna försöker ringa in den tidpunkten för placering av benen. Man lyfter alltså fram en sak och gömmer en annan i slasken.

Det är ju helt sjukt hur dom håller på. Jag kollar vidare. Jag vet nämligen att det är fler saker jag har reagerat på. Dags för en lista som ska skickas till JO.

En mycket god idé och det är väldigt viktigt att det görs! Var ska vi börja?
Citera
2014-03-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hittade en hyllning till VB, har kanske varit uppe förut.

http://www.youtube.com/watch?v=j-wHM4lFxXo

Väldigt vackert... <3

Vem togs sig friheten att avsluta denna unga kvinnas liv och dessutom skända hennes kropp(även om det "bara" var en "transportstyckning"?

Ett enormt hat, en enorm rädsla, ett intensivt känsloutspel och/eller en sjuklig avundsjuka ligger bakom- anser jag!!
Citera
2014-03-30, 23:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Då skulle i så fall KJ ljuga om besöket.
Det inser du då? Varför skulle han vilja det och därmed rikta onödig uppmärksamhet
mot sig själv?

Du verkar heller inte ha förstått taktiken. Inte oväntat dock. Jag har förklarat det här i några inlägg - inte läst ? Eller inte förstått ?
Citera
2014-03-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vi får hoppas Hovrätten kommer att få lära sig att det finns ovanliga knivar också. Knivar som man endast sticker med och dess syfte är att döda djur eller människor. En Dagger som är konisk och på sätt och vis påminner om DLs märlspik.

Om mördaren ägde en sådan kniv.. kan ju mordet ha varit delvis planerat ändå?.. eller var GM bara extremt knivintresserad? svårt att avgöra..

Hur pass vanligt/ovanligt är det att äga den typen av knivar?
Citera
2014-03-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du ställde en fråga i tråden om Massi var ut och cyklade jag var vänlig att bemöta ditt inlägg
och svara på frågan, ja, hon är ute och cyklar. Genom att du ställer frågan så får jag anta att
du själv är kluven till Massis agerande och det tycker jag absolut att du skall vara.
Massi kommer ingenstans med att fritt fantisera ifall Pappan ljuger för att skydda sin son,
hon kommer aldrig att få ett sådant erkännande från pappan oavsett vad och hon kan inget
bevisa, endast spekulera, så därför behöver Massi inte hålla på med sådant trams.

Jag har en klar uppfattning om åtalet och tycker absolut inte att någon skall åka in på
14 år med så pass lite åklagarna ändå har på denna grabb, för mig räcker det endast till brott
mot griftefriden. Angående skuldfrågan känner jag mig mindre säker.
Då är det väl lämpligt om du förklarar hur KJ skall kunna dömas för brott mot griftefriden men inte för mord. Enligt KJ har han ju inte överhuvudtaget hanterat den avlidna VB. Antingen så har han hanterat den döda kroppen och får då acceptera att dömas för mord om han inte förklarar hur det hela gått till eller så är allt planterat men då skall han väl frias helt?
Citera
2014-03-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Liiite blyg ett tag till.
I en del hugg har vapnet lutats 45grader åt vänster. Lika dant om GM håller ner henne med ett nackgrep, hugger mest på vänster sida. Jag tycker det känns bekvämast å va vhänt, prova i tanken.

Som jag greppat det har sticken i bröst och rygg gått rakt in (så uppgav även rättsläkaren i TR). Detta med en vinkel på 45 grader som vissa skador har syftar på den synliga sårskadan i huden (själva ingångsskadan).
Tex om skada 60 står det: "Den underliggande sårkanalen är ca 0,5 cm djup och går rakt mot framsidan. Själva sårskadan har en riktning från vänster snett ned mot höger med en vinkel på ca 45 grader".(412)

Skada 50 har inte en rakt ingående stickkanal och då står det att kanalen har en vinkel "på ca 20 grader i förhållande till hudytan". (411)

Alltså (med ngt undantag) raka stick (enl min tolkning).
Citera
2014-03-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Självklart! Polisen borde ha undersökt MBs stuga OCH slakthuset i Lakaträsk långt innan vittnet.

