2014-03-30, 18:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är fullständigt enig. Om rättsläkaren säger att mordvapnet är något som liknar en märlspik, hur fan kan åklagaren ens dryfta ett stämjärn eller skölp, de liknar inte märlspikar på något som helst vis.
Det beror på att liknar en märlspik när rättsläkaren använder det betyder ger ett sår som i vart fall på ytan liknar det man får av en märlspik. Ett sådant vapen behöver inte i sin helhet se ut som en märlspik det minsta.
Citera
2014-03-30, 18:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Kristoffer Johansson har, sedan han frånfallit invändningen att blodet kommer från väska eller dylikt, som haft spår av blod från Vatchareeya Bangsuan, invänt att någon annan placerat ut blodet såväl i bilen som på tejprullen och menat att detta varit lätt att göra, eftersom han inte brukar låsa bil eller lägenhet.
Ett sådant påstående skulle dock, om det är riktigt, innebära att någon haft motiv att döda
Vatchareeya Bangsuan men samtidigt av någon anledning velat få en oskyldig Kristoffer Johansson misstänkt och dömd för brottet. Det har inte i målet kommit fram någon omständighet, som tyder på att någon haft sådana starka motiv. En gärningsman, som på detta sätt bereder sig tillträde till annans lägenhet och bil för att plantera ut bevis mot innehavaren av lägenheten och bilägaren, löper stor risk att bli upptäckt, vilket måste ha en starkt avhållande effekt på den, som redan gjort sig skyldig till uppsåtligt dödande av annan. Den invändning, som Kristoffer Johansson framställt om att annan placerat ut blod och DNA från Vatchareeya Bangsuan i Kristoffer Johanssons bil och lägenhet saknar därför bärkraft och är motbevisad

LULEÅ TINGSRÄTT

Brottmålsenheten
DOM
2014-01-22
B 1300-13

Löpte inte KJ stor risk för upptäckt genom att hantera kroppsdelar? Ett uselt resonemang tycker jag.

Det har inte framkommit att någon skulle ha sådana starka motiv sägs det. Okej, men har man undersökt saken ordentligt, jag vet i alla fall en person som kan ha haft ett starkt motiv, och bara det faktum att man har mördat någon kan utgöra ett motiv i sig att ta en risk?

Vittnesuppgift om person som på något vis har försökt undgå upptäckt i ett fordon vid Flottiljvägen finns väl? Det kan vara ett tecken på att någon faktiskt tog en risk.
Citera
2014-03-30, 18:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om man nu verkligen ville förvissa sig om att sätta dit KJ så varför inte då också låta
blodsprutan arbeta lite i utrymmen i bilens baksäte exempelvis och när man ändå smugit
sig in i killens lya med en blodbesudlad tejprulle så kunde man ju slängt in offrets
avhuggna händer i ett frysfack också eller droppat lite av det sparade likblodet i små
skrymslen därinne i lägenheten; göra ett riktigt gediget planterarjobb när man ändå
var i farten.

Ska det göras så ska det fan göras rejält. Kan man tycka.

Tidsaspekten kanske? Inte exponera sig mer än nödvändigt, och det är svårt att plantera bevis som stämmer med varandra, teknikerna kan avslöja att det handlar om en plantering?
Citera
2014-03-30, 18:46
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Du låter som Largo. (förlåt Largo)
Svara nu på om åklagarna behandlade MR korrekt som kastade henne i slasken!
För vem har det betydelse att det är i FUP eller i slasken?
Citera
2014-03-30, 18:51
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om man nu verkligen ville förvissa sig om att sätta dit KJ så varför inte då också låta
blodsprutan arbeta lite i utrymmen i bilens baksäte exempelvis och när man ändå smugit
sig in i killens lya med en blodbesudlad tejprulle så kunde man ju slängt in offrets
avhuggna händer i ett frysfack också eller droppat lite av det sparade likblodet i små
skrymslen därinne i lägenheten; göra ett riktigt gediget planterarjobb när man ändå
var i farten.

