2014-03-29, 10:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men hur ska man uttrycka det när du gång på gång kommer med uttalanden som är minst sagt märkliga ur juridisk synpunkt. Du vet mycket väl att ett flertal andra personer än jag har "rackat ner" på dig för det i olika trådar, men du skakar bara av dig det. Jag fattar inte vad du håller på med ärligt talat:

Så en markering av en hund skulle på något mystiskt vis inte kunna utgöra bevis på samma vis som blod på en gevärskolv (Pierre Karlsson-fallet) eller sticksår på en död person kan utgöra det. Varken gevärskolvar eller lik kan svära vittneseder heller, ändå godkänner vi dem som bevis. Jag fattar uppriktigt sagt inte hur du tänker.
Mänskliga vittnen kan ifrågasättas, men sällan teknisk bevisning. Det är ingen som ifrågasätter att blodet från flakebölemordet, som av SKL fastställdes till Grad +4 tillhörde BO, och som satt på PK:s gevär, verkligen var blod från BO. Men beviset hade ifrågasatts om graderingen hade satts lägre. Har du sett ett värde på utlåtandeskalan på en hunds markering? Skulle du våga sätta det till +4, eller kan beviset ifrågasättas?

Det är inte bara mig du behandlar nedlåtande, du lyckas ofta, i varierande ordalag, kalla folk med annan uppfattning än din idioter. Du får rätta mig, jag kan ha fel, men obildad och ointelligent är inte samma sak. Idiotförklara inte vanemässigt de som har fel eller har annan uppfattning än du, det går att rätta folk på ett hövligt sätt.
Citera
2014-03-29, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Det skrev jag ju. T.ex. lindat runt ett paketet med VBs kropp inlindad i ett duschdraperi.

Det fanns TVÅ saker i KJs badrum som - enligt mig - "stack ut". Nämligen dom som var prydligt ordnade.

1. Tejprullen
2. Ringarna till duschdraperiet.

Det leder mig till att tro att dessa inte har med KJs hand att göra.

Den nu aktuelle WL har befunnit sig i lägenheten. Liksom VB och KJs mamma - säkerligen kanske flera. MEN det vore ytterst atypiskt för KJ att placera ut dessa saker prydligt.
Citera
2014-03-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ljuger tror inte jag heller att hon gör, men hon verkar lite virrig. Första gången bakifrån, andra gången beskriver hon ansiktsdrag.
En klar nackdel är att hon hörs sista gången tio dagar efter VBs försvinnande.
Då har hon hunnit läsa, antagligen flera gånger hur VB såg ut och hur hon va klädd när hon försvann. Men visst, det kan ha varit VB.
Jag tro ju att hon lämnat lägenheten med egna ben kvar på rätt ställe.
I första förhöret som är den 9 maj och där säger hon att det var en ung tjej en thailändska som var ute och gick efter deras väg, som inte vittnet sett förut. Vittnet minns att tjejen hade mörka kläder och att vittnet såg henne ansikte.
När vittnet såg ansiktet måste hon ha mött henne som framgår i det andra förhöret, när polisen gjorde en rekonstruktion med vittnet på platsen.
Vid det andra förhöret är hon säker att de mötte den unga thailändskan och att hon hade en mörk jacka och mörka byxor på sig.
I första förhöret säger vittnet att de passerade den unga thailändskan, som måste ha blivit något tankefel, däremot i andra förhöret är hon säker på att de mötte henne.
Man kan inte påstå att vittnet hittat på alltsammans, utan det var sannolikt VB som hon såg gående på Lejonbacksvägen.
Citera
2014-03-29, 10:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I det här fallet har man faktiskt bevisning som duger som ett avgörande bevis i en brottmålsrättegång - dock inte med mord som åtalspunkt. KJ är, bortom rimligt tvivel, bunden till att ha transporterat VB:s döda kropp i sitt bagageutrymme. Vilket i sig är brott mot griftefrid. Sedan brukar det inte behövas så oerhört mycket mer bevisning än att ha gjort sig skyldig till brott mot griftefrid på ett lik som bevisligen har bragts om livet av annans handaverkan för att fälla för mord. Dock är det ovanligt att man varken har brottsplats eller styckningsplats i sådana fall.
Det motsäger inte vad jag sa. Domstolen har bedömt att bevisen räcker för att visa griftefridsbrott, men det ska prövas en gång till. Då ska bevisen prövas ett och ett innan en sammanlagd bedömning görs. Om bevisen, var och ett visar sig otillräckligt, vad blir då den sammanlagda bedömningen?
Citera
2014-03-29, 10:17
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Nog kan det vara en tillfällighet och djupet kan också förklaras med att förövaren står i viss position till offret. Men jag drar samma slutsats som du, att det förmodligen var ett kortare vapen. Det är en av mina invändningar mot den berömda daggern.

Finns varianter av Push Dagger som jag tror är platta på ena sidan och upphöjda på ena sidan. Kanske en variant med tydlig spets och som inte är så trubbig. Med en sådan får man inte heller samma kraft när man hugger.

https://www.google.com/search?q=short+blade+pipe+dagger&safe=off&hl=sv&so urce=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=L402U-bjNeK14ASO6ICwCQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1280&bih=855# hl=sv&q=push+dagger&safe=off&tbm=isch&facrc=_&imgd ii=_&imgrc=b44nYYflx1gJUM%253A%3B4UNpF1b5ODznkM%3B http%253A%252F%252Fwww.cartercrafts.com%252Fimages %252F CarterKnives%252FPushDaggers%252FCCKnives0610e03.j pg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.cartercrafts.com%252Fp ushdagger.htm%3B800%3B648
Citera
2014-03-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Finns bilder på hans ansiktsbok på bilen. Regnr syns också. Sen går man in på transportstyrelsens hemsida och söker under Fordon, sen andras fordon. Var en sådan slagning som även gjordes på KJs bil.

