2014-03-26, 00:23
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Nu handlade inte diskussionen just om kostnader för invandring, utan om huruvida man kan vara konsekvensetisk och samtidigt liberal. Jag hävdar att det inte finns någon motsägelse där.

Förlåt om jag lägger mig i, men jag tror att du kommer att upptäcka att mången liberal/libertarian på detta forum står närmre den deontologiska moralfilosofin än den konsekvensetiska.
Just a friendly heads up.

F.öv. är Hayek typ lika creddig bland klassiska liberaler som Assar Lindqvist är bland gammelmoderater.
Citera
2014-03-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Som sagt, du gör påståendet, du anger källan. Finns inget som tyder på ökad liberalism i samband med massinvandringen. Tvärtemot har skattetrycket bara ökat i USA.
http://www.usgovernmentspending.com/spending_brief.php

Vilket har noll att göra med opinionen.

Du fick källa, om du brydde dig om hur det låg till hade du kollat upp det.

Citat:
Du verkar har tappat tråden helt och vara totalförvirrad nu. Diskussionen här gällde om invandrarna som hispanics stöder stor välfärd och det gör man. Ingenting har påståtts om att det beror på kultur. Att rösta på vänsterpartier är ett helt logiskt val med egenintresset som grund för låginkomstarbetare.
http://www.pewresearch.org/daily-number/hispanics-favor-bigger-role-for-government/

Inte ett svar på vad jag sa. Relaterar inte ens till mitt resonemang.

Citat:
Frågan har helat tiden varit om Sverige kan konkurrera med subtropiska/tropiska låglöneländer om inga regleringar fanns. Som sagt är detta omöjligt, minimilönen som krävs för att överleva är högre i kalla länder.

Varför skulle vi inte kunna göra det? Regleringar ökar inte produktiviteten. Vilket nonsens.

Citat:
Korrigerat för sociala faktorer? Varför skulle man göra det? De sociala skillnaderna beror delvis IQ-skillnaderna så att korrigera för social faktorer skapar för små IQ-skillnader.

För att annars mäter du inte g-värdet. Då mäter du bara hur vita är en skattning på mer privilegierad grupp i samhället.

Citat:
Du är helt okunnig. Flynneffekten syftar på ökade resultat på IQ-tester. Inte på att gruppskillnader måste minska.

Du är okunnig, flynneffekten är större hos grupper som har lägre IQ. Gruppskillnaderna har minskat. Finns studier du kan hitta på det, om du vill, men det vore nog obekväm sanning för dig så jag tvivlar på att du läser på.

Citat:
Båda studierna berör genetik hos olika folkgrupper:
http://www.friatider.se/ny-genforskning-skakar-om-forskarvarlden-utsatta-grupper-har-samre-forutsattningar-for-utbildning
http://www.friatider.se/genetiska-markorer-for-intelligens-hittade

Den första studien är en populationsstudie, inte en genetisk studie.

Citat:
Du ljuger rätt ut. Har postat en mängd studier som visar betydelsen av IQ:
http://econpapers.repec.org/paper/ecmlatm04/156.htm
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1801566
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0939362512000301
http://econpapers.repec.org/paper/pramprapa/39937.htm
http://pss.sagepub.com/content/22/6/754.short
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=25943573
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886913001335
http://ideas.repec.org/h/pal/dofeco/v5year2011doi3866.html
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886911002984
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886913001335
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289613001530
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289612000748

Grattis, du kan använda google scholar. Det är du som ljuger, du påstår att IQ driver ekonomiskt välstånd, men det finns inget belägg för att det är en större faktor eller för att korrelationen med IQ inte främst är åt andra hållet i en global jämförelse. Och det var en global jämförelse vi gjorde.

Jag tror problemet är att du är så dålig på svenska att du inte förstår betydelsen av ordet "viktig".

Citat:
Ursprungligen postat av lucas2.0
Du har en ökning för europeisk arbetskraftsinvandring, vilket är trevligt, men denna har aldrig varit ett egentligt problem. För utomeuropeisk asylinvandring har du minskad sysselsättningsgrad och det är mindre kul eftersom denna grupp är den verkliga huvudvärken med tanke på dess storlek, segregationen, och problem som sträcker sig över generationsgränserna. Detta understryker vad jag sade, du sätter en enorm tilltro till magiken i de liberala reformer men efter 8 år med Reinfeldt (vilket ändå är ganska lång tid) så har vi negativt resultat för den svårintegrerade gruppen. Att minska bidragsinvandringen är förhållandevis lätt rent tekniskt och kan göras parallellt, men det kräver politisk vilja vilket till att börja med kräver en öppen och saklig debatt. Och som sagt, här har liberaler aktivt bidragit negativt, både ideologiskt och sakligt.

