2011-11-28, 07:29
Avslutad
Jag tror att JV är ett tacksamt angreppsmål på ställen som Flashback och liknande, eftersom dom verkligen står för vad de menar är sanningen och dessutom gör det som religiösa absolut inte får göra i dagens sekulariserade Sverige: gå ut och handgripligen förklara detta sanningsanspråk in your face, så att säga.

Personligen respekterar jag JV för deras modiga och flitiga missionsarbete, även om jag inte delar deras tolkningar av de heliga Skrifterna.
Senast redigerad av Tubbo 2011-11-28 kl. 07:57. Anledning: Formulering.
Citera
2011-11-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibelstudent
Ja, det tycker jag är fullt rimligt, av flera skäl.
1. Den bokstavliga staden Jerusalem liksom Israel som nation hade spelat ut sin förebildliga roll.
Staden påminde mera om ett monument över andlig avfällighet och - likt staden Babylon - kunde ses som en symbol för falsk religion.
Man behöver inte ens tro på bibeln för att lägga märke till att staden Jerusalem inte längre hade Guds beskydd, inte då, inte 1948, och inte i nutid, vilket också Jesus intygade i Matt. 23:38: "Se! Ert hus lämnas åt er själva."
Således hade staden Jerusalem ingen som helst framtida betydelse för Guds avsikter, vilket indikerar att Jesus hade en bildlig betydelse i åtanke.

2. Det nya Jerusalem, är varken en stad eller en plats, och kommer aldrig att bli det, varken i det himmelska eller på Jorden. (Lika litet som det bildliga "stora Babylon" är en stad eller plats).
Vad är då det Nya Jerusalem en bild av?
Enligt Upp 21 så symboliserar nya Jerusalem Bruden, Lammets hustru, d.v.s. de 144.000 smorda kristna som tillsammans med Kristus utgör Guds rike, d.v.s. Guds himmelska prästerliga regering över Jorden.

Matt. 19:28: "Jesus sade till dem: ”Jag säger er i sanning: I återskapelsen, när Människosonen sätter sig på sin härliga tron, skall också ni som har följt mig själva sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar."
1 Pe 2:4-10:
"När ni kommer till honom som till en levande sten, som visserligen är förkastad av människor men är utvald, dyrbar, för Gud, 5 blir ni också själva som levande stenar uppbyggda som ett andligt hus till att vara ett heligt prästerskap, som skall frambära andliga offer, välbehagliga för Gud genom Jesus Kristus. 6 Därför står det i Skriften: ”Se! Jag lägger i Sion en utvald sten, en dyrbar grundhörnsten; och ingen som utövar tro på den skall på något sätt bli besviken.”
7 Det är alltså för er som han är dyrbar, eftersom ni är troende; men för dem som inte tror ”har just den sten som byggnadsarbetarna förkastade blivit huvudhörnstenen” 8 och ”en sten att snava på och en klippa till fall”. De snavar därför att de är olydiga mot ordet. Till detta var de också bestämda. 9 Men ni är ”ett utvalt släkte, ett kungligt prästerskap, en helig nation, ett folk till att vara en särskild egendom, för att ni vitt och brett skall förkunna hans dygder” – han som har kallat er ut ur mörkret in i sitt underbara ljus. 10 En gång var ni ju inte ett folk, men nu är ni Guds folk;..."

Ef. 2:20-22: "...medan Kristus Jesus själv är grundhörnstenen. 21 I gemenskap med honom blir hela byggnaden harmoniskt sammanfogad och växer till ett heligt tempel för Jehova. 22 I gemenskap med honom blir också ni tillsammans uppbyggda till en plats där Gud kan bo genom ande.

Dessa trogna utvalda individer utgör grunden för det nya Jerusalem, platsen där Gud kan bo!

"Jerusalem skall trampas ner av nationerna tills nationernas fastställda tider har löpt ut."

Det är troligt att Jesus kände medlidande när han tänkte på Guds folk, att det snart inte skulle finnas något tempel eller stad för Jehovas tron och tillbedjan, istället väntade en lång mörk tidsperiod innan han som Kung för Guds rike i Ändens tid skulle leda det stora församlandet av Guds folk från alla nationerna som Gud förutsagt i Skriften.
"Detta skrivs ner för den kommade generationen, och det folk som skapas kommer att lovprisa Jah."(psalm 102:18)

Men inte på något ställe som Jesus nämnde staden Jerusalem menade han något annat än den bokstavliga staden, också sista gången han nämner Jerusalem, i Apg. 1:8. Överallt menar han med "Jerusalem" just själva staden. Och eftersom han i sammanhanget kring Luk. 21:24 klart sade att den bokstavliga staden skulle "omringas av krigshärar" och förstöras (Luk. 21:20) är det ofrånkomligt att det är samma Jerusalem han talar om omedelbart efteråt, i Luk. 21:24.

