2014-02-16, 14:37
Medlem
MrFolds avatar
En intressant förhörssekvens ur det första förhöret med mamman på kvällen den 23 maj: (FUP 1162)

Citat:
H. En sak om som han sa, det var det här att han inte kom ihåg vad han hade gjort, det var
den här kvällen som hon försvann. Och det ligger inte till hans fördel.
F1. Jag förstår inte hur du menar, du säger att
H. Och det här var ju också jättekonstigt, jag kommer inte ihåg sa han, det var till mig han sa
det till, jag kommer inte ihåg. Det är så här med Kristoffer, det måste inte vara så att han har
gjort det, han.
F1. Jag sitter inte här för att bedöma honom, utan jag vill att du berättar vad han har…
H. Han sa att han kommer inte ihåg vad han har gjort. Efter att han hade varit hemma hos
dom.
F1. Så han har varit hem till Daniel på kvällen.
H. Jag sa for du och då sa han ja jag kommer inte ihåg. Så det är en sådan här sak också.

och strax innan:

Citat:
H. Då var Kristoffer hemma hos oss, jag tror att det är så svårt att komma ihåg.
F1. Jag tror att det hände igår.
H. Hur kan man lita på människor. (gråter)

Även de mer detaljerade uppgifterna om Kristoffers besök hos Daniel lämnades vid detta förhör.

Har inte sett detta så tydligt förut, men nu känns det ganska uppenbart att familjen redan var "ihoppratad" när Kristoffer greps och att han antagligen fått hjälp med vad han skulle säga om eller när han skulle tas in för förhör. Att mamman vid åtminstone detta tillfälle hyste förmodligen ganska allvarliga tvivel om vad sonen egentligen gjort den där kvällen känns ganska uppenbart för mig. Det är nog knappast heller hon som koordinerat familjen och gett Kristoffer instruktioner om jag säger så...
Citera
2014-02-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag skulle gärna vilja veta vad ni andra säger om nedanstående avsnitt ur ett förhör med KJ:s mamma. Fup, sidan 1160. Ser ni något knepigt här - och i så fall vad? Och hur tolkar ni det i så fall?
Jag frågar särskilt eftersom jag fortfarande är ganska övertygad om att KJ fick hjälp av någon. Jag tycker vi har diskuterat den frågan alldeles för lite.

F1. När var det han åkte hem till D vid tiotiden, vilken dag var det?
H. Det var den kvällen på Ploy försvann från sitt hem.
F1. Då åkte han ut med bilen fast han hade druckit.
H. Ja och det har sagt till D sen då det är att han har varit rädd att tappa körkortet.
F1. Du sa att han åkte hem till D, träffades dom?
H. Jo.
F1. Var träffades dom?
H. Hemma hos oss.
F1. Hemma hos er.
H. Då var D där med två kompisar för dom höll på och spela hos oss.
F1. Har D återgett samma sak till dig att dom har träffats den kvällen.
H. Jo.
F1. Kom han själv hem till er? (Med han menas som jag förstår det KJ, min anmärkning.)
H. Han hade en kompis med en kompis G****v. Då har D berättat, D tänkte inte att
det var något speciellt att han var jätte onyckter eller något sådant utan han tyckte att han var
ganska bra.
Flera detaljer som exempelvis att hon säger att han körde bil påverkad, att DJ hade fler än WT hos sig, att KJ hade en med sig vilket inte överensstämmer med vad DJ och WT säger under förhör.

Det saknas lite folk med andra ord om man får tro mamman. Vad menar hon med att han hade en kompis med en kompis G? Hade han också med sig två kompisar?
Senast redigerad av Husvagn2 2014-02-16 kl. 14:47.
Citera
2014-02-16, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag har inte insinuerat att varken polis eller åklagarna ljuger, utan vad jag är förvånad är att spaningen upphörde några dagar för att sedan upptas igen och sedan blev personen häktad.
Vad jag kan förstå när spaningen upphör är personen inte misstänkt längre, men så kunde inte vara fallet här, därför måste det finnas andra orsaker, som jag inte känner till, men intresserad att veta orsaken till fadäsen.
Hur du än vänder och vrider på fakta och slingrar dig som en orm så är det som många här uppmanar dig. Presentera de indicier och bevis som du så dåraktigt upprepar att du har beträffande att KJ är oskyldig. Så länge du inte behagar att göra det så är du enbart att betrakta som ett UFO.
Citera
2014-02-16, 14:48
Medlem
MrFolds avatar
Dessa förhörsrader gör också att jag måste ompröva hela min uppfattning om att det är Kristoffer själv som i allt väsentligt byggt ihop den historia han lämnat till polisen. Jag är inte alls så säker på att det förhåller sig så längre. Besöket hos brodern behöver heller inte vara något han medvetet tänkt ut för att få ett alibi. Däremot har man förstås insett i efterhand att det kunde tjäna som ett sånt.

