2014-03-29, 03:34
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Javisst har KJ varit med om att mörda Vatchareeya - det ligger långt bortom rimligt tvivel, så i den meningen dömde tingsrätten korrekt. Hoppas hovrätten kör samma spår, men ökar påföljden till livstid på kåken. Det har KJ sparat ihop till med råge.
Jo, helt klart är det så. TO gör små, tappra försök för att så tvivel i HR men det är bara för mycket i helheten som talar emot KJ.
Senast redigerad av yoloits 2014-03-29 kl. 03:36.
Citera
2014-03-29, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den asiatiska kvinnan som vittne såg, hur sannolikt är det att det inte va VB. Hur ofta kan man anta att det går en asiatisk kvinna där, en lördagskväll vid 21.30 tiden. Om man går där, var kommer man från vart är man på väg?
Hur ser området ut, bebyggelse eller liknande?

Nu har jag läst på lite mer. Vittnet ändrar sig, först säger hon att hon sett kvinnan bakifrån, sen kommer hon på att hon sett hennes ansikte, framifrån då alltså.
Mja. Låter inte så bra.
Citera
2014-03-29, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, det tror jag inte alls. Förstår kvinnan inte svenska har hon säkert gjorts uppmärksam på detta med Lejonbacksvägen och VB-caset av andra som talar svenska - och att en asiatisk, utsocknes kvinna skulle vara ute ensam på promenad i Bodens utkanter vid 21:30-tiden är lika fel som skruvat, det stämmer inte med asiatisk kultur. Det torde ha varit Vatchareeya vittnet observerade. Näst intill garanterat så.

Tycker också att det är lite märkligt att man inte har kunnat identifiera den kvällspromenerande (asiatiska) kvinnan (om det nu inte var VB). Givetvis kan man tänka sig en massa förklaringar till det.

Men iaf: detta att VB var mörkrädd var ju något hon skrev om i konversation med KJ på fejsbok (att hon var "skit skrajk" för mörker).
Kanske var det inte så allvarligt menat (kanske fanns det ett bakomliggande syfte: att "lättare" kunna få skjuts?). Hursomhelst finns det uppgifter som kan tala för att VB:s rädsla för mörkret inte var så stor: en klasskamrat säger: "..att Ploy kunde gå och cykla mitt i natten och att hon tränade hela tiden" (1022), någon annan uppgav att VB "..kan gå och träna mitt i natten" (1024).
Citera
2014-03-29, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Säkert en bra plats att kidnappa folk på men varför skulle man kidnappa VB?
Därför planen var att mörda henne.
Citera
2014-03-29, 04:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Jo, helt klart är det så. TO gör små, tappra försök för att så tvivel i HR men det är bara för mycket i den fulla helheten som talar emot KJ.

Ett tänkbart scenario är att MB under middagen (19:00-20:30 ?) på M & P:s restaurang kontaktade VB och föreslog ett möte på Lejonbacksvägen vid 21:30-tiden (kan inte Boden, men antar att det ligger lite avsides med högst sparsam trafik vid 21:30-tiden) och att bilen inte bara innehöll Berg, utan några till .. Jag tror att KJ med bil mötte upp VB som gående var på väg i hans riktning på e. m/förkvällen, och att de spenderade tid tillsammans i KJ:s bil, inte i hans bostad. Ett tilläggsantagande är att KJ släppte av Vatchareeya på Lejonbacksvägen för att träffa MB, att KJ därefter åkte hem till brorsan och skaffade alibi men att han senare på kvällen anslöt till den "lokal" man tagit VB, utrymmet där "eventet" med VB senare gick av stapeln. Gissar att "lokalen" i fråga är ett utrymme som Berg innehar eller disponerar (men utesluter inte att det kan vara någon annans) minns KJ:s självsäkra: "ni har ingenting på mig" Nej, tacka f_n för det, polisen blev ordentligt bortdribblad när VB:s lur gav ifrån sig "pip" från lite olika platser (ink KJ:s hemmamast) vilket jag förutsätter ingick i planeringen inför det perfekta mordet som man räknade med att ingen inblandad skulle behöva bli straffad för, och vore det inte för blodbesudlingen i Sonatan skulle 'kibba' Johansson vara en fri "commander" i dag. Tror jag, är det bäst att tillägga ..