Du har en ökning generellt.

Reinfeldt har inte rört arbetsmarknaden överhuvudtaget.
http://www.heritage.org/index/visualize?countries=sweden&type=10

Jag tycker inte liberaler bidragit negativt. Därtill är det ingen som driver att göra någonting åt asylinvandringen. Det som drivs på hårdast är att införa mer arbetsmarknadsrestriktioner.

Citat:
Kolla på våra grannländer. De har gjort de reformer som Sverige också borde göra. Mer fokus på lönsam invandring som skapar mindre spänningar i samhället och är mer långsiktigt gångbar. Fungerande invandring skapar också bättre attityder och erfarenheter, vilket på lång sikt gynnar liberalismens sak. Denna typ av invandring har dessutom mer likheter med den invandring som man tänker sig i det liberala samhället etc. Ingenting hindrar liberaler i Sverige från att vara en del av en sådan process här, men istället har svenska liberaler glatt drivit på bidragsinvandringen tillsammans med rödvinsboljeviker med argument som att analfabeter är extra lönsamma och att det går bra att leva på 450 (sic!) kronor i månaden.

Okej? Vad har det att göra med någonting? Om du tror invandringsreform ligger runt hörnet får det vara din analys. Jag tror arbetsmarknaden ligger närmare.

Den senare är därtill vettigare att fokusera på och gör vi det behöver vi inte ens göra reform av invandring. Så jag förstår inte poängen av invandringsreform.

Citat:
Det är lite fel fråga.

Nej, det är topic pucko.

Citat:
Frågan är, om vi nu vill ha liberalism, varför välja en väg som går över misärträsket? Är det verkligen meningsfullt? Bdragsinvandring är inte ett medel att realisera liberalism i Sverige. Har Danmark förstört vägen till liberalism för att de inskränkt bidragsinvandringen? Frihet syftar också till något, du vill ha frihet på grund av vad det gör för samhället och för dig, du är inte intresserad av att vara helt fri ensam på ett isflak. Ingen är egentligen intresserad av pappersfrihet per se. Därför bör en sund liberal även förhålla sig till reformer så att den samhälleliga harmonin bibehålls. Sverige blir inte bättre eller friare i någon relevant mening av en stor degenererad, missnöjd underklass som trängs i ghetton och som skall försörjas av skattebetalare och dessutom konskekvent röstar för detta. Det skapar bara onödiga spänningar och ett samhälle ingen egentligen önskar. Liberalismen fodrar ett harmoniskt samhälle med hög tillit, alltså förefaller det bättre med en ordnad reträtt där munnen rättas efter matsäcken. Det är knappast några konstigheter, framförallt inte för liberaler som kommer från den gamla stammens liberala filosofer (Locke, Mill, Smith et al) eftersom dessa hade just detta anslag.

Har du problem att hålla två variabler i huvudet? Liberaler ser välfärdsstaten som problemet, inte svarta människor. Du säger bara att liberaler ska förhålla sig till välfärdsstaten och arbetsmarknadsmodellen, istället för att invandringskritiska kollektivister ska förhålla sig till invandringen. Varför ska vi ändra invandringen och inte det andra? Det är bara du som bestämmer det i problemformuleringen.

En sund liberal minskar inte friheten för att skydda ofrihetliga reformer. En sund statsbärande politiker skulle göra det som ligger närmast politisk för att lösa problemet. Men det är inte invandringsrestriktioner som ligger närmast, det är reformer av välfärdsstaten, och kanske lite längre bort arbetsmarknaden.

Tycker hela analysen är knäpp. Att liberaler ska börja propagera för oliberala reformer för att skydda oliberala reformer redan på plats är hur dumt som helst.

Vidare var varken Locke, Mill eller Smith invandringskritiker. Det vet du också.

