2014-03-30, 19:20
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Just nu finns det graverande saker mot åklagarna. Frågan är om de begått tjänstefel eller inte?

1. De pratar i rätten och i tidningen om stämjärn, trots att ett stämjärn absolut inte passar in i märkena, plus att teknikerna förklarar att det ser mer ut att komma från en märlspik.

2. De påstår att det var WLs mamma som ringde MB, trots att de visste om att det var WL som ringde MB. Det var allmänt känt att det var WLs telefonnummer, som de ältat fram och tillbaka i fupen.

3. De gömmer ett viktigt vittnesmål i slasken. Vittnet vittnar om var KJ befann sig största delen av natten kring 19 maj, då åklagarna försöker ringa in den tidpunkten för placering av benen. Man lyfter alltså fram en sak och gömmer en annan i slasken.

Det är ju helt sjukt hur dom håller på. Jag kollar vidare. Jag vet nämligen att det är fler saker jag har reagerat på. Dags för en lista som ska skickas till JO.
Hur kan dom gömma ett vittnesmål i slasken? Advokaten har tillgång till alla vittnesmål även slasken, så det är inte gömt, bara för att du inte kan läsa det i FUP betyder inte att det är gömt.
Tingsrätten läser varken FUP eller slask.
Vart står det att åklagarna ringar in den 19 maj, det är väl TO som försöker göra det men vi har förklarat redan att det är omöjligt att vittnet som tittade in den 18 kunnat se benen så det går inte säga när i tid dom kom dit.
Haka inte upp dig för mycket på stämjärn, KJ har haft ett verktyg hemma som en kamrat försökt beskriva, enligt beskrivningen tyder det på att det skulle kunnat vara mordvapnet, vilket verktyg det var är svårt att veta exakt.

Lycka till med JO, kommer säkert att gå bra det där
Citera
2014-03-30, 19:24
Medlem
highfives avatar
Vi får hoppas Hovrätten kommer att få lära sig att det finns ovanliga knivar också. Knivar som man endast sticker med och dess syfte är att döda djur eller människor. En Dagger som är konisk och på sätt och vis påminner om DLs märlspik.
Citera
2014-03-30, 19:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu resonerar du ju emot dig själv.
Se de fetade meningarna.

Dåligt formulerat. Jag ville belysa just det du påpekar. Man menar att KJ hanterade kroppsdelar, tog en risk, men att en annan mördare inte skulle ta en risk för att sätta fokus på en oskyldig.

Dock gick budskapet fram.
Citera
2014-03-30, 19:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Om du inte förstår att det är i FUP som fakta i målet finns så är det inte så lönt att diskutera med dig. Du får leva kvar i din lilla bubbla där du vet bättre än FUP och alla andra.

Men det skulle ändå vara kul att höra vad du kallar innehållet i FUP om det inte är fakta?

Märk väl att jag aldrig påstått att åtalet är fakta. Åtalet är åklagarnas tolkning av fakta i FUP. Och om den är korrekt eller inte vet bara GM och kanske någon till.

Du har alltså inte förstått att FUP-fakta och faktafakta inte är samma sak .. Du hänvisar till Folds analyser av vad du (och Fold) menar är fakta .. Men "fakta" i singularformen "faktum" är det enda som står till buds, nämligen blodbesudlingen i KJ:s Sonata. Vilka fler faktum kan du räkna upp ? Tejprullen, vad bevisar den ? Att Vatchareeya besökte KJ i bostaden under e.m./kvällen den 4 maj ? Vem har du till bestyrkande av det påståendet ? När mördades Vatchareeya, och var ? Mordvapnet ?

Nej, jag betraktar inte det som står i FUP som fakta annat än högst undantagsvis. Jag kan inte lösa VB-mordet, men du (och Fold) har antagligen ännu sämre förutsättningar till detta än jag, och det säger ju en del ..
Citera
2014-03-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Här är problemet bra belyst. Experterna säger att det inte är en vanlig kniv. Sen gör tingsrätten missen att gilla ABs teckning och vips blev stämjärnet ett tänkbart mordvapen.

EXAKT. Endast den fösta meningen vilar på expertens uttalande.

Resten är ett resultat av att åklagarna talat sig varma för ett stämjärn (som verkar osannolikhet = mordvapnet). Det enda som ÅK baserar sin slutsats på är att det kan ha funnits en dylik hos KJ enligt en kompis.

Tycker det verkar synnerligen rättsosäkert.
Citera
2014-03-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om mördaren visste att VB hade varit hos KJ aktuell kväll så faller det sig ganska naturligt att försöka peka ut honom, eller?

Han kommer nog bara peka ut honom lagom mycket. Blir det för mycket så är det misstänkt. Han kommer lägga fram smådetaljer. Sen har han säkert säkrat lite bevis mot kj också. Det skulle INTE förvåna mig om det dyker upp något riktigt oväntat nästa vecka. Typ säkerhetsbevis om man börjar närma sig den riktiga mördaren.
Citera
2014-03-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tingsrätten delar David Lindbloms och rättsläkarens bedömning att stickskadorna inte har tillfogats med en vanlig kniv. Den närmast till hands liggande slutsatsen är att mordvapnet utgjorts av någon form av handverktyg och då passar, med hänsyn till stickskadornas utseende, det stämjärn, som Alexand*r B*str*m beskrivit ha funnits i Kristoffer Johanssons lägenhet väl in i bilden. Eftersom verktyget inte
kunnat påträffas, går det dock inte att med säkerhet slå fast att detta är mordvapnet.