Ska det göras så ska det fan göras rejält. Kan man tycka.

Ja, lite mer plantering skulle väl se betydligt bättre ut och inte så krångligt som detta verkar vara om man nu tänker i dom barnorna.
Sen kan man fråga sig varför just KJ då? Motivet till det?

Nej, alltså han den här göken påminner lite om Eklund så där lätt bakom som det krävs för att inte tycka själv att något större skett egentligen. Svår personlighet detta, och motivet verkar inte direkt som ett random relationsmord även om han nu blev pissed för att hon inte ville ha honom.
Hon hade ju sina tankar på annat håll.

Det är något sjukligt över KJ som är svår att förklara det är liksom som att han gömt sig bakom sin funktionsnedsättning mer än vad som egentligen finns underlag till. Men samtidigt tycker jag han verkar obehaglig på samma sätt som Eklund. Hans flin tex är inte direkt rogivande.
Jag trodde han skulle få vård och frågan är om det blir en ny typ av Mijailović.
Citera
2014-03-30, 18:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det beror på att liknar en märlspik när rättsläkaren använder det betyder ger ett sår som i vart fall på ytan liknar det man får av en märlspik. Ett sådant vapen behöver inte i sin helhet se ut som en märlspik det minsta.

Vadå på ytan? Såren har undersökts från utsidan på kroppen och hela vägen in. Menar du att rättsläkaren, när han talar om märlspik, avser att endast en del av såret tyder på ett märlspiksliknande föremål?

Var det inte så att rättsläkaren var frågande till vad det kunde vara för ett föremål som orsakat skadorna? Något ovanligt vapen verkar det som. Ett stämjärn kan inte vara särskilt ovanligt så att det inte finns i deras databas, eller?
Citera
2014-03-30, 18:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, lite mer plantering skulle väl se betydligt bättre ut och inte så krångligt som detta verkar vara om man nu tänker i dom barnorna.
Sen kan man fråga sig varför just KJ då? Motivet till det?

Nej, alltså han den här göken påminner lite om Eklund så där lätt bakom som det krävs för att inte tycka själv att något större skett egentligen. Svår personlighet detta, och motivet verkar inte direkt som ett random relationsmord även om han nu blev pissed för att hon inte ville ha honom.
Hon hade ju sina tankar på annat håll.

Det är något sjukligt över KJ som är svår att förklara det är liksom som att han gömt sig bakom sin funktionsnedsättning mer än vad som egentligen finns underlag till. Men samtidigt tycker jag han verkar obehaglig på samma sätt som Eklund. Hans flin tex är inte direkt rogivande.
Jag trodde han skulle få vård och frågan är om det blir en ny typ av Mijailović.

Om mördaren visste att VB hade varit hos KJ aktuell kväll så faller det sig ganska naturligt att försöka peka ut honom, eller?
Citera
2014-03-30, 18:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Vadå på ytan? Såren har undersökts från utsidan på kroppen och hela vägen in. Menar du att rättsläkaren, när han talar om märlspik, avser att endast en del av såret tyder på ett märlspiksliknande föremål?

Var det inte så att rättsläkaren var frågande till vad det kunde vara för ett föremål som orsakat skadorna? Något ovanligt vapen verkar det som. Ett stämjärn kan inte vara särskilt ovanligt så att det inte finns i deras databas, eller?

Tingsrätten delar David Lindbloms och rättsläkarens bedömning att stickskadorna inte har tillfogats med en vanlig kniv. Den närmast till hands liggande slutsatsen är att mordvapnet utgjorts av någon form av handverktyg och då passar, med hänsyn till stickskadornas utseende, det stämjärn, som Alexand*r B*str*m beskrivit ha funnits i Kristoffer Johanssons lägenhet väl in i bilden. Eftersom verktyget inte
kunnat påträffas, går det dock inte att med säkerhet slå fast att detta är mordvapnet.