Citat:
Om man kan tänka sig att bo i en papplåda i novemberslasket, aldrig blir sjuk, inte tänker skaffa familj och dessutom ämnar dö innan pensionen, så visst. Fredrik Segerfeldts drömsamhälle. Ett utmärkt exempel på ett negativt liberalt bidrag till debatten. Vem vill rösta på en sådan dåre? Varför måla upp det liberala drömsamhället, eller vägen dit, som ett samhälle ingen önskar.

Det där är vad du målar upp. Jag tror mer på ett samhälle av väldigt billiga tjänster. Fler skulle nog ha hemhjälp exempelvis. Jag skulle lätta kunna lägga ut 100:- i veckan för att någon städa hos mig en gång i veckan och gjorde min tvätt. Vi skulle kunna ha billigare bostäder också. Din brist på fantasi är inte mitt ansvar.
Citera
2014-03-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Jag har träffat tillräckligt många liberaler för att veta.

Min kommentar är snarare att du inte träffat tillräckligt många människor. Din generalisering är fjantig.

Citat:
Vad var det du hade gjort i verkligheten i 12 år? Dit räknar jag inte att producera 13000 inlägg på FB.

Jag har jobbat inom näringslivet. Inom finans och IT. Ser inte relevansen.

Citat:
Åjo, du har ju avfärdat värderingen att begränsa invandring med syfte att bevara värdegrunden, t.ex. liberalism, för en nation. Värderingen är kass enligt dig. Jag undrar om anser att din värdering är objektiv eller subjektiv. Då det gäller privat innehav av vätebomber får jag intrycket att du anser dig ha "objektivt" rätt som vill förbjuda det. Liberaler som vill tillåta det skickas då till Sibirien, antar jag, då de tycker fel. I subjektivistens värld finns inte objektiva värderingar och utan demokrati får avgöra.

Som liberal ser jag varken åsiktsreglering genom invandring eller någon annan metod som särskilt åtråvärt. Om du vill reglera folks åsikter skulle jag inte kalla det en särskilt liberal värdering.

Jag har inte sagt att jag har objektiv rätt. Vad hört det ens till diskussionen? Snacka om att totalt spåra ur.
Jag tycker inte demokrati är ett bra sätt att avgöra dispyter. Det innebär bara att du och andra idioter röstar fram att tvinga andra att göra saker, det är inte att lösa en dispyt, det är bara majoritetsvälde.

Citat:
He, he, ett free-state project som vill kalla sig liberalt får alltså inte begränsa invandringen av kommunister, trots att det skulle förstöra projektet.

Liberalerna i Atlas Shrugged reglerar invandring med personliga kontakter och åsiktskontroll. John Galt var alltså icke-liberal.

Alla ideologier skulle tjäna på att inskränka andra personers yttrandefrihet också, eller för den delen, rätt att leva. Vilken knäpp poäng. Vad har det att göra med någonting?

Vad har ditt svar att göra med offentlig risk?

Citat:
Snarare ett stänk av verklighet skulle jag kalla det.

Vad snackar du om? Du gör ett hypotetiskt exempel sen tar du upp ett exempel ifrån en skönlitterär bok. Detta som svar på min teoretiskt formulering med praktiska implikationer. Hur är det du som snackar verklighet?

Citat:
Bekräftar mitt intryck av att du anser att värderingar ÄR korrekta eller felaktiga.

Okej, fin fantasi att måla upp.

Läs topic igen så kanske du förstår varför det är av vikt att göra ett liberalt argument mot invandringen, om man vill kalla det en liberal ståndpunkt.

Givetvis är det irrelevant vad majoriteten tycker för huruvida någonting är liberalt eller ej.

Citat:
Det var en egendomlig analys av rättigheternas grunder. Det är mitt intryck att känslan av att bli kränkt går hand i hand med det som kallas rättigheter.

Då förstår inte du naturrätten, vilket gör det sjukt komiskt att du snackar som om alla naturrättare är fjortisar som bor i mammas källare och inte förstår någonting om verkligheten.

Du vet ju inte ens vad du kritiserar. Fan vad komiskt.

Jag tror inte på naturrätten men jag förstår åtminstone vad den säger. Du gör ingenting annat än att kritisera den och vet inte vad naturrätten handlar om.

Citat:
För att spinna vidare på ditt tema: Fittor är till för att knullas. Våldtäkt ÄR därmed inget brott då kvinnan bara mår dåligt och känner sig kränkt. För jag läser: "Att få någon att må dåligt är inte olagligt".