En sak är jag däremot säker på: Mamman visste inte vid detta förhör någonting. Det känns som hon talar sanning, eller åtminstone det hon vill tro är sanningen. Jag är också alltjämt tveksam till att någon skulle ha hjälpt honom med att flytta kroppen/kroppsdelar; omständigheterna runt det känns alltför bisarra för det.
Citera
2014-02-16, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror att KJ:s person är komplex och svår att få grepp om. Sannolikt gör vi alla en del mer eller mindre grova fel i våra antaganden om honom. Du vet redan att jag anser att du felbedömer hans intellektuella kapacitet.

KJ är en 22 år gammal förstagångsförbrytare med funktionshinder som tilldelades 14 års
fängelse för ett styckmord på en ung tjej. Gossen fick av tingsrätten ungdomsrabatt ändå
fastän lagen är tydlig med att denna rabatt upphör vid 21-års ålder.

Undrar vad hans mentala ålder är?

Jag läste ditt inlägg från igår och har väl inte så mycket att säga eftersom vi båda vet att
vi inte är eniga i hur vi ser på KJ som person, han är varken komplex eller svår att förstå.
Det enda jag har att kommentera i gårdagens inlägg är väl skriften om din PM- vän.

Citat:
Fortfarande är det en gåta vad han egentligen känt och känner inombords för det hela. En person som följde rättegången berättade för mig i PM att han gjort ett än mer känslokallt intryck "live" än vad som framgår av referat och ljudinspelningar.
Citat:
Hur han tittade upp och visade intresse för vissa saker som passade honom, för att sen inte ens röra en min när det togs upp sånt man själv vred sig av obehag av. Inte att han stirrade paralyserat, nej som att inget har hänt.

Att överhuvudtaget försöka jämföra "live"framträdanden med referat eller ljudinspelningar
känns idiotiskt och här är det nog din PM - kompis som använder sig av projicering.
Det är skillnad på att sitta i en rättssal och lyssna på en mordrättegång mot att sitta hemma i sin soffa och läsa FUPen eller lyssna på ljudupptagningarna med en varm kopp kaffe i handen.
KJ har nog tvärtemot vad din PM-vän tror betett sig lika "känslokallt", trist ordval av dig, oavsett var han befunnit sig under denna mardrömsresan som var tänkt att vara endast en kvart.

KJ tittade upp från ritblocket när anhöriga och vänner vittnade däremellan stängde han av
och till sin hjälp att stänga av fick han mediciner. Det hörs tydligt på bandena att KJ är
medicinerad och den tydliga muntorrheten talar om att han varit så en längre stund.
Man skall inte försöka sig på, vad man tror sig vara, logiska psykologiska analyser på en starkt
medicinerad asperger kille, det brukar bara bli pannkaka av det, hälsa din PM-vän det
Senast redigerad av LKVN 2014-02-16 kl. 15:03.
Citera
2014-02-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Flera detaljer som exempelvis att hon säger att han körde bil påverkad, att DJ hade fler än WT hos sig, att KJ hade en med sig vilket inte överensstämmer med vad DJ och WT säger under förhör.

Det saknas lite folk med andra ord om man får tro mamman. Vad menar hon med att han hade en kompis med en kompis G? Hade han också med sig två kompisar?

Edit: Tänker på vittnet i stugan som sett fyra killar och en tjej samma kväll. Med mammans vittnesmål får man ihop ett antal killar och möjligen VB med i bilen. DJ lät skärrad och svävade på målet när han förhördes, WT hade besynnerliga minnesluckor som exempelvis att han tror att dragspelet tystnade när han spelade gitarr med honom och KJ kom förbi. Vilken musiker är omedveten om att den andra slutat spela när de lirar tillsammans? Samma sak gäller osäkerheten om tidpunkten då KJ kom förbi.

