2014-03-25, 13:43
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Finns det någon mer "tvättäkta" svensk här som likt mig svängt i frågan om Syrien?

Jag "var" först på rebellernas sida, eftersom jag tyckte att den arabiska våren var en bra sak då man störtade diktatorer. Och Assad är en diktator, det är helt klart!

Men, nu när man mer och mer förstår vilket avskum som rebellerna till stora delar är, så börjar jag ändra mig. Tidigare fanns inga stora, blodiga konflikter mellan kristendom, ateism eller islam i Syrien. Alla fick finnas till.
Och kvinnor kunde leva någorlunda fritt, åtminstone så tvingade inte staten på dom en massa regler som män bestämt.

I en perfekt värld skulle väl FSA vunnit, fördrivit alla radikala islamister, och styrt Syrien sekulärt som innan kriget. Men det kommer aldrig att ske då till och med FSA börjar få mer och mer hårdföra islamister i sin organisation, verkar det som.

Så det bästa verkar nu vara att Assad vinner och folket slipper lida. Problemet är väl att en Assad-vinst skulle åtföljas av massiva utrensningar bland forna rebeller.

Ja det är fan knepigt, men Assad verkar vara det bästa av dom realistiska alternativen.
Det är inte bara svenska som svängt i frågan, jag är syrier och hejade på sk "rebellerna" först, tyvärr blev jag lurad av al-Jazeera i flera månader men de gick för lång med sina lögner och fabricerade nyheter, skådespeleri och photoshopade bilder, många syrier som hejade på rebellerna i början, var med och demonstrerade på gatorna stödjer idag Assad och regeringen, de flesta har öppnat sina ögon och fattar att denna "revolution" är en påhitt av väst och Syrien grannar och har inget med frihet alls att göra.
Citera
2014-03-25, 14:28
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Flera sidor skrev om detta tex denna som även visar en karta på området där striderna pågår
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=504260509684263&set=a.5036422864127 52.1073741828.503635459746768&type=1

men för en turk som dig är bästa källa en annan turk , det har denna turk sagt i en TV-debatt med en syrier, debatten handlade om nedskjutningen av syriska flyget, videon är inte textad!
https://www.youtube.com/watch?v=qLsCZasuAxg#t=588

Kan du länka till några fler av dessa "sidor" - och pålitliga sådana - än enbart en Facebook-post och en video på Youtube?
Citera
2014-03-25, 14:41
Medlem
sorias avatar
TV-kanalen al-Alam rapporterar (utan källor)om en amerikansk studie i Colombia USA(Colombia universitet?) kommit fram till att ca 250 000 jihadister har varit i Syrien sen krigets start, minst 58000 dog, 82000 åkte hem, ca 12000 är försvunna, och runt 96000 finns nu i Syrien, och som mest var 147000 jihadister i landet .
Qatar&co ska ha betalat 34miljarder till terroristerna , Qatar toppar listan med 13miljader, följed av Saudi med 11 miljarder
Lyckas inte hitta denna studie på engelska , någon som kan testa lyckan?
Här är iaf videon, otextad
http://www.youtube.com/watch?v=Zf2BQQpmFz8&feature=youtu.be

Enligt denna artikel har ISIS börjat träna barn i ålder 7-13 som självmordsbombare
http://islamicvoiceofturkey.com/terrorists-prepare-children-as-suicide-bombers-in-syria/

Terroristerna försätter hugga av huvuden
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/1960049_461679040628716_1955631911_n.jpg

Första video i denna länk visar Kasab gränsövergång och hur terroristerna förflyttar sig obehindrat, inte en enda turk på plats
http://www.syrianews.cc/turkey-shoots-syrian-jet-support-alqaeda-offensive/
Enligt vissa rapporter har terroristerna gått in i Kasab och striderna har flyttats in i staden.

Turkiska ambulanser kör i skytteltrafik för att hinna med alla skadade terrorister och i videon i länken ovan kallar filmaren gränsövergången för Martyrernas passag, han säger att han kallar passagen så för det kostat många martyrer att ta över den.

Piloten har lämnat sjukhuset
https://www.facebook.com/Rjal.alaH11/photos/a.170022189824607.1073741828.169066439920182/275488969277928/?type=1

En turkisk spionballong skjuts ner över Kasab, fanns rapporter om en nedskjuten drönare vet dock inte om det var denna ballong eller om man även skjut ner en drönare.

Flygvapnet har för första gången i kriget använt Suchoj Su-22M4 stridsflyg som nu jagar terroristerna vid turkiska gränsen tillsammans med MIG-29, MIG-29 har används några gånger i attackerna på terroristerna i al-Ghouta .
Citera
2014-03-25, 14:44
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tango1
Kan du länka till några fler av dessa "sidor" - och pålitliga sådana - än enbart en Facebook-post och en video på Youtube?
Nopp men ta tummen ur röven och sök själv om du är intresserad .

