Citat:
Ursprungligen postat av
MendelejevPS
Behöver hjälp med följande:
Bestäm exponenten x om
23^9-23^8 = 22 * 23^x
23^9-23^8=23^8*(23-1)=23^8*22 = 22*23^x =>x=8
Citat:
Ursprungligen postat av
findusen
"En relativt vanlig felkälla vid ekvationslösning är att man förkortar alltför vårdslöst, helt utan att bekymra sig ör nolldivision. Vad är anledningen att följande två ekvationer inte är ekvivalenta?"
(x+2)(x+1) = 2x(x+1) och x+2 = 2x.
jag dividerar den första ekvationen med (x+1) och får den andra ekvationen x+2 = 2x. jag kan sedan multiplicera med (x+1) och få tillbaka den första ekvationen. därför skulle jag säga att de båda ekvationerna är ekvivalenta. men detta är tydligen fel... varför?
förstår inte hur jag ska ha nolldivisionen i åtanke.. handlar det om x = -1? men det ger mig ändå inget tycker jag...
Att dela med noll gör att allting faller isär. har tyvärr ingen bra förklaring. Tänk på att x bara representerar ett tal.
Ta t.ex. 2(x+1)=3(x+1). Enda lösningen till denna ekvation är x=-1 men om man skulle dela bort x+1 på båda sidorna får man 2=3 => Kaos!
Citat:
Ursprungligen postat av
Grredo
Hej,
Skulle behöva lite vägledning för hur jag ska tänka kring dessa uppgifter, och jag undrar även varför facit anger kvadreringsregeln för uppgift 2 men ej för 1.
Förenkla
1. (3^x + 3^x)^2
2. (5^x + 5^-x)^2
Termerna i parantesen i 1 är samma: (3^x+3^x)^2 = (2*3^x)^2 = 4*3^(2x), därför behövs inte någon kvadrering.