En annan sak; WT och DJ har olika uppfattningar om tidpunkter den 4 maj. DJ uppger att han tar den svarta golfen och hämtar WT som bor i riktning mot KJ (fick fel på sin cykel), VB ses gåendes i området kring åberget norra 2130, KJ tar bilen till familjehemmet, samma väg som DJ när han hämtar WT. Med lite fantasi, dåligt minne och ändrade tidpunkter för förflyttningar kan detta ha hänt vid samma tidpunkt (någotsånär), dvs KJ kan ha fått hjälp.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-02-16 kl. 15:08.
Citera
2014-02-16, 15:15
Medlem
rayraviolis avatar
Jag "anser" att ni är inne och rör er kring nåt mycket viktigt nu. Personligen är jag övertygad om att KJ fått nån form av hjälp med att säga rätt saker och att familjen haft diskussioner om hur de ska svara polisen. Ett exempel är hur fadern säger att KJ inte ens kan rensa en fisk (s. 1139), en formulering som också används av broderns sambo vid förhör (s. 1216) och, om jag minns rätt, även av KJ själv under rättegångsförhandlingarna. Jag gissar att KJ, precis som modern sa, förklarade att han inte kom i håg vad han gjorde under besöket hos brodern D. Sen fick han hjälp att minnas av familjen som insåg hur illa detta skulle låta. Dessutom har fadern ansträngt sig för att producera en barnslig och oskyldig bild av sonen. Mitt favoritexempel är att han förser polisen med en bild av ett svärd som sonen gjort av en aluminiumlist (s. 1149). Givetvis känner han till att KJ har riktiga knivar.

Jag vill inte dra för stora slutsatser av detta. Det kan handla om ren omsorg i en traumatisk situation där de vet att KJ har lätt för att säga klumpiga saker. Att familjen diskuterat saken är inte heller konstigt. Men det finns säkert viktiga uppgifter som familjen valt att hålla inne med.

Uppgiften om "kompis med en kompis" har jag avfärdat som en felsägning och antagit att det handlade om broderns vän som han spelade musik med under kvällen. Men vem vet.
Citera
2014-02-16, 15:50
Medlem
Citat:
Såvitt jag förstår handlade det om resurser: Det tar väldigt mycket i anspråk att spana på ett objekt och man bedömde att Berg var mer intressant. Och du förstår fel: Det finns självklart inget absolut samband mellan spaningsinsats och misstanke. Utredarna hade hela tiden intresse för Kristoffer, det kan du vara säker på. När man inte fick fram något som tydde på att Berg var inblandad blev det naturligt att återflytta spaningen på honom.

Men du har fortfarande inte talat om för tråden vilka "bevis" och "indicier" du har som visar att Kristoffer måste vara oskyldig. Du har alltså inga!?
Att det inte fanns resurser det köper jag inte, efter några dagar kunde det inses att något allvarligt hade inträffat för VB, därför hon hade inga vanor att inte höra av sig och hon kunde inte nås på mobilen.
Därför borde det ha varit mycket nödvändigt att ha spaning på KJ, därför han kunde då misstänkas ha med hennes försvinnande att göra.
Om det ansågs att MB var intressant att spana på borde resurser kallats in från något annat polisdistrikt om det saknades i Boden.
Citera
2014-02-16, 16:03
Moderator
OYs avatar
Polisen spanade på KJ tills ljuset släcktes, var det inte så? Men KJ brukade väl alltid ha tänt, eller minns jag fel?
Citera
2014-02-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisen spanade på KJ tills ljuset släcktes, var det inte så? Men KJ brukade väl alltid ha tänt, eller minns jag fel?
För övrigt har många aspi för vana att ha en annan dygnsrytm och är vaken i tid och otid, dygnet runt eller sovandes. Att spana på en aspi kan inte vara lätt och kräver insikter om hur dessa fungerar.
Citera
2014-02-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
För övrigt har många aspi för vana att ha en annan dygnsrytm och är vaken i tid och otid, dygnet runt eller sovandes. Att spana på en aspi kan inte vara lätt och kräver insikter om hur dessa fungerar.
De borde ha kunnat fästa en magnetsändare på bilen för att veta var den tar vägen, en mycket enkel och effektiv spaning. Sedan hade de kunnat parkera en skåpbil eller liknande och monterat en videokamera som filmade utgången till KJ:s bostad, en mycket effektiv bevakning.
Citera
2014-02-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
De borde ha kunnat fästa en magnetsändare på bilen för att veta var den tar vägen, en mycket enkel och effektiv spaning. Sedan hade de kunnat parkera en skåpbil eller liknande och monterat en videokamera som filmade utgången till KJ:s bostad, en mycket effektiv bevakning.

Hmm, det här är ingen deckare på TV... Vilka resurser tror du egentligen det finns i sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in