Citat:
Det är inte bara svenska som svängt i frågan, jag är syrier och hejade på sk "rebellerna" först, tyvärr blev jag lurad av al-Jazeera i flera månader men de gick för lång med sina lögner och fabricerade nyheter, skådespeleri och photoshopade bilder, många syrier som hejade på rebellerna i början, var med och demonstrerade på gatorna stödjer idag Assad och regeringen, de flesta har öppnat sina ögon och fattar att denna "revolution" är en påhitt av väst och Syrien grannar och har inget med frihet alls att göra.
Finns det någon mer "tvättäkta" svensk här som likt mig svängt i frågan om Syrien?
Jag "var" först på rebellernas sida, eftersom jag tyckte att den arabiska våren var en bra sak då man störtade diktatorer. Och Assad är en diktator, det är helt klart!
Men, nu när man mer och mer förstår vilket avskum som rebellerna till stora delar är, så börjar jag ändra mig. Tidigare fanns inga stora, blodiga konflikter mellan kristendom, ateism eller islam i Syrien. Alla fick finnas till.
Och kvinnor kunde leva någorlunda fritt, åtminstone så tvingade inte staten på dom en massa regler som män bestämt.
I en perfekt värld skulle väl FSA vunnit, fördrivit alla radikala islamister, och styrt Syrien sekulärt som innan kriget. Men det kommer aldrig att ske då till och med FSA börjar få mer och mer hårdföra islamister i sin organisation, verkar det som.
Så det bästa verkar nu vara att Assad vinner och folket slipper lida. Problemet är väl att en Assad-vinst skulle åtföljas av massiva utrensningar bland forna rebeller.
Ja det är fan knepigt, men Assad verkar vara det bästa av dom realistiska alternativen.
Jag "var" först på rebellernas sida, eftersom jag tyckte att den arabiska våren var en bra sak då man störtade diktatorer. Och Assad är en diktator, det är helt klart!
Men, nu när man mer och mer förstår vilket avskum som rebellerna till stora delar är, så börjar jag ändra mig. Tidigare fanns inga stora, blodiga konflikter mellan kristendom, ateism eller islam i Syrien. Alla fick finnas till.
Och kvinnor kunde leva någorlunda fritt, åtminstone så tvingade inte staten på dom en massa regler som män bestämt.
I en perfekt värld skulle väl FSA vunnit, fördrivit alla radikala islamister, och styrt Syrien sekulärt som innan kriget. Men det kommer aldrig att ske då till och med FSA börjar få mer och mer hårdföra islamister i sin organisation, verkar det som.
Så det bästa verkar nu vara att Assad vinner och folket slipper lida. Problemet är väl att en Assad-vinst skulle åtföljas av massiva utrensningar bland forna rebeller.
Ja det är fan knepigt, men Assad verkar vara det bästa av dom realistiska alternativen.
. då dessa babariska undermänniskor gör mest jobb för FSA. Detta kan bevisas med nederlagen FSA hade då de började kriga mot ISIS. Visst går det framåt för FSA i Daraa men då får man inte glömma att de samarbetar öppet med JAN i denna provins (Som nu många rebellanhängare hyllar öppet) Assad har all rätt att kalla FSA för terrorister, deras samarbete med JAN går ej att förneka. Usa-sponsrade/tränade rebeller som krigar vid samma sida som terrorister med nära anknytningar till Al-Qaeda, vad mysigt.