2014-03-27, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Eberhard lät vettigare förr men nu låter han mest som en pajas. Har du ens läst hela bibeln Eberhard ?

Han har mycket kunskap och tillgång till sitt stora bibliotek som han ofta skryter om, men om man saknar objektivitet så är det inte mycket värt.
Citera
2014-03-27, 13:54
Medlem
Citat:
Men snälla nån skriftställena handlade om utesluta/de som motarbetade sanningen genom att göra in sina egna läror=Avfällingar. Judarna vägrade att äta med hedningar/tullmasar/skatteindrivare. Precis som vita sydafrikaner vägrade äta med svarta ungefär. Så när jesus säger till judar som behandlade hedningar på samma sätt som jehovas vittneen behandlar uteslutna, att "uteslutna " ska behandlas på samma sätt som hedningar (vägrade att äta och hälsa bland annat. Inte ens med Samarier som försökte följa den mosaiska lagen). Vad försöker du med ? Sanningen är att jehovas vittnens sätt att behandla uteslutna/avfällingar är i linje med det jesus lärde och med bibeln i helhet.
De vägrade äta med tullindrivare för att de inte hade något samvete. Ifall en person med en gård misslyckades med sin skörd kunde han tvingas sälja hela sitt hem för att ha råd att betala tullen. Det var därför dom var ogillade. För sina handlingar med andra ord. Försöker inte komma med något, visar endast att det inte finns någon moral bakom det utan att du bara lutar dig på bibeln och eran tolkning av den.
Citera
2014-03-27, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qn
De vägrade äta med tullindrivare för att de inte hade något samvete. Ifall en person med en gård misslyckades med sin skörd kunde han tvingas sälja hela sitt hem för att ha råd att betala tullen. Det var därför dom var ogillade. För sina handlingar med andra ord. Försöker inte komma med något, visar endast att det inte finns någon moral bakom det utan att du bara lutar dig på bibeln och eran tolkning av den.

Ja men Jesus sa ju att uteslutna skule behandlas på samma sätt som om de vore tullindrivare. Vad är det för något som är så svårt att förstå ?
Citera
2014-03-27, 14:23
Medlem
Citat:
Men snälla nån skriftställena handlade om utesluta/de som motarbetade sanningen genom att göra in sina egna läror=Avfällingar. Judarna vägrade att äta med hedningar/tullmasar/skatteindrivare. Precis som vita sydafrikaner vägrade äta med svarta ungefär. Så när jesus säger till judar som behandlade hedningar på samma sätt som jehovas vittneen behandlar uteslutna, att "uteslutna " ska behandlas på samma sätt som hedningar (vägrade att äta och hälsa bland annat. Inte ens med Samarier som försökte följa den mosaiska lagen). Vad försöker du med ? Sanningen är att jehovas vittnens sätt att behandla uteslutna/avfällingar är i linje med det jesus lärde och med bibeln i helhet.

Men Jesus åt med publikaner och syndare enl Matt 9:10.

Och din jämförelse med vita och svarta i Sydafrika är verkligen helt malplacerad.
Citera
2014-03-27, 14:40
Medlem
Citat:

Så vitt jag vet tar även Jehovas vittnen kraftfullt avstånd från apartheid.
Citera
2014-03-27, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det lät lite dumt tycker jag

Bättre jämförelse är att fråga människor om man vill äta tillsammans med en aktiv pedofil eller någon annan aktiv kriminell.

Förstår jag dig rätt när jag uppfattar det som att du jämställer en som förlorar sin tro på Jehovas vittnens läror med aktiva pedofiler och aktiva kriminella?
Citera
2014-03-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Förstår jag dig rätt när jag uppfattar det som att du jämställer en som förlorar sin tro på Jehovas vittnens läror med aktiva pedofiler och aktiva kriminella?

Nej det handlar inte om att förlora sin tro. Man blir inte utesluten för att man har förlorat sin tro, däremot om man syndar.

Om man har förlorat sin tro så försöker församlingen att hjälpa personen att återfå sin tro. Men om man driver sin sak, om man försöker så splittring i församlingen så är det en synd som man blir utesluten för:

"Den som vållar splittring skall du vägra att befatta dig med, efter en första och en andra tillrättavisning. Du kan vara säker på att han har gått vilse och är en syndare som har dömt sig själv.(Titus 3:10-11 Bibel2000)

"Jag uppmanar er, bröder, att se upp med dem som vållar splittring och lockar till avfall från den lära som ni har undervisats i. Håll er undan från dem."(Rom 16:17 Bibel2000)

"Vi föreskriver er i herren Jesu Kristi namn att dra er undan de bröder som lever utan ordning och inte följer de regler de har fått genom oss." (2 Thess 3:6 Bibel2000)

"Om någon inte rättar sig efter det vi säger här i brevet, peka då ut honom så att han ställs utanför – kanske tar han varning." (2 Thess 3:14 Bibel2000)

"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." (2 Joh 9-11 Bibel2000)
Citera
2014-03-27, 15:25
Medlem
Citat:
Nej det handlar inte om att förlora sin tro. Man blir inte utesluten för att man har förlorat sin tro, däremot om man syndar.

