2014-03-29, 15:54
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror jag kan hjälpa dig med det .. KJ var troligtvis övertygad om att alla spår efter bravaderna med Vatchareeya var utplånade, blodbesudlingen i Sonatan var förmodligen ett chockartat besked för "commander" Johansson. Men han höll sig i alla fall på benen trots den fatala motgången ..

Men om han har missat läckaget, borde det då inte finnas en uns av besudling inne i kupén?
Detta är inget man får bort med en disktrasa precis och bilen var inte städad.
Citera
2014-03-29, 15:57
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror jag kan hjälpa dig med det .. KJ var troligtvis övertygad om att alla spår efter bravaderna med Vatchareeya var utplånade, blodbesudlingen i Sonatan var förmodligen ett chockartat besked för "commander" Johansson. Men han höll sig i alla fall på benen trots den fatala motgången ..

Du har ju fått WL serverad på ett silverfat till din event historia. Galanten genomgick också en större genomgång i maj 2013. WL är bra kompis med RÅ och båda känner KJ. I något läge skulle KJ frakta bort något i en påse eller annat emballage och klantade till det. Youtube filmen med den upphängda grisen måste väl ha inspirerat dig? En som filmar och en eller två som går lös på henne med Push Dagger eller liknande.
Citera
2014-03-29, 15:57
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Så hans funktionsnedsättning handlar egentligen bara om vilja?
Själv har jag inte koll på det, så det är bättre att fråga dig.
Det är nog att dra det för långt. Det gäller nog alla, med eller utan funktionsnedsättning, att man klarar mer om man verkligen vill.
Citera
2014-03-29, 16:02
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag passar inte in. Jag lyfter en möjlighet och utan laddad mobil kanske hon har sprängt alla sina hinder. Hur skulle hon kunna kommunicera?..och halvvägs framme om det var dit hon skulle. Glöm inte MB:s raderade sms och vad som kan ha stått i dem.
KJ är omtalad av vänner som icke svartsjuk och han själv svamlar ju om något att inte äga kärleken, utan att man kan älska många.
Ja du passar in, KJ kan inte sprängt hinder, bara VB, asiater går inte ensam, det gör bara VB, MB raderade sms och KJ raderade sms, MB kan man få någon slags förståelse för att han raderade däremot KJ är mer konstigt men det blir MB som det är konstigt med.
Sen att det inte fanns några konstigheter i sms:en i telefonen spelar inte så stor roll, att han gick ifrån sitt normala och raderade är konstigt men det verkar inte du tycka.
Citera
2014-03-29, 16:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det motsäger inte vad jag sa. Domstolen har bedömt att bevisen räcker för att visa griftefridsbrott, men det ska prövas en gång till. Då ska bevisen prövas ett och ett innan en sammanlagd bedömning görs. Om bevisen, var och ett visar sig otillräckligt, vad blir då den sammanlagda bedömningen?
Det är svårt att se hur någon domstol skulle komma till någon annan bedömning just vad avser detta. När det gäller att VB:s blod finns i skuffen råder det ingen som helst tvekan, och det vill mycket till för att en domstol ska anse att säkert identifierat blod plus likhundsmarkering i den egna bildens baggageutrymme inte skulle binda någon till ha befattat sig med den offrets döda kropp - i all synnerhet som det inte finns någon vidare trovärdig alternativ förklaring till hur VB:s blod skulle ha kommit dit.
Citera
2014-03-29, 16:04
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Det vet man inte. Personer reagerar mycket olika i en sådan situation. "Ni har inget på mig, jag är oskyldig", kan han ha menat.

Möjligt, men inte speciellt troligt. Det är ett märkligt uttalande. Det i sig är inte brottsligt såklart, men ytterligare en spik i kistan för KJ.
Citera
Bannlyst
Citat:
Här är länken: http://youtu.be/PncVJZ0jopg

Den som hör någon prata om papper i bagageutrymmet, eller ser ett papper i någon annan bil än A räcker upp en hand. Så min fråga kvarstår, hur visste domstolen att det låg ett papper i alla tre bilarna?

Vad gör Uno 9.55 min, in i filmen när Ulf säger, -"Nä, inte så"?
Citera
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men om han har missat läckaget, borde det då inte finnas en uns av besudling inne i kupén?
Detta är inget man får bort med en disktrasa precis och bilen var inte städad.

