2014-03-25, 20:39
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Samma korkade påstående har vi hört från från islamister utanför Syrien, fråga dig varför åker 10tusen tals jihadister till Syrien för att kriga när det finns ca 16-17000000 sunni i Syrien, tycker du inte att dessa 16-17m sunni kan lätt bilda egen arme om det va emot regeringen?

Därför att muslimer har lärt sig misstaget att inte sitta och kolla på medan andra muslimer blir slaktade. I början av konflikten fanns det knappt några utländska jihadister visade Syriens sunnimuslimer att de kunde stå emot SAA.

Citat:
Öppna ögonen och inse att majoriteten av landets sunni är på regeringens sida

Du har absolut inte några som helst tillförlitliga källor på detta förutom dina facebook-poster.

Citat:
Och enligt islamister som dig är alawiter inte muslimer ....ändå har vi en alawi president

Dra inte mig över denna kammen, jag låter Gud avgöra vem som är muslim eller inte. Detta är inte mitt jobb.

Citat:
Arab förbundet hade skickat observatörer till Syrien i början av konflikten, deras rapport säger annat och hade du följt tråden skulle du läst deras rapport, jag postade den på engelska .
Jag har även postat textad video på en av observatörerna (en sunni ifall det spelar roll) berättar sanningen på tunisisk-TV .

Vad pratar du om? Nekar du att SAA gick hårt mot demonstranterna där man till och med dödade vissa? Eller vad är det du syftar på?

Citat:
Han syftar på fienden, och ja om turkarna går in i Syrien så kommer han få sin hämnd .

Jag personligen tror inte att den turkiska armén hade haft några större svårigheter med att klå upp SAA, speciellt efter flera års krig vilket skadat SAA rejält.

Citat:
Japp du har rätt , vi vet hur effektiv den turkiska armen är och hur snabbt den stora,mäktiga och extremt duktiga armen utrotade PKK på några dagar

USA, som har världens starkaste armé klarade inte heller att rensa afghanerna, vad vill du ha sagt? Både den turkiska och amerikanska armen hade kunnat bomba skiten ur dessa ställen och på så sätt eliminera fienden, saken är bara den att man inte vill att civila ska ryka med.

Citat:
Din turkvän har fått källor .

De hade det redan när Syrien sköt ner deras F-16 ...... vad hände då?

Turkarna kränkte Syriens luftrum då ju?

Citat:
Tro inte på allt skit du läser på islamist sidor, eller sånt som islamiströvslickare skriver

Jag ställer lika skeptiskt mot båda sidors propaganda, det är problemet i denna tråden, folk tror sig veta allting för att läser allt på olika nyhetsportaler

http://www.magacin.org/wp-content/uploads/2014/02/media.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Du ser inte problematiken med att bestämma vad andra anser, tycker eller är? Om jag "nog" är en "Assadanhängare" kan du likagärna vara en "islamistanhängare", men detta kommer du säkert inte vilja vara? Eller varför inte benämna dig som en al-Nusra och ISIS anhängare? Vilket ska du ha?

Du har kallat mig att från islamist till Al-Qaida sympatisör så ta inte allting så personligt sunshine.

Citat:
Du tycks även inte ha ett bra minne av våra diskussioner. Vi talade om terrorism och du hävdade att barrel bombs var att betrakta som terrorism, medan jag förklarade att det inte var terrorism, utan möjligtvis krigsbrott, beroende på insikterna. Det är en synd att ljuga och en "islamist-anhängare" som dig borde visa föredöme avseende sådant.

Visst hade jag fel angående terrorism då jag inte är insatt i alla definitioner och lagparagrafer, som sagt, jag har inte svårt att medge att jag kan ha fel. MEN det är inte detta som jag hade problem med, utan det som jag hade problem med var att både SAA och rebellerna utförde exakt samma handlingar medan dina lagparagrafer enbart benämnde den ena parten som terrorism. Dessutom minns jag att du försökte rättfärdiga bombningar utav civila genom att påstå att "potentiella terrorister/fiender" fanns i närheten.

