Citat:
Detta är monetära kalkyler så minskad flexibilitet är självklart en kostnad. Ehh - ditt inlägg var inte solklart. Jag håller med dig om en sak: man bör göra en kalkyl där man väger för respektive nackdelar med att äga sitt boende.
En klar nackdel idag är att det i större städer som regel helt enkelt kostar mer att hyra relativt att äga. Det du kallar flexibillitet att hyra kallar nog många besvär snarare. I större svenska städer, framförallt stockholm, innebär hyresalternativet ett ständigt hoppande mellan andrahandsboenden.
En klar nackdel idag är att det i större städer som regel helt enkelt kostar mer att hyra relativt att äga. Det du kallar flexibillitet att hyra kallar nog många besvär snarare. I större svenska städer, framförallt stockholm, innebär hyresalternativet ett ständigt hoppande mellan andrahandsboenden.
Jag förstår dock vad du menar även om det handlar om något annat. Vad som händer där är snarare att långsiktiga löften för hyresalternativet bara kostar mer pengar. I Stockholm är det tex inte ovanligt att köpa förstahandskontrakt.
Om vi helt saknade preferenser är andrahands-hoppande ofta ett väldigt fördelaktigt alternativ, beroende på kontaktnät. Dock går det inte riktigt att påstå att vi saknar preferenser, då skulle vi ju kunna bo i en kartong på somrarna istället. Notera dock att dessa preferenser gör sig bättre att tänka på som konsumtion.
Angående att det generellt kostar mer att hyra än äga baseras detta uteslutande (avser allt jag sett dvs) på helt felaktiga kalkyler. Det betyder inte att det inte stämmer, det betyder däremot att vi inte vet om det stämmer eftersom ingen som mentalt har fyllt 4 år utreder saken (återigen, vad jag har sett).
Om det är så blir det en ren fråga om individuell extrem konkavitet. Kostnaden är inte densamma för olika individer. Om vi då godtyckligt antar att det generellt är billigare att köpa så måste vi alltså ändå först utreda den specifika omgivningen (inte alls lika avancerat som jag får det att låta, det låter bara lite mysko när det ska framställas i generella termer).