Och det är fullt förenligt med allt annat som sägs i Skriften. Jesu ord anger inte självklart att "Jerusalem" skulle återställas till sin forna ställning. En förståelse bland bibelkommentatorer är att "hedningarnas tider" räcker fram till den tid då då alla hedniska makter förvinner från jorden i samband med Jesu återkomst. Och den tidpunkten är okänd.
Citera
2011-11-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibelstudent
Ja, det tycker jag är fullt rimligt, av flera skäl.
1. Den bokstavliga staden Jerusalem liksom Israel som nation hade spelat ut sin förebildliga roll.
Staden påminde mera om ett monument över andlig avfällighet och - likt staden Babylon - kunde ses som en symbol för falsk religion.
Man behöver inte ens tro på bibeln för att lägga märke till att staden Jerusalem inte längre hade Guds beskydd, inte då, inte 1948, och inte i nutid, vilket också Jesus intygade i Matt. 23:38: "Se! Ert hus lämnas åt er själva."
Således hade staden Jerusalem ingen som helst framtida betydelse för Guds avsikter, vilket indikerar att Jesus hade en bildlig betydelse i åtanke.

2. Det nya Jerusalem, är varken en stad eller en plats, och kommer aldrig att bli det, varken i det himmelska eller på Jorden. (Lika litet som det bildliga "stora Babylon" är en stad eller plats).
Vad är då det Nya Jerusalem en bild av?
Enligt Upp 21 så symboliserar nya Jerusalem Bruden, Lammets hustru, d.v.s. de 144.000 smorda kristna som tillsammans med Kristus utgör Guds rike, d.v.s. Guds himmelska prästerliga regering över Jorden.

1. Även om staden Jerusalem hade spelat ut sin förbildliga roll, kan ju Jesus ha menat att staden skulle förtamas av hedningarna. Jag förstår inte riktigt det argumentet. Särskilt inte som Jesus i vers 20 pratat om den bokstavliga stadens ödeläggelse. Hur ser du på det? Talar inte sammanhanget för att det är den jordiska staden det handlar om ändå?
2. Det nya Jerusalem är ingen plats, säger du, utan Guds rike. Så hur det då kan förtrampas av hedningar? Det är fortfarande en obesvarad fråga anser jag. Det är osannolikt att Jesus skulle ha menat tvärtom mot vad han sa, dvs att hedningarna inte alls skulle förtampa något. Jehovas vittnen menar alltså att det betyder att hedningarna skulle tillåtas härska med oinskränkt makt på jorden. Det är väl inte att förtrampa Guds rike? Som jag förstår saken, är det ändå Jehovas vittnens uttolkning. Jag har dock svårt att köpa det.
Citera
2011-11-29, 01:16
Medlem
Johannes kap3 vers 19.
Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock
älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda.

Johannes kap3 vers20.
Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer icke till ljuset,
på det att hans gärningar icke skola bliva blottade.

SvK Bibel 1917.
Citera
2011-11-29, 09:32
Medlem
rex144s avatar
Vakttornet är känt för sina marknadsföringskampanjer i typisk amerikansk stil,

istället för "slutrea!" eller "total utförsäljning" med vilka slogans lockas kunder

ville man skaka om och skrämma folket med profetior = tolkningar,

1932... kommer hela kristenheten att förstöras (överlever bara JV)

1925... skulle Moses,Jesaja, och några till profeter komma till San Diego i Kalifornien,

1975... Vakttornet och Vakna ville skapa masspsykos genom sina påståenden,
retoriska frågor,

ex. " vad väntar du dig 1975?"... en oskyldig fråga men inte hos jv...
på annan sida skrev man "1975 blir det exakt 6000 år sedan skapelsen"
(vi vet att den sjunde dagen vilade Gud)

var försvann "den sisa generationen?"
miljoner männinskor som levde 1914 kommer aldrig att dö....

och nu låtsas Vakttornet som om de aldrig profeterade... ävern om man rent tekniskt inte kallar det en profetia utan en uttolkning så vet vi att Vakttornets skribenter är de enda i hela världen utvalda som har en direktkanal till Jehova,

så klart att man tar allt som skrivs på allvar, särskillt när man nämner årtal...
Vakttornet för jv är inte som en vanlig veckotidning, hehe

det värsta är hur ledningen i Brooklyn NY hanterade sina falska profetior,
man tar inget ansvar, istället kastar man ansvaret på vanliga medlemmar som lät sin fantasi skena iväg, hehe
...i en organisation som är toppstyrd, där man får inte tänka själv,
Citera
2011-11-29, 09:42
Medlem
Alla former av religion där de försöker missionera ut sitt "meddelande" suger i sig.

Nu är jag förvisso ultra ateist, men Jehovas är ett gissel ärligt talat. Iaf i området jag bor.
Citera
2011-11-29, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dessa läror "som inte stämmer" är ibland direkta lögner, men oftast förvrängningar av Jehovas vittnens avsikter, t.ex. att Jehovas vittnen skulle vara intresserade av att skydda pedofiler, och att Jehovas vittnen skulle ha tillbett Jesus som Gud i början av sin historia, m.m.

Deras intresse är inte att "berätta sanningen", det visar deras beteende direkta lögner som är lätta att bevisa. Dom kan sprida dessa uppenbara lögner och tro att dom kan komma undan det eftersom Jehovas vittnen för det mesta inte kommer att diskutera med avfällingar, och allmänheten är egentligen inte intresserade av att undersöka detta, utan sväljer och tror på vad dessa lögnare sprider via vanlig media och internet.