Citat:
Låt syrierna själva avgöra sin framtid. En jihadist från Sverige, Albanien, Tunisien, Bosnien, Marocko, Turkiet, Afghanistan eller Tjetjenien har inget med den syriska revolutionen att göra. En revolution, som du benämner det borde handla om demokrati, frihet och mänskliga rättigheter - inte sharialagar, begränsade rättigheter till minoriteter och kvinnor. Den frihet och demokrati du talar om existerar inte bland majoriteten av rebellerna på marken just nu. Möjligtvis hos delar av FSA, men vad är FSA i jämförelse till Islamic Front, al-Nusra och ISIS? En nål i en höstack. Det är vidare oftast sekteristiska individer som försöker ta upp syrierna som "sunni" och "shia". I Syrien talade man aldrig om sunni eller shia, du var antingen syrier eller inte. Du ser själv vad "revolutionen" i Irak har ledat till, ett sekteristiskt helvete. Vad säger att det inte blir samma sak i Syrien om IF/Nusra vinner? Det kommer antagligen bli värre, kommer alawitiska barn ens skonas? En etnisk rensning utan dess like kommer skådas i Syrien. En sådan som utfördes mot Er bosnier under 1990-talet och oss assyrier/syrianer i Turkiet 1915.

Se nu har du fel, när sunnimuslimer dödas så har alla världens sunnimuslimer med saken att göra, även om de skulle befinna sig utanför Syriens gränser. Däremot kan jag hålla med dig om att syrier kan själva forma hur de vill att deras land ska se ut, det är upp till dem.

Visst, det fetmarkerade är problematiskt MEN enligt din logik borde man stödja Saddam Hussein enbart för att mördandet skedde i en mindre skala än nu. Eller varför inte ta Jugoslavien som det andra exemplet, men andra ord borde mitt folk stödja den Slobodan Milosevic och resten av krigsförbrytarna bara för att undvika en potentiell etniskt rensning?

Jag är realist, man får betala för sin frihet. Vi fick betala ett hårt pris för vår frihet, vi fick utstå det största folkmordet sedan andra världskriget, vår huvudstad fick utstå den längsta belägringen sedan andra världskriget, våra kvinnor fick utstå våldtäkter och våra civila fick utstå massmord MEN vi har blivit kvitt det serbiska järngreppet och har vårt land. Även om vi har inte har full kontroll över vårt land än så kommer vi få det i framtiden.
Citera
2014-03-25, 20:42
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandemalvakt
Hahaha! Herregud vad kan man bli mer naiv? Var du ens med på historielektionerna i grundskolan?

Nu syftade jag på tillförseln utav utländska krigare.
Citera
2014-03-25, 21:15
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Du har kallat mig att från islamist till Al-Qaida sympatisör så ta inte allting så personligt sunshine.

Jag har inte kallat dig för al-Qaida sympatisör. Däremot har jag kritiserat dig för att ha försökt försköna bilden av Jabhat al-Nusra och al-Qaida som du menade inte är "onda".

Terrorstämplingen av Al-Qaida har ju skett juridiskt då de brutit mot lagar, att USA tillsammans med Israel brutit mot samma lagar verkar världen inte bry sig så mycket om, därför bryr jag mig inte det minsta om vem som är terroriststämplad eller inte, jag kollar på deras handlingar istället. Men ja, Al-Qaida grupper har ju sprängt sig i shiitiska moskéer och dödat civila vilket jag verkligen inte stödjer.

Men bara för att Al-Nusra svurit trohet till al-Qaida betyder det inte automatiskt att de är onda, jag baserar mina åsikter på vad de gör, och inte om de svär trohet till en organisation som är terrorstämplad eller inte. USA begår terrorhabdlingar i Irak och Afghanistan, betyder det att landet "x" är dåliga enbart för att de samarbetar med USA utan att begå terrorhandlingar som USA?

(FB) Konflikten i Syrien

Citat:
Visst hade jag fel angående terrorism då jag inte är insatt i alla definitioner och lagparagrafer, som sagt, jag har inte svårt att medge att jag kan ha fel. MEN det är inte detta som jag hade problem med, utan det som jag hade problem med var att både SAA och rebellerna utförde exakt samma handlingar medan dina lagparagrafer enbart benämnde den ena parten som terrorism. Dessutom minns jag att du försökte rättfärdiga bombningar utav civila genom att påstå att "potentiella terrorister/fiender" fanns i närheten.

