Citat:
Ursprungligen postat av JanneHallonkvist
Sanning & Konsekvens på 3an handlade om hur äldste-bröderna ej polisanmäler misstänkta pedofiler.
http://www.tv3play.se/program/sanningochkonsekvens
Man kan se programmet i sju dagar på webben.
Har nu sett programmet, och skriver några rader om det eftersom ttsp hävdade att det var lögner och förvrängningar att JV skulle skydda pedofiler.
Det är väldigt lätt för JV att slänga ur sig att andra ljuger, men programmet visar med all önskvärd tydlighet att konsekvensen av JVs sätt att hantera detta blev just att skydda en pedofil.
Även om jag inte tror att det var deras avsikt.
I korthet handlade programmet om flickan E, som av sin biologiska pappa, ett JV, som liten utsattes för sexuella övergrepp.
Pappan gick sedan och erkände för 4 äldstebröder.
De äldste gjorde inget för att skydda E. De menade att de har ingen skyldighet att polisanmäla.
Utan det är familjens sak.
Problemet är bara att familjen, det är pappa, som ju redan har lättat sitt samvete, och E, som är ett litet barn och knappast kan göra en anmälan.
Äldstebröderna valde att inte ens tala om det inträffade för E:s mamma, som inte är JV. Och inte heller för hennes styvmamma, som är JV.
Så vem skulle kunna anmäla???
Följden av denna underlåtenhet blev att pappan senare förgrep sig på E:s halvsyskon, och när styvmamman upptäckte detta anmälde hon.
Då rullades allt upp, och det kom fram att 4 äldstebröder hade känt till övergreppen i närmare 20 år.
Någon av dessa äldste blev även kallad somm vittne i rättegången som blev följden.
JV skryter gärna med sin höga sexualmoral, och många har blivit uteslutna för otukt.
Men det verkar ju nästan som om det är mindre allvarligt när det är frågan om sex med barn.
Jag tänker då på att vid "vanlig" otukt, så hamnar båda de inblandade inför kommitéen, och får i detalj redogöra för vad som hänt osv.
Men när det är ett barn, så säger man bara att "gör inte om det" och lägger locket på. Ingen frågar efter hur barnet mår, eller vilken hjälp det kan behöva.
Fruktansvärt.
Detta är ot, jag vet, men det var för att ttsp tog upp detta med pedofelibeskyllningar mot JV.