Bara en efterbliven hade missat det spåret.

Det är just detta som är insane! Varför inte bara erkänna sin missbedömning och åtgärda misstaget eller handlar det om lathet?
Citera
2014-03-30, 23:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan bara komma med rena gissningar. Men med så många hugg skulle jag vara förvånad om det inte hade kommit in textilfibrer i nåt sår om offet hade varit påklätt, så mina pengar satsas i första hand på att huggen riktats mot naken hud.

GM behöver inte ha varit särskilt stark för de där skadorna, men det skulle vara ytterligt förvånande om det vore en kvinna som låg bakom ett styckmord på en ung kvinna - något sådant tror jag aldrig är belagt. När det gäller planerat/oplanerat kan man ju bara konstatera att GM måste ha hållit på i vart fall i någon minut för att åstadkomma de där skadorna. Vad jag däremot tycker att man kan säga är att skadorna inte är tillfogade i urskillningslöst raseri. Däremot måste nån som håller på och tillfogar sitt offer så många, och så konstiga, sår vara en rätt störd figur. Åtminstone lika knäpp som Tove Sehlins baneman RO.

En handling med viss känslomässig kontroll alltså. Får du någon uppfattning om gm kan ha utfört något liknande tidigare ?
Citera
2014-03-30, 23:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
En mycket god idé och det är väldigt viktigt att det görs! Var ska vi börja?

Börja med att teckna ned de bevis och indicier som är motsägelsefulla eller osakliga, jag kan börja med det jag har noterat bland det som anses ligga KJ i fatet.

Mobilernas positioner mordkvällen, de måste ha funnits i KJ lägenhet säger åklagaren. Nej säger jag, därför att det kan man inte veta oavsett vad KJ säger, han kan ha ett syfte med att ljuga om det. Dessutom så är lägenheten inte en mord eller styckningsplats, det är inte bevisat, ingen liklukt i lägenheten, så varför är det relevant att mobilerna med ägare kan ha varit i lägenheten, mordet skedde inte där.

Rättsmedicin säger att mordvapnet bör vara något som liknar en märlspik, åklagaren menar att mordvapnet kan vara det stämjärn som har setts i KJ lägenhet. Problemet är att det stämjärnet så som vittnet beskriver det inte ger samma typ av sårskada som ett föremål med formen som en märlspik.

KJ har dödat och styckat sin hund, därför har han varit kapabel att göra det samma med en människa. Det finns inga belägg för att hunden är dödad och styckad.

KJ har raderat sina sms konversationer med VB, han döljer något i ett syfte. Det bevisar ingenting, dessutom så har KJ talat om för många människor, inklusive MPS och polisen att han var den sista som såg VB i livet. Han har inte försökt att dölja det. Dessutom så fanns det ingenting komprometterande i de återskapade sms:n. Dock så har MB också raderat dito, det gick inte att återskapa.

Det hittades en tejprulle i KJ badrum, samstämmer med tejpen i håret på VB +1 enligt SKL. Det är inte ett faktum att tejpen i håret kommer ifrån den hittade rullen.

Blod och liklukt i KJ bil. Det är inte bevisat att kroppsdelar har fraktats i bilen, enbart att det finns blod och liklukt, kan lika gärna vara något som har varit i kontakt med liket och blod som har fraktats i bilen. Någon kan ha lånat bilen, lovligen eller i smyg, den kan ha varit olåst.

Skriken som hördes, det kan ha varit från TV:n. Fönstret kan ha stängs för att inte störa grannarna. Den som sågs stänga fönstret hade skägg, hade KJ skägg vid tidpunkten, är det bevisat?