Vad fan snackar du om? Du förstår verkligen inte naturrätten alls. Det är ett enormt övergrepp, för att det bryter mot kvinnans rätt över sin egen kropp. Men det är inte ett brott för att kvinnan blir ledsen i ögan, utan för att hon inte ger sitt medgivande.

Citat:
Befintliga lagar om förtal bör därför också avskaffas.

Tycker jag faktiskt det borde. Men det är en diskussion som inte hör hit.

Citat:
Det var det här med att vistas i verkligheten och se hur den fungerar kontra att teoretisera på kammaren.

Verkligen? Vet du hur många som mår dåligt i verkligheten av allt mellan höger och vänster? Jag tycker det är jobbigt att se fula och tjocka människor, det irriterar mig. Jag blir sur på folk som är korkade och klarar inte ens av att lyssna på det. Så det kränker alltså mig, har staten då skyldigheten att skydda mig från detta och flytta bort alla fula, tjocka och korkade människor ifrån var jag går?

Låt mig förslå att du vet inte ett skit om verkligheten. Du är bara gubbig.
Citera
2014-03-26, 18:24
Medlem
Citat:
Nu handlade inte diskussionen just om kostnader för invandring, utan om huruvida man kan vara konsekvensetisk och samtidigt liberal. Jag hävdar att det inte finns någon motsägelse där.

Min tes beskrivs bäst av min favoritliberal, F.A. Hayek, angående begränsningar av invandring:

(Law, Legislation and Liberty)

Ibland är inte verkligheten beskaffad på så sätt att det inte är möjligt att applicera liberala principer utan förbehåll, och då ska man heller inte göra det. Liberaler bör eftersträva ett liberalt samhälle, inte att liberala principer efterlevs oavsett vad konsekvensen av dessa blir.

Åter igen, så när man har en välfärdsstat och en arbetsmarknadsmodell från socialdemokraterna. Varför ska man då använde sitt politiska kapital till att minska invandringen, istället för de andra saker som skapar problem?

Om man är konsekvensetiker gör man en felaktig analys om man tror att invandringsfrågan är mer rörlig än arbetsmarknaden och välfärdsstaten. Då bör man fokusera sin energi där. Det är konstigt att börja med frihetsbegränsningar som det man först går med på, om man vill kalla sig liberal.

Problemet är ju att många liberaler är inte liberaler, de är konservativa och populister, sen tror de att de är liberaler bara för att de är för sänkt skatt. Det räcker inte. Så de blir förvirrande och tror det är liberalt att minska invandringen. Det är det aldrig. Även om du är konsekvensetiker är det aldrig liberalt att vara emot fri rörlighet. DU kan vara liberal, generellt, ändå, men i det avseendet är du INTE liberal.

Jag förstår inte hur det här är svårt. Jag förstår inte hur någon som liberal kan tro att SD, Riksdagens MINST liberala parti, är vad man borde stötta som liberal. Då är man i min mening helt jävla flashbackefterbliven och totalt insnöad på den begränsade miljö som finns på detta forum.
Citera
2014-03-26, 18:33
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Åter igen, så när man har en välfärdsstat och en arbetsmarknadsmodell från socialdemokraterna. Varför ska man då använde sitt politiska kapital till att minska invandringen, istället för de andra saker som skapar problem?

Om man är konsekvensetiker gör man en felaktig analys om man tror att invandringsfrågan är mer rörlig än arbetsmarknaden och välfärdsstaten. Då bör man fokusera sin energi där. Det är konstigt att börja med frihetsbegränsningar som det man först går med på, om man vill kalla sig liberal.
Verkar som du håller med om att man kan vara konsekvensetisk och samtidigt liberal, är det rätt uppfattat?

Angående din frågeställning och den aktuella diskussionen så menar jag att invandring, särskilt från lågutvecklade/muslimska länder skadar den liberala "saken" eftersom liberal ideologi inte går att applicera på den sortens invandrare. Av den anledning Hayek beskriver.

Dessutom är det ett faktum att dessa invandrargrupper lyfter bidrag och röstar på sossepartier i väldigt hög utsträckning. Hur hjälper det den liberala saken?