Nej, varför det ? KJ kan ha suttit vid ratten, körklar, medan någon annan av gärningspersonerna stuvade in kroppsdelarna i kofferten. KJ körde sedan till f2 och tog ut likdelarna, varvid blod från det kontaminerade emballaget råkade hamna i bagaget och på listen. Hur kunde KJ ana detta, det förvånade och ställde honom - allt var ju så omsorgsfullt utfört .. KJ gjorde ett misstag, that's the way it is. Tror jag.
Citera
2014-03-29, 16:05
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Här är länken: http://youtu.be/PncVJZ0jopg

Den som hör någon prata om papper i bagageutrymmet, eller ser ett papper i någon annan bil än A räcker upp en hand. Så min fråga kvarstår, hur visste domstolen att det låg ett papper i alla tre bilarna?

Papper markerar inte hunden för. Sidan 383 i FUP "Samtliga registrerings skyltar var övertejpade och hundförare som genomförde söket hade inte vetskap om vilken bil som var den misstänktes."

Så förarna visste inte vilken bil som var KJ:s enl FUP i alla fall.
Citera
2014-03-29, 16:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Vad gör Uno 9.55 min, in i filmen när Ulf säger, -"Nä, inte så"?
Det vet jag inte, vet du?
Citera
2014-03-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja - detta är vad jag påpekat ett antal gånger i tråden. Jag ska inte utmåla mig som någon expert på vittnes- och minnespsykologi, men kunskaperna är i alla fall tillräckligt goda för att säga att felkällorna i detta vittnesmål är alldeles för stora.

Precis som du säger så har hon läst signalementet och redan det är oerhört "farligt". Hjärnan arbetar i grunden hela tiden för att VERIFIERA minnen - inte att förkasta dem. Risken att den omedvetet "övertalar" vittnet med försåtliga frågor som "Visst hade hon väl svarta kläder på sig, tjejen vi såg i lördags". Problemet är också att för varje gång man återberättar det, desto mer insmyger sig ofta en känsla av falsk säkerhet.

Detta att hon "vänder" riktning på kvinnan mellan förhören är också en varningssignal. Även här är hjärnans verifieringsprocess igång: "Hm - varför har jag minnen av hennes ansikte om hon gick åt det där hållet". Det är förstås fullt möjligt att hon inser att kvinnan faktiskt måste ha gått österut eftersom hon tydligt såg ansiktet. Men det är lika möjligt att hon såg tjejen exempelvis lite snett bakifrån och sen i minnet "roterar" observationen till att hon sett henne framifrån. Här kan en sån enkel sak som fotot framifrån på Vatchareeya som hon tittat på lura hjärnan att tro att även hennes egen observation gjordes så.

Observera att hela den process jag beskrivit ovan sker i "god tro" och inte är tecken på att man är dum, glömsk eller något sånt. Individuella variationer finns som vanligt, men detta är i stora drag exempel på hur vårt minne arbetar och felkällor som gör att det i vissa lägen är mycket mer opålitligt än vad en lekman tror.

Den som tror att "nu håller den där Fold bara på att hitta på långsökta bortförklaringar igen till allt som talar FÖR Kristoffer" rekomenderar jag att läsa på om minnespsykologi! För övrigt ett mycket intressant ämne att studera.
Anmälan om VB:s försvinnande blev registrerad den 7 maj och i anmälan fanns ingenting om hur hon var klädd m.m.
Den 9 maj görs förhör med vittnet som såg det som sannolikt var VB gående på Lejonbacksvägen. Det här första förhöret gjordes via telefon där vittnet befann sig på Kallax och var på väg till Stockholm.
Det fanns ingen möjlighet att vittnet visste innan förhöret signalementet på VB. Hon uppgav inte heller den gula plastpåsen.
En sådan här anklagelse att hon är inget trovärdigt vittne är groteska anklagelser av en person som inte kan acceptera fakta och sanningen.
Du kan inte förneka och avföra det som inte passar in i din teori, som alla vet är att du påstår med alla medel att KJ är gärningsmannen.
Vad du kommer med kan sammanföras till eget hopkok alltsammans, som har ingen trovärdighet.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-29 kl. 16:10.
Citera
2014-03-29, 16:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Papper markerar inte hunden för. Sidan 383 i FUP "Samtliga registrerings skyltar var övertejpade och hundförare som genomförde söket hade inte vetskap om vilken bil som var den misstänktes."

Så förarna visste inte vilken bil som var KJ:s enl FUP i alla fall.
Det visste han inte, men det fanns kanske anledning att misstänka när han såg papperet. Varifrån fick domstolen veta att det fanns papper i alla tre bilarna? Är det något domstolen har hittat på själv, eller missuppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in