2014-03-25, 10:05
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Överensstämmelsen med AB:s beskrivning tänkte jag inte på faktiskt. "Som en penna som är delat längs med", eller hur var det? Det här vapnet är möjligen intressantare än jag först trodde, även om jag inte ger så mycket för AB:s vittnesmål. Han har, som jag ser det, en tendens att slå samman olika minnesbilder.

En sak som stör mig med "pipe dagger" är den skada som är 0,9 cm och som är så djup att den trängt in ca 1 cm i lungan. Se här för hänvisningar till FUP: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Jag får bilden av ett föremål som är mer långsmalt än denna "rördolk". Här ser man spetsen bra: http://ant-supplies.co.uk/siteimages/CONDOR-PIPE-DAGGER-SPEAR-STANDARD-MAIN.jpg Inte omöjligt, men inte helt övertygande tycker jag. Den som känner sig sugen får gärna göra en uppskattning av vinklar och längd och jämföra med de uppgifter som finns i FUP.

Men vi ska inte glömma att det också kan röra sig om ett hemmabygge. Ett stålrör och tillgång till kap- och slipverktyg är allt som behövs. Se här: http://www.youtube.com/watch?v=0ZI2rwsxo8U

Samtidigt som det finns skador som är grundare, men bredare än den som är 0,9.
Citera
2014-03-25, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Är inte åklagarna från Morjärv ?

Boden-Morjärv ca 75 km

Edit: Kan Bergs eventuella bekantskap med vissa utredande poliser ha känts högst tveksamt ur rättssäkerhetssynpunkt, enligt dig ? Med tanke på hur snabbt man släppte MB så fort man fick syn på Kristoffer 'kibba' Johansson, ufot ? Stämmer inte till eftertanke och reflektion ?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om åklagarna inte är från Lule trakten skulle jag bli förvånad, vilket i sig inte har någon betydelse i sak.

Lule trakten = mer än 75000 innevånare.

Enda tänkbara slutsats är då att MB och polis/åklagare känner varandra mycket väl, stannar och dricker kaffe när dom har vägarna förbi och ventilerar rättsfall, karateteknik och otrohet...

ur rättssäkerhetssynpunkt, bör utredare/åklagare helst bo på en annan planet...är det så du MBoudine menar?
Citera
2014-03-25, 10:09
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
http://www.rodastjarnan.com/

Klacken på skon där(frontpage) kanske nån kan stämma av mot den bild som figurerar i fup(gulahuset),om det inte redan är gjort..Jag hittar inte bilden.

##########################

"Luckan"(Som KJ nämnde) i fup som det frågades om igår.

Om man följer den mindre vägen öster om Gulahuset,förbi FP2, i rak nordlig riktning,så kommer man fram till ett fort.Via fortets sydöstra hörn följer man vallgraven västerut fram till luckan.Vallgravens djup,8-10 meter.Min uppfattning är att luckan är nåt sorts ventilations schakt.Vet inte säkert,men finns det inte uppgift på att detta är genomsökt? Fullt möjligt att fira ned en kraftig ficklampa om schaktet är 8-10 meter,eller en mobiltelefon som filmar proceduren och botten.
Däremot ser jag ingen logik i att nämna detta för utr. vilket KJ gjorde,om det är av betydelse.
Men men,schaktet skall undersökas.

Schaktet: Inget i FUP vad jag minns, men det kan förstås vara genomsökt ändå.
Citera
2014-03-25, 10:16
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var trubbigare än jag trodde faktiskt. Fan, då är vi nästan tillbaks till en tältpinne typ snö och sand. Du kan inte få tag i splitsnålen du använde för kontrollmätning?
Lindblom! skärpning nu va.
Det var tyvärr för många år sen på annan ort som jag använde en splitsnål i en förening som jag inte längre är medlem i. Men jag har svårt att tro på att vapnet kan ha varit en splitsnål eftersom den inte är eggvass. Den är ju medvetet slipad för att inte vara eggvass. Annars hade den förstört repet som man jobbar med.
Citera
2014-03-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Lule trakten = mer än 75000 innevånare.

Enda tänkbara slutsats är då att MB och polis/åklagare känner varandra mycket väl, stannar och dricker kaffe när dom har vägarna förbi och ventilerar rättsfall, karateteknik och otrohet...

ur rättssäkerhetssynpunkt, bör utredare/åklagare helst bo på en annan planet...är det så du MBoudine menar?

