2014-03-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jag tycker att båda sidor ska visa mer förståelse och tolerans. Icke jv bör visa mer förståelse & respekt för jv, och jv borde visa större tolerans mot tex avhoppare och homosexuella. It goes both ways. Som det är just nu, känns det som att oförståelse och okunskap skapar onödig friktion och ilska hos båda läger.

Vi visar förståelse mot homosexuella. Men precis som massa andra saker kan vi inte godkänna deras gärningar. Jag har en lesbisk kusin men jag ser henne fortfarande som min kusin.
Citera
2014-03-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Du ser inte allvaret i tiden, Matt kap 24

Får jag fråga dig om du är ett döpt Jehovas vittne, när blev du döpt i så fall?
Och har du blivit utesluten, har du tagit avstånd eller har du hoppat av Jehovas vittnen någon gång?

Edit: Du kan svara via PM om du vill.
Senast redigerad av ttsp 2014-03-26 kl. 20:05.
Citera
2014-03-26, 20:03
Medlem
Citat:
Jag tycker att båda sidor ska visa mer förståelse och tolerans. Icke jv bör visa mer förståelse & respekt för jv, och jv borde visa större tolerans mot tex avhoppare och homosexuella. It goes both ways. Som det är just nu, känns det som att oförståelse och okunskap skapar onödig friktion och ilska hos båda läger.

Jag tycker ofta man mäter Jehovas vittnen och andra med olika tumstockar.

Det är viktigt att skilja mellan sak och person.

Jehovas vittnen (allmänt talat) dömer inte, har inget agg emot, har förståelse och tolerans mot avhoppare och homosexuella som personer, med andra ord personligen. Man visar inte (eller sällan) ett personligt agg mot dessa personligen.

Men det är ingen hemlighet att Jehovas vittnen har starka åsikter om homosexualitet och avfällighet, men detta ska alltså inte påverka hur man möter människor personligen. Visst, Jehovas vittnen är också människor, och man kan bli upprörd och reagera känslomässigt mot människor, men detta är inte önskvärt.

Som Jehovas vittne ska man älska människan men hata synden, som Jehovas vittne ska man älska den homosexuella men hata homosexualitet, som Jehovas vittne ska man älska avfällingen men hata avfällighet.
Citera
2014-03-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Tack! Jag är iaf man nog att erkänna mina brister, när det brister rejält. Du och andra ska inte behöva ta skiten jag häver ur mig i den situationen. Det ber jag om ursäkt för och är glad att du accepterade den!

Inget problem, det är bara tråkigt att det sker, men jag inser att vi alla är människor med fel och brister.

Vi tar nya tag.
Citera
2014-03-26, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men det är ingen hemlighet att Jehovas vittnen har starka åsikter om homosexualitet och avfällighet, men detta ska alltså inte påverka hur man möter människor personligen.

Men hur kommer det sig då att uteslutna betraktas som döda och icke existerande, ibland även av släktingar?
Citera
2014-03-26, 20:33
Medlem
Citat:
Citat:
Men det är ingen hemlighet att Jehovas vittnen har starka åsikter om homosexualitet och avfällighet, men detta ska alltså inte påverka hur man möter människor personligen.
Citat:
Men hur kommer det sig då att uteslutna betraktas som döda och icke existerande, ibland även av släktingar?

Det har inget med att att man hatar personen, utan som jag sade man hatar den onda gärningen.

Som Jehovas vittne vill man inte ha med onda gärningar att göra. På liknande sätt vill samhället inte ha med kriminella gärningar att göra, och därför fängslar in kriminella i fängelse för att "utesluta" dessa personer från samhället. Att man sätter människor i samhället i fängelse har delvis med att göra med att man inte vill att personen begår ytterligare brott och därmed påverkar oskyldiga samhället. Man vill skydda samhället från dessa ogärningsmän.

På liknande sätt vill Jehovas vittnen inte att onda människor ska påverka församlingen med deras onda gärningar, man vill skydda församlingen från elände.

