2014-02-09, 18:45
Medlem
Rent hypotetiskt apropå samarbeten inom EU, sänder de (lokala?) folk ut utomlands för en såpass liten skuld som t.ex 100K (SEK)? Klassas de liksom som såpass lite att de inte bryr sig utan väntar tills personen ifråga ev. flyttar tillbaks till Sverige? Och om de inte fått nå brev om det och inte skrivit på något papper?

Hur lång tid tar det typiskt från första brevet tills de sänder ut folk(utomlands, gissar det tar lite längre tid än inom Sverige)? Kan de beslagta pengar från konton(i Sverige eller inom EU men inte Sverige) utan att ha träffat nån/skickat nå brev/ringt?

Om personen skulle skriva sig på "okänd adress" (vilket man kan göra i vissa länder) hur gör de då för att få tag på hen? Besöker de hens(första gng jag använder ordet ) senaste kända adress i landet ifråga?

Mvh Murer
Citera
2014-02-27, 20:46
Medlem
Utmätning hos kronofogden?

Hej om någon vet eller har varit med om det snälla hjälp!...

fick brev hem om dom kanske ska göra utmätning på mig snart på en gammal skuld jag har hos CSN.
Vi får precis ungefär samma som det minimum dom har hos en barnfamilj med 2 barn ca 17.000kr/mån so dom kan inte kräva mycket om dom nu gör det. Problemet är att min sambo har sparade pengar som är hennes och oxå i konton till våra barn. Om dom nu gör utmätning, ser dom då detta? kan dom ta dessa utan att fråga? har dom rätt till det enligt sambolagen? och om jag självmant börjar göra av en avbetalning kan dom då vara sjyssta mot en med sånt?

hemsk tacksam för svar!
Citera
2014-02-27, 20:59
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perlanovic

fick brev hem om dom kanske ska göra utmätning på mig snart på en gammal skuld jag har hos CSN.
Vi får precis ungefär samma som det minimum dom har hos en barnfamilj med 2 barn ca 17.000kr/mån so dom kan inte kräva mycket om dom nu gör det. Problemet är att min sambo har sparade pengar som är hennes och oxå i konton till våra barn. Om dom nu gör utmätning, ser dom då detta? kan dom ta dessa utan att fråga? har dom rätt till det enligt sambolagen? och om jag självmant börjar göra av en avbetalning kan dom då vara sjyssta mot en med sånt?

hemsk tacksam för svar!

Generellt är det normbelopp man får behålla. Men det görs en individuell prövning. Ring KF och fråga. Det kan du göra anonymt.
Citera
2014-02-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perlanovic

hemsk tacksam för svar!

Dom kommer inte att ta hennes pengar såklart. Om ni bara är sambos så är det ingen fara, skulle ni vara gifta är det en annan sak. Tänk såhär, om du skulle bo med din bästa vän istället för din flickvän och den personen nu hade massvis med pengar på banken varför skulle den personen råka illa ut pga dina skulder?
Citera
2014-02-28, 14:09
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2014-03-06, 16:43
Medlem
I de fall ensamstående person häktas med restriktioner medan dennes räkningar samlas på hög i personens brevlåda - vad händer? Häktningar kan förlängas och förlängas, förfallodatum för hyror etc etc passeras.

Har den häktade möjlighet att be sin försvarsadvokat att hämta posten, inklusive de obetalda räkningarna? Kan advokaten även se till att räkningarna betalas?? OM det finns pengar på konto att betala för...

Eller är det ett automatiskt straff som misstänkt för brott = häktad att man hamnar hos kronofogdemyndigheten?

Som häktad kan man ju inte gå till sitt vanliga arbete. Då kommer det knappast in någon lön. Sjukpenning kan det knappast heller bli fråga om? Ersättning från arbetslöshetskassa inte heller, väl.

Många skäl att inte begå dumheter som kan leda till häktning (plus eventuellt åtal plus eventuell dom som medför fortsatt frihetsberövande, kanske i åratal).
Citera
2014-03-06, 17:27
Medlem
JBernards avatar
Intressant frågeställning. Går det att begära uppskov? Är att ha blivit häktad ett giltigt skäl för en "ekonomisk time-out"?
Citera
2014-03-06, 17:27
Medlem
Om jag har besparingar på nästan 50K och en KFM-skuld på ca 28K, hur stor är risken att dom drar pengar direkt från kontot, och när brukar sådant ske? Är det bara vid utmätning, eller har dom konstant stenkoll på kontot? Har haft pengarna ett tag nu utan att något hänt...
Citera
2014-03-06, 17:52
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Intressant frågeställning. Går det att begära uppskov? Är att ha blivit häktad ett giltigt skäl för en "ekonomisk time-out"?

Nej, KFM tar inga som helst hänsyn till om man är häktad/sitter inne.

Men som svar till personen innan; Visst kan din advokat hjälpa till med dina räkningar, det beror helt och hållet på om han får betalt för det och/eller har tid/lust. Detta är självklart helt individuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Abbelito86
Om jag har besparingar på nästan 50K och en KFM-skuld på ca 28K, hur stor är risken att dom drar pengar direkt från kontot, och när brukar sådant ske? Är det bara vid utmätning, eller har dom konstant stenkoll på kontot? Har haft pengarna ett tag nu utan att något hänt...

KFM kan gå in precis när som helst och ta pengarna vid en utmätning. Vore jag dig så skulle jag ta ut rubbet.
Citera
2014-03-06, 18:11
Medlem
Lite otympligt bara att gå runt med så mycket kontant, allra helst om man ska ex. flytta utomlands.
Citera
2014-03-06, 18:12
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
KFM kan gå in precis när som helst och ta pengarna vid en utmätning. Vore jag dig så skulle jag ta ut rubbet.

Hade jag varit vedebörande hade jag betalat skulden istället och slippa oroa mig. Såklart.
Citera
2014-03-06, 18:15
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Hade jag varit vedebörande hade jag betalat skulden istället och slippa oroa mig. Såklart.

Ja självklart, det behöver väl inte ens påpekas. Men allt beror ju på ens situation för övrigt, och det är ju inte alltid man vill använda vissa pengar till en skuld, eller för den sakens skull -göra det när det passar just KFM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in