Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jag har inte kallat dig för al-Qaida sympatisör. Däremot har jag kritiserat dig för att ha försökt försköna bilden av Jabhat al-Nusra och al-Qaida som du menade inte är "onda".
Terrorstämplingen av Al-Qaida har ju skett juridiskt då de brutit mot lagar, att USA tillsammans med Israel brutit mot samma lagar verkar världen inte bry sig så mycket om, därför bryr jag mig inte det minsta om vem som är terroriststämplad eller inte, jag kollar på deras handlingar istället. Men ja, Al-Qaida grupper har ju sprängt sig i shiitiska moskéer och dödat civila vilket jag verkligen inte stödjer.
Men bara för att Al-Nusra svurit trohet till al-Qaida betyder det inte automatiskt att de är onda, jag baserar mina åsikter på vad de gör, och inte om de svär trohet till en organisation som är terrorstämplad eller inte. USA begår terrorhabdlingar i Irak och Afghanistan, betyder det att landet "x" är dåliga enbart för att de samarbetar med USA utan att begå terrorhandlingar som USA?
(FB) Konflikten i Syrien
Nej, jag förklarade objektivt för dig vad som utifrån internationell rätt avsågs med krigsbrott. Dessutom är det en lögn att jag försökte rättfärdiga bombningarna genom att påstå att "potentiella terrorister/fiender" fanns i närheten. Du ska veta att jag inte glömmer det jag skriver. Här har du vår diskussion:
(FB) Konflikten i Syrien
blackjackk 2013-12-05, 01:09
Okej för att leka advokat, tycker du inte SAA har brutit mot iv, dvs:
Uppsåtligt inledande av angrepp med insikt om att det också kommer att leda till spillande av liv eller åsamkande av skada för civila eller civil egendom eller vidsträckta, långvariga och allvarliga skador på den naturliga miljön, vilka kan anses vara klart överdrivna vid jämförelse med den påtagliga och direkta övergripande militära fördel som kan förväntas
(FB) Konflikten i Syrien
Mitt svar 2013-12-19, 23:55
Ja, det finns fall där befäl som beordrat sådana attacker antagligen gjort sig skyldiga till detta brott. Det är upp till opartisk domstol att efter kriget avgöra.
Du ska inte tro att jag är trångsynt och ignorant. Jag erkänner sådant jag anser är fel.
(FB) Konflikten i Syrien
Varför ljög du?
Nu har ju våra tidigare diskussioner varit betydligt längre än vad som framgår av dina copy & paste, det är lätt att plocka ut citat ur kontexter där jag framstår som någon Al-Qaida extremist och du "bevisar" att du har rätt. Nu har jag tyvärr varken ork eller tid att gå igenom flera sidors diskuterande, så pga tidsbrist jag kan låta dig gå med på att du har rätt, det är inte så att jag behöver någon bekräftelse ifrån Flashback direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Det rättfärdigar fortfarande inte jihadism av sunnimuslimer från över 50 länder. Sådant har eskalerat konflikten och i princip alla inom FSA och andra icke-radikala syriska rebellgrupper har ställt sig negativt till att utlänningar strider i Syrien. Det är även dessa jihadister som ofta avrättar krigsfångar och civila, vilket inte är lika förekommande bland syriska rebellgrupper.
Så länge de inte beter sig som visa idioter i Syrien ser jag inte problem med att frivilliga sunnimuslimer hjälper den sunnitiska oppositionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jag har vidare sett dig skriva att cirka "50 bosnier" rest till Syrien. Den siffran är antagligen betydligt högre. Enbart i Sverige har över 100 svenskar rest till Syrien för att strida med ISIS/al-Nura, räknas andra grupper in hamnar siffran säkert på över 150 individer. Bosnien är ett muslimskt land och därför är antalet bosnier i Syrien antagligen fler än svenskar.
Cirka 60 människor med bosniskt medborgarskap är i Syrien enligt denna källan
"Kako je za Anadolu Agency (AA) ranije izjavio glasnogovornik Ministarstva sigurnosti BiH Admir Malagić, prema operativnim saznanjima kojima raspolažu sigurnosne agencije u Bosni i Hercegovini, na ratištima u Siriji učestvuje oko
60 državljana BiH. No, oni koji su bliski spomenutim krugovima navode da je ta brojka i mnogo veća."
http://www.avaz.ba/vijesti/iz-minute-u-minutu/jos-jedan-gradjanin-bih-poginuo-na-ratistu-u-siriji
Och baserad på utseendet är de etniska bosniaker i Syrien salafister, dvs anhängare av den så kallade wahhabiyya grenen av islam
Bosniaks fighting against Assad regime in Syria
http://www.youtube.com/watch?v=bjSQndg3I8s
Bosnjaci u Siriji (Bosniaks in Syria)
http://www.youtube.com/watch?v=pT1olxE9e1M
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Nu har Bashar al-Assad varken gasat ihjäl tusentals kurder eller etniskt rensat över 10 000 muslimer, genom order. Det har inte funnits sådana problem i Syrien, ett sekteristiskt hat mellan muslimer har inte förekommit. Det har däremot alltid funnits ett politiskt förtryck. Sedan får du fråga dig på vilken bekostnad man vill nå sin frihet? En frihet som trots ett avsättande av Assad fortfarande är osäker. 140 000 döda, 1 miljoner flyktingar enbart i Libanon, inga skolor och hundratusentals skadade och traumatiserade. Jag tror inte demonstranterna på Aleppos gator hade som mål att sätta landet i ett inbördeskrig. Allt gick fel och när dessa radikala element tagit allt större plats finns det inte längre ett hopp om friheten du talar om.
Men nu skrev du "Du ser själv vad "revolutionen" i Irak har ledat till, ett sekteristiskt helvete. Vad säger att det inte blir samma sak i Syrien om IF/Nusra vinner? Det kommer antagligen bli värre, kommer alawitiska barn ens skonas? En etnisk rensning utan dess like kommer skådas i Syrien"
Med andra ord tycker du att det hade varit okej att stödja Saddam för att undgå helvetet efter i Irak enligt ditt tankesätt?
Angående på vilken bekostnad man vill nå sin frihet så har stora delar av Syriens befolkning visat att man är beredd att gå ganska långt för din frihet. Nej självklart hade inte demonstranterna som mål att sätta landet i ett inbördeskrig, det är åsnan Assads förtjänst. Den maktgalne idioten bär ansvaret för att ha suttit den syriska civilbefolkningen i dagens situation, hade Assad hanterat demonstrationerna som en riktig ledare om verkligen brydde sig mer om sitt folk än om sin makt hade demonstrationerna fått ett annat utfall än ett inbördeskrig.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Vilken frihet talar du om? Vilken frihet kan syrierna vänta sig efter Assad? Hur kommer al-Nusra, Islamic Front och ISIS se på denna frihet? Du är inte realist om du på fullaste allvar tror att dessa element vill se ett demokratiskt, fritt och likvärdigt Syrien.
Det är omöjligt att svara på, det enda vi kan göra är att dra slutsatser baserad på vad media väljer ut att visa. Jag personligen litar inte på media för fem öre. Men två fel gör aldrig ett rätt, enligt samma tankesätt borde sunniterna i Irak stödja Saddam då de tjänade mer på att vara under Saddams styre än under dagens irakiska styre.