Citat:
Ursprungligen postat av
jennierodriguez
för jag har sagt att jag är "katolik", passar bäst med mitt namn, men varför tjata på någon som har en helt annan religion. dom hade ju inte accepterat att jag kom till dom och knackade varje vecka och tjata om islam, buddhism eller någon annan religion.
Nu är det ju så att katolicism inte är en "helt annan religion" jämfört med den "Jehovas vittne" har, så du är nog ett bra objekt att försök omvända till den "rätta vägens lära".
Jehovas vitten tror ju på "samma gud" som alla de kristna trosriktningarna, även om en del viktiga detaljer skiljer. Dock är ju skillnaden mellan Jehovas vitten, som ju betraktas som en sekt, mycket större ände andra Kristna kyrkorna tex Katolska kyrkan, den ortordoxa kyrkan, de protestantiska kyrkorna som Svenska kyrkan, Pingströrelsen, Ekumeniakyrkan (Baptistsamfundet, Metodistkyrkan och Missionskyrkan), Frälsningsarmen mm mm "Livets ord" börjar ju nästan också bli "rumsren".
Även Judar och Muslimer tror ju i grunden på "samma gud", även om man ser på gudomen på lite olika sätt.
Jag har en inte allt för långt avlägsen släkting som är Jehovas vittne. Har även haft kontakt med Jehovas vitten, som jobbat inom samma företag som jag, men inom andra avdelningar (städ, vaktmästeri och ekonomi) och som jag yrkesmässigt haft mycket med att göra. Både min avlägsne släkting och de fyra eller fem "arbetskompisarna" är mycket vänliga, trevliga och ärliga människor.
Om jag har tid när det kommer Jehovas vitten, brukar jag bjuda in dem och bjuda dem på kaffe. Har aldrig stött på några otrevliga Jehovas vittne - snarare tvärt om. Jag är ganska säker på var jag står i frågan om den kristna tron själv och de från Jehovas vitten är ju dels tvingade genom systemet att göra alla dessa hembesök och indoktrinerade i att det deras ledare bestämt är rätt.
Vid ett tillfälle sa jag så mycket emot dem att det paret som var på besök gick och aldrig mer kom tillbaka. Hade haft besök av samma par ett antal gånger.
Upplevde sen under några år - pga en speciell händelse - att jag blev "bojkottad".
Även om man inte delar deras snedvridna uppfattning, finns det ju inget som hindra att man visar lite medmänsklig värme och man kan ju även så in ett "frö" av sin egen övertygelse.