2014-03-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Jag hävdar inte att det finns en bostadsbubbla, även om det finns många tecken på att det kan vara så. Jag pekar bara på rent fundamentala faktorer som både (åtminstone delvis) kan förklara dagens prisnivå och som kommer orsaka ett prisfall inom några år.
För att förändra fundamentalt motiverade priser måste fundamentala faktorer förändras. Och jag ser helt enkelt inga troliga förändringar som (på halvlång sikt) kan motivera en snabbare ökning än löneutvecklingen, men många som kan motivera ett prisfall.

Sen misstänker jag förstås att en del av dagens priser förklaras av att köparna förväntar sig fortsatt prisuppgång (vilket då alltså redan bör vara inprisat), men det är svårt att bevisa.

Du begår två misstag.
Ett..du underskattar den absolut fundamentalt enskilda förklaringen till prisuppgång..efterfrågan som överstiger utbud.
Det i sig är en faktor som gör övriga förklaringar överflödiga.

Två..du jämför bostäder med till exempel aktier när du blandar in förväntningar om prisuppgång.
Den jämförelsen haltar så mycket att den inte blir något värd.Att ha bostad,tak över huvud..är ett basbehov.Att äga aktier är det icke.Du kan och skall inte jämföra de två.De är väsenskilda.

Prisuppgången fortgår givetvis så länge som alternativkostnaden är högre(nybyggt i detta fallet).
2014-03-26, 22:23
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur kan TV4 veta var Trillske och Magnus bor?

Han vet det däremot för att jag redan har berättat att jag bor i innerstan.

Vad som händer i hans huvud i övrigt får vi nog inte svar på.
2014-03-26, 22:24
Medlem
Vidare måste folk inse att dagens bomarknad är den normala.Det var dåtidens som var onormal via utbudsdopning(miljonprogram)samt skyhög inflation.

Varken miljonprogram eller skyhög inflation lär inträffa under vår levnad igen.

Skillnader emot till exempel Spanien samt USA haltar också betänkligt då utbudssidan på dessa marknader var mycket större än vad fallet är på Sveriges.

Det finns ingen bostadsbubbla.Begreppet är påhitt av de som inte kan göra vettiga jämförelser och de som inte fattar basal ekonomisk fakta.
2014-03-26, 22:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vidare måste folk inse att dagens bomarknad är den normala
Tvärt om, nuvarande prisutveckling är skev. Det är därför det ligger på ditt bord att reda ut varför det inte är en bubbla, snarare än tvärt om.

Mycket enklare ekonomisk teori är svårhittad.
2014-03-26, 23:07
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Han vet det däremot för att jag redan har berättat att jag bor i innerstan.

Vad som händer i hans huvud i övrigt får vi nog inte svar på.
det räknas inte att bo i innerstan om man hyr i andra hand, du är en gäst här, och du betalar säker 14 lax för en minitvåa, och du tycker du är smart som inte köper i Sthlm?, ändå behåller du din BR i centrala Borlänge, smart x2?

patetiskt att skriva "jag bor i innerstan" din jävla loser, hyr i andra hand med mer än halva din nettolön, mitt boende kostar 10% av nettolön
Senast redigerad av tgv23000 2014-03-26 kl. 23:43.
2014-03-27, 00:31
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
det räknas inte att bo i innerstan om man hyr i andra hand, du är en gäst här, och du betalar säker 14 lax för en minitvåa, och du tycker du är smart som inte köper i Sthlm?, ändå behåller du din BR i centrala Borlänge, smart x2?

patetiskt att skriva "jag bor i innerstan" din jävla loser, hyr i andra hand med mer än halva din nettolön, mitt boende kostar 10% av nettolön
Lilla gubben får nu faktiskt lugna ner sig lite, jag hyr inte i andra hand nu. Funderar däremot på att göra det.

Kan du skriva detta på en post-it så jag slipper upprepa det? Det är inte helt relevant för tråden nämligen.