Enligt mig står valet mellan mindre liberalism och mer invandring, kontra mer liberalism och mindre invandring. Ett enkelt val IMHO. Sen är asyl och anhöriginvandringen inte ens särskilt liberal i dess nuvarande form så jag förstår inte varför du bryr dig så mycket.
Citera
2014-03-26, 21:04
Bannlyst
Citat:

Problemet är ju att många liberaler är inte liberaler, de är konservativa och populister, sen tror de att de är liberaler bara för att de är för sänkt skatt. Det räcker inte. Så de blir förvirrande och tror det är liberalt att minska invandringen. Det är det aldrig. Även om du är konsekvensetiker är det aldrig liberalt att vara emot fri rörlighet. DU kan vara liberal, generellt, ändå, men i det avseendet är du INTE liberal.

Jag förstår inte hur det här är svårt. Jag förstår inte hur någon som liberal kan tro att SD, Riksdagens MINST liberala parti, är vad man borde stötta som liberal. Då är man i min mening helt jävla flashbackefterbliven och totalt insnöad på den begränsade miljö som finns på detta forum.

Jag skulle säga att det är du som är så jävla invandrings-kåt.

Frågan är väl varför man vill ha bidragsinvandring vilket alla partier förutom SD vill ha. Bidragsinvandringen är ett problem och bara SD har en tanke på att göra något åt saken. Du är så förvirrad.

Medan du inte inser att bidragsinvandring inte är liberalt och att det inte finns några liberala alternativ till SD. För någon som både är pragmatiker och liberal så är det inte så konstigt att rösta på SD. Du verkar vara en totalt verklighetsfrånvänd invandrings-kåtbock. Du däremot är en sosse, inte liberalist.

Att ha invandring är oliberalt med dagens villkor. Därför måste man fråga sig; vad är enklast att påverka? Vad går att påverka? Inget parti vill ta bort invandrarnas glassiga fördelar, förutom SD. Du är en sosse om du inte är emot bidragen.

Jag tycker att du är sjukt efterbliven. För det första är vpk och mp mindre liberala än SD. För det andra är inga andra partier särskilt liberala. Moderaternas politik är ett dåligt skämt som bara handlar om att sitta i regeringen pga ägghuvudet Reinfeldt har utvecklingen gått än mer utför. Det har blivit svårare för alla som inte arbetar förutom invandrare som fått höjda bidrag! Det är en skamlig socialistisk politik och om du stödjer den är du riktigt körd i huvudet.
Senast redigerad av Lavezzi92 2014-03-26 kl. 21:07.
Citera
2014-03-26, 21:26
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Jo det är ju precis det man är. Som konsekvensetisk liberal förespråkar jag den politik som i slutändan renderar ett så liberalt samhälle som möjligt.

Jag eftersträvar ett samhälle där mina liberala principer kan appliceras i så hög utsträckning som möjligt. Att rösta på ett parti som förespråkar nuvarande massinvandring eller ännu högre invandring resulterar i att fler bidragssnyltande, sosseröstande islamister kommer till Sverige. Vilket i sin tur leder till en antiliberal utveckling i flera avseenden som jag jag redan motiverat.

Det är alltså enligt konsekvensetisk analys inte liberalt att stödja ett sådant parti, utan bättre att rösta på SD.

Citat:
Om man betraktar kulturmarxism som liberalt så kanske man kan landa i den slutsatsen, annars har jag svårt att se hur det går till.

Jag listade flera punkter där SD utmärker sig som de mest liberala. Jag kanske borde talat mer om sociala frågor vilket är väldigt viktigt. SD motsätter sig hatbrottslagstiftning, instegsjobb, anslag till till särskilda åtgärder mot diskriminering och för jämställdhet och vill dessutom helt avveckla den så kallade diskrimineringsombudsmannen, läs: gangstern som förföljer och rånar; butiksägare för att de avhyser snattande zigenare; och företag som använder sig av reklam med vackra kvinnor i.
Senast redigerad av Holisistic 2014-03-26 kl. 21:55.
Citera
2014-03-26, 22:16
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Som liberal ser jag varken åsiktsreglering genom invandring eller någon annan metod som särskilt åtråvärt. Om du vill reglera folks åsikter skulle jag inte kalla det en särskilt liberal värdering.
Därmed är det fastställt att John Galt var icke-liberal.