Båda åklagarna bor i Luleå. Avstånd mellan Luleå och Boden = 35 kilometer. Risken att de skulle ha något gemensamt med MB är ganska liten.
Citera
2014-03-25, 10:23
Medlem
Citat:
"Du kan gå nu lille plutte-nutte Majk" låter onödigt personligt tilltal. Kristoffer tlltalas inte "kribbe" fast det är mycket kortare.

Man får nästan lite känsla, vi syns ute på ön i helgen som vanligt va.
Fast å andra sidan sa dom Ploj i rätten.
Citera
2014-03-25, 10:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Överensstämmelsen med AB:s beskrivning tänkte jag inte på faktiskt. "Som en penna som är delat längs med", eller hur var det? Det här vapnet är möjligen intressantare än jag först trodde, även om jag inte ger så mycket för AB:s vittnesmål. Han har, som jag ser det, en tendens att slå samman olika minnesbilder.

En sak som stör mig med "pipe dagger" är den skada som är 0,9 cm och som är så djup att den trängt in ca 1 cm i lungan. Se här för hänvisningar till FUP: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Jag får bilden av ett föremål som är mer långsmalt än denna "rördolk". Här ser man spetsen bra: http://ant-supplies.co.uk/siteimages/CONDOR-PIPE-DAGGER-SPEAR-STANDARD-MAIN.jpg Inte omöjligt, men inte helt övertygande tycker jag. Den som känner sig sugen får gärna göra en uppskattning av vinklar och längd och jämföra med de uppgifter som finns i FUP.

Men vi ska inte glömma att det också kan röra sig om ett hemmabygge. Ett stålrör och tillgång till kap- och slipverktyg är allt som behövs. Se här: http://www.youtube.com/watch?v=0ZI2rwsxo8U

Rördolkarna är ju vassa "åt fel håll" så att säga. Helt plana där de borde vara vassa. Jag tycker de skär i sidled som raka delen på ett D och endast "puttar undan" materialet på den konvexa sidan. När den dras ut så tycker jag det skulle bli endast ett rakt sår, inte bågformat.

Kan det vara så att såren egentligen är D-formade som påstods någonstans. Alltså ett rakt snitt och en kvarstående glipa som bildar den konvexa delen av ett D?

Edit: Jag blir mer och mer övertygad att vi har fel info om sårens utseende. Det finns mått på glipan i FUP. Jag tror någon glipa var 4 mm bred.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-25 kl. 10:41.
Citera
2014-03-25, 10:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Det var tyvärr för många år sen på annan ort som jag använde en splitsnål i en förening som jag inte längre är medlem i. Men jag har svårt att tro på att vapnet kan ha varit en splitsnål eftersom den inte är eggvass. Den är ju medvetet slipad för att inte vara eggvass. Annars hade den förstört repet som man jobbar med.

Men splitsnålen ser väl ut som de rördolkar vi diskuterar. De används ju som en kil för att lyfta en kardel av repet och sen stoppar man in en kardel i "tunneln" som bildas drar ut verktyget och då ligger kardelen klämd av de andra kardelerna. Eller hur?

Men till vänster och höger om nålen där eggen finns finns det ju bara luft att skära i när den träs in mellan kardelerna. Sticker man däremot splitsnålen i en köttbit så skär ju den eggen i kött.

Splitsning:
https://www.google.se/search?q=splitsning&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo =u&source=univ&sa=X&ei=2FAxU7LwJ6G1yAOCr4GgCA&ved= 0CC0QsAQ&biw=1262&bih=947

Bild på splitsnål i arbete på en bild en bra bit ned på sidan. Men hålls inte verktyget upp och ner
http://www2.corinne.se/?m=201210
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-25 kl. 10:54.
Citera
2014-03-25, 10:51
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Men splitsnålen ser väl ut som de rördolkar vi diskuterar. De används ju som en kil för att lyfta en kardel av repet och sen stoppar man in en kardel i "tunneln" som bildas drar ut verktyget och då ligger kardelen klämd av de andra kardelerna. Eller hur?

Men till vänster och höger om nålen där eggen finns finns det ju bara luft att skära i när den träs in mellan kardelerna.
Din beskrivning av splitsning stämmer bra.

