2013-12-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Är det inte snart dags att ni JV ger de utlovade svaren på olika frågor i tråden?
Ekasnah, det är ju åtskilliga saker du har lovat att återkomma till!

Säkert har de fullt upp med julstöket...i smyg förstås!
Citera
2013-12-19, 16:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Är det inte snart dags att ni JV ger de utlovade svaren på olika frågor i tråden?
Ekasnah, det är ju åtskilliga saker du har lovat att återkomma till!

Det vill jag lova, jag har väntat i säkert två månader. Any day now....
Citera
2013-12-19, 18:46
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennierodriguez
för jag har sagt att jag är "katolik", passar bäst med mitt namn, men varför tjata på någon som har en helt annan religion. dom hade ju inte accepterat att jag kom till dom och knackade varje vecka och tjata om islam, buddhism eller någon annan religion.

Nu är det ju så att katolicism inte är en "helt annan religion" jämfört med den "Jehovas vittne" har, så du är nog ett bra objekt att försök omvända till den "rätta vägens lära".

Jehovas vitten tror ju på "samma gud" som alla de kristna trosriktningarna, även om en del viktiga detaljer skiljer. Dock är ju skillnaden mellan Jehovas vitten, som ju betraktas som en sekt, mycket större ände andra Kristna kyrkorna tex Katolska kyrkan, den ortordoxa kyrkan, de protestantiska kyrkorna som Svenska kyrkan, Pingströrelsen, Ekumeniakyrkan (Baptistsamfundet, Metodistkyrkan och Missionskyrkan), Frälsningsarmen mm mm "Livets ord" börjar ju nästan också bli "rumsren".

Även Judar och Muslimer tror ju i grunden på "samma gud", även om man ser på gudomen på lite olika sätt.

Jag har en inte allt för långt avlägsen släkting som är Jehovas vittne. Har även haft kontakt med Jehovas vitten, som jobbat inom samma företag som jag, men inom andra avdelningar (städ, vaktmästeri och ekonomi) och som jag yrkesmässigt haft mycket med att göra. Både min avlägsne släkting och de fyra eller fem "arbetskompisarna" är mycket vänliga, trevliga och ärliga människor.

Om jag har tid när det kommer Jehovas vitten, brukar jag bjuda in dem och bjuda dem på kaffe. Har aldrig stött på några otrevliga Jehovas vittne - snarare tvärt om. Jag är ganska säker på var jag står i frågan om den kristna tron själv och de från Jehovas vitten är ju dels tvingade genom systemet att göra alla dessa hembesök och indoktrinerade i att det deras ledare bestämt är rätt.

Vid ett tillfälle sa jag så mycket emot dem att det paret som var på besök gick och aldrig mer kom tillbaka. Hade haft besök av samma par ett antal gånger.

Upplevde sen under några år - pga en speciell händelse - att jag blev "bojkottad".

Även om man inte delar deras snedvridna uppfattning, finns det ju inget som hindra att man visar lite medmänsklig värme och man kan ju även så in ett "frö" av sin egen övertygelse.
Citera
2013-12-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sailing-Silverfox
Nu är det ju så att katolicism inte är en "helt annan religion" jämfört med den "Jehovas vittne" har, så du är nog ett bra objekt att försök omvända till den "rätta vägens lära".

Det skiljer sig väldigt mycket mellan katolicism och Jehovas vittnen.

Citat:

Jehovas vitten tror ju på "samma gud" som alla de kristna trosriktningarna, även om en del viktiga detaljer skiljer.

Det är inte samma gud, Katoliker tillber Guds son Jesus, medan Jehovas vittnen tillber Gud själv som heter JHVH (Jehova/Jahve).

Citat:
Dock är ju skillnaden mellan Jehovas vitten, som ju betraktas som en sekt, mycket större ände andra Kristna kyrkorna tex Katolska kyrkan, den ortordoxa kyrkan, de protestantiska kyrkorna som Svenska kyrkan, Pingströrelsen, Ekumeniakyrkan (Baptistsamfundet, Metodistkyrkan och Missionskyrkan), Frälsningsarmen mm mm "Livets ord" börjar ju nästan också bli "rumsren".