Citat:
Jag tycker inte demokrati är ett bra sätt att avgöra dispyter. Det innebär bara att du och andra idioter röstar fram att tvinga andra att göra saker, det är inte att lösa en dispyt, det är bara majoritetsvälde.
He, he, det innebär att när liberaler är oense om vad som är frihet och inte frihet, t.ex. privat vapeninnehav, privat kärnkraft, patenträtt, upphovsrätt, så blir det till att slåss om saken. Förlorarna skickas till Sibirien. Eldkraft avgör vilka av liberalerna som hade mer rätt än övriga.

Liberalismen är fantastisk så tillvida att den i en konflikt mellan person A och B kan säga att ena parten har rätt utan att tvinga den förlorande parten att rätta sitt beteende. Om demokrati tar ställning i samma konflikt utövar den däremot alltid tvång mot den förlorande parten.

Citat:
Det är ett enormt övergrepp, för att det bryter mot kvinnans rätt över sin egen kropp. Men det är inte ett brott för att kvinnan blir ledsen i ögan, utan för att hon inte ger sitt medgivande.
Människors känsla av att ha blivit kränkta har alltså *ingen* koppling till liberala lagar. Råkar de känna sig nere efter att ha blivit utsatta för lagöverträdelser är det bara en slump.

Jojo...

Gångbara tankar i verkligheten.
Citera
2014-03-29, 14:39
Medlem
Citat:
Verkar som du håller med om att man kan vara konsekvensetisk och samtidigt liberal, är det rätt uppfattat?

Angående din frågeställning och den aktuella diskussionen så menar jag att invandring, särskilt från lågutvecklade/muslimska länder skadar den liberala "saken" eftersom liberal ideologi inte går att applicera på den sortens invandrare. Av den anledning Hayek beskriver.

Dessutom är det ett faktum att dessa invandrargrupper lyfter bidrag och röstar på sossepartier i väldigt hög utsträckning. Hur hjälper det den liberala saken?

Enligt mig står valet mellan mindre liberalism och mer invandring, kontra mer liberalism och mindre invandring. Ett enkelt val IMHO. Sen är asyl och anhöriginvandringen inte ens särskilt liberal i dess nuvarande form så jag förstår inte varför du bryr dig så mycket.

Att vara konsekvensetisk betyder inte att du alltid hamnar i liberala reformer. Sen är det konstigt att från konsekvensetiken då tro att man ska ändra på invandringspolitik och inte på arbetsmarknadsmodellen och välfärdsstaten. Om man ser ett värde i frihet (om man är liberal dvs.) bör man snarare försöka få bort välfärdsstaten och arbetsmarknadsmodellens negativa effekter som tas fram av invandringen. Speciellt eftersom det är lättare reformer att genomföra.

Om man förstår ovan resonemang men väljer att skydda välfärdsstaten och arbetsmarknadsmodellen, då är man ju fan inte liberal överhuvudtaget.

Du har skapat ett falsk efterblivet val, där du tror att enbart "invandring" är en rörlig variabel. När den snarare är den minst rörliga.

Jag blir irriterad på att folk är så jävla dumma i huvudet och av någon sjuk anledning tar jag på mig att besvara idiotin.
Citera
2014-03-29, 14:52
Medlem
Citat:
Därmed är det fastställt att John Galt var icke-liberal.

Vet inte vad du syftar till, men förstår man liberalism genom Ayn Rand får man en jädrans nidbild.

Citat:
He, he, det innebär att när liberaler är oense om vad som är frihet och inte frihet, t.ex. privat vapeninnehav, privat kärnkraft, patenträtt, upphovsrätt, så blir det till att slåss om saken. Förlorarna skickas till Sibirien. Eldkraft avgör vilka av liberalerna som hade mer rätt än övriga.

Så de enda sättet du tycker man kan lösa det på är via att antingen slåss eller rösta om det? Konstigt mindset måste jag ändå säga. Vilken himla projecering från din sida att kalla andra omogna.

Dialektik är ett traditionsenligt sätt att lösa konflikter på i väst. Man kan sätta upp en vetenskaplig domstol som måste följa vissa grundprinciper man håller med om. Man kan prissätta de olika utfallen och göra upp det via spelteori.

Citat:
Liberalismen är fantastisk så tillvida att den i en konflikt mellan person A och B kan säga att ena parten har rätt utan att tvinga den förlorande parten att rätta sitt beteende. Om demokrati tar ställning i samma konflikt utövar den däremot alltid tvång mot den förlorande parten.

