2014-03-26, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ingen aning om de två första. Utlösande faktor: lågkonjunktur eller räntehöjningar.

Erik Olsson (vd för mäklarfirman) siade nyligen att den utlösande faktorn blir att politikerna ändrar förutsättningarna för bostadsmarknaden efter valet.
Med tanke på att staten har ett noterbart budgetunderskott nu, så känns det inte helt främmande med någon typ av skattereform som påverkar bostadsmarknaden.
Vad tror du om det?
2014-03-26, 12:56
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Erik Olsson (vd för mäklarfirman) siade nyligen att den utlösande faktorn blir att politikerna ändrar förutsättningarna för bostadsmarknaden efter valet.
Med tanke på att staten har ett noterbart budgetunderskott nu, så känns det inte helt främmande med någon typ av skattereform som påverkar bostadspriserna.
Vad tror du om det?

Jag tror inte på det, ingen regering, inget block, kommer att förorda eller driva igenom något som skulle påverka förmögenheten negativt så radikalt för alla som äger sin bostad, och det är många väljare som äger sin bostad. Dessutom skulle ett politiskt framkallat prisras på bomarknaden få oanade konsekvenser på både konsumtion och arbetsmarknad, och det kan jag garantera att ingen vill ha!!

Erik Olsson har blivit misstolkad, han menar att prisökningen kommer att avta, inte sjunka, samt att han talar i egen sak, han vill ha stabila priser och hög omsättning, då tjänar han pengar, inte som det är nu.
2014-03-26, 13:14
Medlem
tgv23000s avatar
DI.se idag; Efterfrågan prisdrivande, lågt utbud prisdrivande!
Måste svida för alla förnekare att läsa om detta i alla de stora svenska dagstidningarna. Har i flera år påpekat detta. Det är rätt så elementärt egentligen, ta Sthlm som exempel. Flyttar det in mellan 30 o 40k årligen samtidigt som det byggs under 10k bostäder kommer det påverka priset. Allt talar för att denna trend kommer att fortsatt vara strak, tom ännu starkare iochmed högkonjunkturen som är på gång, det blir fortsatt stigande priser kommande 3-4 åren minst!!
Senast redigerad av tgv23000 2014-03-26 kl. 13:19.
2014-03-26, 13:58
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Med tanke på att staten har ett noterbart budgetunderskott nu, så känns det inte helt främmande med någon typ av skattereform som påverkar bostadsmarknaden.
Vad tror du om det?

Tror inte de vill gunga båten allt för mycket som tgv skrev. De två stora tänkbara är att återinföra fastighetsskatt eller sänka ränteavdragen. Så länge ekonomin i stort är ok skulle de gå mycket försiktigt fram. Kompensera det genom att slopa någon annan skatt eller bara sänka avdragen några få procent.
2014-03-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Tror inte de vill gunga båten allt för mycket som tgv skrev. De två stora tänkbara är att återinföra fastighetsskatt eller sänka ränteavdragen. Så länge ekonomin i stort är ok skulle de gå mycket försiktigt fram. Kompensera det genom att slopa någon annan skatt eller bara sänka avdragen några få procent.

Fast man ska komma ihåg att regeringen genomfört reformer som ökat den disponibla inkomsten för medelklasshushållen i stort sett varje år sedan 2007. Även genom att göra ingenting bryter man alltså en trend som givit bränsle åt ökande bostadspriser.

Det i sig lär förstås inte spräcka någon bostadsbubbla, men i kombination med troliga räntehöjningar och en överproduktion av nya lägenheter så är åtminstone min gissning att priserna vänder ner första halvåret 2015. Återstår att se om folk betalat för förväntad värdeökning eller bara för att bo.
Senast redigerad av Monkey101 2014-03-26 kl. 14:17.
2014-03-26, 14:34
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Fast man ska komma ihåg att regeringen genomfört reformer som ökat den disponibla inkomsten för medelklasshushållen i stort sett varje år sedan 2007. Även genom att göra ingenting bryter man alltså en trend som givit bränsle åt ökande bostadspriser.

