2014-03-24, 12:26
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Skillnaden på Oude Kriek och Cuvée de Tomme är enorm. Det är helt olika ölstilar. Jag fastnade snabbt för Kriek men Oud Bruin och liknande tog det ett tag för mig att uppskatta, har du aldrig druckit stilen tidigare hade jag definitivt börjat med något billigare. Typ Ichtegems Grand Cru som kommer nu i april. Eller Bockor Cuvée de Jacobins som kom denna månaden.

Att det är skillnad vet jag, men jag gillar syrlighet och vill testa fler, och Cuvee de Tomme verkar ganska ovanlig så det blir nog en flaska.
Citera
2014-03-24, 22:58
Medlem
KickAss-1337s avatar
Så, idag har då Södra Almighty och St Eriks Organic testats. Almighty var faktiskt inte så dum men känns lite för spretig för att leva upp till priset (som iofs inte är så farligt men med tanke på kvaliteten skulle jag nog inte vilja betala mer än 15:-). Organicen känns meh, som en halvdålig mörk lager, inget jag köper igen
Citera
2014-03-24, 23:45
Medlem
Hajafintens avatar
Någon som vet var Limoncellon som skulle komma förra släppet tog vägen?
Vet ju att dom hade problem med jäsningen men har inte hört något sen dess.
Citera
2014-03-24, 23:48
Medlem
Åker över till Norge nu inatt och kommer spendera dagen där. Vad jag vet så är väl inte Norge direkt kända för sin öl men om jag nu ska köpa med mig något hem har ni något att rekommendera?
Citera
2014-03-24, 23:50
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Åker över till Norge nu inatt och kommer spendera dagen där. Vad jag vet så är väl inte Norge direkt kända för sin öl men om jag nu ska köpa med mig något hem har ni något att rekommendera?

Norge är väl inte heller direkt kända för sin prisvärda öl...? Snarare är det riktigt dyrt. Finns ju en anledning till att de åker över till Sverige och handlar.
Citera
2014-03-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Norge är väl inte heller direkt kända för sin prisvärda öl...? Snarare är det riktigt dyrt. Finns ju en anledning till att de åker över till Sverige och handlar.

Jag vet inte men vart i min text frågade jag om ölpriserna? Jag är fullt medveten om att det är dyrare i Norge. Men frågan var om det finns någon öl från Norge någon kunde rekommendera :)
Citera
2014-03-25, 00:24
Medlem
Citat:

Nøgne Ø, Lervig och Haandbryggeriet får nog anses som Norges bästa bryggeri. Satsa på alla från dom.
Citera
2014-03-25, 09:03
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Ja, hittar du nått från Nøgne Ø i synnerhet så köp det. Har inte sett deras öl i Sverige (har dock inte heller hållit utkik), men har provat ett gäng på en ölbar i Oslo och allt jag har provat har varit riktigt bra.

Edit: Finns några på bolaget men de är antingen kollikrav eller riktigt dyra. Tror nog du kan hitta dem billigare i Norge.
Senast redigerad av Feadog 2014-03-25 kl. 09:06.
Citera
2014-03-25, 09:23
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ja, hittar du nått från Nøgne Ø i synnerhet så köp det. Har inte sett deras öl i Sverige (har dock inte heller hållit utkik), men har provat ett gäng på en ölbar i Oslo och allt jag har provat har varit riktigt bra.

Edit: Finns några på bolaget men de är antingen kollikrav eller riktigt dyra. Tror nog du kan hitta dem billigare i Norge.
Bortser man från kollikravet på de flesta sorterna är Nøgne Ø's öl snarare betydligt billigare i Sverige. Bara som ett exempel kostar Nøgne Ø India Pale Ale 49,90sek på Systembolaget men 75,30nok på Vinmonopolet. Däremot finns det såklart fler, och antagligen roligare, öl att välja på på Vinmonopolet, men då skulle jag verkligen rekommendera Fantasticfoxy att kolla om det önskade ölet saluförs i Sverige först.
Citera
2014-03-25, 09:35
Medlem
Mr.Nutts avatar
Jag drack för övrigt en New Belgium Trippel i helgen. Jag misstänker att det egentligen inte var något fel på flaskan rent hantverksmässigt, men det var endå inte helt min grej. Visst fick den en fin gyllengrumlig färg i glaset, men skummet var i stort sett obefintligt och den känndes snabbt relativt snålt kolsyrad. När den fortfarande var relativt kyld var den frisk och läskande med små kryddtoner men relativt svag i smaken, mer rumstempererad blev den snarare sötaktig och koriandern framträdde betydligt tydligare. Kyld upplevde jag den som sagt som frisk och läskande om än inte helt värd sitt pris (vill jag bara ha en svalkande öl finns det alternativ jag föredrar för en lägre peng) medans den rumstempererad blev för sötaktig för min smak och även om koriandern trädde fram på ett trevligt sett blev alkoholen påtaglig på ett inte helt njutbart vis (jag ogillar långt ifrån alltid alkoholsmaker i ölen, men jag upplevde det som att den här trippeln saknade kroppen att bära upp alkoholen med). Är det här representativt för en trippel eller är det lönt att testa fler från andra bryggerier?

EDIT: Insåg precis att Chimay Vit är en tripple och den gillade jag även om jag tycker de andra är vassare. Det kan nog vara så att det här inte riktigt är min stil, men jag skulle trots det uppskatta tips på andra trippels att testa
Senast redigerad av Mr.Nutt 2014-03-25 kl. 09:39.
Citera
2014-03-25, 09:50
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog

då har du inte haft utkik. nögne brukar dyka upp ganska ofta i småsläppen.

tror även att de som kommer i småsläppen är billigare än att köpa dom plats i norge.
Citera
2014-03-25, 10:18
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Jag drack för övrigt en New Belgium Trippel i helgen. Jag misstänker att det egentligen inte var något fel på flaskan rent hantverksmässigt, men det var endå inte helt min grej. Visst fick den en fin gyllengrumlig färg i glaset, men skummet var i stort sett obefintligt och den känndes snabbt relativt snålt kolsyrad. När den fortfarande var relativt kyld var den frisk och läskande med små kryddtoner men relativt svag i smaken, mer rumstempererad blev den snarare sötaktig och koriandern framträdde betydligt tydligare. Kyld upplevde jag den som sagt som frisk och läskande om än inte helt värd sitt pris (vill jag bara ha en svalkande öl finns det alternativ jag föredrar för en lägre peng) medans den rumstempererad blev för sötaktig för min smak och även om koriandern trädde fram på ett trevligt sett blev alkoholen påtaglig på ett inte helt njutbart vis (jag ogillar långt ifrån alltid alkoholsmaker i ölen, men jag upplevde det som att den här trippeln saknade kroppen att bära upp alkoholen med). Är det här representativt för en trippel eller är det lönt att testa fler från andra bryggerier?

EDIT: Insåg precis att Chimay Vit är en tripple och den gillade jag även om jag tycker de andra är vassare. Det kan nog vara så att det här inte riktigt är min stil, men jag skulle trots det uppskatta tips på andra trippels att testa
Jag tyckte det var en bra stilenlig tripel, om än inte lika bra som t ex Westmalles eller Achels (min favorit) triplar, men då uppskattar jag också denna stil ganska mycket, men jag kan förstå att vissa har svårt för det söta och fenoler och estrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in