Edit: Berg var förmodligen inte fysiskt deltagande i mordet på VB, men jag har en stark känsla av att Berg var den som kastade henne till vargarna. Minns: ".. eller ser till att någon annan gör det .." Och minns AN:s "hon (den förhatliga kackerlackan, min anm.) kanske inte är i livet längre" Tror AN visste precis hur det låg till med Vatchareeya.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-29 kl. 04:52.
Citera
2014-03-29, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tycker också att det är lite märkligt att man inte har kunnat identifiera den kvällspromenerande (asiatiska) kvinnan (om det nu inte var VB). Givetvis kan man tänka sig en massa förklaringar till det.

Men iaf: detta att VB var mörkrädd var ju något hon skrev om i konversation med KJ på fejsbok (att hon var "skit skrajk" för mörker).
Kanske var det inte så allvarligt menat (kanske fanns det ett bakomliggande syfte: att "lättare" kunna få skjuts?). Hursomhelst finns det uppgifter som kan tala för att VB:s rädsla för mörkret inte var så stor: en klasskamrat säger: "..att Ploy kunde gå och cykla mitt i natten och att hon tränade hela tiden" (1022), någon annan uppgav att VB "..kan gå och träna mitt i natten" (1024).
Den här tiden den 4 maj vid 21.30 tiden är det inte mörkt i Boden om det är klart väder är det vad man kan kalla dagsljus.
Citera
2014-03-29, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu har jag läst på lite mer. Vittnet ändrar sig, först säger hon att hon sett kvinnan bakifrån, sen kommer hon på att hon sett hennes ansikte, framifrån då alltså.
Mja. Låter inte så bra.
Polisen tog ut det här vittnet till platsen och det gjordes en rekonosering hur hon hade sett situationen, som finns i vittnesuppgiften.
Det här vittnet och hennes man kom från Luleå och det gör att de kör in på Lejonbacksvägen, därför de bodde på Lejonbacksvägen, VB skall ha kommit från Flottiljvägen, som gör att vittnet har mött VB, som också kommer fram i förhöret och vid rekonoseringen.
Jag tror absolut inte att det här vittnet ljuger om mötet med den asiatiska unga kvinnan. Om hon ljugit skulle inte signalementet stämt så väl att det var VB.
Sedan att den asiatiska kvinnan var ensam stärker också att det var VB.
Citera
2014-03-29, 04:47
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad gjorde WL den 18 maj?

Finns ingen info om det i FUP.
Citera
2014-03-29, 05:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag gick igenom det rättsmedicinska utlåtandet igen och hittade något jag missat tidigare:

3 av de 4 sårkanaler som passerade bröstkorgen (huggen i ryggen: D, H och L) har faktiskt djup angivet - samtliga dessa löper 1 cm in i lungorna. (FUP 417).

Det kan inte vara en tillfällighet att såren är lika djupa.

Jag är övertygad om att bladet är kort eller hade någon form av parerstång eller att handen fungerade som en sådan.

Mina anatomiska kunskaper är inte så bra. Jag visste inte ens att lungan är mer än 1 cm tjock. Men i lungan finns det ju luft. När kniven kommer fram till lungan så puttas väl lungan undan från kniven. Den sitter väl inte fast i ryggen? Då kan det ju tänkas att kniven skär in i lungan lika mycket oavsett om kniven sticks in 40 eller 80 mm. Det mått som behövs är väl bredden på såret där det kommer ut ur muskulaturen och innan den når lungan. Den där daggern är ju inte konisk hela vägen heller så har den stuckits in väldigt långt så är ju bredden ungefär lika oavsett.
Citera
2014-03-29, 07:29
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja detta om vad avsaknad av klädfiber i såren kan betyda vore ju bra att kunna få utrett men det faktum att man i TR, då DL hördes, diskuterade hur kläder kan stoppa upp blödning etc och att det inte alls i det sammanhanget nämndes något om att VB "borde" ha varit naken tycker inte jag tyder på att hon måste ha varit naken.

