Angående tidigare fråga, Magnus får föra min talan igen där för jag håller med och jag tror inte att huvudpoängen var poffarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
anvendare
Man ska komma ihåg att sveriges bostadsmarknad är unik. Det finns inga andra länder med fri ekonomi och en reglerad bostadsmarknad. Detta gör att det är farligt att dra för många paraleller till andra länder.
Japp, och detta förhållningssätt är alltid viktigt. Två komplexa system är aldrig speciellt nära att vara identiska.
Däremot handlar det som sagt inte om att fastslå en domedagsbild som säker, detta är minst lika dumt som att blunda för utvecklingen och försöka låna sig rik.
Vad vi däremot har är en plötslig raket till derivata i en marknad med ett uppenbart spekulationselement. Vi har sett det förut. Igen och igen. Parallellen är inte bara bostadsmarknader, det är alla marknader.
Vilket ger oss 1) grundantagandet är en bubbla.
Vidare har vi ett massa pekande på en specifik fundamenta: extremt låga räntor. Här tänker jag göra något kaxigt, jag kommer helt enkelt låtsas att jag inte vet något alls om ekonomi och ändå säga att vårat grundantagande är att dessa höjs. Varför? För att vi bör anta (som i HO-hypotes alltså) en naturlig regression mot medelvärdet. Det är nämligen så statistik fungerar.
Vilket ger oss 2) grundantagandet är att denna fundamenta ändras rejält.
Återigen, bevisbördan för att det inte är en bubbla som kommer spricka ligger hos motståndarna.
Här kan nämnas att jag var en av dem som förespråkade bitcoin-investering kring oktober/början av november. Samtidigt var jag tydlig med att jag tolkade utvecklingen som en begynnande bubbla. Jag postar tex en graf vid $400 med en karaktär från bubble bobble bredvid.
Vad kan det vara för faktorer som gör att jag förespråkade investering i bitcoinbubblan och säger blankt nej till monetär syftad investering i lägenheter (ens i en mindre uppblåst marknad, allra minst i en antagen bubbla)? Varför är jag rent av tvärt om lite orolig över den här utvecklingen? Jag hatar ju uppenbarligen inte spekulationsmarknader. Vad är skillnaderna här?
Jag kan rada upp skillnaderna och mina anledningar, men tänk och gissa dem gärna först.