Det finns andra sätt att lösa en konflikt än att mellan två alternativ välja det ena. Som att kompromissa. Även om man måste sida med någon i slutändan är det åtminstone närmare vad båda vill om man först kompromissar så långt man kan. Om vi ska rösta är inte det viktigt, då håller man sin mark och kan t.om. ge upp röster, så länge man får en majoritet är man nöjd.

Citat:
Människors känsla av att ha blivit kränkta har alltså *ingen* koppling till liberala lagar. Råkar de känna sig nere efter att ha blivit utsatta för lagöverträdelser är det bara en slump.

Jag tror inte du vet vad ordet kränkt betyder. Det är inte att bli utsatt av en lagöverträdelse, utan en känsla du kan få av många saker. Typ om du frågar ut en kvinna på jobbet på kaffe och hon säger nej, då kan du känna dig kränkt, det betyder inte att man ska göra det olagligt och det tycker inte heller liberaler. Det handlar således inte om att bli kränkt, det handlar om en viss ledande princip som kan vägleda en i att utforma lagstiftning.
Senast redigerad av Visf 2014-03-29 kl. 14:57.
Citera
2014-03-29, 14:59
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Att vara konsekvensetisk betyder inte att du alltid hamnar i liberala reformer. Sen är det konstigt att från konsekvensetiken då tro att man ska ändra på invandringspolitik och inte på arbetsmarknadsmodellen och välfärdsstaten. Om man ser ett värde i frihet (om man är liberal dvs.) bör man snarare försöka få bort välfärdsstaten och arbetsmarknadsmodellens negativa effekter som tas fram av invandringen. Speciellt eftersom det är lättare reformer att genomföra.

Om man förstår ovan resonemang men väljer att skydda välfärdsstaten och arbetsmarknadsmodellen, då är man ju fan inte liberal överhuvudtaget.

Du har skapat ett falsk efterblivet val, där du tror att enbart "invandring" är en rörlig variabel. När den snarare är den minst rörliga.

Jag blir irriterad på att folk är så jävla dumma i huvudet och av någon sjuk anledning tar jag på mig att besvara idiotin.
Snarare är det du som ställer upp falska premisser.

Att det skulle vara lättare att ta bort hela välfärdsapparaten samt köra över facken och göra sig av med "den svenska modellen" än att begränsa invandringen är så verklighetsfrånvänt att det inte ens borde behöva påpekas.

Faktum är att hela din argumentation är så verklighetsfrånvänd att det inte ens känns lönt att diskutera med dig. Du argumenterar ständigt utifrån något slags fantasiscenario som de flesta nog är ganska överens om är helt otänkbart i överskådlig framtid.

För övrigt så verkar du ignorera hälften av mina argument vilka grundar sig i att muslimer och andra människor från MENA-länder knappast skulle vara något väljargrupp som attraheras av liberal ideologi. Och liberala värden finns heller inte förankrade i dessa människors olika kulturer.

Invandring från den sortens länder är alltså som jag ser det en direkt motverkan mot att Sverige skulle bli mer liberalt. Sen om du inte håller med om den analysen är det inget jag orkar försöka övertyga dig om. Men låtsas inte att den faktorn inte ens existerar.
Citera
2014-03-29, 15:10
Bannlyst
Citat:
Snarare är det du som ställer upp falska premisser.

Att det skulle vara lättare att ta bort hela välfärdsapparaten samt köra över facken och göra sig av med "den svenska modellen" än att begränsa invandringen är så verklighetsfrånvänt att det inte ens borde behöva påpekas.

Faktum är att hela din argumentation är så verklighetsfrånvänd att det inte ens känns lönt att diskutera med dig. Du argumenterar ständigt utifrån något slags fantasiscenario som de flesta nog är ganska överens om är helt otänkbart i överskådlig framtid.

För övrigt så verkar du ignorera hälften av mina argument vilka grundar sig i att muslimer och andra människor från MENA-länder knappast skulle vara något väljargrupp som attraheras av liberal ideologi. Och liberala värden finns heller inte förankrade i dessa människors olika kulturer.

Invandring från den sortens länder är alltså som jag ser det en direkt motverkan mot att Sverige skulle bli mer liberalt. Sen om du inte håller med om den analysen är det inget jag orkar försöka övertyga dig om. Men låtsas inte att den faktorn inte ens existerar.

Är ju bara att konstatera att han inte har något intresse för verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in