Om man har förlorat sin tro så försöker församlingen att hjälpa personen att återfå sin tro. Men om man driver sin sak, om man försöker så splittring i församlingen så är det en synd som man blir utesluten för

Nej, stopp och belägg!
Om någon förlorar tron på JVs läror, och som en konsekvens av detta lämnar rörelsen, så blir han betraktad som en utesluten.
Utan att ha begått någon synd, och utan att ha lämnat tron på Bibeln som Guds ord!
Och utan att driva sak av sin övertygelse, och utan att försöka vålla splittring!
Citera
2014-03-27, 15:28
Medlem
Citat:

Om man har förlorat sin tro så försöker församlingen att hjälpa personen att återfå sin tro. Men om man driver sin sak, om man försöker så splittring i församlingen så är det en synd som man blir utesluten för:

"Den som vållar splittring skall du vägra att befatta dig med, efter en första och en andra tillrättavisning. Du kan vara säker på att han har gått vilse och är en syndare som har dömt sig själv.(Titus 3:10-11 Bibel2000)

"Jag uppmanar er, bröder, att se upp med dem som vållar splittring och lockar till avfall från den lära som ni har undervisats i. Håll er undan från dem."(Rom 16:17 Bibel2000)

"Vi föreskriver er i herren Jesu Kristi namn att dra er undan de bröder som lever utan ordning och inte följer de regler de har fått genom oss." (2 Thess 3:6 Bibel2000)

"Om någon inte rättar sig efter det vi säger här i brevet, peka då ut honom så att han ställs utanför – kanske tar han varning." (2 Thess 3:14 Bibel2000)

"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." (2 Joh 9-11 Bibel2000)

OK, jag ser nu att jag var lite otydlig i mitt ordval. Jag borde ha skrivit "lämnar sin tro på Jehovas vittnens läror". Det jag talar om är en person som agerar utifrån åsikten att dennes tro inte är sann och därför följer sitt samvete och kliver av. Frågan är då om denna person av dig likställs med pedofiler och kriminella?
Citera
2014-03-27, 15:29
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet tar även Jehovas vittnen kraftfullt avstånd från apartheid.
Vilken vettig människa gör inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, stopp och belägg!
Om någon förlorar tron på JVs läror, och som en konsekvens av detta lämnar rörelsen, så blir han betraktad som en utesluten.
Utan att ha begått någon synd, och utan att ha lämnat tron på Bibeln som Guds ord!
Och utan att driva sak av sin övertygelse, och utan att försöka vålla splittring!
Haha försök få in det i en JVs huvud så får du 1000 kr av mig. Jag vet vad dom kommer säga. Att han visst lämnat tron och begått synd. För deras sätt är det enda rätta.
Citera
2014-03-27, 15:47
Medlem
Citat:
OK, jag ser nu att jag var lite otydlig i mitt ordval. Jag borde ha skrivit "lämnar sin tro på Jehovas vittnens läror". Det jag talar om är en person som agerar utifrån åsikten att dennes tro inte är sann och därför följer sitt samvete och kliver av. Frågan är då om denna person av dig likställs med pedofiler och kriminella?

Det finns inga grader i helvetet. Skämt åsido, en synd är en synd, oavsett hur hemsk synden är, oavsett om det gäller en mördare, pedofil eller rökare så handlar det om en synd som man blir utesluten för.

Man kan ju inte utesluta någon "lite grand" för mindre förseelser som rökning.

Du vet säkert grunden till varför Jehovas vittnen utesluter syndare?

Citat:
Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.

(1Kor 5:1-13 Bibel2000)
Citera
2014-03-27, 15:55
Medlem
Citat:
2 petrus 2:20-22

Hebrews 6:4-8

Hebrews 10:26-29

1 john 2:19

Matteus 18

Vilken rappakalja du kommer med. Jehovas vittnens sätt att hantera avhoppare och avfällingar kommer från de grekiska skrifterna och direkt från jesus själv som du såg. Tror inte du judar behandlade en hedning och en publikan (Skattemas) på ungefär samma sätt jehovas vittnen behandlar en utesluten ?

Har väldigt svårt att tro att du inte skulle fatta detta. Du verkar ha väldigt mycket kunskap om allting som har med bibeln att göra och med det som har med jehovas vittnen att göra.. Jag tror inte du är så korkad att du verkligen trodde på det du skrev..Vad försöker du åstadskomma ?

Det är du som är så hjärntvättad att du är oförmågen att förstå det du läser. Jag tar dina synpunkter i tur och ordning:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in