2014-03-25, 17:56
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nya och mer avancerade beräkningar: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=740971779281171&id=178566 888854999#!/permalink.php?story_fbid=740971779281171&id=178566 888854999 Artikeln är väldigt intressant, om än inte superlätt att ta in.

Jag tyckte det stycket nedan var intressant, speciellt "partial handshake" åtta minuter efter sista pingen. Om de är konfunderade över den borde det betyda att det inte händer särskilt ofta, skulle till exempel kunna vara flygplanets satellitsystem som fick fnatt när strömmen gick och försökte sända ett meddelande. Elektronik kan uppföra sig lustigt när den får en strömspik.
Citat:
There is evidence of a partial handshake between the aircraft and ground station at 0019 UTC. At this time this transmission is not understood and is subject to further ongoing work.

No response was received from the aircraft at 0115 UTC, when the ground earth station sent the next log on / log off message. This indicates that the aircraft was no longer logged on to the network.

Therefore, some time between 0011 UTC and 0115 UTC the aircraft was no longer able to communicate with the ground station. This is consistent with the maximum endurance of the aircraft.

Är det för övrigt någon som har hört om flygplanet var utrustat med livflottar? Som jag har förstått det är det inte alltid obligatoriskt. Det har dock varit prat om eventuella livflottar när objekt har siktats av sökplanen.

Nu verkar väl det mesta tyda på att planet flög tills bränslet tog slut och sen krashade men om planet gjort en kontrollerad och lyckad vattenlandning så finns det en minimal chans att någon skulle ha kunnat överleva i en livflotte. Med flytväst men utan livflotte - en timme, max.
Citera
2014-03-25, 18:11
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Nu verkar väl det mesta tyda på att planet flög tills bränslet tog slut och sen krashade men om planet gjort en kontrollerad och lyckad vattenlandning så finns det en minimal chans att någon skulle ha kunnat överleva i en livflotte. Med flytväst men utan livflotte - en timme, max.

Det är väl tänkt att de uppblåsbara rutschkanorna vid en vattenlanding istället skall fungera som livflottar.
Citera
2014-03-25, 18:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Jag tyckte det stycket nedan var intressant, speciellt "partial handshake" åtta minuter efter sista pingen. Om de är konfunderade över den borde det betyda att det inte händer särskilt ofta, skulle till exempel kunna vara flygplanets satellitsystem som fick fnatt när strömmen gick och försökte sända ett meddelande. Elektronik kan uppföra sig lustigt när den får en strömspik.

Är det för övrigt någon som har hört om flygplanet var utrustat med livflottar? Som jag har förstått det är det inte alltid obligatoriskt. Det har dock varit prat om eventuella livflottar när objekt har siktats av sökplanen.

Jag tror det är mycket orealistiskt. Varför? Därför att jag misstänker att möjligheten att överleva ett nedslag i vatten är att piloten kan utföra en kontrollerad nödlandning där det säkert både handlar om att ta ner farten så mycket det går och komma in mot vattenytan i en optimal vinkel.

Vad som nu än hände flight MH370 så verkar det minst sannolika av alla scenarion vara att det suttit en pilot bakom spakarna som varit både vid liv och haft intresse och faktisk möjlighet att inverka på planets styrning. Det skulle förutsätta ett mycket märkligt fel som slår ut all form av kommunikation med omvärlden och möjlighet att ändra kurs på planet MEN fortfarande ger möjlighet att reglera fart och vinkel.
Citera
2014-03-25, 18:23
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Det är väl tänkt att de uppblåsbara rutschkanorna vid en vattenlanding istället skall fungera som livflottar.
Ja jag har läst det med men jag har också läst att det inte alla rutschkanor som funkar så. Och jag undrar hur effektiva de skulle vara om de är utan väderskydd. Skvalpar vågorna över din flotte dör du bara någon timme senare än om du skulle ligga i vattnet.

En del flygplan ska ha riktiga livflottar med sig, stuvade i bagagehyllorna. Kanske till och med utrustade med nödsändare (som vi inte har hört något av). Har dock inte hört något om hur detta flygplan var utrustat. Konstigt nog, tycker ju att det borde vara av intresse för överlevnadschansen och det är inte direkt som om media har haft mycket fakta att publicera.
Citera
2014-03-25, 18:27
Medlem
18 dagar har gått. Tror ni att passagerarna lever?
Citera
2014-03-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
18 dagar har gått. Tror ni att passagerarna lever?

Du skoja va?
Citera
2014-03-25, 18:29
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror det är mycket orealistiskt. Varför? Därför att jag misstänker att möjligheten att överleva ett nedslag i vatten är att piloten kan utföra en kontrollerad nödlandning där det säkert både handlar om att ta ner farten så mycket det går och komma in mot vattenytan i en optimal vinkel.

Vad som nu än hände flight MH370 så verkar det minst sannolika av alla scenarion vara att det suttit en pilot bakom spakarna som varit både vid liv och haft intresse och faktisk möjlighet att inverka på planets styrning. Det skulle förutsätta ett mycket märkligt fel som slår ut all form av kommunikation med omvärlden och möjlighet att ändra kurs på planet MEN fortfarande ger möjlighet att reglera fart och vinkel.
Jo, jag håller helt med dig där. Mycket orealistiskt. Handlandet från Malaysiskt håll verkar peka på att det inte ens finns en teoretisk chans att de skulle ha kunnat överleva, vilket får mig att fundera på livräddningsutrustningen eller avsaknad av densamma.
Citera
2014-03-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Du skoja va?

Nej
Citera
2014-03-25, 18:39
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Bild över beräkningarna för flygplanets satellitkontakter och doppler-shiften

http://mckinlay.net.nz/images/mh370-doppler-1.png - förklarar beräkningen
http://mckinlay.net.nz/images/mh370-doppler-2.png - visar alla ping

Bild 2 är mycket intressant och visar tydligt att satellitkontakterna stämmer ihop med en sydlig kurs
http://www.flyertalk.com/forum/22583919-post2802.html
Senast redigerad av Milo.Minderbender 2014-03-25 kl. 18:41.
Citera
2014-03-25, 18:45
Medlem
Det här är ju för roligt, man fastställer att "nu är det såhär" baserat på gissningar (skiter i vilka fancy namn gissningarna har) man GISSAR.

Detta är helt klart ett tillfälle där något helt annat har hänt och man vill sopa det under mattan, ni som köper dessa "beräkningar" måste vara himla godtrogna.
Citera
2014-03-25, 18:47
Medlem
Oscaris avatar
Flygsäkerhetsanalytiker Hans Kjäll intervjuades igår i Aktuellt och presenterade sin teori om en eventuell brand ombord som har slagit ut kommunikationer. Han fick då frågan om varför inga nödsamtal gjordes av passagerarna, och hans svar var att planet befann sig långt ut över havet, där inga samtal går att göras. Jag är inte nöjd med det svaret, därför att:
Planet flög över relativt mycket land efter vändningen - varför gjordes inga nödsamtal då? Det var ju inte så att planet teleporterades från vänd-platsen till södra Indiska Oceanen.
Citera
2014-03-25, 18:59
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Och därmed sätter vi punkt för denna diskussion tills dess någon kan visa fram mer handfasta belägg för att någon part mörkar.

Tills dess för man istället denna och liknande diskussioner i denna tråd: (FB) Alternativa förklaringar Malaysian airlines MH370 försvinnande

/Moderator

Kineserna anser nu att Malaysia mörkar

http://news.sky.com/story/1231491/missing-malaysia-jet-search-area-narrowed

Får vi diskutera det med tanke på att det kommer från PK media?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in