Formen på den splitsnål jag använde påminner i princip om en Pipe Dagger. Men splitsnålen är ju tillverkad i ganska tunn plåt. Och om den skulle skära åt något håll så skulle det vara uppåt i kardelen. För att den inte skall göra det så är plåtens snittyta slipad rund. Givetvis skulle det gå att göra ett stick i t.ex. ett äpple eller smör. Men jag tycker inte den borde kunna tränga igenom hud så enkelt. Den har ju ingen direkt spets heller. Men jag har kanske en felaktig bild av hur enkelt det är att sticka hål i ryggen på någon Har aldrig provat.

Den Pipe Dagger jag hittat på internet (se nedan) verkar ju vara slipad så att den skär höger och vänster som du påpekat. Och det skulle definitivt inte den splitsnål jag använde ha gjort (se nedan). Men det finns säkert olika varianter av både splitsnål och pipe dagger.

http://www.smkw.com/webapp/eCommerce/products/Condor+Tool+%26amp%3B+Knife/Condor%C2%AE+Pipe+Knife+Dagger/CTK3011B.html
http://www.seaside.nu/sv/rigg-dack/stor-splitsnal.html
Citera
2014-03-25, 11:00
Medlem
highfives avatar
Citat:

Men till vänster och höger om nålen där eggen finns finns det ju bara luft att skära i när den träs in mellan kardelerna. Sticker man däremot splitsnålen i en köttbit så skär ju den eggen i kött.

Har läst obduktionsrapporten igen (fup s 410-411). Helt klart är att mordvapnet är något koniskt (åtminstone vid spetsen). Ju längre in sticken skett desto bredare sår. Samma förhållande när det gäller höjden på sår öppningen fast här är stegringen mindre än den är på bredden. Vidare kan jag konstatera att det är bågformade ingångar. Ibland beskrivs sårkanterna som skarpa, ibland lite avrundade. Passar detta ändå inte rätt bra in på någon modell av "pipe Dagger"?
Senast redigerad av highfive 2014-03-25 kl. 11:02.
Citera
2014-03-25, 11:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Din beskrivning av splitsning stämmer bra.

Formen på den splitsnål jag använde påminner i princip om en Pipe Dagger. Men splitsnålen är ju tillverkad i ganska tunn plåt. Och om den skulle skära åt något håll så skulle det vara uppåt i kardelen. För att den inte skall göra det så är plåtens snittyta slipad rund. Givetvis skulle det gå att göra ett stick i t.ex. ett äpple eller smör. Men jag tycker inte den borde kunna tränga igenom hud så enkelt. Den har ju ingen direkt spets heller. Men jag har kanske en felaktig bild av hur enkelt det är att sticka hål i ryggen på någon Har aldrig provat.

Den Pipe Dagger jag hittat på internet (se nedan) verkar ju vara slipad så att den skär höger och vänster som du påpekat. Och det skulle definitivt inte den splitsnål jag använde ha gjort (se nedan). Men det finns säkert olika varianter av både splitsnål och pipe dagger.

http://www.smkw.com/webapp/eCommerce/products/Condor+Tool+%26amp%3B+Knife/Condor%C2%AE+Pipe+Knife+Dagger/CTK3011B.html
http://www.seaside.nu/sv/rigg-dack/stor-splitsnal.html
`

Då är jag med.
Då är det nog en dagger ändå men då måste vi missuppfattat sårens utseende enligt mig iallafall.
Citera
2014-03-25, 11:04
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
http://www.rodastjarnan.com/

Klacken på skon där(frontpage) kanske nån kan stämma av mot den bild som figurerar i fup(gulahuset),om det inte redan är gjort..Jag hittar inte bilden.

##########################

"Luckan"(Som KJ nämnde) i fup som det frågades om igår.

Om man följer den mindre vägen öster om Gulahuset,förbi FP2, i rak nordlig riktning,så kommer man fram till ett fort.Via fortets sydöstra hörn följer man vallgraven västerut fram till luckan.Vallgravens djup,8-10 meter.Min uppfattning är att luckan är nåt sorts ventilations schakt.Vet inte säkert,men finns det inte uppgift på att detta är genomsökt? Fullt möjligt att fira ned en kraftig ficklampa om schaktet är 8-10 meter,eller en mobiltelefon som filmar proceduren och botten.
Däremot ser jag ingen logik i att nämna detta för utr. vilket KJ gjorde,om det är av betydelse.
Men men,schaktet skall undersökas.
Snälla kan du inte märka ut det på kartan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in