Hej!
Sliter mitt hår i detta nu och kommer inte fram till rätt svar i dessa fyra frågor:
1. Beräkna arean av en triangel med längdena 12 resp 24 längdenheter på två av sidorna och mellanliggande vinkeln 60 grader.
Svaret, mätt i areaenheter, kan skrivas på formen a + b*sqrt(2) + c*sqrt(3) där a, b och c är heltal (några kan vara lika med noll). Ange a, b och c.
Här använder jag areasatsen (a*b*sin v)/2 men trasslar in mig i hur man vill att svaret ska anges.
2. Beräkna summan av cos^2i (i*pi/4) där i går från 1 till 2.
Svaret kan skrivas som ett förkortat bråk a/b. Ange a och b. Observera att varje heltal c kan skrivas som c/1.
Jag ställde upp det som cos(1*pi/4)^2*1 + cos(2*pi/4)^2*2. Den sista termen blir då förenklat cos(pi/2)^4.
Cos(pi/4)=1/sqrt(2) vilket kvadrerat ger 1/2.
Cos(pi/2)=0. Här blir jag dock förvirrad eftersom cos(0)=1, använder jag ettan och upphöjer till 4 eller nollan?
3. Hur många lösningar har ekvationen
sin x=1/sqrt(2) i intervallet [pi/-3, 2pi]?
Om man ritar upp enhetscirkeln och rent grafiskt försöker se sambandet, hur ska man tänka då? Vad räknas som en lösning? Är en lösning när man "korsar" y-axeln och får en avläsning mot den eller går det inte att tänka så?
4. Det komplexa talet 11+11i kan skrivas på formen r(cosθ + i sinθ). Det reella talet r kan skrivas som sqrt(2a) för ett heltal a och vinkeln θ kan skrivas på formen (bpi)/c, där b/c är skrivet på förkortad form.
Ange a, b och c.
Denna borde inte orsaka något krångel och jag får a till 11^2=121, och eftersom vinkeln från origo till punkten (11,11) är pi/4 skriver jag b=1 och c=4. Detta är dock fel.
Tar tacksamt emot hjälp, gärna förr än senare.