Det i sig lär förstås inte spräcka någon bostadsbubbla, men i kombination med troliga räntehöjningar och en överproduktion av nya lägenheter så är åtminstone min gissning att priserna vänder ner första halvåret 2015. Återstår att se om folk betalat för förväntad värdeökning eller bara för att bo.
troliga räntehöjningar och överproduktion av bostäder ska sänka bostadspriserna på ett år?? herregud du får verkligen se över dina analyser, det vi kommer att se inom ett år är en eller två 0,25%enheter höjningar och ett ökat bostadsbyggande med några få 2-3tusen bostäder i Sthlmsområdet, inget som på långa vägar kommer att sänka priserna. Ledtiderna för att starta nya byggen är på många många år.

Inflyttningen till Stockholms län närmar sig 70k/år.
Förvisso är en del invandring som kanske inte köper ett boende sitt första år, men likväl ska dom få plats någonstans och gör sitt i kedjan samt påskyndar white-fligth-vågen som startat.
Senast redigerad av tgv23000 2014-03-26 kl. 15:00.
2014-03-26, 14:55
Medlem
tgv23000s avatar
Priserna i Stockholm fortsätter kraftigt upp!!
Det är önsketänkande att bostadspriserna i Stockholm skulle plana ut eller t o m sjunka. Alla politiker och företagsledare vet att sjunkande bostadspriser får mycket svåra konsekvenser. Inte heller bankerna lär vilja se bostadspriserna sjunka. Därför lär politikerna göra allt även i fortsättningen fr att stoppa bostadsbyggandet. Se bara på Danderyds kommun!

Nej, bered er på 15 mkr för en villa i ett anständigt område och lägenhetspriser kring 100 tkr per kvadratmeter i innerstan inom kort. Och låna på, något mer riskfritt finns inte!

Jag tycker ni bubbelbabblare i tråden har sjukt svaga argument för sjunkande priser eller att en bubbla ens skulle existera, ni har absolut inga bra argument och blir helt bortsnackade av bl.a. mej.
2014-03-26, 15:14
Medlem
Jag har tjänat nästan en halv miljon på min lilla BR jag köpte strax utanför en storstad (kommer bli det efter alla skatter är dragna!). Var rejält laddad med ångest efter att ha köpt den i början av 2011 men nu är den alltså såld och jag har flyttat till billig HR i ett sämre område. Rena lottovinsten, även om bobrasan nu verkar tagit ännu hårdare fart. Kommer en liten enrummarslägis i hornstull kosta 4-5 miljoner 2020? Fullt möjligt som det ser ut nu.

Hur bra detta system är kan man ju diskutera, eftersom jag inte gjort någon samhälls-nytta alls för att plocka åt mig kapitalet. Vi kan inte direkt ha en ekonomi där det lönar sig att luta tillbaka i fötåljen och göra inget.

Det är riktiga arbetare, ni vet, såna entreprenörer som sysslar med verksamheter som får människor att må bra (städa toaletter, fixa rör i gatan, sjukvård, riktig samhällsgagnande F.o.U) som verkligen borde få en större del av kakan. Ett samhälle som baseras på ökad skuldmyntfot för investeringar i bostäder tror jag är fördömt till kollaps.
2014-03-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
troliga räntehöjningar och överproduktion av bostäder ska sänka bostadspriserna på ett år?? herregud du får verkligen se över dina analyser, det vi kommer att se inom ett år är en eller två 0,25%enheter höjningar och ett ökat bostadsbyggande med några få 2-3tusen bostäder i Sthlmsområdet, inget som på långa vägar kommer att sänka priserna. Ledtiderna för att starta nya byggen är på många många år.

Så en räntehöjning med en halv procentenhet (t ex höjda riskvikter i sommar + en repohöjning i höst) - en 20%-ig ökning av räntekostnaderna vid 2.5% ränta - har ingen avkylande effekt alls på bostadspriserna? Är det en enkelriktad utveckling, där räntesänkingar stimulerar priserna men räntehöjningar inte har någon effekt alls?