Du säger ju det själv, att: "man kommer med nedsättande kommentarer osv". Om dessa avfällingar vore respektfulla och inte försökte med härskartekniker, så hade jag svarat dom, men då hade jag inte heller betraktat dom som avfällingar.

Jag svarar andra än avfällingar, det är bara att börja ställa frågor.

Ang pedofiler, så är min erfarenhet från olika sammanhang att det oftast i stället är JV själva som tar upp frågan. Om man, som har hänt flera gånger, påstår att programmet UG fälldes på alla punkter, ja, då ser jag det som min kristna plikt att gå in och såga den lögnen. För en lögn är detta påstående, medan Sällskapets version innehåller en del lögner.
Men, som sagt, jag tar aldrig upp denna frågan, bara som svar på JVs förvrängningar och lögner.

Men, nu när du har fört saken på tal, i morgon kväll ska det tydligen komma ett nytt program om pedofili inom JV.
TV3 "Sanning och konsekvens" tror jag programmet heter.
Många kan inte se TV3, inte jag heller, men det ska gå att se på datorn efter programmet.
Vet inte vad som kommer att tas upp, men det blir spännande.
Kanske vi kan diskutera detta efter programmet ttsp?
Citera
2011-11-30, 14:34
Medlem
JanneHallonkvists avatar
http://savedfromthewatchtower.blogspot.com/2011/05/generation-that-will-not-pass-away.html

En av dem levde till 2008.

Det bästa är ändå;

"Most important, this magazine builds confidence in the Creator's promise of a peaceful and secure new world before the generation that saw the events of 1914 passes away."
Citera
2011-11-30, 22:11
Medlem
Raskaoverisens avatar
Fattar inte varför folk går med i sådana här sekter som Jehovas vittnen och Livets OrdTala om hjärntvättning av första graden
Citera
2011-12-01, 15:36
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Sanning & Konsekvens på 3an handlade om hur äldste-bröderna ej polisanmäler misstänkta pedofiler.

http://www.tv3play.se/program/sanningochkonsekvens

Man kan se programmet i sju dagar på webben.
Citera
2011-12-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneHallonkvist
Sanning & Konsekvens på 3an handlade om hur äldste-bröderna ej polisanmäler misstänkta pedofiler.

http://www.tv3play.se/program/sanningochkonsekvens

Man kan se programmet i sju dagar på webben.

Har nu sett programmet, och skriver några rader om det eftersom ttsp hävdade att det var lögner och förvrängningar att JV skulle skydda pedofiler.

Det är väldigt lätt för JV att slänga ur sig att andra ljuger, men programmet visar med all önskvärd tydlighet att konsekvensen av JVs sätt att hantera detta blev just att skydda en pedofil.
Även om jag inte tror att det var deras avsikt.

I korthet handlade programmet om flickan E, som av sin biologiska pappa, ett JV, som liten utsattes för sexuella övergrepp.
Pappan gick sedan och erkände för 4 äldstebröder.
De äldste gjorde inget för att skydda E. De menade att de har ingen skyldighet att polisanmäla.
Utan det är familjens sak.
Problemet är bara att familjen, det är pappa, som ju redan har lättat sitt samvete, och E, som är ett litet barn och knappast kan göra en anmälan.
Äldstebröderna valde att inte ens tala om det inträffade för E:s mamma, som inte är JV. Och inte heller för hennes styvmamma, som är JV.
Så vem skulle kunna anmäla???
Följden av denna underlåtenhet blev att pappan senare förgrep sig på E:s halvsyskon, och när styvmamman upptäckte detta anmälde hon.
Då rullades allt upp, och det kom fram att 4 äldstebröder hade känt till övergreppen i närmare 20 år.
Någon av dessa äldste blev även kallad somm vittne i rättegången som blev följden.

JV skryter gärna med sin höga sexualmoral, och många har blivit uteslutna för otukt.
Men det verkar ju nästan som om det är mindre allvarligt när det är frågan om sex med barn.
Jag tänker då på att vid "vanlig" otukt, så hamnar båda de inblandade inför kommitéen, och får i detalj redogöra för vad som hänt osv.
Men när det är ett barn, så säger man bara att "gör inte om det" och lägger locket på. Ingen frågar efter hur barnet mår, eller vilken hjälp det kan behöva.

Fruktansvärt.

Detta är ot, jag vet, men det var för att ttsp tog upp detta med pedofelibeskyllningar mot JV.
Citera
2011-12-02, 11:31
Medlem
JanneHallonkvists avatar
De måste anmäla för att proffessionella utredare, kuratorer och psykologer ska stötta och ta hand om fallet. Jag menar en tös på 12 år vill ju inte berätta om det hon blivit utsatt för till fyra äldre gubbar som vill gå in på detaljer och svara på intima frågor om vad som hände. Utan hon behöver prata med en proffessionell yrkesman såsom en pyskolog, lämpligtvis en kvinnlig sådan i enrum under varsamma omständigheter. Inte i rikets sal där fördömanden ur bibeln uppläses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in