Vad är definitionen på en sekt?

Citat:
Även Judar och Muslimer tror ju i grunden på "samma gud", även om man ser på gudomen på lite olika sätt.

Där är det i så fall närmare "samma gud" eftersom man på samma sätt som Jehovas vittnen tillber en gud, som man i praktiken inte gör när man tror på treenigheten, även om man påstår motsatsen.

Citat:
Jag har en inte allt för långt avlägsen släkting som är Jehovas vittne. Har även haft kontakt med Jehovas vitten, som jobbat inom samma företag som jag, men inom andra avdelningar (städ, vaktmästeri och ekonomi) och som jag yrkesmässigt haft mycket med att göra. Både min avlägsne släkting och de fyra eller fem "arbetskompisarna" är mycket vänliga, trevliga och ärliga människor.

Om jag har tid när det kommer Jehovas vitten, brukar jag bjuda in dem och bjuda dem på kaffe. Har aldrig stött på några otrevliga Jehovas vittne - snarare tvärt om.

Tack, detta behövs som motvikt till allt negativt som sägs om Jehovas vittnen.

Citat:
Jag är ganska säker på var jag står i frågan om den kristna tron själv och de från Jehovas vitten är ju dels tvingade genom systemet att göra alla dessa hembesök och indoktrinerade i att det deras ledare bestämt är rätt.

Fast detta stämmer ju inte, man är inte tvingad till att förkunna, och man har själv kommit till avgöranden om vad som är rätt och fel. Man underordnar sig församlingen och organisationen frivilligt.

Citat:
Vid ett tillfälle sa jag så mycket emot dem att det paret som var på besök gick och aldrig mer kom tillbaka. Hade haft besök av samma par ett antal gånger.

Ja det finns ju ingen mening att fortsätta om någon tydligt visar omedgörlighet.

Citat:
Upplevde sen under några år - pga en speciell händelse - att jag blev "bojkottad".

Nej det finns inget sådant bojkottande, men man vill ju inte tvinga sig på folk. Om man säger ifrån och tydligt visar att man inte är intresserad av att resonera om bibeln, så går man vidare till nästa dörr:

"I varje stad eller by ni kommer till skall ni ta reda på vem som är värdig där och stanna hos honom tills ni skall vidare. Stig in i huset med en fridshälsning, och om huset är värdigt skall det få den frid ni önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända tillbaka till er. Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. "(Matteus 10:11-14 Bibel2000)

Citat:
Även om man inte delar deras snedvridna uppfattning, finns det ju inget som hindra att man visar lite medmänsklig värme och man kan ju även så in ett "frö" av sin egen övertygelse.

Precis, vad är svenskar rädda för? Är dom rädda för att förstå att Jehovas vittnen har rätt och att dom själva har fel?
Citera
2013-12-19, 19:46
Medlem
antonaugustssons avatar
Dom antecknar om du tog emot deras tidningar osv. Tog du emot dom antecknar dom att du är intresserad och kommer komma tillbaka.
Citera
2013-12-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Precis, vad är svenskar rädda för? Är dom rädda för att förstå att Jehovas vittnen har rätt och att dom själva har fel?
Really? Måste du verkligen vara så inskränkt?
Citera
2013-12-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Really? Måste du verkligen vara så inskränkt?

Vad är det som är inskränkt med det?
Citera
2013-12-19, 20:27
Medlem
Citat:
Vad är det som är inskränkt med det?
Killen snackar om att man borde försöka visa lite medmänsklighet, och du svarar med att säga att just din organisation minsann har rätt? Det hänger ju inte ihop. Eller missuppfattar jag någon av er?

Det var flera saker jag tyckte var inskränkta;
Citat:
Precis, vad är svenskar rädda för?
Antyder att detta omfattar alla eller endast svenskar (exklusive just din organisation, måste jag anta?)

Citat:
Är dom rädda
Antyder att alla som inte tycker som dig bara gör det för att de är rädda. Lägligt för dig, för det betyder ju att du alltid per automatik har rätt. Annars är man ju bara rädd?