Jehovas vittnen har självklart inte tillgång till anstalter (det är inte meningen heller enligt bibeln) där man kan fängsla och isolera ogärningsmännen från församlingen, däremot kan församlingen ställa personen utanför genom uteslutning, så att personen inte längre kan påverka andra negativt.

Men personen kan ändå vara med på mötena, man kan få utbildning medans man är "fängslad"/utesluten som gör att man har möjlighet att komma tillbaka till församlingen/"samhället".
Man har därför inte agg och hat mot personen, utan dom gärningar som personen utför, och så fort personen upphör med dessa onda gärningar och vill komma tillbaka, så är personen välkommen som en förlorad son, och man är inte utesluten/"fängslad" längre.
Citera
2014-03-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ett Jehovas Vittne hade aldrig kunnat betrakta dig som en vän då de uppmanar folk att inte umgås med "världsliga". Du kan vara en bekant. Så om du har ett Jehovas Vittne du betraktar som vän så kan du vara säker på att tjänsten inte besvaras.

Citat:
Som Jehovas vittne vill man inte ha med onda gärningar att göra. På liknande sätt vill samhället inte ha med kriminella gärningar att göra, och därför fängslar in kriminella i fängelse för att "utesluta" dessa personer från samhället.
Världsliga och uteslutna liknas vid kriminella. Good one.

Citat:
Men personen kan ändå vara med på mötena, man kan få utbildning medans man är "fängslad"/utesluten som gör att man har möjlighet att komma tillbaka till församlingen/"samhället".
Generöst. Du får våran kärlek om du lyder.
Citera
2014-03-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qn
Ett Jehovas Vittne hade aldrig kunnat betrakta dig som en vän då de uppmanar folk att inte umgås med "världsliga". Du kan vara en bekant. Så om du har ett Jehovas Vittne du betraktar som vän så kan du vara säker på att tjänsten inte besvaras.

Ungefär 1 procent av alla jehovas vittnen blir uteslutna varje år. Dessa var inte så seriösa men uppenbarligen var de "vittnen " tills de blev uteslutna. En sådan person kan ha varit oseriös i 3 år innan den blev utesluten. Det finns gott om vittnen som har vänner som inte är vittnen..särskilt bland odöpta barn.
Citera
2014-03-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Ungefär 1 procent av alla jehovas vittnen blir uteslutna varje år. Dessa var inte så seriösa men uppenbarligen var de "vittnen " tills de blev uteslutna. En sådan person kan ha varit oseriös i 3 år innan den blev utesluten. Det finns gott om vittnen som har vänner som inte är vittnen..särskilt bland odöpta barn.
http://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/2003767
Citera
2014-03-27, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qn
http://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/2003767

Jag sa att alla vittnen inte är så seriösa att dom tar det där på alvar...Läste du inte mitt inlägg ?
Citera
2014-03-27, 09:55
Medlem
Citat:
Jag tycker ofta man mäter Jehovas vittnen och andra med olika tumstockar.

Det är viktigt att skilja mellan sak och person.

Jehovas vittnen (allmänt talat) dömer inte, har inget agg emot, har förståelse och tolerans mot avhoppare och homosexuella som personer, med andra ord personligen. Man visar inte (eller sällan) ett personligt agg mot dessa personligen.

Men det är ingen hemlighet att Jehovas vittnen har starka åsikter om homosexualitet och avfällighet, men detta ska alltså inte påverka hur man möter människor personligen. Visst, Jehovas vittnen är också människor, och man kan bli upprörd och reagera känslomässigt mot människor, men detta är inte önskvärt.

Som Jehovas vittne ska man älska människan men hata synden, som Jehovas vittne ska man älska den homosexuella men hata homosexualitet, som Jehovas vittne ska man älska avfällingen men hata avfällighet.