Allt finns inte på engelska, faktum är att över 90% av det som handlar om konflikten är från början på arabiska, sen översätts det till andra språk när/om någon tycker att det är intressant .
Citera
2014-03-25, 14:48
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Nopp men ta tummen ur röven och sök själv om du är intresserad .

Allt finns inte på engelska, faktum är att över 90% av det som handlar om konflikten är från början på arabiska, sen översätts det till andra språk när/om någon tycker att det är intressant .

Jag hittar inget som styrker det du påstår, det är därför jag frågar dig som nämnde "nyheten" om källor. Summa summarum; du postar dynga - använd tiden till något annat istället.
Citera
2014-03-25, 15:10
Medlem
gnomepowers avatar
http://en.alalam.ir/news/1579078

Turkiska tanks inblandade i nya al-Qaida offensiven från Turkiet.
Citera
2014-03-25, 16:17
Medlem
verkar som rebellerna nåt havet.

http://www.liveleak.com/view?i=6e2_1395751919
http://www.youtube.com/watch?v=i-iR3Gaulv4

enligt vissa på militaryphotos handlar det om en gränspolisstation samt en närliggande resturang.

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.925909&lon=35.918716&z=17&m=b
Citera
2014-03-25, 16:38
Bannlyst
Citat:
Det är inte bara svenska som svängt i frågan, jag är syrier och hejade på sk "rebellerna" först, tyvärr blev jag lurad av al-Jazeera i flera månader men de gick för lång med sina lögner och fabricerade nyheter, skådespeleri och photoshopade bilder, många syrier som hejade på rebellerna i början, var med och demonstrerade på gatorna stödjer idag Assad och regeringen, de flesta har öppnat sina ögon och fattar att denna "revolution" är en påhitt av väst och Syrien grannar och har inget med frihet alls att göra.

varför var syrier missnöjda med assad? var det för han var diktator?
Citera
2014-03-25, 16:41
Medlem
Och till något helt annat, för inte så länge sedan sköt tre jihadister mot en turkisk 'checkpoin' och dödade en soldat, jihadisterna blev senare tillfångatagna. Detta sade en av dem under rättegången “I don’t render an account to anyone but Allah. I will not give any testimony. You are all pagans,”. Dem verkar ju fan vara helt jävla störda i huvud, omänskliga djur.

http://www.hurriyetdailynews.com/i-did-a-good-deed-by-killing-a-turkish-gendarme-nigde-assailant-says.aspx?pageID=238&nID=64060&NewsCatID=341
Citera
2014-03-25, 16:58
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Nog är du en Assadanhängare, jag minns hur du försökte rättfärdiga SAA:s krigsbrott mot civila med dina små lagparagrafer som SAA begick med sina flygbombningar.

Visst, du kanske tycker att inte ni kristna har diskriminerats men tyvärr känner inte landets sunnimuslimer som utgör en stor majoritet utav landet samma sak som ni kristna. Varför förekommer inte revolutioner i länder som Danmark, Sverige, Norge med mera? Jo för att de styr landet på ett bra sätt och inte diskriminerar någon, detsamma kan man inte säga om Assad. Jag syftar inte på dig personligen när det gäller den sista meningen utav till andra Assadanhängare som framställer Assad al-himar som någon perfekt ledare som inte gjorde en fluga ont.

Nu menar jag inte att avsaknad av revolutioner automatiskt innebär att ledaren är bra, det finns länder där folket tyvärr inte har möjligheten att göra en revolt. Men Syriens sunnimuslimer har visat att de är beredda att dö för sin frihet som Bashar al-Kalb har berövat dem.

Du ser inte problematiken med att bestämma vad andra anser, tycker eller är? Om jag "nog" är en "Assadanhängare" kan du likagärna vara en "islamistanhängare", men detta kommer du säkert inte vilja vara? Eller varför inte benämna dig som en al-Nusra och ISIS anhängare? Vilket ska du ha?

Du tycks även inte ha ett bra minne av våra diskussioner. Vi talade om terrorism och du hävdade att barrel bombs var att betrakta som terrorism, medan jag förklarade att det inte var terrorism, utan möjligtvis krigsbrott, beroende på insikterna. Det är en synd att ljuga och en "islamist-anhängare" som dig borde visa föredöme avseende sådant.

