Citat:
Ursprungligen postat av
Investeramera
Men det är inte vinst om du själv har betalt det. Du kan aldrig tjäna pengar på att låna, hade det vart så enkelt att tjäna pengar hade alla vart rika.
För att förtydliga.
Du köper ett värdepapper som är inflationssäkrat för 10k. Efter 10år säljer du det och får ut 11k.
Du lånar upp 10k och för detta får du betala för inflationen + bankensriskpremie på ex 1% i ränta.
Detta ger att du efter 10 år betalat 2k i ränta, för att få en vinst på 1k.
Du pratar om att spara pengar på ett billigare boende, det är en jävla skillnad från att tjäna pengar på att låna pengar.
Vad jag vill få fram är att jag menar att det på lång sikt är förmånligare att äga sitt boende än att hyra det.
Om man som i mitt tidigare exempel köper en bostad som under 20 år går upp i samma takt som inflationen har man när man säljer mer pengar än den som under samma tid hyrt sitt boende och istället betalat räntor åt sin hyresvärd.
Sen om man har "tjänat" eller "sparat" dessa pengar tycker jag är ganska ointressant.
Jag menar inte att man blir rik på att låna utan jämför effekterna av att äga respektive hyra sitt boende, båda alternativen kostar pengar men genom att äga kan man få tillbaka delar av det man betalat.