B 1300-13
Citera
2014-03-30, 19:03
Medlem
Just nu finns det graverande saker mot åklagarna. Frågan är om de begått tjänstefel eller inte?

1. De pratar i rätten och i tidningen om stämjärn, trots att ett stämjärn absolut inte passar in i märkena, plus att teknikerna förklarar att det ser mer ut att komma från en märlspik.

2. De påstår att det var WLs mamma som ringde MB, trots att de visste om att det var WL som ringde MB. Det var allmänt känt att det var WLs telefonnummer, som de ältat fram och tillbaka i fupen.

3. De gömmer ett viktigt vittnesmål i slasken. Vittnet vittnar om var KJ befann sig största delen av natten kring 19 maj, då åklagarna försöker ringa in den tidpunkten för placering av benen. Man lyfter alltså fram en sak och gömmer en annan i slasken.

Det är ju helt sjukt hur dom håller på. Jag kollar vidare. Jag vet nämligen att det är fler saker jag har reagerat på. Dags för en lista som ska skickas till JO.
Citera
2014-03-30, 19:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Löpte inte KJ stor risk för upptäckt genom att hantera kroppsdelar? Ett uselt resonemang tycker jag.

Det har inte framkommit att någon skulle ha sådana starka motiv sägs det. Okej, men har man undersökt saken ordentligt, jag vet i alla fall en person som kan ha haft ett starkt motiv, och bara det faktum att man har mördat någon kan utgöra ett motiv i sig att ta en risk?

Vittnesuppgift om person som på något vis har försökt undgå upptäckt i ett fordon vid Flottiljvägen finns väl? Det kan vara ett tecken på att någon faktiskt tog en risk.
Nu resonerar du ju emot dig själv.
Se de fetade meningarna.
Citera
2014-03-30, 19:08
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Just nu finns det graverande saker mot åklagarna. Frågan är om de begått tjänstefel eller inte?

1. De pratar i rätten och i tidningen om stämjärn, trots att ett stämjärn absolut inte passar in i märkena, plus att teknikerna förklarar att det ser mer ut att komma från en märlspik.

2. De påstår att det var WLs mamma som ringde MB, trots att de visste om att det var WL som ringde MB. Det var allmänt känt att det var WLs telefonnummer, som de ältat fram och tillbaka i fupen.

3. De gömmer ett viktigt vittnesmål i slasken. Vittnet vittnar om var KJ befann sig största delen av natten kring 19 maj, då åklagarna försöker ringa in den tidpunkten för placering av benen. Man lyfter alltså fram en sak och gömmer en annan i slasken.

Det är ju helt sjukt hur dom håller på. Jag kollar vidare. Jag vet nämligen att det är fler saker jag har reagerat på. Dags för en lista som ska skickas till JO.

4. det gör skumma fotomontage i FUP
Det är det troligtvis polisen som gjort montaget men dom sitter i knä på varandra så samma lika.
Senast redigerad av Namibia1 2014-03-30 kl. 19:11.
Citera
2014-03-30, 19:09
Medlem
highfives avatar
Citat:
Tingsrätten delar David Lindbloms och rättsläkarens bedömning att stickskadorna inte har tillfogats med en vanlig kniv. Den närmast till hands liggande slutsatsen är att mordvapnet utgjorts av någon form av handverktyg och då passar, med hänsyn till stickskadornas utseende, det stämjärn, som Alexand*r B*str*m beskrivit ha funnits i Kristoffer Johanssons lägenhet väl in i bilden. Eftersom verktyget inte
kunnat påträffas, går det dock inte att med säkerhet slå fast att detta är mordvapnet.

B 1300-13
Här är problemet bra belyst. Experterna säger att det inte är en vanlig kniv. Sen gör tingsrätten missen att gilla ABs teckning och vips blev stämjärnet ett tänkbart mordvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in