Låt syrierna själva avgöra sin framtid. En jihadist från Sverige, Albanien, Tunisien, Bosnien, Marocko, Turkiet, Afghanistan eller Tjetjenien har inget med den syriska revolutionen att göra. En revolution, som du benämner det borde handla om demokrati, frihet och mänskliga rättigheter - inte sharialagar, begränsade rättigheter till minoriteter och kvinnor. Den frihet och demokrati du talar om existerar inte bland majoriteten av rebellerna på marken just nu. Möjligtvis hos delar av FSA, men vad är FSA i jämförelse till Islamic Front, al-Nusra och ISIS? En nål i en höstack. Det är vidare oftast sekteristiska individer som försöker ta upp syrierna som "sunni" och "shia". I Syrien talade man aldrig om sunni eller shia, du var antingen syrier eller inte. Du ser själv vad "revolutionen" i Irak har ledat till, ett sekteristiskt helvete. Vad säger att det inte blir samma sak i Syrien om IF/Nusra vinner? Det kommer antagligen bli värre, kommer alawitiska barn ens skonas? En etnisk rensning utan dess like kommer skådas i Syrien. En sådan som utfördes mot Er bosnier under 1990-talet och oss assyrier/syrianer i Turkiet 1915.
Senast redigerad av ZuparN 2014-03-25 kl. 17:00.
Citera
2014-03-25, 20:14
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Du är otroligt naiv. Om du verkligen tror att Qatar, Saudi, USA, Turkiet och Israels agerande är rent impulsivt så bör du avlägsna dig från tråden med det samma.

Vad snackar du om? Hade inte någon revolution ägt rum skulle inget land blanda sig in i Syrien.

Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
De extrema islamisterna är de enda som kan kriga någorlunda mot SAA. Jag räknar in IF i denna kategori.
https://www.youtube.com/watch?v=tfEjTgUmeWw

Deras kordinerade anfall mot halvt övergivna baser har varit ett enormt nederlag för SAA. De förväntar sig säkerligen att man ger dem något tillbaka vid en eventuell vinst . då dessa babariska undermänniskor gör mest jobb för FSA. Detta kan bevisas med nederlagen FSA hade då de började kriga mot ISIS. Visst går det framåt för FSA i Daraa men då får man inte glömma att de samarbetar öppet med JAN i denna provins (Som nu många rebellanhängare hyllar öppet) Assad har all rätt att kalla FSA för terrorister, deras samarbete med JAN går ej att förneka. Usa-sponsrade/tränade rebeller som krigar vid samma sida som terrorister med nära anknytningar till Al-Qaeda, vad mysigt.

Jag tror inte man kan dra liknande slutsatser som du baserad på nyhetssidor och youtube videor, nyhetsportaler tar inte ens upp 1% av det som händer i kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är inte Assads fel att Saudi och Qatar finansierar dessa dödspatruller. De hade tagit över i alla fall om "FSA" hade vunnit mot Assad. Det hade blivit ett skräckvälde som vi ser i Raqqa och alla andra platser där ISIS, nusra eller IF har kontrollen. Massgravar med Syriens befolkning, skitsamma om det är sunni, shia, kristen eller ateist. Tjetjener, kosovoalbaner och mentalsjuka bosnier väller in för att få döda vanliga civila på de sjukaste sätt de kan hitta på och skylla på att Islam säger att de ska göra det. De är inga NYTTIGA idioter. Gillar du dessa grupper? Vad tror du skulle hända med dig om du kom i närheten av dom eller din släkt? Vad händer med sunni som vill ta avstånd från extremisterna, de mer moderata sunni? De blir slaktade. I Egypten har de lyckats få ganska bra stopp på extremisterna och jag hoppas att det blir så i Syrien.

För det första har det kommit MAX 50 stycken bosnier till Syrien, de har inte "vällt in" som du försöker framstå det som. Jo kriget är Assads fel, hur mycket man än gillar Assad kan man inte kringgå faktan att Assad hade kunnat undvika krig genom reformer som tillfredställe Syriens befolkning.

Visst är de radikala extremisterna ett problem men jag är säker på att media som vanligt har blåst upp detta, precis som man gjorde i Bosnien. I Bosnien kom det cirka tusentals mudjahedin krigare för att skydda oss mot serberna, trots att mudjahedin inte ens utgjorde en promille av bosniska armen blåste media upp det hela och framställde det som att dessa få mudjahedin utgjorde mer än hälften av vår armé. Därför ställer jag mig mycket skeptisk till media.

Citat:
Ursprungligen postat av Wercoltese
Fast vad i helvete vet du om det, bosniakdjävel som du är?

Genom att titta på den stora massan som ställde sig upp mot Assad?
Citera
2014-03-25, 20:25
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Vad snackar du om? Hade inte någon revolution ägt rum skulle inget land blanda sig in i Syrien.

Hahaha! Herregud vad kan man bli mer naiv? Var du ens med på historielektionerna i grundskolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in