Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Hm... det är väldigt motsägelsefulla uppgifter här.
Låt oss först konstatera detta: Hotet ska enligt förhöret i TR (som jag nu lyssnat på) ha framförts via SMS 1-1,5 månad före mordet. Men det finns ingen anteckning i samtalslistan som täcker alla VB:s kontakter från februari och fram till mordet om att någon kontakt förekommit mellan henne och AN.
Hur var det då med uppgiften i förhöret om att AN skulle ha varit så förbannad på VB från vittnet F?
Jag är ganska säker på att det har blivit fel i kronologin här. Jag tror att det helt enkelt har blivit ett felaktigt årtal i förhöret med F. Hon uppger att hon började träna "våren 2013". På denna korta tid (ska vi anta att "våren" uppe i Boden torde innebära tidigast någon gång i början av april) ska hon ha hunnit bli "träningskompis" med VB och prata med henne om både ditten och datten och dessutom lära känna MB så bra att hon redan hunnit massera honom flera gånger. Och tiden är verkligen jättekort: För VB blev ju beordrad att börja träna i Luleå istället.
Detta stämmer heller inte med vad som uppges i förhör (FUP 1062) med MP, tränare i klubben i Luleå. Hon uppger istället att VB börjat träna hos dem 1-1,5 år tidigare och att MB då varit i kontakt med dem i klubben. Samtidigt ska hon via andra kanaler ha hört att det varit en konflikt mellan VB och en släkting till MB som låg bakom.
Av förhören med MB/AN själva framgår att det var juli 2012 som episoden med Flygare inträffade. Då var ju mycket riktigt AN arg på VB (även om ilskan delvis byggde på en av MB tillrättalagd bild av det förhållande MB och VB haft/hade). Allting stämmer bättre då. Vittnet F började i klubben 2012 och kände då VB under ca 1 år eller lite mer. Under den tiden hinner hon också lära känna MB så pass bra att hon ger honom massage några gånger. Under denna tid inträffar också överflyttningen till Luleå och det samtal som sannolikt ligger nära i tid till händelserna i juli 2012 då MB berättar för F att hans fru är förbannad på honom för detta med Vatchareeya.
Kan AN ha hotat henne i samband med detta tillfälle? Hon förnekar det, men det är klart: Med tanke på de kommentarer hon spydde ur sig på Facebook kan man knappast vara säker på att hon talar sanning. Vi vet inte - och inga samtalslistor finns som skulle kunna styrka det.
Jag tänker inte utesluta att något kan ha skrivits i affekt sommaren 2012. VAD som skrevs är en annan sak. Man bör komma ihåg att VB tycks ha varit något av en drama queen. Hon anmälde folk utan att det ledde till något. Hon hotade andra med anmälan. Hon drar likhetstecken mellan "hata" och "döda" i en konversation med MB. Enligt MB (och jag är faktiskt böjd att tro honom) har hon hotat med att döda hans katt. Jag tror mycket väl att ett SMS från AN i stil med "Du ska ge fan i att skicka en massa SMS till Micke i fortsättningen" av VB kan ha skildrats som ett dödshot när hon pratade med Yngves thailändska hustru. Som i sin tur erinrar sig detta samtal efter VB:s död och i sitt uppjagade tillstånd placerar det helt fel i tiden. Eller så är det den thailändska kvinnans minne som skarvar och kopplar ihop det hon hört/läst om AN:s facebookkommentarer. Det är långt ifrån ett otroligt scenario. Jag kan i varje fall säga så mycket att ett försök att i en rättegång med bra resurser hos försvaret åberopa detta som bevis mot någon skulle i princip kunna pulvriseras av en vittnespsykolog. Så stora är felkällorna.
Jag ser det även som fullt tänkbart att:
- VB berättar nån gång 2012 för thailändskan om att MB sagt att AN är jätteförbannad på henne
+
- thailändskan hör om kommentarerna "kanske inte vid liv" etc
... kan ha förvandlats till "AN mordhotade VB på SMS". Större förvrängningar än så sker bevisligen av människors minnen.
OJ det var ett långt inlägg!
Och jag är inte förvånad att du försöker hitta anledningar för att detta inte kan ha hänt, språk problem och alla andra anledningar som du raddar upp.
För mig är det inte så svårt att förstå.
På SMS ska AN ha hotat att döda VB 1-1/2 månad
innan VB mördas.
MB berättar själv för F att AN är arg på VB.
Om du läser fup så ser du på VB/MBs FB att 1-1 1/2 månad innan VB mördas är det väldigt oroligt i deras relation och VB har mer än en gång skrivit/sagt/gjort saker som kan avslöja relationen.
Polis/åklagare har struntat i detta hot (bara en lite fråga i förhör om AN hotat/kontaktat VB och den släpper man det)
Kanske polisen skulle ha kollat ANs skype/FB? Sushirestaurangens mobil?
Fup. 1072
Mikael berättade då att det var ett problem mellan honom och Vatchareeya. Mikael sa att hon påstått att de hade en relation vilket de inte hade enligt honom, Francesca tror att det var på facebook men är inte säker. Mikael sa att hon därför fick börja träna i Luleå istället. Francesca uppger att Vatchareeya inte kom på de 2 veckor som var kvar till Francesca åkte till Grekland, detta var i slutet på april i början på maj som Mikael berättade detta. Mikael sa att hans fru var väldigt arg på grund av detta.