Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
och vad hävdar du kommer att förändras så att din profetia slår in? hur stort prisfall i Sthlm förustpår du? och när? och utlösande faktor?
Jag skriver hela tiden att orsaken till överprissättningen d.v.s. den del av prisstegringen som inte går att förklara med ökade löner, bostadsbrist och inflation beror på en extrem global kreditgivning.
Exakt vad som blir den utlösande faktorn som gör att världen hamnar i ett läge av kreditåtstramning är omöjligt att svara på. Det kanske inte ens går att peka på i efterhand. Det är som en ballong som studsar runt i ett rum där det finns flera vassa kanter, det är svårt att säga vilken kant som kommer få den att smälla och det är kanske inte ens lätt att peka på exakt var det hände efteråt - bara att det hänt.
I USA minskas kreditutgviningen nu genom att FED minskar återköpen med 10 miljarder USD per månad. Den tydligaste effekten av det är att risk har flytt från emerging markets med valutaproblem för Venezuela och Argentina bl.a. och då har köpen bara minskats från 85 miljarder dollar till 65 miljarder dollar - varje månad. Det är en lång bit kvar att vandra.
FED's kreditgivning står sig slätt mot den som skett i Kina och därifrån kommer nu signaler om kreditåtstramning och betalningsinställningar. Riskerar Kina att bli den utlösande faktorn?
Om inget ändras, d.v.s. om kreditgivningen fortsätter linjärt så kommer ingen att ha råd att betala kostnaden för de räntor som ska betalas så den fråga som du ställer till mig - om vad som måste ändras för att min profetia ska slås in - den borde du själv besvara.
En kreditgivning kan inte expandera i den här hastigheten konstant utan hyperinflation och total kollaps som resultat.
Jag kan bara gissa på dina andra frågor och jag säger väl att kreditåtstramningen börjar märkas tredje kvartalet detta år och att priserna från toppen - som, igen med en hel del gissning, äger rum under andra kvartalet detta år ska ner ca 30% till botten.
Det som kan fördröja detta prisfall är om ECB tar vid och börjar ett QE-program. Framtiden är som sagt svår att förutse.