Nej, jag förklarade objektivt för dig vad som utifrån internationell rätt avsågs med krigsbrott. Dessutom är det en lögn att jag försökte rättfärdiga bombningarna genom att påstå att "potentiella terrorister/fiender" fanns i närheten. Du ska veta att jag inte glömmer det jag skriver. Här har du vår diskussion:

(FB) Konflikten i Syrien

blackjackk 2013-12-05, 01:09
Okej för att leka advokat, tycker du inte SAA har brutit mot iv, dvs:

Uppsåtligt inledande av angrepp med insikt om att det också kommer att leda till spillande av liv eller åsamkande av skada för civila eller civil egendom eller vidsträckta, långvariga och allvarliga skador på den naturliga miljön, vilka kan anses vara klart överdrivna vid jämförelse med den påtagliga och direkta övergripande militära fördel som kan förväntas

(FB) Konflikten i Syrien

Mitt svar 2013-12-19, 23:55
Ja, det finns fall där befäl som beordrat sådana attacker antagligen gjort sig skyldiga till detta brott. Det är upp till opartisk domstol att efter kriget avgöra.

Du ska inte tro att jag är trångsynt och ignorant. Jag erkänner sådant jag anser är fel.
(FB) Konflikten i Syrien

Varför ljög du?

Citat:
Se nu har du fel, när sunnimuslimer dödas så har alla världens sunnimuslimer med saken att göra, även om de skulle befinna sig utanför Syriens gränser. Däremot kan jag hålla med dig om att syrier kan själva forma hur de vill att deras land ska se ut, det är upp till dem.

Det rättfärdigar fortfarande inte jihadism av sunnimuslimer från över 50 länder. Sådant har eskalerat konflikten och i princip alla inom FSA och andra icke-radikala syriska rebellgrupper har ställt sig negativt till att utlänningar strider i Syrien. Det är även dessa jihadister som ofta avrättar krigsfångar och civila, vilket inte är lika förekommande bland syriska rebellgrupper.

Jag har vidare sett dig skriva att cirka "50 bosnier" rest till Syrien. Den siffran är antagligen betydligt högre. Enbart i Sverige har över 100 svenskar rest till Syrien för att strida med ISIS/al-Nura, räknas andra grupper in hamnar siffran säkert på över 150 individer. Bosnien är ett muslimskt land och därför är antalet bosnier i Syrien antagligen fler än svenskar.

Citat:
Visst, det fetmarkerade är problematiskt MEN enligt din logik borde man stödja Saddam Hussein enbart för att mördandet skedde i en mindre skala än nu. Eller varför inte ta Jugoslavien som det andra exemplet, men andra ord borde mitt folk stödja den Slobodan Milosevic och resten av krigsförbrytarna bara för att undvika en potentiell etniskt rensning?

Nu har Bashar al-Assad varken gasat ihjäl tusentals kurder eller etniskt rensat över 10 000 muslimer, genom order. Det har inte funnits sådana problem i Syrien, ett sekteristiskt hat mellan muslimer har inte förekommit. Det har däremot alltid funnits ett politiskt förtryck. Sedan får du fråga dig på vilken bekostnad man vill nå sin frihet? En frihet som trots ett avsättande av Assad fortfarande är osäker. 140 000 döda, 1 miljoner flyktingar enbart i Libanon, inga skolor och hundratusentals skadade och traumatiserade. Jag tror inte demonstranterna på Aleppos gator hade som mål att sätta landet i ett inbördeskrig. Allt gick fel och när dessa radikala element tagit allt större plats finns det inte längre ett hopp om friheten du talar om.

Citat:
Jag är realist, man får betala för sin frihet. Vi fick betala ett hårt pris för vår frihet, vi fick utstå det största folkmordet sedan andra världskriget, vår huvudstad fick utstå den längsta belägringen sedan andra världskriget, våra kvinnor fick utstå våldtäkter och våra civila fick utstå massmord MEN vi har blivit kvitt det serbiska järngreppet och har vårt land. Även om vi har inte har full kontroll över vårt land än så kommer vi få det i framtiden.

Vilken frihet talar du om? Vilken frihet kan syrierna vänta sig efter Assad? Hur kommer al-Nusra, Islamic Front och ISIS se på denna frihet? Du är inte realist om du på fullaste allvar tror att dessa element vill se ett demokratiskt, fritt och likvärdigt Syrien.
Senast redigerad av ZuparN 2014-03-25 kl. 21:18.
Citera
2014-03-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reber
Och till något helt annat, för inte så länge sedan sköt tre jihadister mot en turkisk 'checkpoin' och dödade en soldat, jihadisterna blev senare tillfångatagna. Detta sade en av dem under rättegången “I don’t render an account to anyone but Allah. I will not give any testimony. You are all pagans,”. Dem verkar ju fan vara helt jävla störda i huvud, omänskliga djur.