Citat:
för att förstå att Jehovas vittnen har rätt och att dom själva har fel?
Rätt om vad? Allt? Att gud existerar?
Citera
2013-12-19, 20:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Strawman-nonsens.
Citera
2013-12-19, 20:45
Medlem
idiamin2s avatar
:jag tror me dem anteknar vad ni har sagt o eventuellt intressen från din sida, omd et går o omvända dig. men dem e pain in the as o bli av med ja hade dem springande hoss mig 1 gång i veckan o delade ut papper. i nånmånad sen tog det stopp sen kom dem igen till en. o var man inte hemma la dem papper i lådan. Det som va fult av dem var att den första gången så kom dem med en skit snygg tjej som man öppnade för. o nästa gång stod det en ful gammal fågelskrämma som man öppnade för. till slut tröttnade jag o tackade dem för allt toapapper dem gav till mig, sen har dem inte kommit mer.
Citera
2013-12-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Killen snackar om att man borde försöka visa lite medmänsklighet, och du svarar med att säga att just din organisation minsann har rätt? Det hänger ju inte ihop. Eller missuppfattar jag någon av er?

Det var flera saker jag tyckte var inskränkta;

Antyder att detta omfattar alla eller endast svenskar (exklusive just din organisation, måste jag anta?)

Antyder att alla som inte tycker som dig bara gör det för att de är rädda. Lägligt för dig, för det betyder ju att du alltid per automatik har rätt. Annars är man ju bara rädd?

Rätt om vad? Allt? Att gud existerar?

Ja du missuppfattade mig tydligen.

Jag var ju lite ironisk, det jag menar är att svenskar i allmänhet är t.o.m. rädda för grannen jämfört med sydländska länder.

I många andra länder kan Jehovas vittnen prata med människor utan att man får dörren slängd i ansiktet, det är mer naturligt att man kan prata med främlingar. Även om man inte tror eller är intresserad så kan man åtminstone prata en liten stund, man visar medmänsklighet på det sättet. Men svenskar är mer tillknäppta och rädda för att prata med okända människor.

Självklart generaliserar jag, varför tror du något annat? Jag menar ju självklart inte att alla svenskar är på det sättet, många svenskar idag kommer ju t.o.m. från dessa länder som har en mer öppen och varm inställning mot främlingar.

Detta är väldigt tydligt när jag går från dörr till dörr, svenskar i allmänhet är väldigt kalla, medan människor med utländsk ursprung t.o.m. bjuder in för att bjuda på fika och t.o.m. mat.
Men bara för att man blir inbjuden och blir behandlad medmänskligt, så betyder det inte att dessa automatiskt blir Jehovas vittnen. Men det vore trevligt om alla svenskar var lite mer medmänskliga i detta avseende, vi går ju inte ut och förkunnar för att irritera och störa människor, detta möte skulle kunna vara trevligt, men många svenskar är faktiskt otrevliga, vissa är t.o.m. elaka.
Citera
2013-12-19, 21:05
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Jag var ju lite ironisk, det jag menar är att svenskar i allmänhet är t.o.m. rädda för grannen jämfört med sydländska länder.

I många andra länder kan Jehovas vittnen prata med människor utan att man får dörren slängd i ansiktet, det är mer naturligt att man kan prata med främlingar. Även om man inte tror eller är intresserad så kan man åtminstone prata en liten stund, man visar medmänsklighet på det sättet. Men svenskar är mer tillknäppta och rädda för att prata med okända människor.

Men inte handlar det väl ändå om rädsla?! Varför skulle någon vara RÄDD för ett Jehovas vittne?

Jag uppfattar också Svenskar (och speciellt mig själv) som tillbakadragna. Det handlar väl mer om att man värnar om sitt privatliv på ett annat sätt i Sverige. Man vill helt enkelt inte ha folk springandes vid dörren om man inte vet vem det är som kommer.

Detta gäller ju inte bara Jehovas vittnen (även om jag vet hur mycket ni älskar att kräla i er egen självömkelse), eller ens religiösa. Det gäller alla människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in