Ang stick i både bröst och rygg, repriserar tidigare inlägg:
" Har inte själv någon klar uppfattning om hur det gick till när VB fick sina stickskador men tycker att det finns en klar tendens i tråden att överanalysera skadorna; man jämför rygg- med bröstskadorna och ställer dem i något sorts motsatsförhållande.
Man verkar mena att VB fick ytliga, "ofarliga" stickskador i ryggen och två dödande, levererade med kirurgisk precision, i bröstet. Att VB även hade en ytlig skada i bröstet samt flera dödliga ryggskador talas det tyst (inte alls) om.

Dessutom finns det inget som talar för att olika knivliknande föremål nyttjats för rygg resp bröst.

Dessutom 2: hur märkligt skulle det inte vara om VB haft exakt lika många skador i bröst som rygg? Skador exakt lika djupa, med exakt samma ingångsvinkel etc? Det hade milt uttryckt varit anmärkningsvärt och klart förtjänat div analyser.
Och att VB fick skador på både bröst och rygg behöver inte innebära något konstigare än att hennes kropp vände på sig vid något tillfälle under skeendet.

Dessutom 3: vid knivmord (detta kan nog kategoriseras som det) är det inte direkt ovanligt med många stick/huggskador. Tex: "Dejtingligan" som mördade någon i Solna i sept -13; 18 hugg i ben, arm, händer och kropp. // En soc-sekr i Västerås i juli -13; 30 hugg mot kropp/huvud. // En ung kvinna i Landskrona -12; 107 hugg mot huvud, hals, bål, rygg (EMF var målsägandebitr). // En hockeyspelare (minns ej var/år); dog efter 64 hugg...
Inte svårt (tyvärr) att hitta fler ex."

Edit: bör nog betonas att dödsorsaken, enligt rättsläkaren, var en kombination av de skador VB tillfogats i bröst och rygg (de som nått hjärtat resp lungorna).

Jodå, som jag läst rapporten har två stick från ryggsidan punkterat båda lungsäckarna. Tillsammans är de livshotande, då lungorna faller ihop och medför stora svårigheter att andas.
Citera
2014-03-29, 07:55
Medlem
Någon som vet vad WL kör för bil? Vad för bilar har han tillgång till?
Citera
2014-03-29, 07:56
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hm... det är väldigt motsägelsefulla uppgifter här.

Låt oss först konstatera detta: Hotet ska enligt förhöret i TR (som jag nu lyssnat på) ha framförts via SMS 1-1,5 månad före mordet. Men det finns ingen anteckning i samtalslistan som täcker alla VB:s kontakter från februari och fram till mordet om att någon kontakt förekommit mellan henne och AN.

Hur var det då med uppgiften i förhöret om att AN skulle ha varit så förbannad på VB från vittnet F?

Jag är ganska säker på att det har blivit fel i kronologin här. Jag tror att det helt enkelt har blivit ett felaktigt årtal i förhöret med F. Hon uppger att hon började träna "våren 2013". På denna korta tid (ska vi anta att "våren" uppe i Boden torde innebära tidigast någon gång i början av april) ska hon ha hunnit bli "träningskompis" med VB och prata med henne om både ditten och datten och dessutom lära känna MB så bra att hon redan hunnit massera honom flera gånger. Och tiden är verkligen jättekort: För VB blev ju beordrad att börja träna i Luleå istället.

Detta stämmer heller inte med vad som uppges i förhör (FUP 1062) med MP, tränare i klubben i Luleå. Hon uppger istället att VB börjat träna hos dem 1-1,5 år tidigare och att MB då varit i kontakt med dem i klubben. Samtidigt ska hon via andra kanaler ha hört att det varit en konflikt mellan VB och en släkting till MB som låg bakom.

