2014-03-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Jag går mer och mer in i rollen som bitcoin predikant. Hur jobbar ni andra för att sprida det heliga budskapet?
Jag har precis börjat skicka mejl till alla nätbutiker som jag handlar ifrån och frågar när de ska införa bitcoin och nämner att webhallen har börjat med det.
Citera
2014-03-28, 23:38
Medlem
anre24s avatar
Kommer det mer Bitcoinatms i Sverige?
Citera
2014-03-29, 14:11
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiningLion
Jag har precis börjat skicka mejl till alla nätbutiker som jag handlar ifrån och frågar när de ska införa bitcoin och nämner att webhallen har börjat med det.
Jag försöker också göra det. Kul att man äntligen kan få vara en aktivist och göra konkreta saker även om man inte är jättevänster:
http://tebjudningen.se/2014/03/earth-hour/

Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Kommer det mer Bitcoinatms i Sverige?
Hittills har det inte kommit en enda. Jag frågade Ludvig på Safello varför deras inte har kommit än och han berättade att leverantören inte har skickat alla delar som behövs än.

Hoppas att det kommer en snart!
Citera
2014-03-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Jag försöker också göra det. Kul att man äntligen kan få vara en aktivist och göra konkreta saker även om man inte är jättevänster:
http://tebjudningen.se/2014/03/earth-hour/
Hur kopplar du cryptovalutor till vänstern?
Citera
2014-03-29, 17:13
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Ni får gärna skicka ett mejl till smoketower.com också, det är ju snudd på skandal att sveriges största headshop inte tar emot knarkvalutan no. 1.
Citera
2014-03-29, 23:11
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Menar att Bitcoin för första gången ger oss frihetssinnade möjligheten att vara aktivister utan att riskera livet.
Citera
2014-03-30, 00:01
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Bitcoin saknar förövrigt även helt ideologisk koppling till högern, om det var så du menade. Det är en lösning på problemet med decentraliserat tillit, vilket är fullkomligt frikopplat från både vänstern och högern.

Förklaring:
Citera
2014-03-30, 00:07
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Ni får gärna skicka ett mejl till smoketower.com också, det är ju snudd på skandal att sveriges största headshop inte tar emot knarkvalutan no. 1.
För de som letar så kan man finna ett formulär här:
http://smoketower.com/index.php?route=information/contact
Citera
2014-03-30, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Menar att Bitcoin för första gången ger oss frihetssinnade möjligheten att vara aktivister utan att riskera livet.
Aktivism ≠ vänster. Och just vänster är ganska långt från frihet och decentraling, beror såklart på inriktning men generellt är staten allsmäktig.
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bitcoin saknar förövrigt även helt ideologisk koppling till högern, om det var så du menade. Det är en lösning på problemet med decentraliserat tillit, vilket är fullkomligt frikopplat från både vänstern och högern.

Förklaring:
Inte påstått att cryptocoins hör till högern, tyckte bara paralellen till vänstern var lite flummig. Den ideologin den passar bäst i är nog anarcho-kapitalism. Åt höger snäppet mao, fast åt det liberala hållet. Passar även in på anhängarna, iallafall de som inte bara vill ha snabba cash ("fuck staten vi kör vår egen grej"-attityden).
Senast redigerad av hustlerinc 2014-03-30 kl. 05:52.
Citera
2014-03-30, 05:51
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Inte påstått att cryptocoins hör till högern, tyckte bara paralellen till vänstern var lite flummig.
Då håller jag med helt. Hela grejen med ideologi är överhuvudtaget ungefär lika flummig som valfri religion, så när då ideologi dessutom ska blandas med ny teknik som förändrar möjligheter blir det... konstigt, minst sagt.
Citera
2014-03-30, 12:51
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Då håller jag med helt. Hela grejen med ideologi är överhuvudtaget ungefär lika flummig som valfri religion, så när då ideologi dessutom ska blandas med ny teknik som förändrar möjligheter blir det... konstigt, minst sagt.
Självklart är Bitcoin ett libertarianskt projekt. Bitcoin är en teknik som föds samtidigt som staterna över världen precis har räddat bankerna från finanskrisen. Det är en decentraliserad valuta som för första gången möjliggör existensen av pengar utan statlig kontroll. Satoshi Nakamoto skrev någon gång att han var bättre med kod än med ord, men att de som var bra på ord borde nå ut till den libertarianska communityn eftersom att de borde vara intresserade av denna uppfinning. Notera även vad som bränts in i Genesisblocket:
https://en.bitcoin.it/wiki/Genesis_block

En av anledningarna till att det har gått så segt med adaption i Sverige, förutom Webhallen, är nog att det kryllar av liberaler men inga riktiga libertarianer. Och liberaler kan ingenting om pengar.

Personligen så är jag inte jätteintresserad av att ta den politiska diskussionen i denna tråd, men om någon är helt oförstående inför det faktum att Bitcoin naturligtvis är ett politiskt projekt så måste jag säga ifrån.
Citera
2014-03-30, 12:54
Medlem
Har lite funderingar, om någon vänlig själ har lust att svara
Om jag ska köpa något för x antal kronor och säljaren vill ha det i bitcoins, ska jag då köpa bitcoins för x kr på t.ex. fybse.se? Borde inte coinsen jag köper ha ett värde under x kr, eftersom verksamheten som säljer vill tjäna en del? En bitcoin går för 483,32 $ på fybse.se, medan på preev.com står de att de är värda 470,00 $.

Vad händer om valutan sjunker med typ 1% under tiden jag sitter på bitcoinen, vad säger säljaren?
Eller är x kr ett cirkavärde på bitcoinen där en ändring upp eller ner inte spelar någon roll?

Känner mig halvkorkad
Senast redigerad av Generalic 2014-03-30 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in