http://www.hurriyetdailynews.com/i-did-a-good-deed-by-killing-a-turkish-gendarme-nigde-assailant-says.aspx?pageID=238&nID=64060&NewsCatID=341

En kosovoalban från Schweiz?
Citera
2014-03-25, 21:54
Medlem
Verkar som rebellerna i Latakia avancerar, nyligen tog dem "Tower 45" vilket ligger rätt så långt bort från gränsen. Jihadisterna verkar dessutom firat sin seger genom att halshugga befälhavaren för regimtrogna styrkorna som skyddade stället.

http://www.liveleak.com/view?i=a93_1395775232
http://www.liveleak.com/view?i=e18_1395767449

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.853492&lon=35.991039&z=15&m=b
Citera
2014-03-25, 22:19
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Verkar som rebellerna i Latakia avancerar, nyligen tog dem "Tower 45" vilket ligger rätt så långt bort från gränsen. Jihadisterna verkar dessutom firat sin seger genom att halshugga befälhavaren för regimtrogna styrkorna som skyddade stället.

http://www.liveleak.com/view?i=a93_1395775232
http://www.liveleak.com/view?i=e18_1395767449

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.853492&lon=35.991039&z=15&m=b

2,7 km i den terrängen skulle jag nog inte säga är rätt så långt. Men du har en poäng, avancemanget är oroande med tanke på att man tidigare haft kontrollen över hela norra området.
Citera
2014-03-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk

Shiamuslimer förtrycks i nästan alla sunnistyrda länder...i Saudi, i Bahrain, i Pakistan, Afghanistan, Malaysia, i Egypten under Morsi etc.
Shiamuslimer mördas även i Irak dagligen av al Qaidas självmordsbomber i moskéer och marknader...såå Ska Iran ta över Bahrain? Ska Iran ta över shia-dominderade områden i Saudi och Pakistan så att dessa människor får uppleva lite mänsklighet? Ska Hizbollah och Irakiska miliser invadera Saudi och Bahrain tycker du?
Citera
2014-03-25, 22:20
Bannlyst
syrianperspective:

Citat:
SYRIAN PERSPECTIVE CAN CONFIRM SIGHTINGS OF TURK TANKS INTRUDING INTO SYRIAN TERRITORY IN THE AREA OF KASAB. The Syrian Army’s Third Army Corps is readied for confrontation with Turkey. We can also confirm sightings of Russian battleships approaching the Turkish coast. This is it. More news to follow.

nato skyddar turkiet, videor från tidigare i denna konflikt:

http://www.youtube.com/watch?v=vsrhl_GhaIk
http://www.youtube.com/watch?v=q782puHAyYw

turkiet är inte självständigt, de är en del av natoblocket, nato/väst går till attack, hoppas det inte är sant
Citera
2014-03-25, 22:33
Medlem
Blackjackk är du helt seriös med det du skriver?

Du måste vara helt jävla efterbliven, ni jihadister är hjärntvättade apor
ni krigar för mohammed eller vafan ni gör ändå spränger ni moskeer i syrien och dödar sunni muslimer,
ni är judarnas hundar hjärntvättade apor som kastas in i länder för att förstöra så att USA kan invadera , vilka jävla sharia lagar? ni är bara en ursäkt för att USA ska kunna invadera och lägga sina jävla arme baser där som de har gjort i Libyien, Jordan, Egypten, Afghanistan mm.. För att omringa Iran, ta över olja osv.. sök efter lite fakta..

Jag längtar tills den dagen ni alla utrotas den här världen är en bättre plats utan er.
Citera
2014-03-25, 23:14
Medlem
Citat:
2,7 km i den terrängen skulle jag nog inte säga är rätt så långt. Men du har en poäng, avancemanget är oroande med tanke på att man tidigare haft kontrollen över hela norra området.

vet du vilken etnicitet eller religiös sekt folket kassab området består av? är det bara alawiter
Citera
2014-03-25, 23:15
Medlem
Citat:
vet du vilken etnicitet eller religiös sekt folket kassab området består av? är det bara alawiter

Det verkar vara armenier där...
Citera
2014-03-25, 23:21
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Det verkar vara armenier där...

Enligt nedanstående karta ska det vara alawiter och kurder, just vid själva gränsen. Området i nordvästra Syrien består annars mestadels av alawiter och kristna.

http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/files/2013/08/Levant_Ethnicity_lg-smaller1-zoom.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in