Tänkt lite på det där och slagningarna på KJ och hans brors bil. Är ju inte helt ovanlig att man slår på sin egen bil. Har jag själv gjort. Även min pappa brukar slå på min bil för att kolla så att man köper rätt extradelar. Skulle kunna förklara varför slagningarna på brorsans bil gjorts samtidigt. Man kanske gick igenom dom och repade dom samtidigt. Ja, ja...nu spånade jag bara. Kanske var långsökt.
Citera
2014-03-29, 10:19
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det fanns TVÅ saker i KJs badrum som - enligt mig - "stack ut". Nämligen dom som var prydligt ordnade.

1. Tejprullen
2. Ringarna till duschdraperiet.

Det leder mig till att tro att dessa inte har med KJs hand att göra.

Den nu aktuelle WL har befunnit sig i lägenheten. Liksom VB och KJs mamma - säkerligen kanske flera. MEN det vore ytterst atypiskt för KJ att placera ut dessa saker prydligt.
Tycker du verkligen att man kan säga att tejprullen var prydligt ordnad på skåpet? Hur skulle den legat om den inte var prydligt ordnad? Menar du på allvar att det skulle vara osannolikt att KJ själv lagt en tejprullen ovanpå ett skåp?
Senast redigerad av Clavell 2014-03-29 kl. 10:24.
Citera
2014-03-29, 10:20
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Tänkt lite på det där och slagningarna på KJ och hans brors bil. Är ju inte helt ovanlig att man slår på sin egen bil. Har jag själv gjort. Även min pappa brukar slå på min bil för att kolla så att man köper rätt extradelar. Skulle kunna förklara varför slagningarna på brorsans bil gjorts samtidigt. Man kanske gick igenom dom och repade dom samtidigt. Ja, ja...nu spånade jag bara. Kanske var långsökt.

Det var på KJs bil och hans pappas bil. Pappans bil en Hyundai 1 30, vit och kombi. Rätt lik WLs bil.
Citera
2014-03-29, 10:21
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
I domen står det att vittnet såg den asiatiska unga kvinnan i 2-3 sekunder, vilket jag anser inte stämmer, det borde varit längre tid.

Vad vet du om hur länge vittnet tittade på den asiatiska kvinnan? Bilen kanske körde i 2 km/h under 30 sekunder men att vittnet bara tittade som hastigast, ett par tre sekunder? Som man kanske brukar göra. Annars hade vittnet säkert bett föraren att sakta in, stanna, vända och åka efter eller annat.
Citera
2014-03-29, 10:23
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
OJ det var ett långt inlägg!
Och jag är inte förvånad att du försöker hitta anledningar för att detta inte kan ha hänt, språk problem och alla andra anledningar som du raddar upp.

För mig är det inte så svårt att förstå.

På SMS ska AN ha hotat att döda VB 1-1/2 månad innan VB mördas.
MB berättar själv för F att AN är arg på VB.
Om du läser fup så ser du på VB/MBs FB att 1-1 1/2 månad innan VB mördas är det väldigt oroligt i deras relation och VB har mer än en gång skrivit/sagt/gjort saker som kan avslöja relationen.

Polis/åklagare har struntat i detta hot (bara en lite fråga i förhör om AN hotat/kontaktat VB och den släpper man det)
Kanske polisen skulle ha kollat ANs skype/FB? Sushirestaurangens mobil?

Fup. 1072
Mikael berättade då att det var ett problem mellan honom och Vatchareeya. Mikael sa att hon påstått att de hade en relation vilket de inte hade enligt honom, Francesca tror att det var på facebook men är inte säker. Mikael sa att hon därför fick börja träna i Luleå istället. Francesca uppger att Vatchareeya inte kom på de 2 veckor som var kvar till Francesca åkte till Grekland, detta var i slutet på april i början på maj som Mikael berättade detta. Mikael sa att hans fru var väldigt arg på grund av detta.

Du verkar själv inte läst FUP, ändå säger du till andra i tråden att läsa den? Ironin i detta.
Citera
2014-03-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Tycker du verkligen att man kan säga att tejprullen var prydligt ordnad på skåpet? Hur skulle den legat om den inte var prydligt ordnad? Menar du på allvar att KJ inte skulle kunna ha lagt en tejprullen ovanpå ett skåp?

Det mesta låg på golvet. KJ "tappade" saker runt omkring sig. Det var typiskt.
Citera
2014-03-29, 10:25
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
När man läser den här SMS trafiken som varit mellan MB och VB, drar jag den slutsatsen att VB har varit ute efter att hitta en partner. En man som kunde ge henne försörjning och trygghet och det skulle bli hennes sambo. Det finns ingen tvekan utan hon accepterade att han var mycket äldre än hon, mot att hon fick försörjning och trygghet som var viktigare.
Vad MB har gjort är att han har utnyttjat henne sexuellt, han hade inga planer på att VB skulle bli hans nya sambo. Jag anser att en gubbe i hans ålder skall inte utnyttja och lura en mycket ung tjej på det sättet som han gjort, jag anser att han visste vad hon var ute efter, som han utnyttjade mot VB. När det här sexuella utnyttjandet började skapa problem blev VB helt enkelt dumpad.
Jag anser det behövs ingen större intelligens för att inse sanningen i det här fallet, men nu är det på det viset att många förtränger sanningen.

Samtidigt är du av åsikten att ingen av MB, KJ eller AN på något sätt är inblandade i detta, har jag uppfattat dig korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in