Citat:
Ursprungligen postat av
NisseD
Precis så. Över tid så är det att kasta pengar i ett svart hål. Klart det är svårt när man är riktigt ung, men tills man är 30 borde man kunnat spara ihop ett 2-300.000 utan problem, om man inte pluggat extremt länge och därigenom gjort sitt intåg på arbetsmarknaden sent.
Även utan en friare hyressättning så brukar hyreshöjningarna åtminstone följa inflationen.
Gäller att börja spara ett par tusenlappar när man väl skaffat sig sitt första riktiga arbete.
Jag tror du sätter fingret på två avgörande punkter här. Det första är tidsperspektivet, man kan inte få allt med en gång, det tror jag många, både unga och gamla, har glömt. Sen sparandet som försvunnet kulturellt fenomen. Vi sparar inte idag, oavsett inkomst så bränner ju folk pengar som galna, resor hit och dit, äta ute flera ggr i veckan mm är numera "nödvändigt" för många.
Ett stort problem som jag tror många unga har är att riktiga anställningar är bristvara idag. Det är väldigt mycket bemanningsföretag som har ungdomarna som slavar mer eller mindre, så den där långsiktigheten är nog svår att planera för, dessutom, deras miljardvinster kommer från att ge ungdomarna skitlöner. Mitt råd, samma som jag gett min dotter som följt det: Lämna landet, flytta någonstans där flit och arbetsvilja uppskattas, tex USA eller Norge. Där kan ni arbeta, spara och bygga er ett fint liv.