För att ta några exempel på vad åklagaren lägger KJ till last, finns mer. Ganska tunt må jag säga. På samma vis kan man troligen stärka misstankegraden mot andra personer som nämns i FUP bara man lägger lite energi på att plocka fram information tror jag.
Citera
2014-03-30, 23:49
Bannlyst
Citat:
En svensk åklagare har en lite komplicerad roll. Å ena sidan ska h*n driva processen mot personer som är tillräckligt starkt misstänkta för att ett åtal ska komma i fråga. Å andra sidan har åklagaren objektivitetsplikt, dvs är skyldig att också beakta det som talar för den misstänkte. För att inte processen ska bli alltför asymmetrisk - försvararen har ju sannerligen ingen objektivitetsplikt - accepterar man att åklagaren fokuserar på det som talar för den tilltalades skuld under själva rättegången, och låter objektivitetsplikten i första hand tillämpas på åklagaren som förundersökningsledare. Men objektivitetsplikten tolkas ofta för långt i trådar här i forumet. Åklagaren har ingen skyldighet att att utreda spår som bygger på att något teoretiskt skulle kunna ha inträffat och isåfall vara gynnsamt för försvaret, till exempel.

Vad gäller din fråga om "slasken" är det förundersökningsledaren - alltså, vad gäller mål på den nivån som blir föremål för intensiva trådar i ABoK, åklagaren - som bestämmer vad som ska ingå i förundersökningsprotokollet. Det som inte kommer med kallas ibland för slasken, men det är alltså egentligen en fråga om att välja ut, inte om att välja bort. Men försvaret har, om det så önskar, tillgång till hela utredningsmaterialet, inklusive slasken. Det betyder att det är klart riskfyllt för en åklagare att mot bättre vetande gömma utredningsmaterial som talar mot åtalet i slasken.

Sen är det ju alltid en omdömesfråga vad som talar mot åtalet. En genomsnittlig alternativteoretiker på Flashback anser att mycket mer talar mot ett åtal än vad en genomsnittlig åklagare gör. Domstolarna brukar dock i större utsträckning hålla med åklagaren än med alternativteoretikerna i tillämplig flashbacktråd.
I Danmark är man rakare. Där heter åklagare anklagare och jobbet är att få den åtalade fälld. Däremot har de ett starkare personligt straffansvar om en oskyldig döms. Om KJ mördat i Danmark hade vi sluppit pjat som objektivitetsplikt. Där skulle anklagaren på ett skitsnacksbefriat ärligt sätt jobbat för att få honom bakom lås och bom.
Citera
2014-03-30, 23:50
Medlem
Citat:
Jag kan bara komma med rena gissningar. Men med så många hugg skulle jag vara förvånad om det inte hade kommit in textilfibrer i nåt sår om offet hade varit påklätt, så mina pengar satsas i första hand på att huggen riktats mot naken hud.

GM behöver inte ha varit särskilt stark för de där skadorna, men det skulle vara ytterligt förvånande om det vore en kvinna som låg bakom ett styckmord på en ung kvinna - något sådant tror jag aldrig är belagt. När det gäller planerat/oplanerat kan man ju bara konstatera att GM måste ha hållit på i vart fall i någon minut för att åstadkomma de där skadorna. Vad jag däremot tycker att man kan säga är att skadorna inte är tillfogade i urskillningslöst raseri. Däremot måste nån som håller på och tillfogar sitt offer så många, och så konstiga, sår vara en rätt störd figur. Åtminstone lika knäpp som Tove Sehlins baneman RO.

Det är vill jag gärna att du förklarar närmare? Varför anser du att "man kan säga att skadorna inte är tillfogade i urskillningslöst raseri"?
Citera
2014-03-30, 23:52
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du verkar heller inte ha förstått taktiken. Inte oväntat dock. Jag har förklarat det här i några inlägg - inte läst ? Eller inte förstått ?
Vad är det jag ska förstå?
Att Vatchareeya aldrig besökt KJ i hans lägenhet den aktuella dagen?
Du får ursäkta, men på den punkten tillåter jag mig att tro att KJ håller sig till sanningen.
VB var hos honom. Han hämtade henne och hon tillbringade några timmar där hos honom.
Sina sista timmar i livet.
Hon kom ALDRIG levande därifrån.
Det är min tro.
Du får gärna tro något annat.
Någon tro på arrangerat "event" med Vatchareeya som utsett rituellt offer i kvällningen
eller i mörka natten någonstans i Bodentrakten, finner jag ingen direkt anledning att
sluta upp kring och driva som tes i tråden.

Jag tror på något betydligt "enklare" och mindre deckarromanmässigt än så.
Så enkelspårig och trist är jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in