Av förhören med MB/AN själva framgår att det var juli 2012 som episoden med Flygare inträffade. Då var ju mycket riktigt AN arg på VB (även om ilskan delvis byggde på en av MB tillrättalagd bild av det förhållande MB och VB haft/hade). Allting stämmer bättre då. Vittnet F började i klubben 2012 och kände då VB under ca 1 år eller lite mer. Under den tiden hinner hon också lära känna MB så pass bra att hon ger honom massage några gånger. Under denna tid inträffar också överflyttningen till Luleå och det samtal som sannolikt ligger nära i tid till händelserna i juli 2012 då MB berättar för F att hans fru är förbannad på honom för detta med Vatchareeya.

Kan AN ha hotat henne i samband med detta tillfälle? Hon förnekar det, men det är klart: Med tanke på de kommentarer hon spydde ur sig på Facebook kan man knappast vara säker på att hon talar sanning. Vi vet inte - och inga samtalslistor finns som skulle kunna styrka det.

Jag tänker inte utesluta att något kan ha skrivits i affekt sommaren 2012. VAD som skrevs är en annan sak. Man bör komma ihåg att VB tycks ha varit något av en drama queen. Hon anmälde folk utan att det ledde till något. Hon hotade andra med anmälan. Hon drar likhetstecken mellan "hata" och "döda" i en konversation med MB. Enligt MB (och jag är faktiskt böjd att tro honom) har hon hotat med att döda hans katt. Jag tror mycket väl att ett SMS från AN i stil med "Du ska ge fan i att skicka en massa SMS till Micke i fortsättningen" av VB kan ha skildrats som ett dödshot när hon pratade med Yngves thailändska hustru. Som i sin tur erinrar sig detta samtal efter VB:s död och i sitt uppjagade tillstånd placerar det helt fel i tiden. Eller så är det den thailändska kvinnans minne som skarvar och kopplar ihop det hon hört/läst om AN:s facebookkommentarer. Det är långt ifrån ett otroligt scenario. Jag kan i varje fall säga så mycket att ett försök att i en rättegång med bra resurser hos försvaret åberopa detta som bevis mot någon skulle i princip kunna pulvriseras av en vittnespsykolog. Så stora är felkällorna.

Jag ser det även som fullt tänkbart att:
- VB berättar nån gång 2012 för thailändskan om att MB sagt att AN är jätteförbannad på henne
+
- thailändskan hör om kommentarerna "kanske inte vid liv" etc

... kan ha förvandlats till "AN mordhotade VB på SMS". Större förvrängningar än så sker bevisligen av människors minnen.

OJ det var ett långt inlägg!
Och jag är inte förvånad att du försöker hitta anledningar för att detta inte kan ha hänt, språk problem och alla andra anledningar som du raddar upp.

För mig är det inte så svårt att förstå.

På SMS ska AN ha hotat att döda VB 1-1/2 månad innan VB mördas.
MB berättar själv för F att AN är arg på VB.
Om du läser fup så ser du på VB/MBs FB att 1-1 1/2 månad innan VB mördas är det väldigt oroligt i deras relation och VB har mer än en gång skrivit/sagt/gjort saker som kan avslöja relationen.

Polis/åklagare har struntat i detta hot (bara en lite fråga i förhör om AN hotat/kontaktat VB och den släpper man det)
Kanske polisen skulle ha kollat ANs skype/FB? Sushirestaurangens mobil?

Fup. 1072
Mikael berättade då att det var ett problem mellan honom och Vatchareeya. Mikael sa att hon påstått att de hade en relation vilket de inte hade enligt honom, Francesca tror att det var på facebook men är inte säker. Mikael sa att hon därför fick börja träna i Luleå istället. Francesca uppger att Vatchareeya inte kom på de 2 veckor som var kvar till Francesca åkte till Grekland, detta var i slutet på april i början på maj som Mikael berättade detta. Mikael sa att hans fru var väldigt arg på grund av detta.
Senast redigerad av Namibia1 2014-03-29 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in