Och jag menar förstås bara de byggen som redan startat, eller startar i år. Uppskattningsvis 13000 påbörjade nya bostäder förra året, ytterligare några tusen i år (enligt byggbolagens prognoser). Nästan alla byggda för köpare med inkomster över medianen - alltså för den rikare halvan av befolkningen. Om vi låtsas att nettobefolkningsökningen har samma inkomstfördelning som den befintliga befolkningen (det har de inte) så byggs det alltså 13000 nya bostäder för 18000 nya invånare. Om alla bor i varsin lägenhet/småhus räcker det förstås inte, men i snitt bor det ju runt 2 personer i en bostad.

Var vi inte typ överens om det för någon månad sedan?

Citat:
Inflyttningen till Stockholms län närmar sig 70k/år.
Förvisso är en del invandring som kanske inte köper ett boende sitt första år, men likväl ska dom få plats någonstans och gör sitt i kedjan samt påskyndar white-fligth-vågen som startat.

Inflyttningen är faktiskt till och med större än 70k per år. 72678 förra året, säger SCB. Fast folk flyttar ju härifrån också. Förra året gjorde 51231 personer det. Resten av befolkningsökningen är alltså födelseöverskott. Den totala befolkningsökningen 2013 var 36026, och prognosen är så vitt jag vet att ökningen ska fortsätta i ungefär samma takt. Det har sett ungefär likadant ut de senaste 5 åren. Trots att det uppenbarligen inte finns någonstans för alla dessa människor att bo.
2014-03-26, 15:31
Medlem
Citat:
Priserna i Stockholm fortsätter kraftigt upp!!
Det är önsketänkande att bostadspriserna i Stockholm skulle plana ut eller t o m sjunka. Alla politiker och företagsledare vet att sjunkande bostadspriser får mycket svåra konsekvenser. Inte heller bankerna lär vilja se bostadspriserna sjunka. Därför lär politikerna göra allt även i fortsättningen fr att stoppa bostadsbyggandet. Se bara på Danderyds kommun!

Märkligt att polikerna och bankerna i alla andra länder inte fattade det. Tur att vi har så kompetenta (och maktfullkomliga) politiker här i Sverige.
2014-03-26, 15:44
Medlem
Citat:
Jag tycker ni bubbelbabblare i tråden har sjukt svaga argument för sjunkande priser eller att en bubbla ens skulle existera, ni har absolut inga bra argument och blir helt bortsnackade av bl.a. mej.

Jag hävdar inte att det finns en bostadsbubbla, även om det finns många tecken på att det kan vara så. Jag pekar bara på rent fundamentala faktorer som både (åtminstone delvis) kan förklara dagens prisnivå och som kommer orsaka ett prisfall inom några år.
För att förändra fundamentalt motiverade priser måste fundamentala faktorer förändras. Och jag ser helt enkelt inga troliga förändringar som (på halvlång sikt) kan motivera en snabbare ökning än löneutvecklingen, men många som kan motivera ett prisfall.

Sen misstänker jag förstås att en del av dagens priser förklaras av att köparna förväntar sig fortsatt prisuppgång (vilket då alltså redan bör vara inprisat), men det är svårt att bevisa.
2014-03-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Ja, jag var ironisk där. Min poäng är att på attraktiva orter kommer det alltid finnas en debatt kring bostadsbrist eftersom det i dessa städer alltid kommer vara flera som vill bo centralt och billigt än vad det finns möjlighet att erbjuda.
Det finns alltid en grupp som aldrig köper sitt boende och som ofta är ganska vokal dessutom. Vi har sett det i Stockholm och de större universitetsstäderna de senaste decennierna trots boräntor på 15% och trots att det funnits ganska om lediga bostäder, både hyresrätter och bostadsrätter i 15-30min bort.
Ja, det är lite intressant hur priserna kan peaka upp ganska rejält i de (i mitt tycke mindre trevliga) centrala delarna.
Tittar man här på hyra för hyresrätter så ligger de över 1600 per kvadrat och år. För nyproducerade lägenheter då.
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/dyrt-att-bo-i-nybyggd-lagenhet

Men accepterar man en bostadsrätt några pendeltågsstationer bort hittar man boendekostnad på 1000-1100 per kvadrat och år. Förvisso då kanske 15 år gammal bebyggelse. Nyare är rimligen dyrare men med dagens räntor ser jag inte att de bostadsrätterna är speciellt överprissatta jämfört med hyresrätter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in