B 1300-13

Ingen påstår att det är en vanlig kniv, utan en kniv som passar in på deras beskrivning. Det finns sådana knivar.
Citera
2014-03-30, 19:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag tycker tvärtom. Vi gräver efter ledtrådar, eftersom polisen misslyckats totalt att ens undersöka rätt personer.

Men här ska du få något av mig.
Ponera att WL kom förbi KJ ungefär när det slås 112* på telefonen. Och WL fortsätter diskussionen med MB i egenskap som VB för att det ska se normalt ut. Plötsligt har vi en förklaring till detta. För KJ är inte kapabel till det själv, och då är det snarare en fickringning.

WL var på arbetet då och slutade kl 19.00. Enl egen utsago åkte han direkt hem och skypade med kompisar bl a. Lade sig tidigt.

Eller.. gjorde han som lördagen dessförinnan - drog iväg till KJ ? Kanske mötte han VB utefter vägen, på väg mot Ugglegatan..?

Frågan är då hur han och VB:s relation sett ut under våren.

Det är min tveklösa uppfattning att VB själv messade MB. Hans återgivning av samtliga meddelanden stämmer överens med hur hon brukade uttrycka sig.
Citera
2014-03-30, 19:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Nej, alltså han den här göken påminner lite om Eklund så där lätt bakom som det krävs för att inte tycka själv att något större skett egentligen. Svår personlighet detta, och motivet verkar inte direkt som ett random relationsmord även om han nu blev pissed för att hon inte ville ha honom.
Hon hade ju sina tankar på annat håll.

Jag trodde han skulle få vård och frågan är om det blir en ny typ av Mijailović.
Nu när du ändå drog upp den där otäckingen Eklund så kan jag inte avhålla mig från
en liten spekulation som säkert är jävligt dum och fördomsfull men här kommer den ändå:

Låt säga att Kristoffer J sett ut som Eklund - fet och ful i facet, ett verkligt bottennapp
utseendemässigt och inte svårt att förstå att tjejer inte gärna särade på benen för hans
skull frivilligt - så hur hade det då tett sig med "uppslutningen" kring honom?
Grabben ifråga anses nog ha ett ganska fördelaktigt utseende av många damer, unga som
äldre, lite söt och muskulös och inte direkt frånstötande alltså och det gör kanske sitt till
för somliga att hoppas att han är oskyldig när allt kommer omkring.

Hur hade man alltså sett på KJ om han varit rent ful och motbjudande till utanverket?
Har utseendet hos en misstänkt mördare betydelse för hur man ställer sig till det denne
misstänks för?

Låt mig gärna i sammanhanget påminna om befintligheten av alla "Killer Groupies" - menat
i dess ursprungliga betydelse med kvinnor som attraheras av snygga, dömda mördare och
kontaktar dem, ett fenomen som företrädesvis märks av i förenta staterna.

Jag tror också att han skulle behövt ha vård istället för fängelse.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-30 kl. 20:16.
Citera
2014-03-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
WL var på arbetet då och slutade kl 19.00. Enl egen utsago åkte han direkt hem och skypade med kompisar bl a. Lade sig tidigt.

Eller.. gjorde han som lördagen dessförinnan - drog iväg till KJ ? Kanske mötte han VB utefter vägen, på väg mot Ugglegatan..?

Frågan är då hur han och VB:s relation sett ut under våren.

Det är min tveklösa uppfattning att VB själv messade MB. Hans återgivning av samtliga meddelanden stämmer överens med hur hon brukade uttrycka sig.

Ahh ok. Då glömmer vi det.
Så han kanske dök upp kring 19.45-20.00. Alternativt spanar utanför och ser VB gå från KJ. Tid finns ju i alla fall.
Citera
2014-03-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har utseendet hos en misstänkt mördare betydelse för hur man ställer sig till det denne
misstänks för?
Det har det i allra högsta grad. Personer som liknar oss själva har vi ofta svårare att acceptera att dom begått brott och man söker efter avvikande detaljer för att kunna distansera sig från gärningsmannen och gärningen. Väldigt typiskt vid sexualbrott då "vanliga" killar våldtagit eller utnyttjat tjejer. Då skylls det på tjejerna och efterhandskonstruktionerna står som spön i backen.

Men att KJ skulle uppfattats som snygg och attraktiv av mer än en liten skara killar och tjejer kan vi nog se som otroligt. Han var och är en sliten individ med hänsyn till sin ålder. Ovårdad och oklädd till utseendet och man behöver bara interagera en kort stund med honom för att inse att alla tomtar inte befinner sig på loftet, och med det menar jag utöver hans diagnos.
Citera
2014-03-30, 20:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ahh ok. Då glömmer vi det.
Så han kanske dök upp kring 19.45-20.00. Alternativt spanar utanför och ser VB gå från KJ. Tid finns ju i alla fall.

Har WL skypat och spelat med sina kompisar över internet så verkar det mest troligt att han ska ha lämnat sin lägenhet något senare under kvällen. Om han öht gjorde det. Jag spekulerar bara eftersom det finns många frågetecken runt hans agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in