Som så många gånger förr far ttsp med osanning här. Någon uppmaning att Jv skall "älska avfällingen" finns inte i Jvs litteratur. Däremot har ledningen uppmanat Jv att HATA avfällingar.

Lägg märke till hur följande uttalande i Vakttornet 15 juli 1992 uppmanar Jv till att hata avfällingar:

"Detta att vi skall hata all laglöshet innebär att vi också måste hata all verksamhet av avfällingar. Vi bör ha samma inställning till avfällingar som David hade. Han försäkrade: "Hatar jag inte dem som intensivt hatar dig, o Jehova, och känner jag inte vämjelse över dem som gör uppror mot dig? MED FULLSTÄNDIGT HAT HATAR JAG DEM SANNERLIGEN. De har för mig blivit verkliga fiender." (Psalm 139:21,22, NW) - s. 12, mitt EFTERTRYCK

Denna uppmaning till hat var ingen engångsföreteelse. I Vakttornet 1 oktober 1993 sägs följande på sid. 19: "Vissa avfällingar bekänner sig känna och tjäna Gud, men de förkastar läror eller krav som framförs i hans ord. Andra påstår sig tro på Bibeln, men de förkastar Jehovas organisation och försöker motarbeta dess verksamhet. När de efter att ha lärt känna vad som är rätt med berått mod väljer en sådan uselhet, och när det onda blir så inrotat att det är en oskiljaktig del av deras natur, då MÅSTE EN KRISTEN HATA (I ORDETS BIBLISKA BETYDELSE) DESSA SOM GJORT SIG TILL EN SÅ OSKILJAKTIG DEL AV USELHETEN." (Mitt EFTERTRYCK)

Påståendet att Jv skiljer "mellan sak och person" är alltså en ren och skär lögn.
Citera
2014-03-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Som så många gånger förr far ttsp med osanning här. Någon uppmaning att Jv skall "älska avfällingen" finns inte i Jvs litteratur. Däremot har ledningen uppmanat Jv att HATA avfällingar.

Lägg märke till hur följande uttalande i Vakttornet 15 juli 1992 uppmanar Jv till att hata avfällingar:

"Detta att vi skall hata all laglöshet innebär att vi också måste hata all verksamhet av avfällingar. Vi bör ha samma inställning till avfällingar som David hade. Han försäkrade: "Hatar jag inte dem som intensivt hatar dig, o Jehova, och känner jag inte vämjelse över dem som gör uppror mot dig? MED FULLSTÄNDIGT HAT HATAR JAG DEM SANNERLIGEN. De har för mig blivit verkliga fiender." (Psalm 139:21,22, NW) - s. 12, mitt EFTERTRYCK

Denna uppmaning till hat var ingen engångsföreteelse. I Vakttornet 1 oktober 1993 sägs följande på sid. 19: "Vissa avfällingar bekänner sig känna och tjäna Gud, men de förkastar läror eller krav som framförs i hans ord. Andra påstår sig tro på Bibeln, men de förkastar Jehovas organisation och försöker motarbeta dess verksamhet. När de efter att ha lärt känna vad som är rätt med berått mod väljer en sådan uselhet, och när det onda blir så inrotat att det är en oskiljaktig del av deras natur, då MÅSTE EN KRISTEN HATA (I ORDETS BIBLISKA BETYDELSE) DESSA SOM GJORT SIG TILL EN SÅ OSKILJAKTIG DEL AV USELHETEN." (Mitt EFTERTRYCK)

Påståendet att Jv skiljer "mellan sak och person" är alltså en ren och skär lögn.

Inte när det gäller vanliga normala människor som röker eller super. Men våran syn på avfällingar kommer faktiskt direkt från bibeln. Om du tycker att det är omoraliskt så får du tycka att bibeln är omoraliskt Om du tror att bibeln är guds ord så får du respektera vad den säger om avfällingar (Sådana om lämnat..och kämpar mot jehovas vittnen dvs. Vanliga uteslutna är inte avfällingar per automatik).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in