Så Borlänge har bostadsbrist menar du?
2014-03-27, 07:58
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Lilla gubben får nu faktiskt lugna ner sig lite, jag hyr inte i andra hand nu. Funderar däremot på att göra det.

Kan du skriva detta på en post-it så jag slipper upprepa det? Det är inte helt relevant för tråden nämligen.

Så Borlänge har bostadsbrist menar du?
så du äger två bostadsrätter, varav en i Sthlms innerstad, och är samtidigt min ivrigaste meningsmotsåndare här?? Put your money where your mouth is!!! annars känns ditt argumenterande inte särskilt trovärdigt.
2014-03-27, 11:42
Medlem
Citat:
Tvärt om, nuvarande prisutveckling är skev. Det är därför det ligger på ditt bord att reda ut varför det inte är en bubbla, snarare än tvärt om.

Mycket enklare ekonomisk teori är svårhittad.

Vilket jag har gjort.
En efterfrågan som överstiger utbud leder ovillkorligen till prisökning på en någorlunda fri marknad.
Utbudssidan i Sverige visar inga tecken på att nämnvärt öka.Nybyggnation är helt enkelt för dyrt.

Staten har inte råd med ett nytt miljonprogram.

Jämförelsen med marknader som hade en verklig bubbla kan inte göras då marknaden i Sverige ser annorlunda ut.Kopplat detta med helt annan styrka i statens finanser så borde även du inse att bara för Spanien fick problem innebär inte detta med tvingande nödvändighet att Sverige får detsamma.

En avslutande fråga till dig?

Var är krisen på bostadsmarknanden?
Ser du något som ingen annan märkt av?

OM det verkligen varit bubbla,så skulle denna ha briserat i kölvattnet av Lehman Brothers.

I verkliga verkligheten hände ingenting.

Visst måste du tycka det var oerhört konstigt?
2014-03-27, 14:35
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
OM det verkligen varit bubbla,så skulle denna ha briserat i kölvattnet av Lehman Brothers.

Den utlösande faktorn bakom Lehman Brothers var för generös kreditgivning, det har 'åtgärdats' av ännu generösare kreditgivning.

När kreditgivningen stramas åt kommer det säga *poff* *poff* *poff* eftersom det finns bubblor på väldigt många ställen nu.
2014-03-27, 14:54
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Den utlösande faktorn bakom Lehman Brothers var för generös kreditgivning, det har 'åtgärdats' av ännu generösare kreditgivning.

När kreditgivningen stramas åt kommer det säga *poff* *poff* *poff* eftersom det finns bubblor på väldigt många ställen nu.
oooh det var knivskarpa argument du hade där *poff* *poff* *poff*
2014-03-27, 16:20
Bannlyst
Citat:
Var är krisen på bostadsmarknanden?
Ser du något som ingen annan märkt av?

I verkliga verkligheten hände ingenting.

Visst måste du tycka det var oerhört konstigt?

Här är ytterligare en som verkar ha missat vad som hände år 2007 och 2008. Marknaden stannade tvärt av, det blev riktigt svajigt och svenska riksbanken inledde sina räntesänkningar.
2014-03-27, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Här är ytterligare en som verkar ha missat vad som hände år 2007 och 2008. Marknaden stannade tvärt av, det blev riktigt svajigt och svenska riksbanken inledde sina räntesänkningar.

Det som Sverige drabbades av var en finansiell kris i andra hand.
Det är något helt annat än en påstådd,men inte sedd av,bostadsbubbla.
Dessutom stod Sverige pall för trycket.

Gällande för generös kreditgivning så vidhåller jag det jag tidigare skrivit.Problemet är till största del åtgärdat via krav på kontantinsats samt vad som i praktik blir närmast krav på permanenta amorteringar även under 70 procents nivån.Det är riktigt och sunt och ytterligare argument för att snacket om en av ingen märkt bostadsbubbla bara är ett stort hittepå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in