Citat:
Samma korkade påstående har vi hört från från islamister utanför Syrien, fråga dig varför åker 10tusen tals jihadister till Syrien för att kriga när det finns ca 16-17000000 sunni i Syrien, tycker du inte att dessa 16-17m sunni kan lätt bilda egen arme om det va emot regeringen?
Därför att muslimer har lärt sig misstaget att inte sitta och kolla på medan andra muslimer blir slaktade. I början av konflikten fanns det knappt några utländska jihadister visade Syriens sunnimuslimer att de kunde stå emot SAA.
Citat:
Du har absolut inte några som helst tillförlitliga källor på detta förutom dina facebook-poster.
Citat:
Dra inte mig över denna kammen, jag låter Gud avgöra vem som är muslim eller inte. Detta är inte mitt jobb.
Citat:
Arab förbundet hade skickat observatörer till Syrien i början av konflikten, deras rapport säger annat och hade du följt tråden skulle du läst deras rapport, jag postade den på engelska .
Jag har även postat textad video på en av observatörerna (en sunni ifall det spelar roll) berättar sanningen på tunisisk-TV .
Jag har även postat textad video på en av observatörerna (en sunni ifall det spelar roll) berättar sanningen på tunisisk-TV .
Vad pratar du om? Nekar du att SAA gick hårt mot demonstranterna där man till och med dödade vissa? Eller vad är det du syftar på?
Citat:
Jag personligen tror inte att den turkiska armén hade haft några större svårigheter med att klå upp SAA, speciellt efter flera års krig vilket skadat SAA rejält.
Citat:
USA, som har världens starkaste armé klarade inte heller att rensa afghanerna, vad vill du ha sagt? Både den turkiska och amerikanska armen hade kunnat bomba skiten ur dessa ställen och på så sätt eliminera fienden, saken är bara den att man inte vill att civila ska ryka med.
Citat:
Turkarna kränkte Syriens luftrum då ju?
Citat:
Jag ställer lika skeptiskt mot båda sidors propaganda, det är problemet i denna tråden, folk tror sig veta allting för att läser allt på olika nyhetsportaler
http://www.magacin.org/wp-content/uploads/2014/02/media.jpg
Citat:
Du ser inte problematiken med att bestämma vad andra anser, tycker eller är? Om jag "nog" är en "Assadanhängare" kan du likagärna vara en "islamistanhängare", men detta kommer du säkert inte vilja vara? Eller varför inte benämna dig som en al-Nusra och ISIS anhängare? Vilket ska du ha?
Du har kallat mig att från islamist till Al-Qaida sympatisör så ta inte allting så personligt sunshine.
Citat:
Du tycks även inte ha ett bra minne av våra diskussioner. Vi talade om terrorism och du hävdade att barrel bombs var att betrakta som terrorism, medan jag förklarade att det inte var terrorism, utan möjligtvis krigsbrott, beroende på insikterna. Det är en synd att ljuga och en "islamist-anhängare" som dig borde visa föredöme avseende sådant.
Visst hade jag fel angående terrorism då jag inte är insatt i alla definitioner och lagparagrafer, som sagt, jag har inte svårt att medge att jag kan ha fel. MEN det är inte detta som jag hade problem med, utan det som jag hade problem med var att både SAA och rebellerna utförde exakt samma handlingar medan dina lagparagrafer enbart benämnde den ena parten som terrorism. Dessutom minns jag att du försökte rättfärdiga bombningar utav civila genom att påstå att "potentiella terrorister/fiender" fanns i närheten.
Citat:
Låt syrierna själva avgöra sin framtid. En jihadist från Sverige, Albanien, Tunisien, Bosnien, Marocko, Turkiet, Afghanistan eller Tjetjenien har inget med den syriska revolutionen att göra. En revolution, som du benämner det borde handla om demokrati, frihet och mänskliga rättigheter - inte sharialagar, begränsade rättigheter till minoriteter och kvinnor. Den frihet och demokrati du talar om existerar inte bland majoriteten av rebellerna på marken just nu. Möjligtvis hos delar av FSA, men vad är FSA i jämförelse till Islamic Front, al-Nusra och ISIS? En nål i en höstack. Det är vidare oftast sekteristiska individer som försöker ta upp syrierna som "sunni" och "shia". I Syrien talade man aldrig om sunni eller shia, du var antingen syrier eller inte. Du ser själv vad "revolutionen" i Irak har ledat till, ett sekteristiskt helvete. Vad säger att det inte blir samma sak i Syrien om IF/Nusra vinner? Det kommer antagligen bli värre, kommer alawitiska barn ens skonas? En etnisk rensning utan dess like kommer skådas i Syrien. En sådan som utfördes mot Er bosnier under 1990-talet och oss assyrier/syrianer i Turkiet 1915.
Se nu har du fel, när sunnimuslimer dödas så har alla världens sunnimuslimer med saken att göra, även om de skulle befinna sig utanför Syriens gränser. Däremot kan jag hålla med dig om att syrier kan själva forma hur de vill att deras land ska se ut, det är upp till dem.
Visst, det fetmarkerade är problematiskt MEN enligt din logik borde man stödja Saddam Hussein enbart för att mördandet skedde i en mindre skala än nu. Eller varför inte ta Jugoslavien som det andra exemplet, men andra ord borde mitt folk stödja den Slobodan Milosevic och resten av krigsförbrytarna bara för att undvika en potentiell etniskt rensning?
Jag är realist, man får betala för sin frihet. Vi fick betala ett hårt pris för vår frihet, vi fick utstå det största folkmordet sedan andra världskriget, vår huvudstad fick utstå den längsta belägringen sedan andra världskriget, våra kvinnor fick utstå våldtäkter och våra civila fick utstå massmord MEN vi har blivit kvitt det serbiska järngreppet och har vårt land. Även om vi har inte har full kontroll över vårt land än så kommer vi få det i framtiden.
Herregud vad kan man bli mer naiv? Var du ens med på historielektionerna i grundskolan?